Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt et par feilmeldinger på EGR ventilen på min 2013 520d, som bavaria ikke ville skifte på garanti, da den var innenfor grenseverdiene når dem rekalibrerte ventilen, og nå som jeg ikke lenge har garanti på bilen, vurderer jeg å demontere og rense egr`en, eventuelt skifte den hvis det er for gale.

Er det noen andre som har gjort dette på denne bil/motor, finner ikke en eneste DIY guide på nettet for min bil og motor kombinasjon.

 

Håper noen har noen erfaringer å dele, eller linker til guider på nettet!

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken til videoen. men han tar jo faktisk ikke ut ventilen, barre løfter litt på den. Men da har jeg i hvertfall litt info om hvor på motoren den sitter, så får jeg ta det i nærmere øyensyn om det kan være ting i veien som må skrus løs eller flyttes.

Tok en scan med rheingold, og fannnt en feilkode på EGR ventilen.Tok en funksjonstest av EGR ventilen og den åpner og lukker like mye som den skal, men kan jo være at dette av og til ikke skjer raskt nok pga sot og drit og at den derfor hiver ut en feilmelding på det.Vi får se om den dukker opp igjen. Var ingen motorlys selv om koden var til stede da jeg scannet bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

ja da har EGR ventilen tullet igjen. 4-5 egr relaterte feilkoder. Har tatt en kikk under panseret, og konstatert at EGR ventilen låg litt bakvendt til. Er det noen som har hatt ventilen ute eller skiftet den selv på en f10/11 520d n47 motor??. Ligger noe elektroniske koblier rett over ventilen. må disse fjernes for at ventilen skal kunne løsnes??

Skal uansett ta en tur bort til Bavaria, og høre om ventilen kan skiftes på goodwill, da problemet begynnte FØR garanatien var gått ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Clevion skrev:

Noen som vet om jeg kan slå av permanent den auto start/stop funkskjonen når jeg stopper helt opp? Kjenner jeg begynner å bli passe lei av all stoppinga når jeg kjører i byen.

Må dessverre ta frem kodeverktøy for å slippe den driten der. Har koda min så den husker at den alltid skal være avslått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Må dessverre ta frem kodeverktøy for å slippe den driten der. Har koda min så den husker at den alltid skal være avslått. 

Får man gjort det med Carly Adapter? Lurer på å bestille en, værtfall så jeg får skrudd av den søpla der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Esys og Carly adapter, men for den jobben der brukte jeg bare adapteren så jeg slapp styret med pc osv. Funka veldig greit, jobben er gjort på noen minutter, så slipper du maset med Auto start- stopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Jeg har både Esys og Carly adapter, men for den jobben der brukte jeg bare adapteren så jeg slapp styret med pc osv. Funka veldig greit, jobben er gjort på noen minutter, så slipper du maset med Auto start- stopp. 

Smooth. Vet ikke om du har multifunction instrument, men har du sett noe i adapteren eller e-sys om man kan kode displayet til og konstant være hvitt som om lysbryter står i 0 hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Clevion skrev:

Smooth. Vet ikke om du har multifunction instrument, men har du sett noe i adapteren eller e-sys om man kan kode displayet til og konstant være hvitt som om lysbryter står i 0 hele tiden?

Utifra hva jeg har sjekket så er ikke dette mulig med Carly adapteren, den har sine begrensninger, så sånn sett anbefaler dem som eier BMW  å ha Esys eller andre programmer. Men via Esys skal det være mulig å kode slik du ønsker det. 

Her er hva jeg fant

"KOMBI-->3007 KI_Dimmung, 24-->DIM_NACHT_EIN-->Werte=FF

The default value is Werte=0A. This hexadecimal value relates to the sensitivity of the sensor that determines the threshold at which the display changes into its nighttime mode. When set to “FF” it stays on the daytime mode constantly."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at ved å kode det slik, så tror jeg du mister auto dim funksjonen på Idrive skjermen. Du kan seff dimme den ned selv, men er kjekt at den dimmer opp og ned automatisk så du slipper bli blenda på nattestid. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med rust i bakre hjulbue? Var å så på en 530 jeg vurderer å kjøpe. Fant et par brunlige flekker som kan minne om rust. Ser ut til å være typiske flekker fra steinsprang. Men selger mente hjulbuene på disse er av plast?  Det er snakk om en 2013 mod, kjørt i underkant av 100k km.

Sliter litt med å bestemme meg for kjøp pga. dette. Hva tenker dere? Den står til 450 000. Som jo virker til å være en bra pris i forhold til km. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Stangeland skrev:

Noen som har erfaring med rust i bakre hjulbue? Var å så på en 530 jeg vurderer å kjøpe. Fant et par brunlige flekker som kan minne om rust. Ser ut til å være typiske flekker fra steinsprang. Men selger mente hjulbuene på disse er av plast?  Det er snakk om en 2013 mod, kjørt i underkant av 100k km.

Sliter litt med å bestemme meg for kjøp pga. dette. Hva tenker dere? Den står til 450 000. Som jo virker til å være en bra pris i forhold til km. 

 

Ville vært lettere å gitt et godt svar om du la ved et bilde...

Men hjulbuene er i stål. Alu foran og metall bak. Innerskjermene er i plast og filt. Sjekk også for korrosjon i øvre fremkant av dørplata, "under gummien" som ligger i framkant der. Veldig vanlig med korrosjon der på disse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...