Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

Det ser ut som 8hp45 er levert med 2 forskjellige convertere og at forskjellen sitter der,  på dieselbiler sitter det en converter som heter NW 240 DAT og da er kassen ratet til 500nm,  bensinbiler er levert med 2 forskjellige convertere, den samme som diesel bruker NW 240 DAT og i tillegg en som heter NW 235 TTD/ZDW/DAT.   Jeg tipper det er denne NW 235 converteren som begrenser bensinversjonen til 450nm. Har den NW240 converter så tipper jeg den tåler 500nm også i bensinversjonen.

 

8HP45_DataSheet.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en og annen som melder om at de får slipp etter å ha kjørt ganske hard tuning over tid, dette er i 135i, 235i og 435i som jeg har lest om.  Men det ser ut som det er ganske få tilfeller og de jeg har lest om kjører med 600-700nm og bruker sikkert bilen for alt den er verdt.

Det som er viktig å forstå med en girkasse er at det ikke finnes en absolutt grense for når det ryker. Det er heller ikke slik at om det holder så holder det for alltid.  Noe av begrensningene er rent mekaniske som inn/ut akslinger og planetgear for å nevne noe. Ingen av de jeg har lest om har hatt rent mekaniske havarier. 

Det andre kanskje viktigste er varme. Disse tallene hvor mye kassen tåler handler også om hvor mye varme den klarer å kvitte seg med.  Her kommer bl.a oljemengde, størrelse på oljekjøler og antall lameller i clutchtromlene inn i bildet.  Så den klarer kanskje å kvitte varmen hvis du drar på i 10-20 sekunder ut av et kryss eller kappkjører mot en annen bil et lite øyeblikk. Kassen får da kjølt seg ned frem til neste gang du bruker alle 600nm, hvis du derimot kjører hardt over lengre tid som på bane eller oppover et fjellpass eller kjører hardt på svingete vei med brems/bånn gass gjentatte ganger over tid så vil til slutt ikke kassen klare å kvitte varmen og da stiger tempen, olja blir brent og lameller blir sprø i overflaten og begynner etterhvert å glippe. Da nærmer det seg havari om en ikke får bytta olje og lameller og flusha kjøler etc.

De jeg har lest om som har fått problemer med 8hp45 etter tuning ser det ut som det er varme som har vært problemet. 

Derfor er det ikke slik at en automatkasse enten holder eller havarerer, den kan holde lenge men likevel ha det vondt ei god stund før de første symptomene melder seg om at noe er galt. Derfor er en av tingene som er viktige å hele tiden ha frisk olje på kassen. Olje som har vært 10 grader over anbefalt temp har halvert sin levetid. 

Så personlig tror jeg tuning går bra hvis den som sitter bak rattet bruker hodet å følger litt med på symptomer om noe ikke er som det skal. 

Begynner kassen å slippe gjelder det å komme seg fort til nærmeste automatkasseverksted så kan sikkert kassen reddes, fortsetter en å kjøre med det så tar resten av kassen kveld etterhvert

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med levetid på de adaptive demperne på F10/F11? De koster jo 7500 kr pr stk, rimelig voksen pris... Spør fordi jeg vurderer brukt F10/F11, og når nye deler er så dyre er det verdt å ta med i vurdering av bruktpriser på eksemplarer med adaptive dempere der demperne nærmer seg slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.8.2017 at 16.21, Hpi skrev:

Det er en og annen som melder om at de får slipp etter å ha kjørt ganske hard tuning over tid, dette er i 135i, 235i og 435i som jeg har lest om.  Men det ser ut som det er ganske få tilfeller og de jeg har lest om kjører med 600-700nm og bruker sikkert bilen for alt den er verdt.

Det som er viktig å forstå med en girkasse er at det ikke finnes en absolutt grense for når det ryker. Det er heller ikke slik at om det holder så holder det for alltid.  Noe av begrensningene er rent mekaniske som inn/ut akslinger og planetgear for å nevne noe. Ingen av de jeg har lest om har hatt rent mekaniske havarier. 

Det andre kanskje viktigste er varme. Disse tallene hvor mye kassen tåler handler også om hvor mye varme den klarer å kvitte seg med.  Her kommer bl.a oljemengde, størrelse på oljekjøler og antall lameller i clutchtromlene inn i bildet.  Så den klarer kanskje å kvitte varmen hvis du drar på i 10-20 sekunder ut av et kryss eller kappkjører mot en annen bil et lite øyeblikk. Kassen får da kjølt seg ned frem til neste gang du bruker alle 600nm, hvis du derimot kjører hardt over lengre tid som på bane eller oppover et fjellpass eller kjører hardt på svingete vei med brems/bånn gass gjentatte ganger over tid så vil til slutt ikke kassen klare å kvitte varmen og da stiger tempen, olja blir brent og lameller blir sprø i overflaten og begynner etterhvert å glippe. Da nærmer det seg havari om en ikke får bytta olje og lameller og flusha kjøler etc.

De jeg har lest om som har fått problemer med 8hp45 etter tuning ser det ut som det er varme som har vært problemet. 

Derfor er det ikke slik at en automatkasse enten holder eller havarerer, den kan holde lenge men likevel ha det vondt ei god stund før de første symptomene melder seg om at noe er galt. Derfor er en av tingene som er viktige å hele tiden ha frisk olje på kassen. Olje som har vært 10 grader over anbefalt temp har halvert sin levetid. 

Så personlig tror jeg tuning går bra hvis den som sitter bak rattet bruker hodet å følger litt med på symptomer om noe ikke er som det skal. 

Begynner kassen å slippe gjelder det å komme seg fort til nærmeste automatkasseverksted så kan sikkert kassen reddes, fortsetter en å kjøre med det så tar resten av kassen kveld etterhvert

 

Ok! Det er ikke slik at girkassen er en begrensning når det kommer til tuning, kan den tunes likt som en 530?😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.8.2017 at 20.50, Steffen_82 skrev:

Bilen er rullet 70000km. rygger/lugger når jeg låser bilen i gir og gir gass normalt. når man trør på er bilen normal.

skal sjekke om turtallet varierer noe når dette skjer.

Har lest på nett at det er mange som kjører denne dimensjonen på xdrive uten problemer, balansering er det ikke da dekkene er nybalansert.

Er 15 modell så er garanti på bilen. Skal prøve og sette på de orginale 19" felgen med nye dekk og se om symptomen forsvinner.

 

Til info så har mitt problem med "lugging" forsvunnet da jeg bytte fra 21" 255/30 og 295/25 til originale 19" med 245/40 på alle 4 dekk, så xdrive tåler tydeligvis ikke en forskjell på 0,82% mellom fram og bakdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.8.2017 at 22.27, Hollabaloo skrev:

Er det noen som har erfaring med levetid på de adaptive demperne på F10/F11? De koster jo 7500 kr pr stk, rimelig voksen pris... Spør fordi jeg vurderer brukt F10/F11, og når nye deler er så dyre er det verdt å ta med i vurdering av bruktpriser på eksemplarer med adaptive dempere der demperne nærmer seg slutten.

Lurer på akkurat det samme - dog både når det gjelder F34 og F11 - koster fort 7-8000kr for en adaptiv framdemper til F34 ser jeg, kontra 3k for en normal.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.8.2017 at 18.45, PeterJorn skrev:

Har fått en summelyd som følger turtallet fra 50km/t og oppover. Hører den ganske godt. Noen som har opplevd noe lignende eller har tanker om hva det kan være? 

Vet ikke om du har funnet ut av hva som forårsaker lyden på bilen din (?), men det kan virke som om du har en liknende (u)lyd som den jeg opplever. Som hos deg hører jeg den fra ca. 50 km/h og oppover. Men den følger bilens hastighet hos meg, og ikke turtallet på motoren. Siden lyden varierer med hvor fort hjulene ruller så var min første mistanke et defekt hjullager. Etter feilsøket viste det seg å være riktig; et defekt hjullager på høyre side foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gnaffert skrev:

Vet ikke om du har funnet ut av hva som forårsaker lyden på bilen din (?), men det kan virke som om du har en liknende (u)lyd som den jeg opplever. Som hos deg hører jeg den fra ca. 50 km/h og oppover. Men den følger bilens hastighet hos meg, og ikke turtallet på motoren. Siden lyden varierer med hvor fort hjulene ruller så var min første mistanke et defekt hjullager. Etter feilsøket viste det seg å være riktig; et defekt hjullager på høyre side foran.

Hei Gnaffert. 

Det viste seg heldigvis og "bare" være hjullageret på min bil også😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på 19 eller 20'' felger på min 2010 F10. Tenker på 8,5'' både foran og bak, men også 8,5'' foran og 9,5/10'' bak.

Hvilke erfaringer har dere med kjørbarhet, sporing osv med disse dimensjonene.

Endret av hon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hon Kjører 245/35R20 på 8.5 felg både forran og bak. Har ikke følt no sporing så langt og kjørbarheten er ikke noe dårligere enn når jeg kjører på 18" vinterfelg. Breiere felger/dekk ser uten tvil bedre ut, så der må nesten noen andre svare på hvordan kjørbarheten blir påvirka. 

Her er hvordan oppsettet ser ut på bilen min. 

Screenshot_20170908-124846.thumb.png.64f7742a04c7a88879a9747b538b1d72.pngScreenshot_20170908-124840.thumb.png.2b08417497a9d04743dbf3032aeefe29.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Sliter med vannlekkasje passasjerside foran i min F11. Har allerede tettet membranen og sjekket pluggene som går fra panelet -> døren. 

Kjøpte bilen med hensikt uten panoramatak for å unngå nettopp dette, så det kan heller ikke være derfra det kommer inn vann. Det er heller ikke vått oppover mot torpedoveggen. 

Har bestilt nye plugger til dørpanelet bare for å begynne en plass. Har en mistanke om at det kan være disse siden de ikke er "tette", men er åpne i midten. 

Noen som har noen tips til hvor det kan komme fra? Takrails? Kan det komme inn vann der? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...