Gå til innhold

Eystein's bilpark. E30, E36, E91, F11


Eystein Ose
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Skulebollen skrev:

Er bulkut i ørsta? Bare en privatmann som driver?

Har noen parkeringsbulker på begge biler jeg virkelig kunne tenkt meg og få tatt.

Pen bil med fin høyde! :)

Det stemmer! Er en privatperson som har startet med dette, i tillegg til vanlig jobb. 

Bare å ta kontakt på 90948042, eller direkte til BulkUt på facebook. Der ser du mye av arbeidet han har gjort også :)
Jeg er kjempefornøyd med arbeidet han gjor med min bil, og skal uten tvil bruke han flere ganger!

Takk for det! Gleder meg til bilen er komplett og kan justeres ned igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter levering tok det ikke lange stunden før jeg fikk en melding fra BulkUt, som inneholdt en video

 

Helt riktig, dere leste rett! De 20-30 bulkene vi såg den kvelden, var bare toppen av isfjellet.

Men vi holdt oss til planen, og han grovrettet kun de værste bulkene. Og det gjorde Otto/BulkUt som en lek

Bilde 1.jpg

Bilde 2.jpgIngenting å si på arbeidet, og kommer uten tvil til å bruke han flere ganger! Vel verdt pengene, og lakkerer sparer seg mye sparkling. Så da var det bare å huke på biltralla igjen å få hentet bilen opp på verkstedet igjen

Bilde 3.jpg

Som jeg nevnte i forrige oppdatering. Når jeg først skulle koste på bilen et strøk med lakk, ville jeg gjøre litt mer utav det. Jeg har alltid vært svak for «Shave’a» motorrom, og tenkte jeg skulle gi det et forsøk. Jeg har veldig lite erfaring med karroseri og platearbeid, så utrykket «Learning by doing» passer vell inn her.

Demonterte først BKF, ABS sentral og alle tilhørende bremserør. Deretter forsatte jeg med å fjerne alle brakettene jeg forhåpentligvis ikke får bruk for.

Bilde 4.jpg

Her har jeg fjernet brakettene til spylervæsketanken, og coilen. Jeg forsatte på andre siden å fjernet brakettene til luftfilterboksen, releeboksen og ekspansjonstanken. For å fjerne brakettene ble det brukt en flett ny punktborr, levert på døren av Håvard P!

 

 

Jeg har som nevnt før, hatt ettermontert Air Condition i bilen. Men dette fungerte ikke lenger, og var heller ikke tilfreds med måten det var montert på. Så ved første motorbytte fjernet jeg alt som hadde med airconditionen å gjør. Dvs aircondition kompressor, aller slanger, ledninger, midtkonsoll, og ut med dashbord for å skifte varmeregister.

Men siden dette var ettermontert og ikke orginalt, har franskmennene som montert dette tatt seg friheten til å borre fullt i hull for gjønaføring til slanger og ledninger.

Så her var enda flere hull å sveise igjen. Derfor tok jeg like gjerne å fjernet hele batterikassen, for å lettere komme til å fjerne hullene, samt gjøre det mer «Clean»

Bilde 5.jpg

 

Letet fram Drill og vinkelsliper med stålbørste, og begynte å slipe vekk all orginal karroserikitt og strukturmasse. Deretter grunnet jeg alt med Hagmanns 2 komp epoxygrunning.

 

Bilde 6.jpg

Bilde 7.jpg

Endret av Eystein Ose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Skulebollen skrev:

Skal du ikke ha spylervesketank osv.?

Spylervesketank skal jeg nok ikke ha. Muligens lage en patent  der jeg får festet på en liten tank med pumpe, til eukontroll osv. Resten blir beholdt, berre flyttet og "gjømt" litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Loefald skrev:

Oi, det var endel småbulker! Bra du får det rettet opp, herlig er det også, ikke sant? :)

Var en del mer en forventet ja! Joda, skal bli godt å bli ferdig

1 time siden, RF91 skrev:

Eg rekna med du ska ha radiator med integrert ekspansjonstank?

Jepp, allerede kjøpt Aluradiator med ekspansjonstank fra KSR. Kommer mer detlaljer i senere update :)

Endret av Eystein Ose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne perioden når jeg startet dette prosjektet her, jobbet jeg som laseroperatør i en platelaser. Så da ble enkleste løsing å lage pappmaler, scanne de inn på data og skjære ut plater i laseren.

 

Bilde 1.jpg

Bilde 2.jpg

Bilde 3.jpg

På denne første malen, brukte jeg «feil» type papp. Slik papp dobbel papp med luft i mellom. Så denne malen ble ikke 100%, men fortsatt et godt utgangspunkt. Jeg var forberedt å måtte slipe litt for å få platene til å passe skikkelig.

 

 

Bilde 4.jpg

Ferdig utskjært. Her er også noen eksosdeler jeg skar til HSD som han har nevnt i tidligere update J

Litt sliping på platene måtte til, men var ikke mye før jeg fikk de greit på plass. Litt glis kom det til å bli, men det skal fuges, så såg ikke på det som noe problem.

 

Bilde 5.jpg

Bilde 6.jpg

Bilde 7.jpg

Bilde 8.jpg

Motivasjonsbilde J

 

 

Fikk tak i skikkelig malpapp

Bilde 9.jpg

Bilde 10.jpg

Disse passet rett på, uten noe sliping. Så fremmover brukte jeg kun slik type papp. Grunnen til jeg vil ha et 5mm hull der, er for å få komme til å grunne innvendig etter sveis.

 

 

Selv om mye blir «fjernet» og flyttet fra motorrommet, ville jeg beholde ABS’en. Synst det er kjekt når det er der orginalt, og det fungerer. Synest også at det er fint med helt nye og fine kobberrør i et nylakka motorrom. Så da måtte brakettene kappes av, og flyttes opp på platene.

 

 

Bilde 11.jpgBilde 12.jpg

Bilde 13.jpg

Bilde 14.jpg

Bilde 15.jpg

Det gikk med litt «svinn» når brakettene ble kappet ut, så må heve de litt slik abs’en ikke ligger ned på platen.

 

Noe jeg har glømt å ta bilde av, er det store hullet i vangen. Der er det orginalt limt fast en plate. Denne skjærte jeg også ut i laseren, grunna med to komp epoxy og limte fastJ

Bilde 16.jpg

 

Endret av Eystein Ose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, RF91 skrev:

Ein ting eg alltid ha lurt på når da gjelde å sveisa i slike plater for å laga eit clean motorrom; korleis blir da mtp fukt/rust unde dessa platene?

De største her har jeg sprøyta inn grunning med slik tektylsprøyte som er beregna til kanaler. På de små har jeg valgt å ha et hull i, for å få komme til å gjøre det samme, så har jeg heller i en propp:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Eystein Ose skrev:

De største her har jeg sprøyta inn grunning med slik tektylsprøyte som er beregna til kanaler. På de små har jeg valgt å ha et hull i, for å få komme til å gjøre det samme, så har jeg heller i en propp:)

 

Då får me tru at da helde seg strøkent i fleire år :) Shava motorrom e satans flott, so eg e ikkje i tvil om at resultatet her blir god saus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.1.2017 at 21.05, RF91 skrev:

Då får me tru at da helde seg strøkent i fleire år :) Shava motorrom e satans flott, so eg e ikkje i tvil om at resultatet her blir god saus ;)

Ja for håpe det holder! Er vertfall lagt litt tid i planlegging for å få gjort dette på best mulig måte:)

1 time siden, Maggi93 skrev:

Når jeg sveiset inn plater i gamle motorrommet mitt grunnet jeg de på undersiden før de blei sveiset fast, ingen hull der så regner med det holder seg bra😊👍🏻 Bra arbeid, stå på! Dette kommer til å bli drit fett 😎

Ja jeg grunna platene med sveisegrunning før de ble sveist inn:) men fikk sprøyta inn epoxygrunning i tilleg, for å være sikker!

Takktakk! Håper det står til forventningene når jeg blir ferdig :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Eystein Ose changed the title to Eystein's bilpark. E30, E36, E91, F11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...