Gå til innhold

Slakk i tannstang E39


Hakuna
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen på bimmers som har vært borti slakk i inngående aksling i tannstang på e39? På min E39, fant jeg ingen feil med styreledd eller noenting og den er rar på rattet. Jeg fant derimot ut at jeg kan bevege inngående aksling på tannstanga sideveis (!). Er dette en "vanelig" feil? Evt. er det mulig å reparere uten å måtte bytte tannstang?

Ble litt mye dette her, men takk på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noen på bimmers som har vært borti slakk i inngående aksling i tannstang på e39? På min E39, fant jeg ingen feil med styreledd eller noenting og den er rar på rattet. Jeg fant derimot ut at jeg kan bevege inngående aksling på tannstanga sideveis (!). Er dette en "vanelig" feil? Evt. er det mulig å reparere uten å måtte bytte tannstang?

Ble litt mye dette her, men takk på forhånd for svar :)

Hei,

Min har også litt slark i inngående aksling, det er såpass at du kjenner at der er slark, men ikke så mye. Tror ikke jeg merker noe på kjøringa.. Nå vet jeg ikke hvoran det eventuelt skal være når alt er ok heller da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Den er ikke sånn at den "detter" nedi spor i veien osv.? Min er veldig rar på rattet og sporer ikke som en normal bil, eller hva jeg skal si. Man kan holde rattet helt rett og bilen detter nedi spor i veien... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hjulstillingen ok da?

Min var litt sånn at om jeg holdt rattet fast, så kunne den styre selv pga. spor i veien, altså den kunne skifte retning av seg selv.

Etter jeg bytta alle kuler/stag/foriger i for/bakstilling med påfølgene hjulstillingskontroll ble den mye bedre. Nå kjenner jeg det i rattet om den vil ta en annen vei, før endra den retning uten at jeg merka so mye av det i rattet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk foringer/stag/kuler, det skal kun være små marginer på gummiene. Altså knappt fleksible.

Vist du har en humpete vei eller brostein tilgjengenlig kan man også høre at det klunker litt.

Dette er tegn på at noe må byttes, sjekk også servostyringvesken (eg vet ikkje helt kordan den skal se ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har byttet det meste i forstillingen, og har fått justert spissingen i dag :) Bilen ble en del bedre, men er fortsatt ikke bra... Må også bytte dempere, tror det kanskje det kan være der det ligger. Hvis ikke er det vel bare å bytte tannstang.. :( Man får sikkert ikke overhalt foringer e.l. i inngående aksling på disse?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er demperene veldig slakke? Eg tviler på det skal være et problemet vist dempere er blitt eu-godkjennt.

Hva med styresnekken? Beveger rattet seg når du starter bilen slik vi lærte på kjøreskolen?

Hva med dekk? Nye / gamle? Riktig montert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er demperene veldig slakke? Eg tviler på det skal være et problemet vist dempere er blitt eu-godkjennt.

Hva med styresnekken? Beveger rattet seg når du starter bilen slik vi lærte på kjøreskolen?

Hva med dekk? Nye / gamle? Riktig montert?

Det var VELDIG dårlige dempere på bilen... Den ene demperen hadde skåret seg, så den kom ikke opp i høyeste stilling. Derimot nedover, så var det null motstand og den datt bare rett ned. Har byttet til Bilstein B6 nå, og nå er det minimalt med sporing og slikt :) Styresnekke er bare på E39 med V8, men tannstangen derimot er det bittelitt slakk på inngående aksling. Min teori er at demperene var så utslitt at denne slakken i tannstangen ble fremprovesert pga. at det slo hver gang jeg traff en liten hump eller lignende. Dekk burde byttes, men det blir ikke før neste sesong :)

Problemet er ihvertfall borte nå ved bytte av dempere :D Merker det bare såvidt på grusvei med vaskebrett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...