Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Liker designet på X7 svært godt! Dette segmentet SKAL være stort, pompøst og overdimensjonert. Kundegruppen som bilen er rettet til, ønsker som regel dette.

Liker den spesielt fra siden og skrått forfra. Linjene er rette og fine, ingen svære unødvendige buer i alle retninger. Tror inntrykket kommer til å være råtøft når en får se bilen live.

Den innvendige luksusen virker og å være top-notch. Til og med den tredje, bakerste seteraden har egen klima, eget panorama tak og ikke minst, god beinplass.

P90326046_highRes_the-first-ever-bmw-x-1200x720.thumb.jpg.8e1c1260ba45038669fcd0a537ae6731.jpg

2019-bmw-x7-xdrive40i-blue-profile.thumb.jpg.301cc4c30f7475ca7fab183173e060db.jpg

bmw-x7-4_galleryfull.jpg.958d00e1cf0571f59a9d85e80050eac7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ingen tvil om hvilken kundegruppe X7 først og fremst er myntet på med den prominente grillen, de pressebildene (over) og direkte konkurrenter som f.eks Cadillac Escalade... :)

2019_cadillac_escalade_actf34_td_801181_

Nå banner jeg vel i kirken, men jeg tenker at aldri har vel Tesla Model X virket mer moderne selv om både kundegruppen og biltypen tildels er en annen. Én ting er rimelig sikkert og det er at både X7 og Escalade relativt fort kommer til å virke veldig gammeldagse.

alex-roy-model-x-hero.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Det er i alle fall ingen tvil om hvilken kundegruppe X7 først og fremst er myntet på med den prominente grillen, de pressebildene (over) og direkte konkurrenter som f.eks Cadillac Escalade... :)

2019_cadillac_escalade_actf34_td_801181_

Nå banner jeg vel i kirken, men jeg tenker at aldri har vel Tesla Model X virket mer moderne selv om både kundegruppen og biltypen tildels er en annen. Én ting er rimelig sikkert og det er at både X7 og Escalade relativt fort kommer til å virke veldig gammeldagse.

alex-roy-model-x-hero.jpg

Heldigvis knuser BMW'en både Tesla og Escalade på fit, finish og opplevd kvalitet 😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Nå banner jeg vel i kirken, men jeg tenker at aldri har vel Tesla Model X virket mer moderne selv om både kundegruppen og biltypen tildels er en annen. Én ting er rimelig sikkert og det er at både X7 og Escalade relativt fort kommer til å virke veldig gammeldagse.

alex-roy-model-x-hero.jpg

Vel, det er mange måter å se dette på, selv så ser jeg Tesla vs "resten" omtrent slik. Aldri har Tesla opplevd mer konkurranse enn nå, det er svært få områder Tesla fremdeles er ledende, mtp SW OTA er de suverende, ladetilgang også. Men resten... Batteriene tar mer plass en konkurrentene, kvaliteten er optisk og objektivt dårligere, for ikke snakke om deletilgang og lang ventetid på vekstedet. Rett og slett pinlig å se hvor gjennomsiktig og lite helhetsmessig Tesla som produkt er. Audi og Jaguar har levert strålende produkter og de er bare de første i en lang rekke produkter fra veletablerte produsenter med utsalg og verksted på ethvert hjørne. Model 3 har blitt noe nær en fiasko, hvor de ikke klarer å levere nok biler. Ikke minst Musk selv som har gått på den ene smeller etter den andre. Aldri har det vel vært mindre grunn til å kjøpe Tesla enn nettopp nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kolstad Jr.Uten tvil, men det er ikke poenget. Jeg forstår hvorfor BMW med X7 kaster seg på SUV retrostilen (større, mer firkantet, mer "bling" og med en kjempestor grill slik det var teknisk nødvendig å ha på 60 og 70-tallet da de første amerikanske SUV'ene og pickupene kom på markedet). Dette konseptet er stadig veldig populært i USA og det er derfor store penger å tjene for bilprodusentene.

På den annen side trenger ikke moderne stempelmotorer kjøling på denne måten og med et design som en mursten vil disse bilene aldri bli ordentlig effektive mhp. lavt drivstofforbruk. Dette er et paradoks når man samtidig henger f.eks VAG ut for å jukset med hva som i denne sammenhengen er et minimalt større realistisk drivstofforbruk samt utslipp av avgasser på temmelig lette bilmodeller som f.eks Golf og Passat som også har et moderne strømlinjet design.

VAG jukset og det er selvfølgelig veldig galt, men bunnlinjen bør uansett være at bilene bruker minst mulig drivstoff med det mest effektive designet (relativt til hva bilen skal brukes til) og med den mest effektive teknologien. Dette er bestemt ikke hva BMW gjør med X7 og det er trist for i min verden kan BMW så mye bedre. Ergo handler X7 om å melke markedet (primært i USA der volumet er størst for disse bilene) og dette er isolert sett greit nok for BMW skal også tjene penger slik at de kan finansiere nye og bedre bilmodeller, men ingen skal fortelle meg at et konsept som X7 er state of the art i dag.

Jeg vil tro at de amerikanske bilprodusentene ler hele veien til banken i relasjon til X7. De amerikanske SUV'ene som f.eks Cadillac Escalade er rent teknisk virkelig low tech med bl.a en stålramme og dette er heller ikke så merkelig siden den er basert på GMT K2XX plattformen som General Motors også bruker i div. pickuper (altså små lastebiler). Dette er billig og effektivt, men definitivt ikke spesielt innovativt. General Motors og mange av de andre amerikanske bilprodusentene tjener imidlertid mange penger på SUV retrobølgen og det er sikkert dette som har vært for fristende for BMW... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er iallfall sikkert og det er at Model X har ingenting i denne sammenlikningen å gjøre. Dette er i beste fall som å sammenlikne epler og bananer.. Kundegruppen som BMW sikter seg inn på her vurderer ikke Model X, her er det helt andre ønsker og krav som spiller inn. X7 fremstår ikke som gammeldags bare fordi den ikke er en elbil som ser ut som ett  såpestykke. Videre vil ikke BMW ha i nærheten av samme inntjening på X7 som GM har på Escalade. Som det nevnes så bygger Escalade på en rimelig primitiv konstruksjon med primitiv motorkonstruksjon. Det eneste X7 har til felles med Escalade er at de jakter på samme kunder og har nogen lunde samme yttre mål. 

Ellers så har jeg sett noen videoer av X7 på You Tube nå, ser ut som BMW virkelig har lagt lista høyt. Særlig interiøret er det vanskelig å klandre for noe som helst. De norske prisene var klare, dog synes jeg den var relativt kostbar. 1,3 mill for 30d var mye i forhold til X5, men man får vel veldig mye utstyr som standard regner jeg med. Men jeg får også litt følelsen av at dette i grove trekk er en lengre X5, slik jeg fryktet. Mulig X7 etterhvert kommer i en lang utgave slik de amerikanske konkurrentene og Range Rover gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke så sikker på at ikke X7 og Model X tildels har den samme kundegruppen. I USA selger nå Tesla flere Model X enn BMW selger X5, men det kan selvfølgelig være at X7 sikter seg inn på en relativt liten niche der konkurrentene mer er f.eks Rolls Royce Cullinan enn X5 og Model X (jeg tviler dog på om dette er en vellykket strategi).

Jeg har ikke gjort et poeng ut av at Model X er en elektrisk bil i denne diskusjonen og dette er det en god grunn til iom. at X7 ikke er elektrisk. Mitt poeng handler om karosseriformer der X7 mer er et retrodesign fra 60 og 70-tallet (som f.eks Cadillac Escalade) enn et moderne design som f.eks Model X... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke det går lang tid før man får løsninger på ettermarkedet aom reduserer den massive grillen visuelt og reelt. Og da blir ikke bilen så aller værst.

Proposjonene er noe bmw sliter med på alle suvene sine. X7 intet unntak. Bakdøra er det lengste panelet på bilen sett fra siden og lengden på bagasjerommet/overhenget bak er for kort i forhold til bilens størrelse. Her mener jeg MB GL og nyere Suburban har fått det bedre til

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G11 begynner alt å trekke på åra, selv om tre år ikke høres mye ut så er det en liten evighet i bilverden. Likevel så står den seg veldig bra i denne testen mot den nyeste konkurrenten A8. Vi hører stadig hvordan skeptiske røster blant BMW entusiastene maser om «interiøret er gammeldags, det er kun en skjerm mens Audi og MB har to» Vel, i denne testen er nettopp mengden gode gammeldagse knapper noe som trekkes frem som ett stort pluss. Touch er kult å se på og bruke når du står stille, men stort sett så sitter man i bilen for å kjøre ett sted. Begynner også å bli lei av å høre «Audi lager så solide interiøret, beste kvalitetsfølelsen på markdet» Seriøst? De klarer ikke å lage en luksusbil uten ett interiør som knirker. Vel vinner ikke BMWene noen designpriser for interiørene sine, men de lager iallfall interiører som er godt skrudd sammen. Nå så sist en journalist klage på kvaliteten i ett BMW interiør? (Nå googles det aktivt tenker jeg).

Faceliften kommer vel neste år, og slik jeg ser det så gjør de den beste bilen i segmentet enda bedre (S klasse er ikke den beste bilen bare fordi den imponerer naboen). Skal bli spennende å se hvor store nyerer de får på den 👍

Jeg har selvsagt testet nye A6 ettersom jeg vurderer G30, og fordi jeg er gammel Audi mann. Denne har de samme skjermene som A8, utvilsom kult. Når du trykker på ikonene så kommer det ett lite klikk der du setter fingeren. Men under kjøring er dette helt håpløst, særlig klima skjermen som sitter nede i midtkonsollen. Du må ta blikket av veien i flere sekunder, og du lærer ikke hvor du skal trykke. Ettersom en slett skjerm ikke gir fingrene noen referanse punkter på hvor de er og hvor de skal, så må du bruke øynene for å finne riktig ikon. Ellers så ble jeg forbauset over at en A6 med luftfjæring ikke når opp til komfort nivået til en G30 med Adaptivt understell. Som med G11 vs A8 så fremstår G30 som en mye bedre og gjennomarbeidet premiumbil enn hva A6er. Og til de som sytet over at det lille handskerommet på venstre side av rattet ikke lenger er polstret. Vel, BMW har hørt på dere. Siste G30 jeg kjørte hadde dette rommet polstret som på F10.

B310F78A-7AC4-4CE3-AA94-CB0516F797F2.thumb.jpeg.1e4f05f65383be434678099d339e45b9.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på Autocar's introduksjonsbilde av videoen mellom A8 og 7-serien tenker jeg at 7-serien er så uendelig mye mer sober og elegant. Den ser ut som en BMW skal gjøre og det er sannelig ikke nødvendig for BMW å rote til designet med en enorm grill som på f.eks X7. BMW bør si at nok er nok - vi velger helt enkelt å gå en annen vei med vårt design... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

Når jeg ser på Autocar's introduksjonsbilde av videoen mellom A8 og 7-serien tenker jeg at 7-serien er så uendelig mye mer sober og elegant. Den ser ut som en BMW skal gjøre og det er sannelig ikke nødvendig for BMW å rote til designet med en enorm grill som på f.eks X7. BMW bør si at nok er nok - vi velger helt enkelt å gå en annen vei med vårt design... :)

Helt enig, BMW sitt design er på sitt beste nå de gjør det på sin egen måte. Slik jeg ser det så har Mercedes og tildels Audi ett grill design som godt kan kle litt størrelse, dette er ikke tilfellet med de karakteristiske nyre grillene til BMW. Når disse økes i størrelse så blir det litt unaturlig og påtatt, og det blir ett elsk/hat element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

[...] Og til de som sytet over at det lille handskerommet på venstre side av rattet ikke lenger er polstret. Vel, BMW har hørt på dere. Siste G30 jeg kjørte hadde dette rommet polstret som på F10.

I mine øyne er det ikke syting å påpeke bilens manglende kvaliteter. Kritikken var berettiget, og det har BMW tydeligvis tatt til etterretning - hvilket også bare skulle mangle når prisen på en 5-serie er som den er. Nå gjenstår det bare litt mindre plastikk i dørtrekk og andre steder, samt elektroniske hendler på rattstammen, så snakker vi om en levbar 5-serie. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...