Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Skinn av god kvalitet er uten tvil lekkert og det lukter også eksklusivt, men det finnes etterhvert mange fine syntetiske stoffer også. Jeg synes faktisk at dette er et dilemma og vanskelig å forholde seg til. På den ene siden elsker jeg skikkelig håndtverk med skinn, men min samvittighet forteller meg at jeg burde overveie å se dette i et nytt lys når jeg vet hva som er problemet med skinn i biler. Det er den samme saken med dieselbiler og eldre entusiastbiler fra f.eks 80-tallet også. Vi får følge vår samvittighet hver især som best vi kan. Heldigvis har vi idag et valg iom. at flere og flere bilprodusenter satser på ganske fine syntetiske materialer som et alternativ til stoff og skinn... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt annet handler det om pris. Marginene er små når det gjelder bilproduksjon og dette påvirker hvordan skinnet fremstilles. De fleste bilprodusentene (vel... i realiteten er det underleverandører som leverer ferdige skinninteriører) får deres skinn fra lavkostland der dyrene ikke har den samme beskyttelsen som i f.eks Europa. Det handler om industriell produksjon der dyrene hele tiden står i innhegninger og fores intens for å vokse hurtigst mulig før de blir slaktet. De kommer aldri utendørs og går fritt (det kan skade skinnet) og de lever et miserabelt liv så lenge de lever.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer på det du spør om, men du forstår ikke svaret. Ditt spørsmål har en innebygget premiss om at alt skinn fremstilles på den samme måten, men det er ikke tilfellet. Jeg har ingen problemer med at skinn er et biprodukt av f.eks kjøttproduksjon, men når produksjonen kun handler om fremstilling av skinn og resten av dyret kastes og/eller brukes til f.eks sement mener jeg at vi overskrider en etisk grense.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg fult klar over. Det jeg derimot ikke er så sikker på er om det kun er bilindustrien som er del av dette?

 

edit: "Det" :  at ikke alt skinn fremstilles under like forutsetninger.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du helt rett i og det gjør saken selvfølgelig ikke bedre. Mitt poeng er selvfølgelig ikke å henge ut bilprodusentene spesielt, men det er nå de vi snakker om her inne. På den annen side handler det om enorme volumer når det gjelder skinn til bilindustrien iom. at man skal bruke 5-8 dyr for å få nok skinn til kun en bil. Utfordringen når det gjelder industriell produksjon av skinn er at det kun er skinnet på dyrene som har en verdi iom. at resten av dyret ikke egner seg til menneskeføde (les: dyrene er ofte syke og stressede). Ergo kasseres resten av dyret og det er ikke etisk forsvarlig slik jeg ser det. Såvidt jeg har fått med meg var det en tilsvarende sak når det gjelder overproduksjon av høner og/eller kyllinger i Norge. Dyrene avles kun for å ende opp som tilsetningsstoffer i f.eks sement og sepe.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye bra alternativer til skinn, men skulle jeg kjøpe helt ny premiumbil så hadde det for meg vært en selvfølge at det er ekte hud. Det er noe med lukten og "ta og føle på" effekten som er helt rett i en premiumbil. Der når de andre stoffene ikke opp, uansett hvor bra de måtte være. Jeg har heller ikke noe samvittighets kvaler for å velge hud, ser ikke helt hvorfor jeg skulle ha det.

Er det dokumentert at disse dyrene som avles å opp virkelig lever så miserabelt? Er det dokumentert at alt annet enn skinnet kastes eller går til industrien? Slik verden er blitt i dag med fokus på miljøvern og dyrevern så synes jeg det skulle være merkelig at det er slik. Vi snakker store kjente konserner i Europa, visse regler og standarder må da finnes for disse kyrene som avles opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lover å regler for dyrevelferd i f.eks Europa, men dette gjelder ikke for land i f.eks østen der det meste av skinnet til biler produseres. Dette er vel dokumentert og det endrer seg ikke før forbrukerne evt. sier at de ikke vil ha skinn som er fremstilt på den måten som jeg har skissert. De fleste bilprodusentene har imidlertid etterhvert fått et øket fokus på saken og tilbyr derfor alternativer som er fornuftige som f.eks mer bruk av alcantara og tilsvarende syntetiske stoffer. 

Denne utviklingen handler forøvrig ikke kun om alternativer til skinn, men om materialbruk generelt i bilenes interiør. Volvo er langt fremme på dette området og vi kommer helt sikkert til å se mye nytt på denne fronten i årene som kommer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
1 time siden, awt skrev:

Ser ut som om det blir ny 5-serie GT, og ikke en 6-serie GT som ryktene tilsa.

Noe som kanskje er enda mer interessant er 840/850. :)

BMW model codes list confirms F90 M5 AWD, M2 Competition, M4 CS, X3M, and more

Jeg håper det virkelig er tilfellet, men når jeg kikker på PDFen ser jeg den står som "G32 6-serie". Så jeg vet ikke helt om jeg er overbevist om de er kommet til fornuft "der nede". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...