Gå til innhold

Chippe bilen? Hva bør man velge?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

Kikker litt på chip av bil, og må si det er en jungel. Har du noen tips å komme med? Hva slags chip bør man ha?

Stor pris og hk forskjell hos aktørene ser jeg:

http://www.bestchip.no/index.php?menuid ... nd=1,11,13

http://www.tsracing.no/bmw.htm

http://www.obd-tuning.no/chiptuning-bmw.php

http://www.ultimo.no/tuning/bmw-tuning.htm

Har en 530DA 218hk e60. Km ca 130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Terje Raymond Friestad (TRF Racing) er en svært kunnskapsrik kar på dette området, men det tok sin tid før han svarte på min forespørsel pr e-post av 8.mai (fikk svar 4. juni...). Jeg sendte deretter ytterligere to korte e-post med bl.a. noen oppfølgingsspørsmål. Fikk en kommentar til den ene (måling av effekt ved kontroll langs veien), men ikke den andre. Det er nok en veldig opptatt person...

Effektkontroll langs vegen var visstnok ikke aktuelt lenger ("vegvesenet fikk pålegg om å avbryte all slik testing")

Han tilbydde to alternative trimminger til min E90 320DA 2007. "Steg 1" var mer enn nok for meg:

"Omprogrammering av bilens motorstyring, hvor nye verdier legges inn med fokus på sikkerhet, moderat effekt økning fra bunn til topp i registeret, samt forbruk. Jobben utføres via bilens diagnosekontakt ved at original software leses ut, denne modifiseres, for så å lastes inn igjen.

Originalt: 163hk og 350 nm -> steg 1: 190hk og 410nm. Pris: 5500,- ink mva"

Resultatet ville sikkert blitt perfekt, men det lokale firmaet jeg bruker for min BMW, påpekte at en (evnt.) fremtidig softwareoppdatering (ved service) ville slette det som TRF hadde lagt inn. Det ville medført en ny tur til Rena for å få lagt inn tuningen på nytt. Forhåpentligvis til en sterkt redusert pris..?

Min lokale BMW-spesialist kunne tilby meg en Speedhawk XXL tuningboks til "omtrent samme pris". Jeg spurte ikke konkret om prisen. Fordelen var at den kunne jeg evnt. ta med meg til neste bil, men de erkjente at en boks gir ikke fullt så mye effektøkning som å endre programmeringen. Men, det SpeedHawk'n gir ville uansett vært nok for meg.

Firmaet hevdet også at det ved PKK ("EU-kontroll") ikke letes etter slik trimming.

CO2'n blir vel kontrollert, men den kommer forhåpentligvis til å ligge innenfor toleransegrensene...?

Jeg er ikke av typen som tar slike avgjørelser uten å sjekke litt på nettet først. Har vært datanerd siden 1983.

SpeedHawk'n koster omtrent det samme på nettet, men googlingen førte meg også til tyske CDR-tuning (http://www.cdr-tuning.de).

Nettstedet er overbevisende. Firmaet drives av diplomingeniør Andre Streuber. E-post, telefon, gateadresse og alt annet av interrese var oppgitt. Nettstedet/firmaet har sertifikat fra "Trusted shops", en organisasjon som sjekker inntil 100 punkter om et firma før de godkjennes til å bruke/linke til sertifikatet/logoen.

Også prisen da! NOK 657,- inkl. porto! D.v.s. snaue tusenlappen ferdig fortollet og momset.

Jeg har litt peiling på hva det koster å lage en slik dings, og dette er i mine øyne en riktig pris for en slik tuningboks. Materialomkostningene er neppe over kr 50,-, men han må jo få betalt for utvikling/programmering, samt en rimelig fortjeneste. Det er vel derfor han har 6.000 fornøyde kjøpere (hevder han selv). Selv om han bare tjener rundt kr 500,- per boks, så har han jo tjent kr 3 mill hittil. Det er jo penger å ta med.

Direkte fra produsent til forbruker er måten å gjøre det på. Ingen fordyrende/grådige mellomledd. Jeg elsker Internett!

Du får 30 dagers pengene-tilbake-garanti og 2 års garanti.

Så, jeg bestilte dingsen sent igår kveld. Klokka 08.13 idag var ordren effektuert, og boksen på vei til meg! Jeg elsker tysk effektivitet! Innen EU bruker han DHL (24-timers levering), men til Norge tar det sikkert 2-5 dager.

Jeg gjorde selger oppmerksom på i ordren at min bil var blitt levert til Norge "nedtrimmet" fra 163 HK til 150 HK, men har ikke fått noen kommentar til dette ennå*. Men, ettersom han har sendt meg boksen, så går jeg utifra at denne fabrikknedtrimmingen ikke vil ha noen betydning for resultatet boksen gir. Jeg antar at programmet i boksen overstyrer den delen av originalprogrammeringen som har med bl.a. drivstofftilførsel å gjøre, så jeg får nok omtrent det han lover; 196 HK/390 NM, og 20% lavere forbruk...

Det sistnevnte gjelder nok kun hvis jeg fortsetter å kjøre akkurat som før. Og, det kommer jeg til å gjøre...95% av tiden :-) Gleder meg!

*)Oppdatering, kl. 12.10: "Hello and good day, the engine is indeed the same, the tuning box fits in your car."

lx8e4z7dphzqqoif9s3w.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en pm til TRF, det tok ikke lang tid før jeg fikk svar på min forespørsel, men jeg regner med at jeg bruker ESS tuning siden det bare er 30 min kjøring dit

Det er som du skjønner ikke aktuelt lenger Tom K. Jeg har jo som du ser bestilt en boks fra CDR-Tuning i Tyskland. Tiden får vise om jeg har vært dum.

Som sagt, jeg har stor tro på TRF, men det jo litt rart hvis han svarer raskt på PM'er, men bruker 28 dager på å svare på e-poster..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville styrt langt unna disse tuningboksene..det er ikke noen "programvare" som overstyrer den orginale. Men enkelt forklart en motstand som manipulerer signalet som den orginale hjernen oppfatter. Som igjen deretter prøver og kompansere med høyere trykk for å få sin "normale" verdi.

Jallaløsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrZyWiz; Dette er jo ikke noe som ble funnet opp igår. Mener du at hundretusener av kjøpere av slike bokser bare innbiller seg at de får ut vesentlig mer effekt? Og, at dynotesting før og etterpå bare er juks..? (på samme måten som mange mener månelandingen ble spilt inn i et studio). Eller er det kun boksen fra CDR-tuning du mener er humbug? Eller at den skader motoren?

Jeg trodde at en "Generalmajor" var et forummedlem med en viss kompetanse, men det har kanskje bare med antall innlegg å gjøre..? Hva er egentlig din alder og kompetanse..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrZyWiz; Dette er jo ikke noe som ble funnet opp igår. Mener du at hundretusener av kjøpere av slike bokser bare innbiller seg at de får ut vesentlig mer effekt? Og, at dynotesting før og etterpå bare er juks..? (på samme måten som mange mener månelandingen ble spilt inn i et studio). Eller er det kun boksen fra CDR-tuning du mener er humbug? Eller at den skader motoren?

Jeg trodde at en "Generalmajor" var et forummedlem med en viss kompetanse, men det har kanskje bare med antall innlegg å gjøre..? Hva er egentlig din alder og kompetanse..?

Har jeg skrevet at disse boksene ikke gir økt effekt? Jeg mener det jeg skrev, og spesielt du med automatgir burde styre unna slike jalla\fattigmannløsninger. Og gå for en skikkelig omprogrammering, som faktisk tar høyde for automatkassen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

ble oppmerksom på denne nå.

Ja, vi har et problem med å følge opp alle henvendelser fort nok, og noen faller rett og slett gjennom. Dette er en kombinasjon av at det er begrenset hvor lenge man har mulighet til å svare på mail (spesielt når folk tror jeg kan bruke timesvis på å svare på alt annet enn spørsmål om tuning, montering av ekstraustyr, gode dårlige tunere som er konkurrenter til oss uten interesse for våre produkt, bruktbil analyse av annonser, feilsøking via mail ++). Vi prøver dog å gjøre noe med etterslepet på denne fronten.

Når det er sagt, på bimmers er jeg som privatmann (og har vært siden 05/06?), at jeg svarer på pmer om tuning er litt tilfeldig, men jeg prøver å ha et liv uten om jobb jeg også, så ja, jeg ser på tv en kveld med kona selv om ikke alle har fått svar på mailene sine.

Som crzy her sier, selvfølgelig gir en box effekt, men med ganske mange baksider.

box på 150/163 hk, nei den vil ikke gi det samme. Den vil gi den samme økning iforhold til original (på samme innstilling vel å merke hvis det er en justerbar box), i motsetning til en ordentlig soft tilpassing.

At bilen blir original ved service er tull, den blir det ved programmering, og dette er ikke standart på en "eldre" (i bmws øyne) bil, videre sier man fint at bilen er trimmet og at man ikke ønsker programmering av motorstyring (slik ble det ihvertfall gjort den gang jeg jobba der, og når jeg ringte min eks kollega for en stund tilbake for å høre på ståa).

Det er også tull at det ikke letes etter powerboxer på PKK, det er nettopp slik tuning som vil bli tatt i fremtiden (se eksempelvis på nye pkk regler (MOT) i england. De ønsker å ta begge typer tuning, men det er kun box de kan gjøre noe med). Det er også lett synlig, og kan fine anbefales for visning (går på ledningsnett og sikkerhet).

Ha en fin dag alle sammen, beklager forsinkelsene, og nå må jeg fortsette med å svare på mail.

edit: slik gjør det selv programmeringsboks tilbyr vi også, men det koster litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...