Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Litt bilder av Fxx 6-serie LCI som ble avduket i dag.

 

P90170814_highRes.jpg

 

P90169563-highRes.jpg

 

Ikke en veldig dramatisk facelift, men den har litt endringer, som:

 

- ny design på LED-lyktene

- ny grill

- nye speil, med blinklys

- 90mm eksosstussr mot tidligere 80mm på de sekssylindrede utgavene

 

....og en god del andre detaljer både innvendig og utvendig. 50% av alle 6-serier som blir solgt i dag er forøvrig en GranCoupé.

 

Flere bilder og mer info her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin facelift, selv om jeg synes det er merkelig at øyenbrynet ikke lyser, og at det orange sidemarkeringslyset (som finnes på pre-LCI) er fjernet. Skulle ønske vi fikk se litt mer gjennomført lysdesign slik E60/E61 LCI har med blant annet sidemarkeringslys foran og bak.

 

Ellers begynner tiden for F10/F11/F07 å nærme seg slutten, og vi vil se en helt ny 5-serie med kodenavn G30 på BMWs 100-års feiring i 2016.

 

4J5_9200.jpg

 

Samtidig begynner F30/F32 LCI å nærme seg, og vi kan endelig se såpass gode bilder at vi kan se at modellen får de nye L-ringene fra 4-serie Concept. Det ser samtidig ut til at blinklyset også vil havne på selve bagasjeluken denne gangen, og det blir derfor tilnærmet likt slik F15 X5 blant annet har.

 

BMW%203%20sedan%20facelift%207.jpg

 

BMW%203%20sedan%20facelift%202a.jpg

 

BMW%203%20wagon%20facelift%209.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin facelift, selv om jeg synes det er merkelig at øyenbrynet ikke lyser, og at det orange sidemarkeringslyset (som finnes på pre-LCI) er fjernet. Skulle ønske vi fikk se litt mer gjennomført lysdesign slik E60/E61 LCI har med blant annet sidemarkeringslys foran og bak.

 

Ellers begynner tiden for F10/F11/F07 å nærme seg slutten, og vi vil se en helt ny 5-serie med kodenavn G30 på BMWs 100-års feiring i 2016.

 

4J5_9200.jpg

Er det min neste bil vi ser her mon tro? ;) Synd det er så lenge til 2016, og den blir vel heller ikke levert før begynnelsen av 2017 så det er bare å smøre seg med tålmodighet for min del :) Menmen, F10/F11 regnes jo fortsatt som klasseleder så BMW har jo ikke dårlig tid med å få ut en ny modell ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her er bilder av en avduket(!) G11 7-serie (etter tips fra DanielStance i tulletråden):

 

attachment.php?attachmentid=1137153&d=14

 

attachment.php?attachmentid=1137154&d=14

 

attachment.php?attachmentid=1137155&d=14

 

attachment.php?attachmentid=1137157&d=14

 

Har ikke helt gjort meg opp en mening enda, men personlig likte jeg bakenden. Fronten synes jeg derimot ikke så mye om, og jeg synes spesielt det partiet av lykten som møter grillen er altfor stort. Egentlig så virker hele frontlykten unødvendig stor ut, men mulig det er kameravinkelen som gjør det.

 

Interiørmessig synes jeg den ser ut som hvilken som helst annen (nyere) BMW fra dagens modellprogram, men kvaliteten vil jeg tro er hakket bedre her. Forøvrig tøft med skinntrukket airbag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på hva vekten blir på nye 7-serien. Jeg synes egentlig nyrene er for høye, men så et rett forfra frontbilde som egentlig fikk fronten til å se ganske bra ut. Er litt usikker på om det bilde var basert på den ekte G11..

 

http://www.motor-talk.de/bilder/neuer-7er-g11-2015-g55252495/bmw-seria-7-2015-i205896279.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg så veldig bra ut, det var ikke de største forandringene ifra dagens F01 men det har BMW hele tiden sagt at det heller ikke skal være. Bilen fremstår som mer elegant og har ett meget pent og rent design, likte spesielt godt hekken også. Interiøret ser mer skuffende ut synes jeg, det er dumt at de velger mer den layouten som de har i F30 og F20. Jeg liker ikke at dasjbordet slutter så brått ned mot midtkonsollen, det er rett og slett ikke pent i mine øyne.

Men det er på teknologisiden BMW hevder G11 skal være banebrytende, vi snakker bla om laserlys, trådløs lading av smarttelefoner og selvparkering styrt ifra nøkkelen. Det er også rykter om at denne skal bli en hel del lettere, faktisk så skal G11 730d bli lettere enn dagens F10 som ligger å balanserer mot 1,8 tonn. Skal bli spennende så se nå fremover hva som kommer av informasjon, ikke minst om motoralternativene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laserlys og OLED er noe vi tilsynelatende vil se mer av fra BMW om ikke så lenge, men paradoksalt nok er BMW den fabrikanten som fortsatt bruker ufattelig mye halogen i lysene sine. Mens BMW kjiper inn på lysfronten og tilbyr halogenlys, pøser erkefiendene ut modeller etter modeller med LED i alle bauger og kanter. Det er åpenbart noen som har skjønt at en modell fra 2015 ikke skal se ut som den kom i 1995. Uansett, det skal bli spennende å se produksjonsutgaver av ovennevnte laser- og OLED lys.

 

BMW-M4-Concept-Iconic-Lights-images-18-1

 

BMW-M4-Concept-Iconic-Lights-images-19-1

 

BMW-M4-Concept-Iconic-Lights-images-20-1

 

BMW-M4-Concept-Iconic-Lights-images-13-1

 

BMW-M4-Concept-Iconic-Lights-images-12-1

 

BMW-M4-Concept-Iconic-Lights-images-11-1

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes avslutningen på profilen ved hjørnene både foran og bak minnet vel mye om Toyotas design for tiden, men ser ellers bra ut. Blir spennende å se den i virkeligheten!

 

Litt annet interessant nytt fra BMW og Samsung:

http://www.theverge.com/2015/1/6/7499437/bmw-touch-command-tablet-samsung-gestures-ces-2015

 

Personlig setter jeg pris på at det tydeligvis ikke dukker opp noe fra Apple i BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten teknologi i dag implementeres mtp underholdning og klima (og evt andre tilsvarende funksjoner) synes jeg er svært tris å beskue. Vi har nådd et punkt hvor man lager "kule gadgets" for å vise at man kan, og man har helt glemt essensen i ingeniørkunst. Det er nemlig å lage systemer som på best mulig vis løser en oppgaver. Dagens touch løsninger (og ja jeg har prøvd en del, Nissan, vw, Buick, peugot) fremstår for meg som helt malplasserte.

BMW viste med e60 at de evner å dra seg ut av teknologi for teknologiens skyld, og fokusere på å gjøre sjåførens oppgaver lettere og mer effektive. For å illustrere poenger mitt:

e34 har "vriknotter" på klimakontrollen. Ikke de kjipe vanlige mekaniske knottene, men en stilfull løsning. e39 er midt i "digitaliserings" alderen, og får "trykk knapper" for å justere temp opp og ned. Dette var i vinden og så kult ut mente sikkert noen. Men saken er at det er en elendig løsning. Man trykker seg halvt i hel om man skal gå fra en ende av skalaen til den andre. På e60 løser de det hele ved å gjeninnføre vriknotter, om enn i en mer moderne variant.

Buick Regal som jeg nylig kjørte en del har også "trykk en gang for å endre en grad" løsningen, på et eget lite touch panel, som i tillegg ofte ikke vill registrere trykkene pølsefingrene mine prøvde å få inn. Det er lenge siden jeg har vært borti en mer hjernedød løsning på en så enkel oppgave. Det samme gjelder det å flytte alt mulig av underholdningsgreier opp på touch skjerm. Jeg vil gjerne kunne endre volum, kanal/sang ol uten å måtte se på hva jeg gjør. Det er kanskje ikke kult med gamle knapper når man kan ha alt på touch, men det er absolutt effektivt. Videre, om man ser på det hele fra et "system" perspektiv så er det ikke en god løsning at man skal ha en multiskjerm som skal løse alt, da dette fører til unødvendig mye tid inn og ut av undermenyer. For all del, i dag er dette nødvendig i en viss grad, men mange oppgaver bør man fortsatt ha "snarveger" til, i form av gode gamle knapper og knotter som er hensiktsmessig plassert, slik at man kan ha fokuset og øynene der de skal være, på vegen!

Det vi ser mener jeg altså er "nyvinninger for å lage nyvinninger", og ingeniørene/designerne bak har mistet litt vidsyn. Det later til at noen rett og slett glemmer hvilke oppgaver som skal løses, og evt ikke evner å tenke "hvordan løses dette best". Trist.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det synes jeg egentlig bare er den moderne utgaven av et problem som har eksistert lenge, nemlig dårlig ergonomi og design av løsninger i interiøret. Har alltid eksistert mange modeller med dårlige løsninger for justering av forskjellig. Se bare på hvor mange biler som har setevarmeknappen gjemt på sokkelen til setet. På Sierra var den i tillegg av når knappen var trykket inn, fullstendig motsatt av all logikk, og fargemerkingen av dette var i tillegg ikke til særlig hjelp på grunn av den håpløse plasseringen.

 

Synes skjermløsningen fungerer fint i nye BMW'er ihvertfall, hvor viktige funksjoner fortsatt har fysiske knapper. I tillegg så har vel alle biler i dag knapper på rattet for styring av volum og mange andre funksjoner?

 

For styring av temperatur er jeg enig i at skruknotter er best, helst i kombinasjon med et eget display som viser temperatur, men tror det kun skjer noen få ganger i året at jeg faktisk justerer temperaturen, så anser det som temmelig uviktig egentlig. Står normalt bare på 20 grader, så får automatikken lov til å ta seg av resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår C4 Cactus har et nesten 100% digitalt dashboard/instrumentpanel. Informasjonen vises på to digitale skjermer, der den største på 7" også er touchscreen. Jeg synes at dette fungerer ganske bra, men helt optimalt er det ikke. Spesielt justeringen av varme og luftmengden er mer hensiktsmessig med alminnelige brytere/trykknapper. En ting jeg imidlertid liker veldig godt er at man kan mørklegge begge skjermene slik at det eneste man ser er speedometeret som kun består av digitale tall. Når det er mørkt fungerer dette nesten som et slags HUD iom at det eneste man ser er de mørke røde tallene samt veien foran. Man ser intet annet og heller ikke overgangen mellom dashboardet og vinduet... rimelig kult... :)

 

Jeg tror derfor at veldig mye informasjon kan skjules til daglig. Man trenger egentlig ikke turteller på alminnelige biler (iallefall ikke med automatgear) og en egen måler til f.eks bensintanken er også overflødig. Dette kan vises f.eks som prosenttall som strøm på en mobiltelefon. Praktisk og plassbesbarende. Tilsvarende også med temperaturen ute og inne, luftmengden, radiostasjonen etc. Alt burde egentlig kunne få plass i en HUD og/eller som en del av et mindre instrumentpanel. Det som tar mest plass idag er faktisk navigasjonen, men den bruker de aller fleste heller ikke hver dag så det burde kunne la seg gjøre å finne en bedre løsning enn en/et stor skjerm/instrumentpanel på dashboardet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexus har gitt ut en filmsnutt ang. deres RC350 mot BMWs 435i. Filmen er så som så, men akkurat dette fikk meg til å tenke på det TRF-Racing skrev litt over her. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er forøvrig hele filmen:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...