Gå til innhold

Bimmers.no sin store barnevogn tråd!


wicky124
 Share

Anbefalte innlegg

Skal ta bilde av vogna i bagasjen på s-klassen ikveld...så kan folk se at en sedan ikke vil funke...

Joda, men det er jo det jeg sier. Akkurat denne første tiden er det kritiske tidspunktet der man har størst behov for stort bagasjerom.

Er forøvrig litt rart over hvor mange nordmenn som faktisk kjøper bil som passer til barnevognen og ikke omvendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plass til barnevogn er nå en ting, det kan man sikkert løse på mange måter med mindre biler. Lettvint å bare trykke den inn bak uten demontering, da det sparer både tid og slit. Men ingen nødvendighet. Det faktum at vi har en middels stor hund som også skal ha plass der gjør valget enklere.

Det jeg opplever som problematisk er de bakovervendte bilstolene de bruker fra 10-12 mnd. De tar ENORMT med plass sammenlignet med de små babystolene. Jeg sitter ikke godt forran på passasjersiden i vår E61 med Besafe-stolen bak. I min E46 sedan er det rett og slett nesten ikke praktisk mulig å komme seg inn i passasjerstolen lengre. Ikke er jeg unormalt stor heller med mine 187 cm. Vi hadde en A4 avant på lån en stund og det var en lidelseshistorie fra A til Å med tanke på plass. Kjerringa kommer inn, men sitter med bena bøyd og klint inn i dashbordet. Bakseteplass har verken BMW eller Audi vært særlig gode på.

Jeg har flere ganger vært inne på tanken med å kjøpe en ny E91 men tror det hadde blitt slitsomt i lengden. Lurer veldig på om F31 har blitt større innvendig mot sine forgjengere, da den har mål omtrent som E39 touring som vi hadde tidligere. E61 er merkbart større enn E39, F11 hakket større enn det igjen. Sistnevnte kunne jeg trivdes godt med da det er fabelaktige gode biler å kjøre, men synes de har vært for dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på hvor mye plass hver vogn eller stol tar.

Det jeg mener med å kjøpe bil etter utstyret og ikke omvendt :) for all del, kjøper man Volvo v70, 5 serie e,l er det ikke problem.

Bakovervendte stolen som vi bruker er slik at passasjersetet er så langt bak som mulig og da sitter jeg helt greit i fremsetet. Knærne tar ikke i dashbordet og jeg er 185..

Ikke veldig god plass, men funker helt greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skal vri litt på problemstillingen for å være litt vanskelig... :-) Du velger altså å ofre sikkerhet til familien for at du skal kunne tilfredsstille ditt ønske om bil?

Sikkerheten?

Er ikke e90 LCI en sikker nok bil? Har aldr tenkt at den er noe farligere enn større stasjonsvogner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt matematikk det, Newtons andre lov. En tyngre bil er grovt forenklet tryggere å kollidere med. Det er imidlertid uhorvelig mange variabler i dette og ingen påstand jeg automatisk kan stille meg bak.

Du velger barnestol etter bilen, ikke etter hva som er tryggest? Mange variabler i dette også selvsagt og ingen kan vel dokumentere hva som faktisk er best. Jeg tror ikke på noen måte en E90 er den verste bilen man kan kjøpe i så måte.

Det er mer tankemåten her jeg er ute etter å påpeke. Skal ikke kverulere noe mer.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo heller ikke at E90/E91/E92 er den perfekte familiebil...

Men den er nå billigere å vedlikeholde, billigere i innkjøp osv enn storebroren.

Det jeg mener er at for de fleste er det faktisk stort nok, men har inntrykk av at alle i dag MÅ ha stor stv med en gang de får en unge.

Da jeg var liten satt vi 3 stk i baksete i både Opel vectra sedan og Mazda 626 sedan på lange turer til for eksempel Trondheim, Danmark og alle mulige plasser.

I dag må man jo ha en touran, caravelle eller minimum X5, XC90 osv for å gjøre det samme...

Og nei ODD-M, jeg tenkte ikke at jeg kjøpte en usikker bil når jeg handlet en 2011 modell 3 serie... Heller tvert om, men at det finnes sikrere biler gjør det helt sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skal vri litt på problemstillingen for å være litt vanskelig... :-) Du velger altså å ofre sikkerhet til familien for at du skal kunne tilfredsstille ditt ønske om bil?

Det var ikke meningen å gå i strupen på de som sverger til svære biler. jeg lurte på begrunnelsene, rett og slett for å se om det var relevante begrunnelser for meg også. Det var det ikke, uten at jeg vil angripe andres valg fordet. Men jeg vil ikke ha på meg at jeg går på akkord med sikkerheten til meg selv og barna fordi jeg sverger til mindre biler. Da kan jeg like godt kverulere med å snu det på hodet: Hvorfor skal alle andre være så egoistiske å velge unødvendig store biler, med det resultat at trafikken blir mindre trygg for meg? Det tryggeste er, sånn sett, at alle frakter barna sine i leopardtanks. Uansett blir det bare flisespikking. Det er avsdindig mange variabler. F.eks. det at unger skal sitte bakovervent etter de er fyllt 1 år: Greit nok at en frontkollisjon er det mest kritiske, men statistisk sett vil du få en bil i baken eller siden. Ikke i fronten. Uten at jeg har tatt stiling til hva jeg kommer til å gjøre på det området selv, så vil jeg ikke kritisere de som snur ungen etter 1 år.

Forresten: Kombivogn baki E60. (Klippet fra bmwccn.no):

1575.IMAG0122.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bildet? Det er jo kjempeplass. Seriøst. Plass til en stor bag eller noen små sekker, evt hele helgehandelen der. Skal man på lenger tur finnes det takbokser. Om andre ønsker mer plass enn dette, så har jeg ikke noen problemer med det. Men at vi er dopet på plassbehov i dag er det ingen tvil om. Jeg vokste opp i en Opel Ascona. Plassmessig var vel den som en splitter ny Polo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du understreker poenget mitt med mange variabler.. :-) Jeg er enig i at bagasjerommet i E60 er stort for de fleste. Vi har samme barnevogn som det der og den trykker jeg inn i lengderetning på E39 og E61, uten demontering. Får med meg det aller meste i min E46 også. Men kombinasjonen av barnevogn, hund og 4 store bagger er litt vanskelig hehe...

Og så er det unektelig litt enklere med stasjonsvogn i hverdagen for en småbarns-familie. Jeg drømmer om en E92 som bil nr. 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...