Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Mulig jeg er på helt feil plass, men har kjøpt en F11. Selger visste ikke hvilken nøkkel som er nøkkel 1 og hvilken som er nøkkel 2, og manualen er på tysk. Hvordan skal jeg finne ut hvilken nøkkel som er hvilken? Noen som kan hjelpe meg her, ellers blir jeg bare sittende å knotte som en gal og vet ikke hva godt det skal hjelpe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mirmir skrev:

Hei! Mulig jeg er på helt feil plass, men har kjøpt en F11. Selger visste ikke hvilken nøkkel som er nøkkel 1 og hvilken som er nøkkel 2, og manualen er på tysk. Hvordan skal jeg finne ut hvilken nøkkel som er hvilken? Noen som kan hjelpe meg her, ellers blir jeg bare sittende å knotte som en gal og vet ikke hva godt det skal hjelpe! 

Hva mener du med nøkkel 1 og 2? De er identiske, så du kan velge selv hvilken du vil kalle nr 1 og 2 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Daniel80 skrev:

Hva mener du med nøkkel 1 og 2? De er identiske, så du kan velge selv hvilken du vil kalle nr 1 og 2 :) 

Ja, jeg tenkte på at den ene hører til minne 1 og den andre minne 2, i forhold til varme- og seteinnstillingene. Kan jeg bare overstyre tidl minne med å velge å programmere nøkkel j bruker som 1 og den andre som 2? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal legge om til sommerhjul på min F11 med xDrive. Tenkte å skifte på høyre side først (fram+bak), for så å snu bilen og skifte på venstre side til slutt; dette for lettere å kunne rengjøre ordentlig inne i hjulbuen når hjulet er av. Mener å ha lest at xDrive-systemet er sensitivt for ulik hjul-dimensjon fram/bak/høyre/venstre. Er det greit å flytte på bilen med vinterhjul på ene siden og sommerhjul på den andre, eller er dette ikke å anbefale? Har 17" vinterhjul og 18" sommerhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mirmir skrev:

Ja, jeg tenkte på at den ene hører til minne 1 og den andre minne 2, i forhold til varme- og seteinnstillingene. Kan jeg bare overstyre tidl minne med å velge å programmere nøkkel j bruker som 1 og den andre som 2? :)

Tenker du på knappene på setet eller bare nøkkel 1 og 2? Om det er knappene du tenker på så er egentlig de i tillegg til det å har forskjellige nøkler. 2 nøkler gir deg 2 forskjellige profiler. Jeg forstår ikke helt hva du ønsker å oppnå, men det er jo bare å bruke nøkkel 1 å justere alt slik du vil og det samme på nøkkel 2. De blir jo akkurat slik du har valgt. Uavhengig av knappene på setet.

1 time siden, Dweezil skrev:

Jeg skal legge om til sommerhjul på min F11 med xDrive. Tenkte å skifte på høyre side først (fram+bak), for så å snu bilen og skifte på venstre side til slutt; dette for lettere å kunne rengjøre ordentlig inne i hjulbuen når hjulet er av. Mener å ha lest at xDrive-systemet er sensitivt for ulik hjul-dimensjon fram/bak/høyre/venstre. Er det greit å flytte på bilen med vinterhjul på ene siden og sommerhjul på den andre, eller er dette ikke å anbefale? Har 17" vinterhjul og 18" sommerhjul.

Slenge det ikke er snakk om så veldig mange prosent forskjell. Så kan du nok gjøre det du tenker. Men det kan hende bilen rekker å måle forskjell. Usikker på om du da må slette feilkoder. Men på generelt grunnlag så er feilmeldinger med gult lys de som sletter seg selv. Røde meldinger må slettes manuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Otis skrev:

Slenge det ikke er snakk om så veldig mange prosent forskjell. Så kan du nok gjøre det du tenker. Men det kan hende bilen rekker å måle forskjell. Usikker på om du da må slette feilkoder. Men på generelt grunnlag så er feilmeldinger med gult lys de som sletter seg selv. Røde meldinger må slettes manuelt. 

Forskjell i hjul-omkrets, går jeg ut i fra? Som jeg kan regne ut vha. hjulets vitale mål med f.eks. denne? Dersom det kommer en rød feilkode, kan jeg allikevel kjøre med bilen fram til jeg får den slettet (etter å ha lagt om til riktige hjul på begge sider), eller vil jeg nektes bruk før feilkoden er slettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dweezil skrev:

Jeg skal legge om til sommerhjul på min F11 med xDrive. Tenkte å skifte på høyre side først (fram+bak), for så å snu bilen og skifte på venstre side til slutt; dette for lettere å kunne rengjøre ordentlig inne i hjulbuen når hjulet er av. Mener å ha lest at xDrive-systemet er sensitivt for ulik hjul-dimensjon fram/bak/høyre/venstre. Er det greit å flytte på bilen med vinterhjul på ene siden og sommerhjul på den andre, eller er dette ikke å anbefale? Har 17" vinterhjul og 18" sommerhjul.

Antar du har 225/55/17 vinter og 245/45/18 som er tilnærmet lik omkrets, så kan ikke se at dette er noe problem. Og du skal vel bare kjøre noen få meter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, E.H.D skrev:

Antar du har 225/55/17 vinter og 245/45/18 som er tilnærmet lik omkrets, så kan ikke se at dette er noe problem. Og du skal vel bare kjøre noen få meter. 

Sommer-dimensjonene tror jeg stemmer bra; hva som er på vinterhjula husker jeg ikke i farta, men de står på original BMW-felg 17" V-eke type 236. Ja, det blir å kjøre noen ti-talls meter for å snu bilen midtveis i hjul-omlegginga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Dweezil skrev:

Sommer-dimensjonene tror jeg stemmer bra; hva som er på vinterhjula husker jeg ikke i farta, men de står på original BMW-felg 17" V-eke type 236. Ja, det blir å kjøre noen ti-talls meter for å snu bilen midtveis i hjul-omlegginga.

Slå asc, esp eller hva det heter, helt av. Det vil si holde knappen inne over 5 sekunder. Da vil ikke bilen tro at den spinner på grunn av eventuell hastighetsforskjell mellom hjulene. For øvrig er ikke forskjellig hjuldiameter noe problem så lenge man er i gangfart. Og hvertfall ikke siden det ingen fysiske sperrer. Xdrive bruker bremsene til å lage sperr på hjulene. Når høyre hjulpar spinner på is og venstre par står på asfalt, da snakker vi hastighetsforskjeller som systemet skal takle. Så det går nok helt fint å snu bilen med noen små % forskjeller på hjulene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen er interessert: I går kveld la jeg om til sommerhjul, først på høyre side av bilen, før jeg snudde den og tok venstre side. Jeg slo ikke av ASC/ESC/etc. før jeg snudde bilen, og fikk ingen feilmeldinger av i etterkant. Alt gikk uten utfordringer av noe slag. Jeg var også i kontakt med service-teknikeren min hos Bilia i forkant, og han mente det skulle gå helt fint å snu bilen halvveis i skiftet.

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.4.2017 at 8.48, Dweezil skrev:

Dersom noen er interessert: I går kveld la jeg om til sommerhjul, først på høyre side av bilen, før jeg snudde den og tok venstre side. Jeg slo ikke av ASC/ESC/etc. før jeg snudde bilen, og fikk ingen feilmeldinger av i etterkant. Alt gikk uten utfordringer av noe slag. Jeg var også i kontakt med service-teknikeren min hos Bilia i forkant, og han mente det skulle gå helt fint å snu bilen halvveis i skiftet.

Helt riktig... For dette spiller ingen rolle i det hele tatt. Storm i vannglass.. 

 

Uansett bra med tilbakemelding og pluss for å vaske bilen skikkelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Må skifte frontrute etter steinsprang på min F11 2011mod som har HUD. Er det mulig å få evt satt inn ny rute tilpasset HUD i farger, og da med en softwareoppdatering/programmering i tillegg slik at HUD vises i farger lik de senere årsmodellene?

Endret av SwordfishF11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk annmerkning om rust på skivene bak på min 2013 F11 da jeg hadde bilen på PKK. Har i dag hatt av skivene og sand/glassblåst disse, og fikk fjernet rust og glassering, målte dem til en god millimeter over minstemål, så disse er nok godkjent og bør gå i gjennom etterkontrollen uten problem....men tenkte jeg skulle skifte disse i løpet av året uansett.

Da jeg hadde av skivene så la jeg merke til at disse er todelt med alu og stål del. Har vært inne på GS og kikket og ser at ettermarked skiver og klosser er ganske mye rimligere (klosser 7-800 i stdet for nesten 1800) og skriver er ca 700 billigere pr stk). Lurer i den forbindelse på om noen har prøvd zimmermann skiver og Bosch klosser på sin F10/11. Har skjønnt det slikt at ettermarkeds skiver er 7-800 gr tyngre enn oem. Er dette merkbart på kjøreegenskaper?

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske dårlig erfaring med Zimmermannskiver. For noen mnd siden byttet jeg skiver foran, falt for fristelsen å kjøpe Zimmermann skiver fra et postordrefirma i Tyskland. Det gikk kun noen hundre km så ble det kast i 1 skive. Forsøkte å reklamere, men dette var nær sagt umulig. Måtte først sende gammel skive til tyskland så sendes ny skive tilbake, frakt og tollavgifter måtte jeg selv stå for.

Enden på visa ble at jeg fikk Bilsalongen til å skifte til oem skiver+klosser, og all vibrasjon er borte. 8500,- for deler og arbeid (35% rabatt). Zimmermann var en stor skuffelse og blir aldri montert på mine biler flere ganger.... Best å holde seg til oem eller bedre når det kommer til bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...