Gå til innhold

Shortshift til E39 - Hva bruker dere?


Mikael-B
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har prøvd et par shortshifter nå av typen jalla, uten å bli helt fornøyd. Er altfor harde og for mye lyd ut av de. Har prøvd GS sin, Ebay og K-sport.

Vil helst ha noe av original BMW del. Noen forslag til hva jeg kan bruke, som gir mye kortere vandring, men samtidig mykt og stramt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått montert Z3-girstang i min E39. Mer presist:

1 x Z3 1.8/1.9 girspak: 25117527252

1 x Hvit plastikkring: 25111220600

2 x gul plastikkskive: 25111220439

1 x Klips: 25117571899

Jeg er veldig fornøyd. Det ser helt originalt ut, bortsett fra at girspaken er kortere. Ikke er den skeivt plassert, ikke butter den mot noe, ikke lager den stygge lyder. Har ingenting å klage på egentlig, og det har ingen av de andre som har prøvd bilen min heller. Skjønner ikke hvorfor E39 ble utstyrt med "lastebil-vandring" orginalt, er det virkelig så ille i M5 også? Bilde av min Z3 girspak:

IMG_0195.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 girstang vil også gi noe kortere vandring :)

Hvertfall den fra ZF/328 kassa.

Uansett hjelper det ikke med kort vandring når overføringen er full av slark.

Bytt foringene i girstanga, bytt kuleleddet på girkassa, pass på at det ikke er slark i innfestningene til overføringsstaget (Dette sørger de gule skivene for) og sørg for at ringen rundt kula på girspaken er i god stand.

Dette er en ganske enkel jobb om du vet hvordan ting sitter sammen og du kommer under bilen med godt lys :)

Kjører selv E36 girstang og nye foringer i min E30, nydelig å gire med.

Jeg liker forøvrig ikke den superkorte vandringen shortshift gir, syns man skal dra litt i spaken for å gire! Er overføringen tight er det bare deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Mye jobb å bytte girspaken?

Jeg hadde med delene og lot Autopower DA gjøre jobben. De fakturerte en arbeidstime, vel verdt hver krone etter min mening.

Dersom man klarer å skru fra hverandre og sammen en kulepenn er jo man så og si overkvalifisert for jobben da, så synest ikke det er nødvendig å anbefale verkstedarbeid for slikt. Er jo bare koseskruing uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man klarer å skru fra hverandre og sammen en kulepenn er jo man så og si overkvalifisert for jobben da, så synest ikke det er nødvendig å anbefale verkstedarbeid for slikt. Er jo bare koseskruing uansett :D

Nå overanalyserte du svaret mitt, jeg anbefalte ikke nødvendigvis at man skal sette bort jobben til et verksted. Det var noen her som lurte på tidsomfanget på jobben, og jeg informerte om hvor lang tid et BMW-verksted brukte (eller tok seg betalt for å bruke). Selve jobben er sikkert kjempeenkel den. For meg så var det vel verdt å betale verkstedet 1000 kr for å gjøre jobben, 1000 kr er ikke mye penger nå til dags, og dessuten ble jobben gjort om vinteren og jeg har ikke innendørs mekkemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...