Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 14.9.2018 den 15.35, Saltkjelen skrev:

Ja, det er liten tvil om at vi begynner å nærme oss MBs "LCD-planke". BMW iNEXT Concept.

957335581_Skjermbilde2018-09-14kl_15_35_22.thumb.png.34b35d2ca9a15e0cfdb2b6fff42fd866.png

Nå skal visst Samsung lansere mobil med bøybar skjerm i høst. Det gir forhåpentligvis mer elegante løsninger enn disse plankene i bil også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2018 den 20.32, mslello skrev:

Nå skal visst Samsung lansere mobil med bøybar skjerm i høst. Det gir forhåpentligvis mer elegante løsninger enn disse plankene i bil også??

Det ble vist fra Samsung allerede på CES i 2013. Nå ser det altså ut som du sier at det blir realitet. Bøybar OLED håper jeg på det samme som deg at det forhåpentligvis byr på mer elegante løsninger i bil også. Jeg satt på med nye E-Klasse taxi her i forrige uke, da med den dobbelskjerm-planken. Jeg synes det var kult, men utformingen var ikke elegant. :)

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke sånn halvgalt ut ved det lille man ser her, men jeg synes det er direkte synd at BMW vanner ut varemerke på varemerke. Denne gang helt utvasking av corona-ringene. Det vil ikke være lett å se forskjell på en VW Golf, Jaguar eller Kia i mørket nå. 

LED-Scheinwerfer-mit-LED-Tagfahrlicht-TF
636534385378942603XD.jpg?v=28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at andre bilmerker «kopierer» BMW sin lys signatur er det ikke så mye BMW får gjort noe med. De var først ute med dette og har ialle år hatt lys signatur som drar paralleller tilbake til de doble lyktene som historisk sett har vært en tradisjon på BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doble frontlykter er det flere andre bilprodusenter som har hatt om enn kanskje ikke like konsekvent som BMW. Bentley, Rolls-Royce, Rover, Triumph, Alfa Romeo, Chevrolet (allerede i 1959) etc. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det at andre bilmerker «kopierer» BMW sin lys signatur er det ikke så mye BMW får gjort noe med. De var først ute med dette og har ialle år hatt lys signatur som drar paralleller tilbake til de doble lyktene som historisk sett har vært en tradisjon på BMW. 

Kopiering er noe asiatere og andre har gjort siden tidenes morgen, dessverre. Tror den skal vises før Paris motorshowet? Mao vi snakker dager. Men vil neppe vises i Norge før en mnd eller to?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det at andre bilmerker «kopierer» BMW sin lys signatur er det ikke så mye BMW får gjort noe med. De var først ute med dette og har ialle år hatt lys signatur som drar paralleller tilbake til de doble lyktene som historisk sett har vært en tradisjon på BMW. 

Poenget mitt er at BMW flater ut ringene (som nå egentlig er blitt L`er), og blir likt som «alle de andre». Hva var problemet med U’er eller J’er som de egentlig ble til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW bare forbereder designet på fronlysene til å gå fra relativt store og runde former til små og i prinsippet alle mulige andre former. Med LED lys trenger man mye mindre fysisk plass til lysene og dette betyr at hele lysinnfatningen f.eks kan bli smal og avlang.

Runde lys er egentlig en levn fra fortiden da gløde/halogen/xenonpærer trengte runde og i noen tilfeller firkantede lysreflektorer som også måtte ha en viss størrelse for å kunne gi ønsket virkning. LED lys trenger ikke dette og som en bonus trenger disse lysene mye mindre plass når det gjelder innbygging. Dette gir bildesignerne store muligheter til å variere designet på lysene og utformingen på lysinnfatningene kan i prinsippet være i alle mulige former.

Akkurat nå er vi i en overgangsfase der bildesignerne har teknisk mulighet til å bruke f.eks smale og lange lysinnfatninger, men samtidig kan de av hensyn til bilenes historiske design (som f.eks med BMW's tradisjonelle runde lys) ikke gå for fort frem med et totalt nytt og radikalt design. Det første som derfor skjer er at det opprinnelige designet (les: runde lys) langsomt tilpasses den nye teknologien (som vi ser med U, J og L-formene som bygger mindre i høyden)... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og alt der der vet vi. Det ville ikke hatt noen praktisk betydning for BMW om ringene hadde hatt en U- eller J-form kontra den nye L´en, så det kan ikke være for annet enn å vaske ut kjennemerkene sine. Like mye utvasking som at BMWi Vision-konseptbilene sin grill er den nye standarden. BMW prøver febrilsk å ta en Audi, med stor grill og skiltnummer plassert i midten. Bare gled dere til de nye 4-serien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Poenget mitt er at BMW flater ut ringene (som nå egentlig er blitt L`er), og blir likt som «alle de andre». Hva var problemet med U’er eller J’er som de egentlig ble til slutt?

Jeg synes ikke ringene ser ut som L’er, iallfall ikke om vi ser på lyktene på BMW sine siste modeller. Men jeg er ikke uenig i at BMW tøyer strikken litt. De to øverste er vel de som er flatet mest ut, men dette er laser lykter på 8-serien og mye X5.

DDBED10C-C44D-41F2-A9BA-DF75C1109AC1.thumb.jpeg.d123987af28ea42e628577a8caa92eec.jpeg

D92A7856-C451-4B3A-BDC3-E4D6C115D8C9.thumb.jpeg.e3c257151d1971156057ca28adda0719.jpeg

På 5 serien så er faktisk standard lyktene akkurat som de gode gamle Corona ringene. Men nå i ettertid så er det ikke tvil om at designet i de Adaptive LED lyktene ser best ut.

568387D6-70D5-4A03-84C3-BEFB00084E57.jpeg.c4cf301be9eb87597109954f20ec88bf.jpeg

 BMW beholder lys signaturen ganske inntakt og jeg har ennå ikke tatt feil av en BMW eller annen modell i mørket. Med mindre det er en I3 eller I8 som har en helt annen lys signatur, litt mer ala Ford 🤔 Ellers så synes jeg @Fredrik forklarer veldig fint hvorfor det har blitt sånn med tanke på lys teknologien utvikler seg. Lyktene blir smalere og smalere og det gjør at de tradisjonelle ringene må bli mindre, og det er ikke like pent som vi ser på G30 med standard lys. Da må ringene flater ut og «åpnes» opp litt. Også må vi også ta forbehold om at nye 3 serien på bildet over her er vist under ett laken, vi har ennå ikke sett det ferdige designet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringene i alle nevnte biler du har over her gir illusjon om at dette dreier seg om ringer/BMW-lys, stikk motsatt av hva Golf-lysene på den tildekkede 3-serien gir uttrykk for. Nå skal man naturligvis ikke dømme en bil ned i kjelleren før produktet er avduket, men jeg synes det er trist at BMW ikke holder på noen av elementene sine. Fra å ha vært en trendsetter med Chris Bangle og Karim Habib i designstolene, har BMW dessverre blitt en dilter - trist, men sant. Ellers er jeg helt enig med deg hva gjelder lysene til i3/i8. Dette minner om noe som kunne stått på en Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Saltkjelen skrev:

...og alt der der vet vi. Det ville ikke hatt noen praktisk betydning for BMW om ringene hadde hatt en U- eller J-form kontra den nye L´en, så det kan ikke være for annet enn å vaske ut kjennemerkene sine. Like mye utvasking som at BMWi Vision-konseptbilene sin grill er den nye standarden. BMW prøver febrilsk å ta en Audi, med stor grill og skiltnummer plassert i midten. Bare gled dere til de nye 4-serien..

Tja... noe skal de jo fylle ut frontarealet på stadig større biler med - enten det er en kjempestor grill, kjempestore ekte og/eller falske luftehull i fangeren eller større enn nødvendige innfatninger til frontlysene. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er helt enkelt for bildesignerne å kombinere dette med krav om et klassisk BMW design og ny teknologi som f.eks gjør frontlysene signifikant mindre og grillen egentlig unødvendig (spsielt på elektriske biler). 

Jeg tror derfor ikke at designendringene BMW nå gjennomfører er bevisst utvasking av de tradisjonelle kjennemerkene, men mer en konsekvens av at disse kjennemerkene ikke (eller langt på vei) er forenlige med kravene nevnt ovenfor. For å sette dette på spissen er det i dag at en modell som E31 virkelig hadde kommet til sin rett rent designmessig. Fronten (uten vippelysene) på den modellen hadde passet perfekt til dagens teknologi. Og for de som lurer - bak denne lave fronten og ikke minst lille grillen var det plass til en S70 V12 motor på 5646 cm3 (Alpina B12 Coupé 5.7) med en topphastighet på 300 Km/t... :)

1995_bmw_8_series_850i-pic-25907.jpeg

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Noe skal fronten naturligvis fylles med, men dette har de da greid uten nevneverdige problemer tidligere. Det er synd at BMW besudler grillen slik de gjør. De må gjerne ha en grill som går fra panseret og helt ned på støtfangeren, men den må i det minste illustrere en todelt BMW-grill. 

 

Her er for øvrig noen teasere av G3x. Jeg synes fronten ser lovende ut (til tross for at den har Golf-lys), men det jeg derimot synes ser litt teit ut er de utstikkende baklysene og en rar avslutning av hofmeister kink.

41D6DB74-6198-4FD9-9DA7-9F60E31F6308.thumb.jpeg.f12660e895e6ef49c0838707e475a4fc.jpeg

C64B142F-EA73-441D-8474-9BBAB746D35B.thumb.jpeg.ff68070dd233822af3cd5643277759e2.jpeg

43CCD384-D00A-419E-B0AC-7763C3F7CC83.thumb.jpeg.4b1588745d513c2eba418effbe8441ce.jpeg

BE0B2137-C727-4BE4-85BD-606C686CD154.thumb.jpeg.6cba6f9387736f0834a05b264124697d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...