Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Rmoltu skrev:

Veit du om den er lik på F10 og F11 preface da?

Nei, f11 baklys har en annen form, både på selve lykten og så har f11 bare to lysstriper inne, mens det er tre striper på f10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg låste opp bilen idag så la jeg merke til at det klikket gjentatte ganger i bakdør på førerside lenge etter at bilen var åpnet. Når jeg så skulle låse bilen igjen, låste den seg bare opp igjen gang på gang.

Bilen har comfort acess og jeg har hørt at det er en kjent feil på defekte dørhåndtak. Er det dette jeg opplever her mon tro? I så tilfelle, er det da selve håndtaket som må byttes, eller er det låsesystemer inne i døren? 2012 f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Andreas123 skrev:

Hei!

Kommer vann ut av mine bakdører etter det har regnet. Det kommer ingenting inn i bilen, ligger bare i døren til den blir åpnet.

Noen som har hatt det samme, hva er problemet?

Tipper det kommer inn langs "avsluttningene" til skrapelistene under vinduene. Vanskelig å unngå, og årsaken til at dørene har drenering i bunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.1.2017 at 12.29, neffets skrev:

Når jeg låste opp bilen idag så la jeg merke til at det klikket gjentatte ganger i bakdør på førerside lenge etter at bilen var åpnet. Når jeg så skulle låse bilen igjen, låste den seg bare opp igjen gang på gang.

Bilen har comfort acess og jeg har hørt at det er en kjent feil på defekte dørhåndtak. Er det dette jeg opplever her mon tro? I så tilfelle, er det da selve håndtaket som må byttes, eller er det låsesystemer inne i døren? 2012 f11

Høres ut som samme feil som jeg har på min bil. Tror det er selve håndtaket, og det koster 3700,-, må bestilles på VIN nummer for å få korrekt farge. Noen har forsøkt å kjøpe brukte håndtak for så flytte innmaten fra de "nye" håndtakene over til de gamle håndtakene. Det siste jeg leste var at dette ikke er så enkelt, plasten knekter og blir ødelagt.

 

Jeg koblet kontakten ifra på håndtaket på førerdøren for å slippe at systemet låste opp/igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å stille dumme spørsmål her? :)

Har akkurat kjøpt meg en 2011 520d, finner ikke noen knapper for å justere bakspeil... justerer denne seg selv på et vis? Den er jo tross alt perfekt innstilt!

Har også opprettet en egen tråd der jeg beskriver mye røyk fra webasto(med video), er det noen her som kunne sammenlignet med sin F10/F11 ?

Video:  https://youtu.be/Ib45FfD8LaU

Endret av Steffeneng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Otis said:

Justere bakspeilet? Det som henger i frontruta? Det er 100% manuelt. 

Ja, bakspeilet i frontruta8) 

Jeg får prøve å justere den forsiktig da, men er vel ikke mulig at den skal være så hard..

Takk for alle svar Otis:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13. januar 2017 at 23.38, Andreas123 skrev:

Hei!

Kommer vann ut av mine bakdører etter det har regnet. Det kommer ingenting inn i bilen, ligger bare i døren til den blir åpnet.

Noen som har hatt det samme, hva er problemet?

Det er membranen i døra som slipper i limet, skjedde på min bil. Har hørt at dette er en liten gjenganger på tidlige modeller (2010-2012) som går i fuktige klima. Skru av dørtrekket og lim membranen på igjen med Tec7 eller våtroms silikon. Dette gjorde jeg og det fikset problemet, gjør det før du får vann inn i bilen som ødelegger elektronikk i gulvet. Gjelder forøvrig kun bakdører, skjer ikke på fremdører merkelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er membranen i døra som slipper i limet, skjedde på min bil. Har hørt at dette er en liten gjenganger på tidlige modeller (2010-2012) som går i fuktige klima. Skru av dørtrekket og lim membranen på igjen med Tec7 eller våtroms silikon. Dette gjorde jeg og det fikset problemet, gjør det før du får vann inn i bilen som ødelegger elektronikk i gulvet. Gjelder forøvrig kun bakdører, skjer ikke på fremdører merkelig nok.

Dette er vel problemet når vannet kommer inn i bilen. Problemet som det spørres om her er at det kommer vann som blir stående i døra, ikke noe som kommer inn i bilen. Problemet starter likt; det kommer vann inn i døra siden skrapelisten under vinduet ikke er tette. Døra har dreneringshull i bunn som vannet skal ut, men disse "tettes" av dørpakningen når døra er lukket - og kommer derfor ut når døra åpnes. Dersom det blir bløtt inne i bilen betyr det at vannet kommer inn - da er det membranen som må utbedres.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fuzzy skrev:

Dette er vel problemet når vannet kommer inn i bilen. Problemet som det spørres om her er at det kommer vann som blir stående i døra, ikke noe som kommer inn i bilen. Problemet starter likt; det kommer vann inn i døra siden skrapelisten under vinduet ikke er tette. Døra har dreneringshull i bunn som vannet skal ut, men disse "tettes" av dørpakningen når døra er lukket - og kommer derfor ut når døra åpnes. Dersom det blir bløtt inne i bilen betyr det at vannet kommer inn - da er det membranen som må utbedres.

 

Ikke nødvendigvis. Det er nemmelig slik problemt starter, jeg opplevde også at det rant vann ut av døra da den ble åpnet. Jeg kjente på gulvet bak som da var tørt, så jeg tenkte ikke mer over det. Regnet med at det bare var slik. Så ett halvt år senere merket jeg fukt på gulvet bak. Så jeg anbefaler absolutt å ta av dørtrekket å inspisere membranen, så vel som å sjekke drenering i dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ikke nødvendigvis. Det er nemmelig slik problemt starter, jeg opplevde også at det rant vann ut av døra da den ble åpnet. Jeg kjente på gulvet bak som da var tørt, så jeg tenkte ikke mer over det. Regnet med at det bare var slik. Så ett halvt år senere merket jeg fukt på gulvet bak. Så jeg anbefaler absolutt å ta av dørtrekket å inspisere membranen, så vel som å sjekke drenering i dør.

Men membranen hindrer ikke vannet å komme inn i døra - og vannet renner ut av dreneringshullene når døra åpnes. Membranen du snakker om er vel ei "matte" som ligger på innsiden av døra, rett bak dørtrekket? Det eneste den gjør er vel å hindre vannet som allerede har kommet inn i døra, og som kommer ut når døra åpnes, å komme inn i selve bilen...?

Men du har et bra poeng med å inspisere membranen - er dørtrekket festet med klips slik at det bare er å pryle det frem rundt om, eller er det mye skruer som må ut først?

Merker du fukten i form av bløtt i gulvet (uten å demontere annet enn å løfte på gummimatta), eller renner det ned og havner under teppet, slik at dette faktisk må løftes for å sjekke etter fukt?

Endret av Fuzzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann er rare greier, det klarer å finne veien til de mest underlige plasser. Dørene er jo designet slik at vannet skal renne igjennom dem, derfor har man membranen bak dørtrekket og dreneringshull i bunnen av døra. Er membranen fin  men dreneringen tett så blir døra full av vann, men det skal vanvittig mye til før skjer. Men dreneringen kan tette seg delevis som gjør at det danner seg litt vann. Er dreneringen fin men membranen dårlig så kan vannet finne veien inn i bilen på vei igjennom døra. Det var dette som skjedde på min bil etter enn veldig kraftig regnskur. Vannet kan også samle seg mellom dørtrekket og membranen, da pippler det ut mellom dørtrekk og dør når man åpner døra. Så spørsmålet er vel hvor på døra renner renner ut.

Jeg har velour matter og jeg merket det helt tilfeldig da jeg hadde en handlepose på gulvet bak. Den var våt under og matta var søkkvåt. Heldigvis oppdaget jeg det raskt og fikk fikset problemet før det nådde elektronikk og subwoofere under forsetene. Dørtrekket er overraskende enkelt å demontere, ta av pyntelista og løsne skruene der. Plasten bak dørhåndtaket vippes ut og nok en skrue løsnes, resten er klips og man løfter av dørtrekket oppover. Pass på de fiberoptiske kablene hvis du har ambient lys i pyntelista :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...