Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Største hinderet er for meg drivlinje, absolutt minstekrav er evt hybrid, men der er jo avgiftene litt i faresonen. Samtidig er jeg usikker på om en el SUV er litt tidlig å hoppe på? Syns det er vanskelig å se for seg å bruke et betydelig beløp på ny/nyere bil med gårsdagens teknologi også (bensin/diesel) I det hele tatt er det mye usikkerhet hvor fremtidssikret det man kan kjøpe idag virkelig er. Så da er det for meg lettere å vurdere en billigere bil enn risikere store beløp nå, alternativet er leasing.

Interessant. Batteriet er i stadig utvikling, men er du i marked for en el-SUV ser jeg ikke grunnen til å vente. Det kommer nok en "bedre" utgave i form av oppgradert batteripakke om 5-6 år(bare tilfeldig tidsrom), men skal man utsette og utsette blir man liksom på stedet hvil om du skjønner. Jeg tror man bare må hoppe på el-toget når en selv er klar, ikke vente på at produsentene skal komme med en perfekt utgave. Om 5 år så kommer det nyheter om enda noe nytt lengre frem i tid liksom. Jeg synes du formulerer og skriver på en bra måte her inne og har et fornuftig syn generelt, så jeg er spent på å høre hvordan visningen gikk og dine tanker rundt modellen etter å ha "tatt og følt" på. En brukt el-X3 kan være aktuelt for meg om 5-6 år når diverse husprosjekter er ferdig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Interessant. Batteriet er i stadig utvikling, men er du i marked for en el-SUV ser jeg ikke grunnen til å vente. Det kommer nok en "bedre" utgave i form av oppgradert batteripakke om 5-6 år(bare tilfeldig tidsrom), men skal man utsette og utsette blir man liksom på stedet hvil om du skjønner. Jeg tror man bare må hoppe på el-toget når en selv er klar, ikke vente på at produsentene skal komme med en perfekt utgave. Om 5 år så kommer det nyheter om enda noe nytt lengre frem i tid liksom. Jeg synes du formulerer og skriver på en bra måte her inne og har et fornuftig syn generelt, så jeg er spent på å høre hvordan visningen gikk og dine tanker rundt modellen etter å ha "tatt og følt" på. En brukt el-X3 kan være aktuelt for meg om 5-6 år når diverse husprosjekter er ferdig. :)

Vel, jeg har jo første generasjon av i3 (16 model) så har vel «latt meg overbevise». For meg blir det å sette seg inn i en diesel bensin bil etterpå - litt som å gå fra et moderne og enkelt premium produkt til noe som føles teknisk utdatert og unødig kompleks og bråkete ut. Jeg gjør det jo stadig med vår ellers utmerkede 13’ X3. 

Batteriutvikling går fremover med stormskritt, vi ser det jo bare de siste 3-5 årene, i3 kom jo i 14 med «190km» rekkevidde, dagens versjon er på «300km», mens neste juli snakkes det om en 400km versjon. Det blir litt som første generasjon smarttelefon eller smartklokke, man ser hvor bra det blir og konturene av fremtiden, men når skal man velge å gå «inn»? Velger man første generasjon av noe ender man som regel opp med frustrasjoner over å ha vært litt tidlig ute, det blir gjerne litt Beta over det hele.

 Mtp i3 så var det en mindre investering ( under 300k) en el SUV er fort det dobbelte og forventningene til rekkevidde og selve kjøremønstere til en slik bil er fundamentalt annerledes enn med en bybil som i3 er, der er det mer akseptabelt med begrensninger og kortere avstander. 

Takk for hyggelige ord, jeg skal ta en kikk å gi noen tanker om bilen, prøving blir ikke før senere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Syns det er vanskelig å se for seg å bruke et betydelig beløp på ny/nyere bil med gårsdagens teknologi også (bensin/diesel)

Jeg synes det er enda vanskeligere å bruke samme beløp på en bil hvor teknologien er under stadig utvikling og som kommer til å være utdatert om 4 år... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes det er enda vanskeligere å bruke samme beløp på en bil hvor teknologien er under stadig utvikling og som kommer til å være utdatert om 4 år... 

For meg blir det som å sammenlikne en teknisk overlegenhet med gårsdagens utdaterte tekniske løsning, omtrent som IPhone X vs HTC hero fra 2008. Det politiske er også selvsagt sterkt til stede her, mens mest av alt er det vel følelsen av å kjøpe et stagnert produkt. Hvor en industri fortvilet forsøker å videreføre en ønsket kurs, hvor man har kontroll over hele produksjonen, man har en ønsket saktegående utvikling og ikke har noen ønsker om å ta sjanser eller se fremtiden i øynene. Men heller vil ha 5% renere modeller hvert 7 år, men noe mer effekt og noe mer raffinerte løsninger. Det er lite sexy og lite visjonært. 

Det er jo ikke slik at en i3 av første generasjon er utdatert om 10 år, den kan fremdeles kjøres med - forøvrig en tidsregning som dieselen kanskje allerede er faset ut?

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i dette perspektivet på et intellektuelt nivå. Når det gjelder bilkjøring som en lidenskap er det imidlertid selvfølgelig mange alminnelige biler som er fantastiske, men de er ikke like interessante som de var på spesielt 80 og deler av 90-tallet. Vi har diskutert mange ganger hva som ligger i dette, men kortversjonen er at bilene var mer involverende før i tiden. 

Det er definitivt et problem at utviklingen (spesielt på batteri og ladesiden) går så utrolig hurtig med de elektriske bilene. Jeg mener imidlertid at vi om 1-2 år bedre vil kunne anskue hvor bra teknologien vil bli. Spesielt jobbes det nå hardt i Tyskland med dette og jeg tror at det er deres ambisjoner å utvikle både batterier og en infrastrktur med ladestasjoner som matcher Teslas superchargere og vel så det. De vet hvordan de skal bygge bedre biler enn Model S/X, men hvis ikke batteriene og ladetiden kan matche Teslas superchargere vil de få problemer med mindre Tesla på et eller annet tidspunkt løper inn i større problemer. Det vi hører om problemer med å få opp produksjonen på Model 3 er ikke bra og Tesla har dårlig tid.

Når dette er nevnt betyr ikke en evt. fremtid uten Tesla slutten på elektriske biler for den teknologien lar seg ikke stoppe nå. Jeg håper imidlertid at Tesla overlever for det er en formidabel og historisk signifikant teknisk utvikling de står bak. De fortjener å få mer suksess og det er heller ingen tvil om at det er Tesla som har påvirket tyskerne mest når det gjelder å satse på elektriske biler. Dette er definitivt en god ting for tyskerne jobber best med litt motstand. Det er da de kommer med deres beste tekniske løsninger og det vinner vi alle på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

For meg blir det som å sammenlikne en teknisk overlegenhet med gårsdagens utdaterte tekniske løsning, omtrent som IPhone X vs HTC hero fra 2008. Det politiske er også selvsagt sterkt til stede her, mens mest av alt er det vel følelsen av å kjøpe et stagnert produkt. Hvor en industri fortvilet forsøker å videreføre en ønsket kurs, hvor man har kontroll over hele produksjonen, man har en ønsket saktegående utvikling og ikke har noen ønsker om å ta sjanser eller se fremtiden i øynene. Men heller vil ha 5% renere modeller hvert 7 år, men noe mer effekt og noe mer raffinerte løsninger. Det er lite sexy og lite visjonært.

Å sammenlikne ett bilkjøp til 700 000 kr med en smarttelefon til 6000 kr synes kanskje jeg er litt drøyt. Mye av årsaken til at elbilen vår ble solgt var frykten for at den skulle bli utdatert, noe den allerede er med sin 16 mils rekkevidde. Utfordringen i Norge med ferdig utviklet og velprøvd teknologi (jeg velger å bruke dette begrepet fremfor utdatert teknologi. Det er ett negativt ladet ord ofte brukt av elbilfantaster. Det er ingenting med fossilteknologien som er utdatert) er hva politikerene kan finne på i fremtiden. 

Jeg vil mene at bilmarkedet i Norge er delt i to, splittet på midten. Du har den ene halvdelen som mener at elektrisitet er fremtiden, mens den andre delen mener det er noe tullball. Men det er Norge, vi er i en særposisjon når det kommer til akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Å sammenlikne ett bilkjøp til 700 000 kr med en smarttelefon til 6000 kr synes kanskje jeg er litt drøyt. Mye av årsaken til at elbilen vår ble solgt var frykten for at den skulle bli utdatert, noe den allerede er med sin 16 mils rekkevidde. Utfordringen i Norge med ferdig utviklet og velprøvd teknologi (jeg velger å bruke dette begrepet fremfor utdatert teknologi. Det er ett negativt ladet ord ofte brukt av elbilfantaster. Det er ingenting med fossilteknologien som er utdatert) er hva politikerene kan finne på i fremtiden. 

Jeg vil mene at bilmarkedet i Norge er delt i to, splittet på midten. Du har den ene halvdelen som mener at elektrisitet er fremtiden, mens den andre delen mener det er noe tullball. Men det er Norge, vi er i en særposisjon når det kommer til akkurat dette.

Du må gjerne bruke begreper du er komfortabel med Fredrik, så også unnlate å se på analogien i innlegget mitt. 

Det å påstå at en teknologi som gir 30-40% av energien ut av hva man tilfører den, som i tilegg er «velprøvd» og «ferdig utviklet» er veien å gå videre, da vil jeg hevde du har misforstått hvor verden er på vei. For ordens skyld har Bosch ambisjoner om å få elmotorens virkningsgrad fra 90 til 92%, trolig er dette oppnådd i løpet av kort tid.

Norge er i en særposisjon, helt korrekt - og for en gang skyld blir det brukt gulerot fremfor pisk på noe som er fremtiden her på berget. Pisken og baksiden av dette vet vi begge, det går ut over fossilbilen, det er bare å forholde seg til det.

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig så går det ikke an å diskutere dette emnet med folk som kjører elbil. Jeg skrev at bilkjøperne er delt, jeg tilhører den ene «siden» og du den andre 😀 Jeg ser hvor veien går, men jeg ser også hvor langt det er igjen og det er det ikke alle elbilfantaster som gjør. Man kan gjerne bruke flotte formuleringer, man kan gjerne spå hva man vil. Men la oss nå vente til 2040 med å konkludere med hva bilene drives frem av 👍 

Skal jeg tippe, så vil vi få ett bredt spekter av drivstoff i fremtiden. Elektrisk, hydrogen, biodrivstoff og fossile drivstoff. Jeg tror vi går den veier at vi vil få mange muligheter og valg, ikke bare når det gjelder biler men også når det gjelder annet vi omgir oss med i hverdagen. Men dette er min spådom, så får andre spå hva de vil 😀

Jeg vet iallfall en ting, og det er at jeg skal kjøre bil med fossilt drivstoff så lenge det er å få tak i. Mulig bruken begrenses i fremtiden, men skal iallfall ha det og nyte det de gangene jeg kjører.  

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Du er noen ganger så full av fordommer at det nesten er komisk (og du skjønner nada av det selv). Hvor i all verden har du det fra at bilkjøperne er delt i to leire der den ene er for elbiler og den andre er i mot? Jeg tenker at de fleste har et ganske så ambivalent forhold til dette. De velger ut fra hva man kan få for pengene og det er også dette som kommer til å holde liv i fossilbilene når de fleste (som har råd til det) har kjøpt en elektrisk bil.

Overgangen til elektriske biler er en slags tretrinns rakett. Først blir det forbud mot dieselbiler der folk ferdes (f.eks i sentrum av de store byene). Så blir det et tilsvarende forbud mot bensinbilene der folk ferdes (f.eks i de store byene). Til slutt blir det et generelt forbud mot alle former for fossilbiler.

Som man kan forstå handler dette egentlig ganske lite om hva du eller jeg mener. Jeg liker teknologien som de elektriske bilene representerer, men de beste elektriske bilene er stadig for dyre og/eller uhensiktsmessige (som f.eks Model S/X og i3). Jeg liker imidlertid også alminnelige biler som på en eller annen måte skiller seg litt ut ved å være teknisk sofistikerte og/eller f.eks lette. Jeg ville nok med denne bakgrunnen og interessen allerede hatt en elektrisk bil, men i min verden er de som sagt stadig for dyre i forhold til hva jeg kan få når det gjelder fossilbiler (for å vende tilbake til utgangspunktet i innlegget).   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, E.H.D skrev:

Så til neste 3-serie, G20. Ser ut som BMW gjør ganske store endringer på interiøret, noe jeg virkelig ser fram til. :-)

Det der så jo ikke så aller værst ut, ser ut som de har designet det slik at skjermen nå skal litt ned i dashbordet igjen. Det er i såfall en løsning jeg ønsker velkommen 👍

@Fredrik

Hvor jeg har det ifra? Jeg jobber med dette så jeg synes jeg har ett ganske bra bilde av hvor bilkjøperene står og hva som er etterspurt. På bakgrunn av det så fremstår bilmarkedet som todelt, noen skal ha el og andre vil ikke ta i det. Er det noen som er helt ute på viddene her så er det deg og Tesla tilhengerne. Dere fremviser sektliknende tendenser og hyller Elon Musk som en Gud, nåde den som sier i mot. Slik jeg gjør, da blir man fremstilt som uvitende og virkelighetsfjern. Det er den samme gamle regla hver gang vi diskuterer elbiler, noen tror på det og andre ikke. Hva med litt respekt for hverandres meninger og synspunkter. 

Jeg gir meg nå, da dette er en tråd som handler om BMW nyheter.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi jeg snakker litt om Tesla her inne og den teknologiske bragden dette firmaet står bak betyr ikke at jeg liker Tesla bedre enn f.eks BMW. Verden er ikke alltid sort-hvit som du later til å tro. Aller helst vil jeg at BMW skal være bedre på elektriske biler enn Tesla, men BMW er dessverre ikke helt der ennå. BMW (og de andre tyske premium bilmerkene) er imidlertid på god vei og som jeg påpekte i et tidligere innlegg er det få ting som stopper tyskerne når de først kommer opp i moment/turtall. Jeg påpeker dette fordi jeg er glad for at det er slik og jeg ønsker at spesielt BMW skal bli/være verdens beste produsent av elbiler.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestar 1 fra Volvo, imponerende hvor i dytten kina/Svenskene er i om dagen. Lagd i karbon og med 600 hk og 1000nm, 0-100 på under 4 sekunder. Men mest av alt har denne imponerende hybriden en rekkevidde på hele «15» mil.

MEN, karbon og andre imponerende spec, dette er ting jeg forventer kommer fra BMW... ikke fra Volvo.

https://www.dinside.no/motor/volvo-lanserer-polestar-1/68799006

2E0B3A69-E346-45D7-B25C-2B58D446F3F9.jpeg

Endret av Ron Jeremy
La til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...