Gå til innhold

E36 M3 S54 Clubsport "under 8 min prosjekt". Garasje ferdig s. 44


R Andersen
 Share

Anbefalte innlegg

Da har man kjøpt seg en E36 M3 igjen. Den 4. i rekken...

Planene er å bygge en pålitelig og rask trackday-bil som skal under 8 min. på Nürburgring. Har ikke kjørt på bane på ca. 3 år nå, så begynner å bli rimelig kjørekåt...!! :roll:

Et par bilder av bilen slik den er nå;

IMG_0042.jpg

IMG_0045.jpg

Det er en diamantsort -93 M3 som har rullet kun 280`km. Originalmotoren fikk rådebank, og det er byttet til en nyere 3.2 motor. Den har fremdeles 5 trinns girkasse. Bilen har påmontert Bilstein justerbart understell-høyde/hardet (vurd. solgt) og 19" BBS LM kopifelger (vurd. solgt). Det er ikke GS felgene, men en felg som ligner mer på orginalen, og er penere i mine øyne. Bilen har selvsagt ikke soltak! 8)

Bilen skal lettes og oppgraderes en del, men den skal hverken bli lettest eller værst på noen som helst måte.

Planene er som følger;

Motor; Holdes original i førsteomgang. Drømmer om oppgraderinger, men andre ting som er viktigere først.

Utvendig; Blir mest mulig original, men må ha en vinge, og da blir det en GT-vinge. Er ikke så glad i Fast & Furious-vinger.. Blir å bytte ut noen karosserideler i carbon/glassfiber, alt etter hva jeg får tak i til rett pris. Vurderer også å bytte til alu.dører, så hvis noen har noen liggende så er det bare å si ifra!

Innvendig; Her blir det "strip and cage it"". Bilen har svart skinninteriør nå (vurd. solgt), men det blir demontert og erstattet med Sparco Evo-stoler, Sparco moccaratt og bur. Ikke bestemt meg for hvilket bur enda, men har sett på skrudde bur fra Heigo, Safety Devices mm. Har snakket med biltilsynet ang. godkjenning, og det ser lovende ut.

Ellers så blir det å fjerne asfaltmatter og vurderer å bytte ut dørsider med carbon.

Blir også å bytte til et mindre og lettere batteri.

Understell; Bilen har påmontert Bilstein, men det blir nok byttet ut. Vurderer Intrax RSA og Nitron, men er åpen for andre forslag også. Har liggende H&R stabstag. Skal kjøre med camberplater, og vurderer de fra Millway. Har også tenkt til å bytte til justerbare stag bak, samt vurderer forstillingsdeler fra PeeBee Motorsport.

Diff; Denne er original, men vurderer å bytte til 3:64 utveksling og 40%, samt baklokk fra Alpina med kjøleribber.

Felger/dekk; Har bestil Rota Grid matt bronze i 9 x 17" som jeg skal montere 235/40 Toyo R888 på.

Bremser; Her står det nå originale 3.2 bremser, men de skal byttes ut. Blir nok Performance Friction skiver (har liggende), samt klosser. Usikker på hvilken kalipper jeg skal bruke, men vurderer de fra Porsche Boxter/996 foran. Bak blir det nok orginale skiver med andre klosser.

Som nevnt, så skal den ikke bli lettest, så aircondition blir ikke demontert, ei heller ikke el. ruter. Kjekt å ha på varme sommerdager og når man skal putte inn kortet i automaten ved innfarten på Ringen. Satser på å få lettet den ca. 150 kg.

Det var det jeg kom på i farten, men kommer sikkert på noe mer etterhvert, eller dvs. det blir sikkert endringer i planene underveis..... :roll::lol:

Endret av R Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skriften i matt bronze som felgene kan ikke bli annet enn win 8)

Det er vel den tanken jeg har i hodet... :wink:

Bilen ble kjøpt i nærheten av Horten.

Blir nok ikke glassfiberdører. Da måtte jeg ha kjørt med fullbur pga. sikkerheten. Vil ikke ha en bil inn i siden uten ordentlige stag der hvis man kjører med glassfiber... Og som nevnt, så skal den ikke bli lettest, men lettere. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • R Andersen changed the title to E36 M3 S54 Clubsport "under 8 min prosjekt". Garasje ferdig s. 44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...