Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90 herlig :) Nye X5 er kjempefin og det skulle bare mangle at BMW kom med noe klasseledende innenfor hybridkategorien som er in for tiden, det var på tide for å si det slik. Vi får håpe 5-serien også kommer i plug-in med 4x4. At de har dratt r6 inn i bildet er fantastisk men også noe som bare skulle mangle det og. :D 

@fupsaker X2 liker jeg godt og den der ingen unntak. Setene var knall! MEN feil type xDrive.. Samme som nye X1, kjempefin, men drivlinjen ødelegger. Da heller en pent brukt E84 eller F25 (nye X1 er vel kanskje mer lik F25 på størrelse). :) 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90 herlig :) Nye X5 er kjempefin og det skulle bare mangle at BMW kom med noe klasseledende innenfor hybridkategorien som er in for tiden, det var på tide for å si det slik. Vi får håpe 5-serien også kommer i plug-in med 4x4. At de har dratt r6 inn i bildet er fantastisk men også noe som bare skulle mangle det og. :D 

@fupsaker X2 liker jeg godt og den der ingen unntak. Setene var knall! MEN feil type xDrive.. Samme som nye X1, kjempefin, men drivlinjen ødelegger. Da heller en pent brukt E84 eller F25 (nye X1 er vel kanskje mer lik F25 på størrelse). :) 

 

Skjønner hva du mener, men tror ikke du kan sammenlikne X1 og X2 M35i. Det er M differensial på både for- og bakaksel. Og selvom den i utgangspunktet er FWD er det mulig å sette det opp med mye drift på bakhjulene. Det er nok gjort her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

ENDELIG!!!..Endelig kommer BMW med en plug in hybrid med en 3,0 liters rekkesekser i stede for en 2,0 liters firer. Kommende X5 45e er annonset til å ha en elektrisk rekkevidde på hele 80 km, dette er intet annet enn klasseledende. 

G11 745e får samme drivlinje også, så da bare håper jeg på en 545e også 👍

5AA80F6B-74C2-4E30-9813-2F56D40A08CC.thumb.jpeg.aac9518044aaba332e1987a5c2cd710d.jpeg

Ingen som vet om det kan være en liten sjanse for at denne kommer som mer enn 5 seter og hybrid..? Lov å håpe for en stakkar med plassproblemer :) Men, vil det si at det er 286hk på framhjulene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, larserso skrev:

Ingen som vet om det kan være en liten sjanse for at denne kommer som mer enn 5 seter og hybrid..? Lov å håpe for en stakkar med plassproblemer :) Men, vil det si at det er 286hk på framhjulene?

Tviler veldig sterkt på at den kommer med 7 seter. Bagasje rommet er allerede redusert til 500 liter pga plassen til batteriene. Denne har jo batterier som er større enn i mange små elbiler, så de krever sin plass. 

Så vidt jeg har forstått så kan du ikke kjøre bensinmotoren alene, så det er enten 394 hk på begge eller kun elmotoren på bakhjula. Er vel ordentlig xDrive på denne, noe 225 Hybrid ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å se at 45e blir en sekssylindret motor! Nå gjenstår det bare en opprydning i hendlene (og litt ymse plastikkvalitet på førproduksjonsmodellen som jeg håper ikke blir videreført på produksjonsmodellen), så er utvilsomt X5 45e en god kandidat neste bil om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig spent på prisen, den vil nok bli en del dyrere en dagens 40e utgave.

At den kommer med sekser er en lykke, men det er også på sin plass. Både Q7 og Cayenne har V6ere i sine hybrider. Eneste grunnen til nå for å kjøpe X5 40e har vært prisen og statusen den gir. En Q7 eller XC90 T8 har så langt vært bedre hybridbiler, dette blir den en stor forandring på nå. Nå må de bare få samme drivlinja ned i 5 serien, så kan dette være aktuelt for meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye X5 er en flott bil og 45e er en stor forbedring fra F15 40e. Men vekt har jeg ikke sett noe til, men la oss ta utgangspunkt i forgjengeren. Elmotoren er like latterlig daff, 113 hk på ca 2.5 tonn, det er triste greier. Forgjengeren tester jeg over en helg, forbruk og ren eldrift (effekt) var en vits. Man orker ikke å ratte en såvidt stor grom bil med 113 elhester, bruk heller i3’n sin på 170hk. 

Nye Z4 syns jeg er en stor forbedring fra den feminine E89, platetak på en liten roadster er en stor fail, godt å se soft toppen tilbake - det er slik det skal være på en liten morsom bil.

ix3, hva syns du om den Lasse? Og fikk du noe fornuftig fra gutta med know how, blir konseptet så tett opptil den vanlige X3’n? Av alle konsepter er kanskje iX3, noe av det minst inspirerende fra BMW - noensinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

ix3, hva syns du om den Lasse? Og fikk du noe fornuftig fra gutta med know how, blir konseptet så tett opptil den vanlige X3’n? Av alle konsepter er kanskje iX3, noe av det minst inspirerende fra BMW - noensinne!

Jeg likte iX3 (selv om navnet bare høres helt rart ut) godt, med unntak av brille-grillen. Produksjonsutgaven skal visstnok være relativt lik konseptet og dagens X3, men med noen BMWi-detaljer - det ble sagt lite om produksjonsutgaven. Det som ble sagt, og som mildt sagt skuffer meg, er at bilen skal produseres i Kina på en helt ordinær fabrikk. Jeg er ingen miljøforkjemper og mener at det ikke er noe galt med miljøet slik det er nå (min mening er at dette går i sykluser), men når man først skal lage en grønn bil, synes jeg det burde lages på samme måte som i3 og i8. Det blir liksom litt tragikomisk at en miljøvennlig bil skal produseres på et "kjernekraftverk" i Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Nye Z4 syns jeg er en stor forbedring fra den feminine E89, platetak på en liten roadster er en stor fail, godt å se soft toppen tilbake - det er slik det skal være på en liten morsom bil.

Helt enig Ron. Synes den seg tøff ut. E89 fikk jeg aldri helt sansen for. Platetak kan andre drive med, det er bare unødvendig vekt.  En skikkelig roadster skal ha softtopp. 

Skal ikke se bort ifra at jeg bytter inn min E85 om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at iX3 skal produseres i Kina er jo en enormt vits, den bilen kommer jo aldri til å få ett mindre miljøavtrykk enn en ordinær fossilbil. Nå må snart noen våkne opp og skjønne at en bil som lages i ett kullfyrt land og som må fraktes rundt hele kloden ikke er noen miljøbil. Myndighetene driver med så mye rart om dagen at ingen burde heve på øyenbrynene om de la på litt avgifter for slike langreisete miljøbiler. Det likner da ikke BMW å ta slike halvhjertede snarveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Så vidt jeg har forstått så kan du ikke kjøre bensinmotoren alene, så det er enten 394 hk på begge eller kun elmotoren på bakhjula. Er vel ordentlig xDrive på denne, noe 225 Hybrid ikke har.

Ifølge BilNorge vil den fordele kreftene til alle fire hjul også ved ren eldrift - det lover bra!

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Nye X5 er en flott bil og 45e er en stor forbedring fra F15 40e. Men vekt har jeg ikke sett noe til, men la oss ta utgangspunkt i forgjengeren. Elmotoren er like latterlig daff, 113 hk på ca 2.5 tonn, det er triste greier. Forgjengeren tester jeg over en helg, forbruk og ren eldrift (effekt) var en vits. Man orker ikke å ratte en såvidt stor grom bil med 113 elhester, bruk heller i3’n sin på 170hk.

Grunnen til at det ikke er større motor enn 113 hester er at elmotoren sitter inne i girkassa. I motsetning til i3, der BMW står for motoren selv, er det i X5 hybrid ZF som leverer en komplett hybridversjon av 8HP-automatkassa. Her er torquekonverteren tatt ut, kassa er forlenget med ca. 30mm og det er satt inn en elektromotor med våtplate clutch. Med dagens teknologi er 113 hester det meste ZF klarer å få trøkt inn på plassen som er til rådighet.

Jeg synes faktisk at denne versjonen av 8HP er ganske genial. I utgangspunktet er 8HP ei fantastisk automatkasse, men i hybridversjonen er det nesten bare å bytte ut en standard 8HP med en hybrid 8HP og plugge til et batteri, så har du en hybrid der resten av drivlinja (og dermed også xDrive) fungerer som på fossilversjonene. Elmotoren fungerer som startmotor også, så den tradisjonelle startmotoren er fjernet. Elmotoren kan hjelpe bensinmotoren ved igangkjøring slik at bensinforbruket går ned.

Og for å oppsummere, så er rekkefølgen på drivlinja, fra front og bakover, bensinmotor - clutch - elmotor - gir - utgående aksel

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...