Gå til innhold

Chippe bilen? Hva bør man velge?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

Det finnes mange med kostbar erfaring på at bokser KAN være døden for en eller flere enheter i en bil. Det kan være pumpe, ecu, eller andre kostbare og essensielle enheter.

Vet om minst 1 som fikk store problemer med motorstyring og tilknyttede elektroniske komponenter, samt trøbbel med dieselpumpa etter å ha kjørt en stund med boks.

Dette er noe det finnes mye info om på det brede internett, og enkelte bokser er såklart en større risiko enn andre.

Men hvorfor ta sjansen da, når det finnes ekte vare å få tak i, til en ikke så altfor høy pris?

mvh Frode Neergård

sent fra min HTC med Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

ble oppmerksom på denne nå.

Ja, vi har et problem med å følge opp alle henvendelser fort nok, og noen faller rett og slett gjennom. Dette er en kombinasjon av at det er begrenset hvor lenge man har mulighet til å svare på mail (spesielt når folk tror jeg kan bruke timesvis på å svare på alt annet enn spørsmål om tuning, montering av ekstraustyr, gode dårlige tunere som er konkurrenter til oss uten interesse for våre produkt, bruktbil analyse av annonser, feilsøking via mail ++). Vi prøver dog å gjøre noe med etterslepet på denne fronten.

Når det er sagt, på bimmers er jeg som privatmann (og har vært siden 05/06?), at jeg svarer på pmer om tuning er litt tilfeldig, men jeg prøver å ha et liv uten om jobb jeg også, så ja, jeg ser på tv en kveld med kona selv om ikke alle har fått svar på mailene sine.

Som crzy her sier, selvfølgelig gir en box effekt, men med ganske mange baksider.

box på 150/163 hk, nei den vil ikke gi det samme. Den vil gi den samme økning iforhold til original (på samme innstilling vel å merke hvis det er en justerbar box), i motsetning til en ordentlig soft tilpassing.

At bilen blir original ved service er tull, den blir det ved programmering, og dette er ikke standart på en "eldre" (i bmws øyne) bil, videre sier man fint at bilen er trimmet og at man ikke ønsker programmering av motorstyring (slik ble det ihvertfall gjort den gang jeg jobba der, og når jeg ringte min eks kollega for en stund tilbake for å høre på ståa).

Det er også tull at det ikke letes etter powerboxer på PKK, det er nettopp slik tuning som vil bli tatt i fremtiden (se eksempelvis på nye pkk regler (MOT) i england. De ønsker å ta begge typer tuning, men det er kun box de kan gjøre noe med). Det er også lett synlig, og kan fine anbefales for visning (går på ledningsnett og sikkerhet).

Ha en fin dag alle sammen, beklager forsinkelsene, og nå må jeg fortsette med å svare på mail.

edit: slik gjør det selv programmeringsboks tilbyr vi også, men det koster litt ekstra.

Alt i orden Terje! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Frode Neergård (a100abt)

"Det finnes mange med kostbar erfaring på at bokser KAN være døden for en eller flere enheter i en bil".

Finnes det dokumentasjon noe sted for denne påstanden?

"Vet om minst 1 som fikk store problemer med motorstyring og tilknyttede elektroniske komponenter, samt trøbbel med dieselpumpa etter å ha kjørt en stund med boks."

Vet du at det var boksen som forårsaket problemene til vedkommende, eller var det bare en påstand? Kan det ha vært andre årsaker til bl.a. pumpetrøbbelet, men at vedkommende la skylda på sin (billig)boks..?

Til alle:

Det er nok mange selgere av dyre bokser som gjør alt de kan for å rakke ned på billigbokser. Årsaken burde være innlysende for alle. Innholdet i boksene er nok mye det samme. Jeg tviler på at de dyre boksene inneholder mye platina og edelstener....

Som sagt, så antar jeg at materialkostnadene ligger på rundt 50 kr for en slik boks, inkl. elektroniske komponenter, kabler, kontakter, innpakning m.m. (når man lager noen hundre). Kvalitetsforskjellene ligger nok heller i forskjellen i kompetanse hos dem som lager dem.

Det finnes et hav av latterlig overprisede produkter, spesielt i Norge.

Et eksempel fra min bransje (bygg):

Ett 90-graders Ø110 rørbend (avløp) fra Pipelife har i Norge en listepris hos grossist på rundt kr 160,-. Pris til forhandler er ca kr 75,-. I Estland koster det samme bendet kr 15,- i butikk (Identisk produkt. Produsert i Norge av Pipelife, og merket Pipelife...).

ABB's sikringsskap koster ca 1/3 av norsk pris i Estland.

Tyskproduserte kjøkken selges til ca halve prisen i Estland.

Jeg kjøpte en HP storformatprinter fra USA til rundt halve prisen av hva den koster i Norge. Jeg måtte imidlertid opprette en "forwardingadress" (hos JetCarrier) i USA for å få det til. HP USA hadde ikke lov til å selge/sende til en norsk adresse...

Markedet for kabler for TV, data o.l. er helt idiotisk. En og samme kabel (HDMI->HDMI micro) kostet for et par år siden 6-700 for den dyreste. Rundt kr 3-400 hos Komplett. Rundt kr 100 på Finn. Jeg kjøpte den på EBay fra Hong Kong til kr 23,- inkl porto (med gullbelagte kontakter). Et svensk, statlig "provningsinstitutt" slo fast for noen år siden siden at det ikke var kvalitetsforskjeller på dyre og billige kabler av denne typen...

Jeg kjøpte en elektronisk skritt-teller på EBay. Den ble sendt fra Hong Kong. Pris inkl. porto var kr 5,60 (fem kroner og 60 øre!!)

O.s.v.. o.s.v. Det finnes 1000-vis av liknende eksempler.

Alle produsenter legger seg på et prisnivå som folk i det enkelte land er kapable/villige/naive nok til å betale. Verden ler av oss og rister på hodet over nordmenns naivitet og betalingsvilje. "Rike, supernaive tullinger" er gjennomgangstemaet.

CrZyWiz anbefaler at man styrer langt unna alle typer bokser og kaller dem "jalla\fattigmannløsninger", mens Trf tilbyr "programmeringsboks", men "det koster litt ekstra".

Hvem skal en amatør (innen trimming..) tro på?

Som sagt så tror jeg TRF en svært kunnskapsrik kar på dette området, men jeg tror også diplomingeniør Andre Streuber hos CDR-Tuning i Tyskland kan ha noe å fare med. Firmaet hans er som sagt godkjent av "Trusted Shops" og han påstår å ha solgt 6.000 enheter. Referanselista er lang, og hvis man klikker på navnene til de som har gitt ham feedback, kommer man inn på deres feedbackprofil hos EBay. Svært mange av dem har hundrevis av strålende feedback fra kunder og selgere. Jeg har selv 66 feedback hos EBay (100% positive) og har ikke blitt lurt på EBay ennå. (Har vært EBay'er i 8 år).

Jeg er imidlertid litt mer usikker på hva jeg skal mene om CrZyWiz's råd. Han vet jeg ingenting om. Jeg spurte om hans kompetanse på området, men det vil han tydeligvis ikke si noe om.

Dere som sverger til bokser som koster mange tusen kroner kan i hvertfall tenke litt gjennom alt dette. Ingen liker å bli lurt, så det sitter nok langt inne for de fleste å innrømme at "Jo, jeg betalte nok for mye.."...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnstein; er bare å google så finner du loads av eksempler på at bokser ofte er crap. Ikke alltid så klart, men ofte.. Har sett flere bremsepapirer som helt klart beviser mindre hk enn originalt..

Skal man først bruke penger på noe så fintfølende som motorstyring så prøver man ikke å spare etpar hundrelapper på det nest beste.

Kjenner flere som har vært på flissundet. De benker bilen både før og etterpå, det stoler jeg ganske mye mer på enn en mail som sier at gratulerer nå har du 1000hk.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er essensen her er at disse "dyre" produktene som f.eks. ESS/TRF/BSR leverer ikke er en fysisk boks som monteres i bilen. Dette er modifisert/remappet software som lastes inn i motorens hjerne. Dvs, orginal software i hjernen overskrives og erstattes med ny SW.

F.eks. med BRS sitt produkt (og helt sikkert flere andre) saa kan du laste ned og lagre orginal software fra hjernen foer du laster inn den modifiserte softwaren, eller "trim-programmet" om du vil. Slik kan du forholdsvis enkelt sjonglere mellom aa kjoere orginal-program og "trim-program".

Det er MANGE parametere som endres/justeres, og det ligger mye arbeid bak aa optimalisere motorstyring, lage et nytt mapp. Utvikling av software koster som kjent penger enten det er til motorstyring, operativsystemer til PC, you name it. Dette kan ikke gjoeres av hvermansen, saa folk tar seg betalt. Er det verdt prisen? Tja, det er jo opp til den enkelte.

Jeg handlet meg "trim-software" fra BSR til en Saab turbo for noen aar siden og det var meget vellykket, bilen gikk som ei kule, helt til turboen tok kvelden etter ett aars tid. Klart det er en viss risiko med aa hente ut tilnaermet maks av hva motor taaler mekanisk. Meget mulig turboen hadde roeket om jeg ikke hadde trimmet ogsaa, det blir spekulering.

En tuning boks er hardware som fysisk koples inn og det den gjoer er i hovedsak aa "lure" motorstyringen. Den manipulerer feedback fra sensorer til ecu. Gir det deg effektoekning? Helt sikkert ja i de fleste tilfeller! Har jeg konkrete eksempler paa at tuningbokser er skadelige? Niks!

Sakset fra internettet:

These are interceptor boxes which modify signals going to the ecu. The fundementals of these boxes can be quite crude and simple. They can lie to the ECU via the fuel railpressure sensor and sometimes boost sensors so that the ECU ups fuelling and/or boost. The potential danger here is that the ecu thinks it is doing the correct job when in fact it may not be. Suppliers will tell you that the ecu is working inside its normal parameters and indeed the ecu thinks it is, but due to the altered signals it receives, it may in fact be doing damage to the engine and drive train.

Jeg vet at jeg ikke ville puttet inn en tuning boks i en nyere bil, jeg hadde handlet meg en software trim. Men smaken er som baken. Saa mye det selges av disse boksene saa gaar det sikkert fint i de fleste tilfeller :)

Masse masse info om dette rundt om, les gjerne litt fra linken under som gaar paa tuning av diesel. Forsaavidt opp til den enkelte hva man tror er best for sin bil anyways.

http://www.endtuning.com/dieseltuningboxes.html

Just my 2 cents..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnsteinB: Det virker som du ikke helt skiller mellom bokstuning og chip/MAP. Grunnen til at en chiptuning koster så mye mer enn en boks er fordi som det står beskrevet i linken som OveN la ut, at boks bare er en resistor man kobler innpå motorens drivstoffstyring og som da lurer ECUen, mens en chip er omprogramering av bilens hjerne. Dette er mer kostbart å utvikle, samt at man kan jo ikke bruke en BMW MAP på en Audi eller Toyota f.eks. Her må det lages programvare for hver motorvariant innenfor et stort spekter av bilmerker. Bare ta en titt på nettsiden til BSR og se hvor mange forskjellige biler de kan levere til. Så å si at de som har betalt 6-7000,- for chiptuning har blitt lurt og har betalt for mye blir helt på jordet.

At hr. Steuber er utdannet ingeniør er på ingen måte noen garanti for at det firmaet leverer er kvalitet. Han er nok- som folk flest- interessert i å tjene penger. Og "Trusted Shops"-stempelet betyr bare at du handler hos noen som gir deg god kundeservice, garantier, bytterett etc. Det har ingenting med produktets kvalitet å gjøre, bare en forsikring om at hvis du er misfornøyd med varen så kan du få hevet kjøpet uten mye tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bla bla bla, masse svada

Du er tydeligvis mer intressert i ingeniør-tittel på webmaster, og "merker" på nettsiden en det faktiske produktet.

Du har også vanskelig for å forstå hva det er vi snakker om, slik som Ove påpeker. Med boks så mener jeg disse jalla\fattigmanns løsningene der man kobler seg på fysisk mellom 2 punkt i motoren for å manipulere den orginale motorstyringen(Slik den du tror er veien for livets frelse). Og ikke slike som ESS,TRF,Bluefin leverer. Disse er ikke bokser i den forstand du tror, men heller en liten enhet\datamaskin som laster inn ny programvare via OBD\Diagnose kontakten i motor. Samt tar backup av den orginale, slik at man kan laste den tilbake visst man ønsker det. Når man har gjort dette, så skal ikke enheten være i bilen lengre. Siden man da har endret programvaren i bilen, istedet for å manipulere den til å gi mer diesel\ladetrykk.

Men du ser sikkert også dette, visst lampene begynner og lyse, Evnt automatkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er tilfelle, utifra konklusjon fra flere verksted, merke og frittstående.

Har heller ikke sagt at det gjelder alle typer bokser men at det KAN skje. det er til dels stor forskjell på virkemåten til bokser, så noen er nok mindre skumle enn andre vil jeg tro.

Det er jo stor forskjell på chip/omprogrammering og bokser. Ved omprogrammering endres alle nødvendige parametre, mens ved bokser er det KUN endring av signaler uten at det er med i noen beregning. Motoren blir narra. Problemet er at motor/ecu kan forsøke å kompensere for dette om andre signal blir forstyrra som en følge av dette. Det kan i så fall også medføre problem i etterkant.

Også er det en faktor få av oss bryr oss så veldig med, men likevel greit å nevne, bokser har pga sin virkemåte en større tendens til å sørge for røyklegging. Utslipp er i vesentlig større grad tatt hensyn til ved omprogrammering.

I den andre enden betyr jo også mer svart røyk at temperaturen internt i motor stiger kraftig. Dette er også et faremoment!

mvh Frode Neergård

sent fra min HTC med Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxtuning blir litt som å få med den heite dama hjem fra byen, for så å oppdage at hun er en transe som har større pikk enn deg, noen synes det er ok men de fleste vil ha "ekte vare"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som anbefaler omprogrammering av bilens hjerne (aka chip-tuning / remapping ?) framfor boks: Dere, og andre, har overbevist meg.

Jeg har heldigvis ikke noe problem med å innrømme det når jeg tar feil, eller er på feil spor. Jeg har aldri påstått at jeg vet noe som helst om trimming, og alt jeg har skrevet har vært synspunkter og videreformidling av diverse påstander, bl.a. for å få input fra dere. Og det har jeg virkelig fått :-)

Min far sa alltid "Gå etter hodet, ikke ræva". Det betyr f.eks. å gå rett til topps med spørsmålene, ikke spør undersåttene/amatørene. Det er nok flere i dette forumet som virkelig er eksperter, men de har ikke klart å "føre sin sak" godt nok til å overbevise meg.

Jeg kontaktet omsider min tidligere arbeidskollega Stein-Arne "Pjokken" Lindvall. Han er i mine øyne en toppekspert (det er han med bl.a. Caravella med 1105 HK) og forhandler for OBD Performance (http://www.obdperformance.net/dealers.html).

Han overbeviste meg om at omprogrammering er løsningen å gå for. Prisen (5.000 + mva) er ikke noe problem for meg, men jeg snakket også med bilselgeren hos Bilsalongen (BMW) om saken, og han fikk meg til å tenke litt når han sa: "Har du ikke nok krefter som det er da..?" (150 HK/ca 310 NM). Jo, jeg har jo det, men det hadde vært morsomt med litt mer...

Jeg er 56 år og skal aldri på noen bane med bilen, eller presse bilen i lang tid. Jeg liker bare å dra på litt ekstra innimellom. Min far har titalls pokaler fra rally, så det ligger vel litt i blodet. Jeg liker å ligge litt på høy ytelse en stund, men det går som regel over etter 10 minutter, eller når jeg begynner å telle prikkene jeg allerede har... :-)

95% av tida blir det bare å følge trafikken og putre avgårde som andre gamle menn... :-) (dog uten hatt)

Jeg har fått boksen fra CRD-Tuning, men ikke testet den ennå. Stein-Arne har ikke advart meg mot å teste den, men jeg har litt frykt for at "noe skal gå galt". Stein-Arne sier at dagens turboer er så avanserte (jeg fikk en hel avhandling om dette) at turbohavari må jeg regne før eller siden enten jeg går for boks eller chiptuning, eller ingen av delene. Det kan skje i morgen, eller om noen år. (bilen har gått 78.000 km).

Det var også mye prat om koksing, men jeg fikk ikke helt med meg alt om hva som kunne foråsake dette. ("Feilplassert" turbo? / gammelmannskjøring? / tuningbokser av dårlig kvalitet?)

Fornuften sier meg at bilselgeren min har helt rett (jeg har jo egentlig nok krefter...), men samtidig sier "guttungen i meg" at jeg godt kan unne meg litt mer..

Økonomen i meg sier at det kan være fornuftig å chiptune også... forbruket skal jo gå ned en del, med samme kjørstil som før, vel og merke. Men, med 8000 km pr år spiller jo ikke det noen særlig rolle for meg (har hjemmekontor og bobil så BMW'n står mye i garasjen)

Uansett, jeg får nok bestemt meg snart...

Takk igjen for mange gode innspill, både vennlige/belærende og de litt mer "aggresive".

Tar gjerne imot enda fler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...