Gå til innhold

Er vi som bilinteresserte en utdøende rase?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er blitt alt for mange folk, som liker å vise seg frem å tror dem er noe. Kommer man med en bil som ikke er som andres smak eller motorvolum, så blir man automatisk ikke så godt likt virker det som.

Nei det blir bare mindre folk som er bilinteresserte, å det er noe vi legger opp til selv, enkelt å greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt alt for mange folk, som liker å vise seg frem å tror dem er noe. Kommer man med en bil som ikke er som andres smak eller motorvolum, så blir man automatisk ikke så godt likt virker det som.

Nei det blir bare mindre folk som er bilinteresserte, å det er noe vi legger opp til selv, enkelt å greit.

Original 316i! :love: (pleier å bli litt sett ned på ja...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger skal iallfall lære hjemmefra at de som sier at bil er fy fy og skadelig for miljøet er dumme mennesker som ikke vet bedre, noe som faktisk også er realitet. Dette er mennesker uten sunne verdier og sunn fornuft, særlig når de tar ungene ut på Motorveien i en Buddy med kun tynn plast rundt seg til beskyttelse #-o

Enig!

Kan ikke forstå folk som tenker "denne lille plastbilen er ett godt fremkomstmiddel for mine barn"...

daihatsu-cuore-automatic-08.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt alt for mange folk, som liker å vise seg frem å tror dem er noe. Kommer man med en bil som ikke er som andres smak eller motorvolum, så blir man automatisk ikke så godt likt virker det som.

Nei det blir bare mindre folk som er bilinteresserte, å det er noe vi legger opp til selv, enkelt å greit.

Original 316i! :love: (pleier å bli litt sett ned på ja...)

Jeg tror svært få er like modige som deg som tør å stå fram som 316i-eier. :)

Mange ville prøvd å kamuflere den som "330i TURBO prosjekt!!!" eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger skal iallfall lære hjemmefra at de som sier at bil er fy fy og skadelig for miljøet er dumme mennesker som ikke vet bedre,

Jeg vet ikke helt hvor lurt det er:

Når barnet kommer i skolepliktig alder og en SV-sympatiserende rødvintantelærer setter elevene til å tegne store busser med blomster og frisk luft flommende ut eksosrøret og med masse og glade blide mennesker inni - som suser forbi personbiler som spyr ut store svarte skyer med giftig røyk som forpester miljøet og som gjør at små kattunger får kreft i øye-eplet, mens de sinte og sure personbilmenneskene som har små harde kullbiter som hjerter bare sitter og tenker på seg selv, selv, selv....

Nå, hvor var jeg? Jo, når dette skjer, kan stakkars lille Fredrik 90 jr. komme i en aldri så liten identitetskrise: Hvem skal han tro på? "Pappa, er det sant at små kattunger dør når du kjører BMWen din?" Kan gi grunnlag for noen interessante samtaler på foreldremøtene etterhvert.

På en (helt) annen side, teenk så tøft det hadde vært hvis det fantes barnehager der barna lærte å kjøre motorsykkel. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg spurt høyt på neste foreldremøte hva slags forbanna bullshit de propper ungene fulle av? også hadde jeg flytta ungene til en privat skole hvor de ikke hjernevasker ungene med rødgrønn idiot propaganda :evil:

Vranglære er det nok i den Norkse skolen fra før om de ikke skal gi privatbilismen skylda for miljøproblemene [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bor er bil absolutt nødvendig å ha, kollektivtransporten er helt elendig, men om den hadde vert bedre hadde jeg fortsatt valgt bilen istedenfor buss. Di prøver vist å få Stord til å bli en "sykkelby" . Sånn ellers så er det mangen som har bil som hobby, flere Cosworther, bmw'er, vag og noe japsegreier. Ser jo feks i Bergen, om vinteren der ble jo bilkjøringen delt opp via skilt nr, altså noe med partall og oddetall (kun når forurensningen var på topp).

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske Auto, Motor & Sport (AMS) skriver idag at for unge under 30 er biler ikke statussymboler slik de var før i tiden. Internett har forandret bilbransjen for alltid og utviklingen kan ikke stoppes. 60% av Stockholms unge mellom 18 og 24 år har ikke førerkort.

Noe av grunnen til dette er nok at Stockholm og Sverige har enorme antall unge innvandrere/asylsøkere fra u-land i midt-østen og afrika som ikke har penger til å ta lappen og kjøpe/eie bil. De er mer opptatt av å sette fyr på dem....

Også må man ikke glemme at bensinprisene i Norge har doblet seg på 10-11 år. Dieselprisene litt mer enn doblet. Dette samtidig som forbruket på biler flest er ganske likt som for ti år siden. Det er jo dyrere å kjøre Oslo-Gøteborg-Oslo enn å fly tur-retur Mallorca...

Her hvor jeg bor har også bilinteressen dabbet av. Det man merker det best på er at folk ikke lenger har fine biler på skilt og/eller old school-vinterbiler. De sverger til dølle pizzabiler som Yaris Verso, VW Caddy o.l hele året, også bruker dem heller penger på alkohol og uteliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bilinteressen generelt er dalende er nå så, men det blikket man gjerne får i det man forteller om sine hobbypreferanser er vanskeligere å takle. Det er bortimot sosialt selvmord å plumpe ut med bilinteressen sin i de fleste settinger. Det har jeg erfart opp til flere ganger, og holder som regel derfor kjeft. Synd, men sånn har det altså blitt. Et potensielt lyspunkt for min del er at jeg nettopp har flyttet fra byen til bygden, og her håper jeg at bilinteresse er litt mer alment akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt artig historie vedr. det at interesse for biler ikke er sosialt akseptert i mange miljøer. For noen år siden var jeg i et selskap der bl.a en administrerende direktør for et større IT-firma med ca. 1000 ansatte var en av gjestene. Vi sto og minglet litt da han så en anledning til å spørre meg hva jeg gjør i fritiden. Jeg løper, går på ski og har en stor generell interesse for biler svarte jeg. "BILER"... svarte han som om jeg var fanden selv. Mannen fikk nesten fullstendig panikk og dreide lynhurtig samtalen inn på et annet tema... franske viner.

Et par dager senere fikk jeg en mail der han takket meg for sist og sa at vi hadde hatt en interessant samtale. Han var bl.a svært overrasket over at en nordmann var blandt verdens største vinsamlere. Det var Christen Sveaas før han solgte sin vinsamling. Han kunne ellers fortelle at han var på sin femte BMW og at den modellen han hadde nå var den beste av dem alle... nemlig en E39 M5... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nedgradert til å kun ha Toyota carina nå. Men det har ingen ting å si på interessen.

Vi er i samme båt, eller rettere sagt bil. Senest i går var jeg og prøvekjørte en E39 535iA, men valgte å heller legge planene om grombil på is. Penger på bok er bedre enn et pengesluk på parkeringsplassen. Toyota Carinaen kan jeg vrake når det oppstår problemer, og kjøpe en ny for noen få tusenlapper. Likevel ser jeg på ny BMW daglig, og leser om bil her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nedgradert til å kun ha Toyota carina nå. Men det har ingen ting å si på interessen.

Vi er i samme båt, eller rettere sagt bil. Senest i går var jeg og prøvekjørte en E39 535iA, men valgte å heller legge planene om grombil på is. Penger på bok er bedre enn et pengesluk på parkeringsplassen. Toyota Carinaen kan jeg vrake når det oppstår problemer, og kjøpe en ny for noen få tusenlapper. Likevel ser jeg på ny BMW daglig, og leser om bil her inne.

Det er akkurat her man ser noe av dagens "problem" i Norge. Mange "bilinteresserte" mennesker som bruker minimalt med penger på bil fordi de er gjerrige og ikke interesserte NOK, og heller legger penger/energi i f.eks flatfyll og internett.

Hvis jeg hadde vært med denne trådens deltakere på fest hadde jeg helst tatt en prat med Fredrik 90, fordi han viser gjennom bilene sine at han er en skikkelig entusiast - og ikke en kvasientusiast full av unnskyldninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du er på bærtur... veldig mange bilentusiaster kjøper det de trenger og føler for... Jeg personlig har alltid kjøpt de bilene JEG har likt uavhengig av hva jeg trenger...frem til nå...nå trengte jeg en STV og valget falt på en Mercedes... Ingen penger går til flatfyll og internett... Fredrik90 er overivrig entusiast som bruker penga på bil og hus og fruen! Men den dagen livet hans blir annerledes (som mitt) så kommer han også til å prioritere annerledes!

Og du hadde aldri snakket med fredrik90 på fest...han hadde aldri dratt dit (etter det jeg har forstått...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet har forskjellige faser med ulike krav, ønsker og gleder. Det er derfor relativt meningsløst å bruke den samme målestokken for alle fasene. Den største og viktigste forandringen i livet er når man får familie og barn... livet blir aldri det samme igjen... spesielt ikke økonomisk og hva man prioriterer å bruke pengene på (er man økonomisk uavhengig stiller saken seg selvfølgelig annerledes).

Jeg har hverken lyst eller tid til å bruke mye tid og penger på biler idag, men dette forhindrer ikke at jeg har en temmelig stor interesse for biler på et mer teoretisk og intellektuelt plan. Dette forhindrer heller ikke at jeg tidligere brukte svært mye tid og ressurser på biler... den gangen jeg ikke hadde familie og barn. Jeg har i relativ forstand hatt flere og mer interessante biler over en lengere periode enn de aller fleste. Med et par unntak har samtlige av mine biler vært til salgs som nye når jeg har hatt dem og flere er også kjøpt helt nye. Et par av bilene har jeg sogar vært bland de aller første til å ha i Norge.

Det viktigste er imidlertid at min bilinteresse alltid har favnet bredt. Jeg har helt bevisst hatt alt fra Ford Fiesta til Land Rovere via bl.a Porsche 911 og Mercedes-Benz W124. Flere av bilene har blitt kjørt langt (+100K kilometer) og erfaringsgrunnlaget er derfor temmelig solid. Mange misforstår dette poenget og tror at flest mulig hestekrefter og/eller dyrest mulig bil automatisk medfører en større kunnskap om biler, men slik er det ikke. Man må ha et bredt fundament for å forstå hva som er viktig og selve essensen når det gjelder gode bilkonstruksjoner.

Det er derfor litt interessant å følge folk her inne over en årrekke. De får deres første bil som betyr alt i verden. Gjør ferdig skolen/lærlingeperioden og kjøper mer påkostede biler. Får familie og barn. Kjøper en mer familieorientert bil og prioriterer bolig. De fleste faller ut av bimmers når den perioden melder seg. Naturlig nok egentlig iom. at bilinteressen må nedprioriteres enten man liker det eller ikke. Familien og jobben krever de fleste av døgnets timer når man ikke sover.

Betyr dette så at man plutselig har blitt mindre interessert i biler? Nei... ikke nødvendigvis, men for noen betyr omleggingen av livet også en omlegging av interesser. Selv om 40 års krisen evt. fører til at man slår ut håret og kjøper drømmebilen kan man ikke skru tiden tilbake. Hvordan man håndterer dette er forskjellig, men jeg foretrekker idag minnene. Jeg vil ikke ha en Porsche bare for å ha den. Jeg skal også ha tid til å bruke den aktivt utenfor Norges og Danmarks grenser. Med små barn i huset har jeg ikke denne tiden og da får jeg mer ut av å aktivt forholde meg teoretisk til tingene frem til den dagen livet skifter fase igen. Det skal iallefall ikke stå på min interesse for biler og alt som rører seg i bilverdenen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...