Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Kviltn skrev:

8,5x20 og 11x20 på en BMW F11. Vil dette fungere greit? Blir da isåfall 235/35-20 og 285/30-20. Får bestilt med custom ET, så tips mottas med takk:-)

Får du ikke breiere framfelger? Synes 2,5" forskjell i felgbredde er for mye. Skal du ha veldig lavt innpress siden du skal ha så smale dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tok kontakt med et firma som tuner biler her om dagen. Ville vite pris og effekt på tuning av min f11 530xd. 

Her oppga de 320hk og 700nm, jeg stilte spørsmål om hvilken erfaring de har i forhold til girkasse og såpass moment osv..Fikk til svar at denne ZF kassa var på 2wd lagt for 700nm mens på min 4wd er den lagt for å tåle 1000nm..

Noen som har hørt om dette før? Har alltid forestilt meg at en 4wd kanskje tålte mindre moment pga fordeling

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nesten samme svar jeg og.. 

Min 525 204hk 2wd kunne han dra opp til 320hk og 700nm. Og grunnen til at de kunne dra den så høyt i forhold til f.eks E60 med 197hk var pga girkassa. Var vist en god girkasse i min. 

Det hørtes nesten for godt ut til og være sant. Jeg betaler gledelig 6000 spenn for og få 116hk og et par hundre elleville NM, så lenge bilen tåler det.

Jeg er i tvil.... Så ble ingen tuning den dagen.

 

Også er det et annet dilemma.

Noen tar hjernen ut av bilen for og koble seg direkte til hjernen. Og i dette tilfellet sendte de den originale filen til en tekniker, som omprogrammerte parameterene. (Hvertfall det han sa)

Og andre legger tuningen inn via OBD, enten via pc eller tuningboks.

Jeg vurderte lenge BSR, har hørt et bra rykte om desse, og de har holdt på i mangen år. Men så er det denne boksen du kobler til OBD, og legger inn tuningen. 

Er nesten sikker på at tuning via OBD vil utelukke sensorer eller noe annet fjusk.

Jeg er opptatt av at bilen skal være som original, altså alle sensorer skal være i bruk, og ikke bypasse noe ting.

Nå tror jeg at og ta hjernen ut vil gi en bedre tuning.

Klarer ikke og bestemme meg.

Men om jeg får bekreftet hva motor og drivverk tåler, så går jeg nok for det hos de som tar ut hjernen.

Endret av Dieselkongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, neffets skrev:

Tok kontakt med et firma som tuner biler her om dagen. Ville vite pris og effekt på tuning av min f11 530xd. 

Her oppga de 320hk og 700nm, jeg stilte spørsmål om hvilken erfaring de har i forhold til girkasse og såpass moment osv..Fikk til svar at denne ZF kassa var på 2wd lagt for 700nm mens på min 4wd er den lagt for å tåle 1000nm..

Noen som har hørt om dette før? Har alltid forestilt meg at en 4wd kanskje tålte mindre moment pga fordeling

 

Dette stemmer ikke.  Bilen din har ZF 8hp70 girkasse og disse er ratet til 700nm.  Hvis du skal ha en kasse som tåler 1000nm så må du opp i dieselversjonen av ZF 8hp90 og den er ikke i bruk i noen Bmw modeller så vidt jeg vet.  F02 760i med V12  har denne girkassen i bensinversjonen,  da tåler den 900nm. 

Men når det er sagt så er 8hp70 en veldig god kasse. 750Xd og 550Xd har vel 740nm originalt og folk tuner disse også til 800-850nm så det er nok litt å gå på. Men hvor mye en girkasse tåler er ingen nøyaktig vitenskap. Det er ikke slik at de holder på 699nm og ryker på 701nm. Her handler det bl.a om varmgang så mye kommer an på personen som kjører bilen

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dieselkongen skrev:

Min 525 204hk 2wd kunne han dra opp til 320hk og 700nm. Og grunnen til at de kunne dra den så høyt i forhold til f.eks E60 med 197hk var pga girkassa.

Finn deg en tuner som vet hva han driver med. Og det er ikke den som det over her. (Eller så har du totalt misforstått hva som ble sagt)

 

Ingen kan ta din bil via OBD. Den ene metoden gir ikke noe annet resultat enn den andre, det er bare snakk om hvordan man får tilgang til softwaren.

Og.. 6000 kroner, for å ta ut såpass mye mer effekt. Høres det ut som det er lagt ned mye utviklingsarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TRF-Racing skrev:

Finn deg en tuner som vet hva han driver med. Og det er ikke den som det over her. (Eller så har du totalt misforstått hva som ble sagt)

 

Ingen kan ta din bil via OBD. Den ene metoden gir ikke noe annet resultat enn den andre, det er bare snakk om hvordan man får tilgang til softwaren.

Og.. 6000 kroner, for å ta ut såpass mye mer effekt. Høres det ut som det er lagt ned mye utviklingsarbeid?

Jeg har fått pris av to forskjellige firma som begge kan ta ut 320hk og 690-700nm. Orginal 258hk.. i tillegg egr delete

prisen ble 4500kr hos ene og 5900 hos den andre. Begge disse laget programvaren selv

Er det lov å spør hva du tenker er realistisk effektuttak og pris her?

edit; dersom kassene er ratet til 700nm og det i feks 550d er 740nm på samme kasse orginalt,så skulle vel dette gå fint på min og..

 

Endret av neffets
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.8.2017 at 18.45, PeterJorn skrev:

Har fått en summelyd som følger turtallet fra 50km/t og oppover. Hører den ganske godt. Noen som har opplevd noe lignende eller har tanker om hva det kan være? 

Kan være hjullager. Jeg skiftet på min F11 på ca 85k km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.8.2017 at 11.13, Hpi skrev:

Dette stemmer ikke.  Bilen din har ZF 8hp70 girkasse og disse er ratet til 700nm.  Hvis du skal ha en kasse som tåler 1000nm så må du opp i dieselversjonen av ZF 8hp90 og den er ikke i bruk i noen Bmw modeller så vidt jeg vet.  F02 760i med V12  har denne girkassen i bensinversjonen,  da tåler den 900nm. 

Men når det er sagt så er 8hp70 en veldig god kasse. 750Xd og 550Xd har vel 740nm originalt og folk tuner disse også til 800-850nm så det er nok litt å gå på. Men hvor mye en girkasse tåler er ingen nøyaktig vitenskap. Det er ikke slik at de holder på 699nm og ryker på 701nm. Her handler det bl.a om varmgang så mye kommer an på personen som kjører bilen

Det høres veldig rart ut om BMW tar ut 740Nm på en kasse som er ratet til 700Nm? Har selv M550d og det stemmer at den har 740Nm med ZF 8hp girkasse, men jeg ser ikke spesifikasjon utover det som de tallene du viser til. Den drar riktignok ganske forsiktig i vei i 1. gir og føles som om den først slipper seg ordentlig løs etter å ha lagt inn 2. giret. Har sett mulighet for tuning til 820Nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, larserso skrev:

Det høres veldig rart ut om BMW tar ut 740Nm på en kasse som er ratet til 700Nm? Har selv M550d og det stemmer at den har 740Nm med ZF 8hp girkasse, men jeg ser ikke spesifikasjon utover det som de tallene du viser til. Den drar riktignok ganske forsiktig i vei i 1. gir og føles som om den først slipper seg ordentlig løs etter å ha lagt inn 2. giret. Har sett mulighet for tuning til 820Nm.

Ja hemmeligheten ligger vel muligens i at momentet begrenses enkelte steder for å skåne drivverk.  Ikke vet jeg men du kan se selv her at M550D har ZF 8hp70 girkasse   http://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp?id=5K91-EUR-12-2016-F11N-BMW-M550dX&mg=24. Ser at din bil har fullt moment på 2000rpm, kanskje en allerede der er over det kritiske turtallet til girkassen? 

Her kan du se data på de forskjellige 8hp modellene.  Det første tallet betyr antall gir og det andre tallet betyr hvor mange kg det tåler sånn ca. 70kg=700nm 

https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

har fått noen vibrasjoner/ujevn giring ved normal gasspådrag fra 30-60 km/t.

det føles ut som at bilen glipper på girene, dette er en 15 modell xdrive.

byttet bare bakdekk når jeg var på ferie pga punktering. Over 50% igjen på framdekk. 

Lurer på om noen har vært borti like symptomer?

kjører nå med 21" felger 255/30 og 295/25. 

Har tatt diagnose og ingen feilmeldinger. Har også nullstilt girkassen, virker som problemet er mere framtredende i eco pro mode.

 

girkasse eller differensial som skaper probleme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Steffen_82 skrev:

Hei.

 

har fått noen vibrasjoner/ujevn giring ved normal gasspådrag fra 30-60 km/t.

det føles ut som at bilen glipper på girene, dette er en 15 modell xdrive.

byttet bare bakdekk når jeg var på ferie pga punktering. Over 50% igjen på framdekk. 

Lurer på om noen har vært borti like symptomer?

kjører nå med 21" felger 255/30 og 295/25. 

Har tatt diagnose og ingen feilmeldinger. Har også nullstilt girkassen, virker som problemet er mere framtredende i eco pro mode.

 

girkasse eller differensial som skaper probleme?

Hvor langt har bilen kjørt? Er det rykking/lugging ved giring eller ved bare den kjøring mellom gir? Jeg slet med min kasse på en tidligere bil. Det viste seg tydelig ved at turtall gikk opp og ned ved konstant fart uten at bilen giret. Var converteren som slet. Første omgang hjalp det å bytte olje på kassa, men etterhvert måtte converter osv byttes. Opplever du at den lugger ifm selve giringen kan det være ventilhuset på kassa som trenger utbedring. Du kan lese litt om de forskjellige kassene her (se nederst)

http://www.rats.no/Automatgear-Tjenester/Gearkasser/BMW.aspx

Kan jo være at dette er relatert til at du har forskjellig dekk foran og bak. Hastighetene er vel for lave til at det kan være balansering som skal til?

Er det en 15 modell så har du vel fortsatt garanti?

Endret av Kalleklovn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.8.2017 at 20.11, TorbjørnH skrev:

Noen som har erfaring med sportseksos/effektanlegg på F11? Har en 525dat som jeg gjerne vil ha 4x eksos bakpå ;) Har sett på f.eks. GSBildeler.no, og der selger de jo til F10 men ikke F11.. :( 

Jeg har 4x sportseksos på min F11, sjekk tråden min :) Veldig fornøyd, men Supersprint er kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...