Gå til innhold

Hold dere unna Drammen Autoinvest


JulianS
 Share

Anbefalte innlegg

Missforstå meg rett, det er ikke de små feilene jeg stussa på, bilen så fin ut den! Men kom ikke her å kall den en strøken bil, ja den er 12-13 år gammel, fin for alderen men ikke strøken! jeg har ikke kikka på bildene før etter vi så på bilen. Det jeg ble forbanna av var "angrepet" fra selgeren da jeg fortalte at jeg har fagbrev og at ac-kompressoren ikke oppfører seg som den skal. Det var ikke noen vennlig tone over det han sa.

Serviceheftet er langt fra komplett, fra 2009 foreligger det et håndskrevet ark med oversikt over hva som er gjort...

Noen her som kom å kjøpte bilen to minutter etter eller ;)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du kommet til meg og slengt i fleisen min at du har fagbrevet, hadde jeg snudd meg 180 grader rundt og gått selv. Akkurat fagbrevet ditt beviser ikke at du har greie på en dritt.

Mange som ikke har mye peiling skaffer seg fagbrev innen ditt og datt, og er hellig overbevist om at de derfor har peiling.

(jeg har selv hatt mulighet for å skaffe meg fagbrev innen mitt felt, men jeg vil ikke ha det. Ikke er jeg organisert, men jeg har vært, og sittet som tillitsmann.)

Jeg synes det er skam å lage en stor sak ut av denne bilen. Synes den var greit priset, og ser jo fin ut på bildene.

Mangelfullt vedlikehold? Kan dere grunngi den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil ikke ha et fagbrev?

Poenget her er ikke bilen, det hadde blitt handel hadde ikke selger gått til angrep!

Jeg prøvde å forklare selger (som absolutt ikke visste hva han snakket om) at jeg faktisk veit hva jeg snakker om. Det en normal person kunne svart er; jeg skjønner problemet men har dessverre ikke mulighet til å gjøre noe med prisen!? Vi var jo der for å handle bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missforstå meg rett, det er ikke de små feilene jeg stussa på, bilen så fin ut den! Men kom ikke her å kall den en strøken bil, ja den er 12-13 år gammel, fin for alderen men ikke strøken! jeg har ikke kikka på bildene før etter vi så på bilen. Det jeg ble forbanna av var "angrepet" fra selgeren da jeg fortalte at jeg har fagbrev og at ac-kompressoren ikke oppfører seg som den skal. Det var ikke noen vennlig tone over det han sa.

Serviceheftet er langt fra komplett, fra 2009 foreligger det et håndskrevet ark med oversikt over hva som er gjort...

AC-kompressoren er en slitedel og det er ikke uvanlig at disse ikke virker 100% når bilen er 12-13 år gammel. Neste gang det er 30 varmegrader utenfor... observer hvor mange jevngamle biler som kjører med vinduene åpne. En AC-kompressor er ikke all verden når det gjelder kostnader. Fremstår bilen som rimelig fornuftig utover AC-anlegget vil jeg mene at den grunnleggende er et godt kjøp.

Det er heller ikke uvanlig at serviceheftet ikke er komplett etter så mange år og at det er komplett frem til bilen er 9 år gammel er derfor faktisk ganske imponerende. Det er ikke en dyr bil vi snakker om og insentivene for å følge opp en relativt billig bil på servicefronten er normalt ikke de aller beste. Ergo betyr det ikke så mye om de siste 2-3 årene mangler i serviceheftet. At det foreligger en spesifikasjon for disse årene er bra. Kanskje kan den dokumenteres visuelt også. Se heller på hvor langt bilen har kjørt i denne perioden. Det kan jo være at bilen har et komplett servicehefte 95% av kjørelengden... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå...siden selger var teit så kjøpte du ikke bil? Fair enough.. Men la nå saken være dø... Du handlet ikke bil pga selger, og selger solgte ikke bil til deg grunnet din "fag"-oppførsel!

Se etter en annen bil og vær glad i livet! Er tross alt snart helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC-kompressoren er en slitedel og det er ikke uvanlig at disse ikke virker 100% når bilen er 12-13 år gammel. Neste gang det er 30 varmegrader utenfor... observer hvor mange jevngamle biler som kjører med vinduene åpne. En AC-kompressor er ikke all verden når det gjelder kostnader. Fremstår bilen som rimelig fornuftig utover AC-anlegget vil jeg mene at den grunnleggende er et godt kjøp.

Det der blir vel en litt feil synsvinkel. Grunnen til at de fleste halvgammle bilene kjører med vinduet nede på varme dager er fordi at da de var nye så var det ennå ikke vanlig med AC, ergo de har ikke AC. En annen vanlig årsak er at ACen er tom for gass, en enkel sak å fikse men slik folk flest ikke gidder å ta tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der blir vel en litt feil synsvinkel. Grunnen til at de fleste halvgammle bilene kjører med vinduet nede på varme dager er fordi at da de var nye så var det ennå ikke vanlig med AC, ergo de har ikke AC. En annen vanlig årsak er at ACen er tom for gass, en enkel sak å fikse men slik folk flest ikke gidder å ta tak i.

De fleste biler i prisklassen rundt E46 (f.eks litt påkostede Ford Mondeoer, A4 etc.) ble levert med AC som standard rundt årtusenskiftet. De hadde ikke nødvendigvis automatisk klima, men kompressoren er den samme for de manuelle klimaanleggene (AC).

Ellers har du et poeng når det gjelder manglende etterfylling av gass. Dette koster fort et par tusen kroner (avhengig av anleggets størrelse) og det synes mange er dyrt. Et annet poeng er at eldre anlegg ofte ikke er tette og da er det penger ut av vinduet å etterfylle gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trykktester ikke gratis, men trykktesten er ofte en del av en samlet pakkeløsning. Ofte ønsker folk påfyll av gass, men oppdager at systemet ikke er tett. Så blir det dyrt og man dropper å gå videre med saken. Er det kun kompressoren som er gåen kan det gjøres relativt billig ved å kjøpe en brukt kompressor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle firmaer jeg har vært i kontakt med i Oslo i forbindelse med påfylling av gass på volvoen hadde gratis trykktest / sjekk av ac gass.

Trykktesten er neppe "gratis", men derimot ganske sikkert innregnet i resten av arbeidet (spesielt hvis trykktesten er obligaorisk)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...