Gå til innhold

SweetBMW's 2007 E60 " ///M " Bitteliten video 02.10.2015


SweetBMW
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har endret litt i tråden min da den har vært til tider meget rotete. Så vi begynner litt på nytt her.

Samleinlegg om modifseringer:

Samleinnlegg #1
| LCI | Cruisecontrol | Autoklima | HUD |
Samleinnlegg #2
| M5 interiør | Solgardiner | Airbag | Top Hifi |
Samleinnlegg #3
| Lyspakke | Sportsratt | Autodim Speil Homelink | Alarm | FDC |
Samleinnlegg #4
| Eksteriør | Felger | Eksos | Høyglans | Passive Spjeld |
Samleinnlegg #5
| High Gloss Shadowline | M5 Skjørt |
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg hadde tidligere enn 2000 E46 318CiA som jeg bygget om til en 325Ci. Etter at jeg var ferdig med denne syntes jeg det var på tide å hoppe ett hakk opp i BMWs modellrekke og gikk deretter på E60 jakt. Jeg hadde nå bestemt meg for at jeg skulle ha en daglig bil, som jeg ikke trengte skru på og som jeg _IKKE_ skulle modifisere og ettermontere alt på. Vel, vi får se hvordan det gikk senere.

Jeg fikk solgt E46en og hadde funnet meg en E60 jeg ville ha. Det var faktisk en kamerat sin bil jeg skulle kjøpe. Jeg visste jo nok om denne bilen så jeg dro til Porsgrunn og hentet denne en dag i September 2012. Tentke det ville være en fin bursdagspresang til meg selv da lånepapirene gikk igjennom dagen etter selve dagen :bounce:


Så over til selve bilen:

Bilen er en 2007 modell 520d. Den er produsert i slutten av 2006, så den går som en 2007 modell men altså ikke facelift utførelse.
Bilen er i farge Alpinhvit 3, noe som jeg syns er en av de flottere fargene man får på E60. Kanskje kun med unntak av Indianapolis rød.
Når det kommer til kilometerstand så vet jeg at denne har gått som drosje i Kr.Sand før. Den har fullt servicehefte hos Bavaria Kristiansand og det syns jeg var en god ting.

Total kilometer på bilen er da som noen skjønner, noget høy. Bilen hadde gått 340.000km da jeg kjøpte den, men inni mellom her har det vært motorbytte på bilen grunnet "Swirl Flap Havari". Jeg tok kontakt med Bavaria for å få en bedre utdypelse på hva som var byttet og det var ikke rent lite gitt:

  • Motor og automatkasse, fabrikknytt
  • Drivaksel, fabrikknytt
  • Diff, åpnet og overhalt.

Tydligvis hadde det smelt gått når motoren skar seg sa kundebehandleren på Bavaria da dette hadde ført med seg skader for nærmere 200.000,-.

Utsyr:
Generelt var denne bilen dårlig utstyrt da jeg kjøpte den. Men den hadde det jeg absolutt trengte.

  • Sorte skinnseter, delelektriske med varme
  • M-sport
  • PDC
  • Automatgir
  • Lyktespylere

Ja, det var vel kanskje ikke så mye. Men jeg trodde faktisk på den tiden at det var dette jeg hadde behov for. Boy was I wrong.
Jeg falt vel mest for utseende på bilen, den hadde carbon diffuser, carbon leppe, 20" Beyern Mesh hjul og carbon speildeksler.
Dette har jeg nå selvfølgelig kvittet meg med alt sammen....

Slik sto bilen da jeg fikk den første gang:

post-52243-0-52283700-1389836266_thumb.j

post-52243-0-04914200-1389836276_thumb.j


Motor:
Ved første tur i bilen på egenhånd syntes jeg bilen gikk helt greit. Jeg fant ut etter hvert at det ikke var standard 163hk i bilen, men en redusert LE utgave som hadde 150hk. Dette har jeg siden fått flashet opp til 163hk, men kan ikke si jeg merket store forskjellen.

Genrell kjøreglede er likevel på topp, bilen går helt greit i forhold til hva man forventer og den ligger ekstremt godt på veien. Automaten er en fryd å kjøre selv med nå ca 100.000km på klokka. Girer mykt og den adaptive delen virker til å lære seg min kjørestil bra.


Retrofits:
Vel, jeg klarte ikke dy meg. Med tiden som gikk fikk jeg mer og mer lyst på mer utstyr som man absolutt bare "måååååå ha" og ting tok virkelig av. Soooo here we go:

  • Oppgradering til LCI lykter, foran og bak, Bixenon
  • Cruisecontrol
  • Automatisk klima med automatisk resirk, solsensor, duggsensor.
  • Head-Up Display
  • Individual M5 Interiør, Indianapolis Red Merino Leather, full-elektrisk med memory og korsryggstøtte
  • Klimakomfortrute (Innebærer duggsensor i forhold til autoklima)
  • Solgardiner i bakdører (I bakruta pågår)
  • AIrbag i sidedører bak (Fulgte med interiøret, tenkte at de kunne likesågodt være funksjonible)
  • Harman Becker Logic-7 Top Hifi lydanlegg med 11 høyttalere og 2 subwoofere
  • Lyspakke (Oransje led i dørtrekk som lyser opp dørlommer og dørhåndtak)
  • Sportsratt med paddler på rattet (sliter litt med paddlene enda)
  • Avblendbart innvendig speil med homelink
  • Alarm
  • FDC (Sportsknapp)
  • Passive Radiatorspjeld

Kommende Retrofits:


  • Bluetooth (MULF2, denne kommer da med BT og USB port da jeg mangler dette, har kun AUX minijack)
  • CIC Navigasjon
  • M5 speil utvendig med fold og autodim

Mods:
Det har jo blitt noen modifiseringer utvendig også, men som ikke går under retrofits sånn generelt.


  • M5 bodykit, dette innebærer frontfanger, sideskjørt og bakfanger. (Speil kommer men de koster mer enn selve bilen omtrent)
  • Sommerhjul: GS BBS LM 20" med 235\35-20 og 275\30-20
  • Vinterhjul: OEM BMW Style 166 med 225\40-18
  • Schmiedmann 4 rørs eksos med 4x86mm eksoshaler.
  • Led skiltlys
  • Sort taktrekk
  • Interiørlister Sort Høyglans


Kommende planer:
Jeg hadde et par planer for bilens fremtid også. Her for noen uker siden hadde jeg faktisk et svakt øyeblikk hvor jeg vurderte å selge den, meeeeeeeeeen ombestemte meg i siste liten da jeg faktisk var mer fornøyd med å sette meg inn i min egen bil, enn den jeg prøvekjørte. Hva jeg prøvekjørte kan diskuteres et annet sted, men dere skal vite at det _ikke_ var en Audi. :smoking:

Jeg har derimot planer om å fortsette i mitt forrige spor, og skohorne inn en N54B30 (Twinturbo sekseren til BMW) eller N62TUB48 (V8 uten turbo.

Søknaden om dette er allerede levert inn og godkjent hos SFOOR på Risløkka trafikkstasjon. Synes det hører litt med i utseendet på bilen med noe annet enn det som man praktisk talt kan kalle en traktormotor :)

Dette var det jeg gadd å skrive kl 0300 om natta. Jeg skal legge inn litt mer bilder og linker for mer info fortløpende :)

Endret av SweetBMW
Endret topic. Les forumsregel 3!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott E60 :D Nydelig i hvit, gleder meg til litt updates her framover :mrgreen:

Jo vi får da se da vettu om det kommer noe snacks :) Jeg har høye håp og forventinger.

Nå fungerer jo xenon foran og alt er toppers. Er bare tålmodighet som skal til får å skjønne helt og holdent hvordan opplegget fungerer i bilen med alle "Bus" systemene og programmering av styreenheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg har sagt detta før, jeg kom faen ikke over dumpa hjemme eller inn i garasjen. DERFOR tok jeg av leppa nå. Den kommer på til sommern igjen men jeg gidder ikke skrape den opp før jeg har hatt bilen en mnd en gang da ditt neeeeeeek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil! Artig at du oppgraderer til LCI frontlykter. Hold oss gjerne oppdatert! :)

Artig ja :) Hehe, måtte jo ha det. Bilen er produsert rett før overgang til LCI så tenkte jeg at siden det likevel var kondens i de gamle og man fikk et OEM retrofit kit, så tja.

Og mtp at jeg har mulighet til å kode lysmodulen selv så gikk det jo som en lek :)

Bjanne: Jaså du ska bli bussjåfør?

Quote Barney Stinson: The boobs on the bus, go up and down.. Up and down.. Up and down... The boobs on the bus, go up and down.. Aaaall the way hoooooome :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil! Artig at du oppgraderer til LCI frontlykter. Hold oss gjerne oppdatert! :)

Artig ja :) Hehe, måtte jo ha det. Bilen er produsert rett før overgang til LCI så tenkte jeg at siden det likevel var kondens i de gamle og man fikk et OEM retrofit kit, så tja.

Og mtp at jeg har mulighet til å kode lysmodulen selv så gikk det jo som en lek :)

Bjanne: Jaså du ska bli bussjåfør?

Quote Barney Stinson: The boobs on the bus, go up and down.. Up and down.. Up and down... The boobs on the bus, go up and down.. Aaaall the way hoooooome :P

Så du tenkte det? Var ikke fordi eg allerede hadde kjøpt de ? :P

Neidaaa, du er så flink at ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...