Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Kviltn skrev:

Kan man se på midtkonsollen om en F11 er utstyrt med EDC?

 

l_1893345338.jpg

Tenker du på comfort/sport knappen til venstre for girspaken? Fra 2012 modellen fikk alle den knappen, selv om bilen ikke har EDC. Da er det bare gassrespons, giring og styring som endres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, E.H.D skrev:

Tenker du på comfort/sport knappen til venstre for girspaken? Fra 2012 modellen fikk alle den knappen, selv om bilen ikke har EDC. Da er det bare gassrespons, giring og styring som endres. 

OK, skjønner. Så da er det ikke noen visuell forskjell på en bil med/uten EDC.

Hvor viktig er det med sportautomat (2TB) og/eller EDC? Merkes dette godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kviltn skrev:

OK, skjønner. Så da er det ikke noen visuell forskjell på en bil med/uten EDC.

Hvor viktig er det med sportautomat (2TB) og/eller EDC? Merkes dette godt?

Nei, men hvis du har mulighet for å starte og trykke på knappen så har biler med EDC en innstilling for comfort+ som biler uten EDC ikke har (gjelder ikke M550d). 

Sportsaut gir deg girhendler på rattet og en mye finere girspak og sport+ innstilling. Men tror ikke selve giringen er så mye mer sportslig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som opplever 'knepping' i rattet? Det merkes når bilen står stille eller kjører sakte, med rattet i midtposisjon. Hører en serie kneppelyder i et sekund eller to, noen ganger kjennes det også litt i rattet. Hvis jeg napper litt i rattet kan det utløse en ny serie. 

Er en god stund siden jeg merket dette første gang, men det var ganske sjeldent. Nå skjer det oftere.

Nevnte det sist jeg hadde bilen på service, men de merket ikke noe til det. Og de hadde ingen ide hva det kunne være.

Kneppelyder.avi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dashbordkamera.
Er det noen som har montert dashbordkamera med skjult kabler, koplet mot sikrings-kasse?

BMW forhandler tilbyr en type kamera som er kompatibelt med pakkepris ca. kr. 6 400,- inkl skjult kabelmontasje og kamera foran-& bakvinduene. ( 2 stk.) 
Delenummer: 66212359954
 (se linken)
- Noen som har dette montert?
- Noen som har andre løsninger?


BMW ADVANCED EYE.

Endret av Mr. Erling
trykkleif'n slår til igjen vel... ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.6.2017 at 7.36, neffets skrev:

Angående flushing av girkasse som nevnt noen sider foran her. Er det noen som har noen erfaring på hvordan tilstanden på gammel olje og filter har sett ut ved bytte på disse? Jeg antar at tilstanden vil si noe om nødvendigheten av flushing?

Vår bil er akkurat rundet 100' km og jeg aner ikke om oljen er byttet, men antar den ikke er det. Så da var det evige spørsmålet om det burde vært tatt en flushing nå?

hei neffets.
BMW mekaniker anbefalte meg ved siste service (100') å 'flushe' girkassen ved 120 tusen kilometer.
-  ''Preventivt'' la han til.
Jeg skal gjøre det da, selv om det er dyrt.

Undertiden har jeg  sjekket litt på nettet.
F.eks. spørre litt uskyldig på diverse på  YouTube innlegg om tekniske BMW-videoer om det å 'flushe kassa'
- Alle sier det samme: Flush ved 120' 8)

Endret av Mr. Erling
trykkleif'n slår til igjen .. ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.6.2017 at 18.11, Anathema skrev:

Noen som opplever 'knepping' i rattet? Det merkes når bilen står stille eller kjører sakte, med rattet i midtposisjon. Hører en serie kneppelyder i et sekund eller to, noen ganger kjennes det også litt i rattet. Hvis jeg napper litt i rattet kan det utløse en ny serie. 

Er en god stund siden jeg merket dette første gang, men det var ganske sjeldent. Nå skjer det oftere.

Nevnte det sist jeg hadde bilen på service, men de merket ikke noe til det. Og de hadde ingen ide hva det kunne være.

Kneppelyder.avi

 

Jeg opplever også "knepping" i rattet i min F10. Legger merke til det når jeg vrir på rattet i lav hastighet, gjerne om jeg dreier rattet litt hurtig (rask sving). Har selv ingen teori om hva det kan være som lager lyden. Nevnte det for BMW-verkstedet i forkant av en service for kort tid siden. Etter servicen står følgende beskjed på fakturaen: "Kontrollert kneppelyd fra ratt ved rask sving. Dette virker helt normalt. Ingen feil". Så sånn er det..

Ikke godt å si hva som lager denne lyden, men det er neppe noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.6.2017 at 14.20, Kviltn skrev:

OK, skjønner. Så da er det ikke noen visuell forskjell på en bil med/uten EDC.

Hvor viktig er det med sportautomat (2TB) og/eller EDC? Merkes dette godt?

Jeg hadde m-sport uten EDC, var en gammel demobil. Selger som hadde tatt den ut tok uten edc med vilje, da han oppfattet det som bedre en edc understellet. Sikkert forskjellige oppfatninger rundt det, men jeg savnet det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎10‎.‎06‎.‎2017 at 18.11, Anathema skrev:

Noen som opplever 'knepping' i rattet? Det merkes når bilen står stille eller kjører sakte, med rattet i midtposisjon. Hører en serie kneppelyder i et sekund eller to, noen ganger kjennes det også litt i rattet. Hvis jeg napper litt i rattet kan det utløse en ny serie. 

Er en god stund siden jeg merket dette første gang, men det var ganske sjeldent. Nå skjer det oftere.

Nevnte det sist jeg hadde bilen på service, men de merket ikke noe til det. Og de hadde ingen ide hva det kunne være.

Kneppelyder.avi

 

 

8 timer siden, Gnaffert skrev:

Jeg opplever også "knepping" i rattet i min F10. Legger merke til det når jeg vrir på rattet i lav hastighet, gjerne om jeg dreier rattet litt hurtig (rask sving). Har selv ingen teori om hva det kan være som lager lyden. Nevnte det for BMW-verkstedet i forkant av en service for kort tid siden. Etter servicen står følgende beskjed på fakturaen: "Kontrollert kneppelyd fra ratt ved rask sving. Dette virker helt normalt. Ingen feil". Så sånn er det..

Ikke godt å si hva som lager denne lyden, men det er neppe noe å bekymre seg for.

Jeg hadde også litt knepping i rattet. Til slutt så var det noe som røyk inni sleperingen. Så nå lyser airbaglampa og jeg  må bytte slepering. Det har vært hele 5 forskjellige versjoner av sleperingen siden 2012 så det er tydelig at de har gjort mange forbedringer.

 

Det trenger jo ikke å være det samme hos dere men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/11/2017 at 14.00, Mr. Erling skrev:

Er det noen som har montert dashbordkamera med skjult kabler, koplet mot sikrings-kasse?

Jeg har et BlackVue DR500. Montert øverst på ruta, til høyre for speilet. Kabel går skjult under dekslet på sidestolpen, til sikringsboks bak hanskerommet. Mener å huske at jeg koblet på sikring 47, strøm når tenning er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anathema skrev:

Jeg har et BlackVue DR500. Montert øverst på ruta, til høyre for speilet. Kabel går skjult under dekslet på sidestolpen, til sikringsboks bak hanskerommet. Mener å huske at jeg koblet på sikring 47, strøm når tenning er på.

Svært interessant nyhet du kommer med 'Anathema', for 'alle' (f.eks. 'Fort Knox' i Drammen)  forteller meg at jeg ikke kan bruke andre komponenter enn det BMW har. 
Grunnen de sier er at de er redd for å kverke datamaskinen i bilen.

- kan du gi meg mer info, Anathema? 
- f.eks. hva med filming bakover?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det "kverke datamaskinen"? Et kamera er bare en komponent som trekker strøm fra 12V, på linje med en ladeplugg eller hva som helst annet du kan koble til sigarett-tenner pluggen. Det er bare tullprat.

Du får Blackvue med to kameraer. Men vet ikke hvor mye jobb det er å trekke kabel. Det er en god tråd om kameraer på Diskusjon.no.

Jeg foretrekker å ha et fysisk lite og diskret kamera, ser ikke poenget med å ha skjerm. Du kobler deg opp til mobilen med en app (WiFi) for å stille det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anathema skrev:

Hvorfor skulle det "kverke datamaskinen"? Et kamera er bare en komponent som trekker strøm fra 12V, på linje med en ladeplugg eller hva som helst annet du kan koble til sigarett-tenner pluggen. Det er bare tullprat.

Du får Blackvue med to kameraer. Men vet ikke hvor mye jobb det er å trekke kabel. Det er en god tråd om kameraer på Diskusjon.no.

Jeg foretrekker å ha et fysisk lite og diskret kamera, ser ikke poenget med å ha skjerm. Du kobler deg opp til mobilen med en app (WiFi) for å stille det inn.

Enig med Anathema her; Dersom bilens elektronikk blir forstyrret av "normale" komponenter tilkoblet 12V så er det noe galt. Bilens elektronikk skal ha visse blokkingegenskaper for påtrykt støy som kommer både gjennom power og gjennom luft. Tilsvarende skal elektronikk som selges ha vært gjennom tilsvarende utstrålt tester slik at de ikke slipper ut mer støy enn annen elektronikk skal tåle. Dersom bilen ikke tåler et dashcam på 12V er det enten noe galt med bilen eller dashcameraet. Er alt i orden skal det fungere helt fint :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.6.2017 at 15.13, Mr. Erling skrev:

hei neffets.
BMW mekaniker anbefalte meg ved siste service (100') å 'flushe' girkassen ved 120 tusen kilometer.
-  ''Preventivt'' la han til.
Jeg skal gjøre det da, selv om det er dyrt.

Undertiden har jeg  sjekket litt på nettet.
F.eks. spørre litt uskyldig på diverse på  YouTube innlegg om tekniske BMW-videoer om det å 'flushe kassa'
- Alle sier det samme: Flush ved 120' 8)

Takk for svar, da tenker jeg å bytte olje å filter nå, bestilte zf filterkit hos koed. Så blir det heller flushet ved en senere anledning. Var i kontakt med Rats som erfaringsmessig opplevde oljen som bra på disse kassene og derfor anså bytte av olje å filter som godt nok på en kasse som  var uten feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...