Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det at iX3 skal produseres i Kina er jo en enormt vits, den bilen kommer jo aldri til å få ett mindre miljøavtrykk enn en ordinær fossilbil. Nå må snart noen våkne opp og skjønne at en bil som lages i ett kullfyrt land og som må fraktes rundt hele kloden ikke er noen miljøbil. Myndighetene driver med så mye rart om dagen at ingen burde heve på øyenbrynene om de la på litt avgifter for slike langreisete miljøbiler. Det likner da ikke BMW å ta slike halvhjertede snarveier.

Vel, vi snakker ikke om E34 æra lenger. BMW har lenge kuttet svinger for å tjene mer kroner. Pr nå er det de som nå tjener mest pr solgte bil. Det er det en grunn til, dessverre er det ikke til det beste for oss som kunder.

Se bare på UKL plattformen, x-drive er nå ikke X-drive lenger, 2 serie AT osv osv. I3 er jo et ekstremt påkostet og dyrt/gjennomført produkt, for hva bilen koster. At iX3 som skal være et skikkelig premium produkt blir bygget i Kina er trist, den burde vært produsert i Spartanburg i det minste.

å være BMW kunde blir mer og mer vanskelig, hvertfall om man ønsker en BMW med BMW DNA og kvaliteter, X1, kommende 1 serie, X2, 2 serie AT + GT er alle eksempler på det motsatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg likte iX3 (selv om navnet bare høres helt rart ut) godt, med unntak av brille-grillen. Produksjonsutgaven skal visstnok være relativt lik konseptet og dagens X3, men med noen BMWi-detaljer - det ble sagt lite om produksjonsutgaven. Det som ble sagt, og som mildt sagt skuffer meg, er at bilen skal produseres i Kina på en helt ordinær fabrikk. Jeg er ingen miljøforkjemper og mener at det ikke er noe galt med miljøet slik det er nå (min mening er at dette går i sykluser), men når man først skal lage en grønn bil, synes jeg det burde lages på samme måte som i3 og i8. Det blir liksom litt tragikomisk at en miljøvennlig bil skal produseres på et "kjernekraftverk" i Kina.   ..

 Rattet i-pace litt og noe av det åpenbare i denne bilen og dedikerte elbiler som er laget som en elbil fra starten av. Er en overlegen plassutnyttelse kontra fossilbiler. Hvis BMW lager iX3 som en konvensjonell fossil X3 mister de et stort fortrinn ifht innvendig plass «smartness», dette virker amatørmessig og lite gjennomført!

@ogee1 

takk for en teknisk oppdatering, much needed! 

:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, fupsaker skrev:

Skjønner hva du mener, men tror ikke du kan sammenlikne X1 og X2 M35i. Det er M differensial på både for- og bakaksel. Og selvom den i utgangspunktet er FWD er det mulig å sette det opp med mye drift på bakhjulene. Det er nok gjort her. :)

De kan vel ikke sammenlignes direkte, men er X2 M35i satt opp/mulig å sette opp med mer drag på bakhjulene enn forhjulene? :) Isåfall er det bra. Men jeg mistenker enn sålenge at det bare er en forbedret versjon av dagens X2 med xDrive. For all del, X1 og X2 er bra biler og xDriven der er mer enn god nok for de fleste. Dessverre forsvinner mye av det man søker etter i en BMW. Jeg liker X2 utrolig godt, men .... 

For å si det kort, det kan hende det blir blir BMW igjen raskere enn antatt. Husoppussing har gått på skinner, jobbmessig klatret litt og det som driver meg mest på å bytte: kjørefeeling. Jeg er regelrett drittlei av å kjøre fwd-basert 4x4 som har horribel vektfordeling. Selv om bilen ellers er kjempebra(praktisk, bakkeklaring, utstyr, pålitelig, motor mm.). Titter smått på F25, men lar det gå et halvår til for å se hvordan vi blir liggende an økonomisk før vi tar et valg :)

@ogee1 herlig oppsummert :) Takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin oppsummering @ogee1! Og enig med deg @Marius2002 - det er noe med BMW DNA’et som vaskes ut på fwd-baserte modeller. Kunne de ikke heller overlatt det til Mini - modellrekka utvides jo hele tiden der, og Mini har såvidt jeg har skjønt fortsatt klasseledende kjøreegenskaper - så kunne BMW fått være BMW. Men det hele er jo basert på ønsket om å vokse, og det er vel bare å innse at de trenger penger for å fortsette å levere entusiastbiler som M2 og F36 420d xdrive Gran Coupe 😁😁

Får håpe du kommer deg inn i en BMW snart igjen! Begynner jo å bli dugende priser på 3GT også nå?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, papertiger skrev:

Men det hele er jo basert på ønsket om å vokse, og det er vel bare å innse at de trenger penger for å fortsette å levere entusiastbiler som M2 og F36 420d xdrive Gran Coupe 😁😁

Selvsagt og jeg har ikke skylapper så jeg skjønner den. :D Likevel er jo BMW et varemerke som har stått for kvalitet og kjøreglede i mange tiår, hvorfor vaske det ut med fwd-baserte modeller og tildels svikt i kvalitet?(blinklyshendler f.eks., haha). Jeg håper det jeg óg, men må ta det litt etterhvert og se hvordan ting utvikler seg :) Jeg prøvde å hinte til @Gorg om 3GT i tråden hans, men intet svar. Men siden vi har Rav4 nå er madammen mest gira på SUV/SAV igjen. F25 ser da ut som et fornuftig valg. Dette er da et halvt år frem i tid, så ting kan forandre seg :) Derfor jeg tar det forsiktig nå... 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i - jeg forstår det ikke. På mange måter synes jeg f.eks at E9x framstår som et bunnsolid produkt når en tenker på opplevd kvalitet, og det holder seg fortsatt bemerkelsesverdig moderne. På F3x synes jeg de kanskje har begynt å bruke sparekniven på noen plasser. Misforstå meg ikke - det er et kjempeprodukt, men det burde ha skjedd mer på de årene mellom de to generasjonene. Det viser vel bare hvor bra BMWene var på slutten av 2000 tallet. En kollega har en 2008 E61 LCI, og det eneste som vitner om at den er 10 år gammel, er CIC iDrive og hvor treg den er sammenlignet mot NBT. Ellers er det en rålekker bil, både utenpå og innvendig, med gode materialer brukt over alt.

Det var mange ord om lite, men jeg følger deg på dette. Håper bare at G20 tar et stort skritt videre! 

Ps: F34 er har en ytterhøyde på nivå med E84 X1... 😛 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 22.18, Ron Jeremy skrev:

Vel, vi snakker ikke om E34 æra lenger. BMW har lenge kuttet svinger for å tjene mer kroner. Pr nå er det de som nå tjener mest pr solgte bil. Det er det en grunn til, dessverre er det ikke til det beste for oss som kunder.

Se bare på UKL plattformen, x-drive er nå ikke X-drive lenger, 2 serie AT osv osv. I3 er jo et ekstremt påkostet og dyrt/gjennomført produkt, for hva bilen koster. At iX3 som skal være et skikkelig premium produkt blir bygget i Kina er trist, den burde vært produsert i Spartanburg i det minste.

å være BMW kunde blir mer og mer vanskelig, hvertfall om man ønsker en BMW med BMW DNA og kvaliteter, X1, kommende 1 serie, X2, 2 serie AT + GT er alle eksempler på det motsatte!

Skal BMW tjene penger for å overleve så kan de ikke lage biler hugget ut av granitt slik E34 var. Jeg vil mene at det er enkelte andre produsenter som er ute på tynnere is enn BMW når det kommer til å vanne ut merkevaren (krem*Mercedes*kremt). UKL bilene fra BMW er ett sorgens kapittel, men de bringer inn shitloads med penger til BMW. Penger de putter i utvikling av biler som nye M5en, 8-serien og motorteknologi slik at de slipper å jukse seg til bedre utslippstall slik alle andre må. For min del så er ikke UKL bilene ekte BMWer, de er normale biler som blir brandet med BMW logo.

Går vi over på biler basert på CLAR plattformen så mener jeg at man får BMW DNA i flere av disse. Biler har forandret seg, det har også BMW. Men setter man seg inn i dagens 5-serie eller 3-serie er det ikke tvil om at det er en BMW. Jeg kjørte for en tid tilbake en G30 540i, mer riktig BMW i moderne innpakning finner man ikke. Biler som E34 535i er gjerne det vi ser på som toppen av ekte BMW, disse bilene er long gone nå dessverre. Men en ny 540i er en veldig fin arvtaker 👍 Bare synd det koster, hadde man ikke råd til 535i i 1990 så kunne man alltids kjøpe 520i og likevel ha «ekte» BMW. Det går ikke lenger nå, og det er en skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 spranget mellom en 520i og M5 er større enn noen gang. Før kunne man kjøpe en E36 320i og fortsatt føle på M3-feelingen, idag er det umulig. Jeg synes selvsagt BMW burde ha r6 fra x20d/i og oppover, men BMW lager gode 4er motorer fordi. Dessverre for meg blir det sikkert en 4er F25/F34 innen et års tid, likevel er det heldigvis at jeg kan føle på ekte BMW-dna fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90 spranget mellom en 520i og M5 er større enn noen gang. Før kunne man kjøpe en E36 320i og fortsatt føle på M3-feelingen, idag er det umulig. Jeg synes selvsagt BMW burde ha r6 fra x20d/i og oppover, men BMW lager gode 4er motorer fordi. Dessverre for meg blir det sikkert en 4er F25/F34 innen et års tid, likevel er det heldigvis at jeg kan føle på ekte BMW-dna fortsatt.

Ja det er nettopp det jeg mener, spranget mellom innsteg og toppmodell er større enn det noen gang har vært. Men går man først for toppmodellen så finner man fortsatt masse BMW DNA. En annen faktor er at toppmodellene er langt mer oppnåelige i dag enn hva det var på 80 og 90 tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 12.31, fupsaker skrev:

Skjønner hva du mener, men tror ikke du kan sammenlikne X1 og X2 M35i. Det er M differensial på både for- og bakaksel. Og selvom den i utgangspunktet er FWD er det mulig å sette det opp med mye drift på bakhjulene. Det er nok gjort her. :)

xDrive på X1 og X2 har vel  elektronisk styrt clutch i fordelingskassa, på samme vis som xDrive på de bakhjulsdrevne modellene? I såfall er jo forhjulene alltid 100% koblet til utgående aksel på girkassa mens bakhjulene kan kobles inn fra 0% til 100%. Det vil si at så lenge ikke forhjulene spinner vil det maksimalt bli overført 50% kraft til bakhjulene. Jeg tror ikke dette er nok til å få X2 M35i til å føles som en klassisk BMW uansett bruk av sporty differensialer. MEN, dette er altså synsing fra min side, og jeg vil bli veldig glad hvis jeg tar feil siden jeg synes X2 er en utrolig kul bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 23.34, Marius2002 skrev:

Men siden vi har Rav4 nå er madammen mest gira på SUV/SAV igjen. F25 ser da ut som et fornuftig valg. Dette er da et halvt år frem i tid, så ting kan forandre seg :) Derfor jeg tar det forsiktig nå... 

Vi er veldig fornøyd med vår F25. Kona vil ikke diskutere noen annen modell, hun elsker den høye sittestillingen og de sporty kjøreegenskapene. Passelig stor i parkeringshus og trange gater også. 3-liter med Power Kit er selvsagt stas, men jeg er veldig glad i det dynamiske understellet også. Har prøvekjørt X3 uten, og de synes jeg er litt stumpete.

F25 LCI er flott, men jeg synes F25 preface med M Sport holder seg ganske godt utseendemessig også. Jeg ville prioritert motor og utstyr foran nyest mulig årsmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ogee1 skrev:

xDrive på X1 og X2 har vel  elektronisk styrt clutch i fordelingskassa, på samme vis som xDrive på de bakhjulsdrevne modellene? I såfall er jo forhjulene alltid 100% koblet til utgående aksel på girkassa mens bakhjulene kan kobles inn fra 0% til 100%. Det vil si at så lenge ikke forhjulene spinner vil det maksimalt bli overført 50% kraft til bakhjulene. Jeg tror ikke dette er nok til å få X2 M35i til å føles som en klassisk BMW uansett bruk av sporty differensialer. MEN, dette er altså synsing fra min side, og jeg vil bli veldig glad hvis jeg tar feil siden jeg synes X2 er en utrolig kul bil!

Jeg var så heldig å få testet X2 i januar i år. Jeg kan ikke kjenne noen markant forskjell mellom RWD xDrive og FWD xDrive. Den slange med rompa om man ville det og føltes ut som en helt vanlig xDrive BMW gjør. Samme som jeg har opplevd med 220d xDrive GT. 

Blir spennende å se X2 M35i blir, synd de ødelegger 35i navnet med å ha en 2l firer på den men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

X3 M og X4 M er rett rundt hjørnet. Jeg tror man fint kan påstå at dagens X3 er tidenes fineste også. :)

attachment.php?attachmentid=1895863&d=15
 

Tenk om de kom med V8er og 550 hk, bare for å sparke beina under AMG 😂 Blir vel en rekkesekser på rett under 500 hk tenker jeg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...