Gå til innhold

Registerkjede problemer - N47 motor - Kjent problem?


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Aero* skrev:

Ettersom jeg vurderer å gå til anskaffelse av en e90 318d, var jeg innom Bilia i dag for å høre litt angående dette problemet.

Visstnok skal BMW ha hatt en "aksjon" mot denne feilen, slik at de bilene som har vært berørt av feilen skal ha fått innkallelse for å få utbedret dette. Men må si jeg stiller meg litt kritisk til det, for virker som om det er en del som har havarert allikevel. Men nå får vel kanskje ikke import biler dekket dette etter garantien på 3 år (?) er utgått?

Feilen skal visstnok ha vært på biler produsert i 07 - til og med 09.  Bilen jeg har kikket på er en sein 09, så mest sannsynlig er denne berørt av denne feilen. 

Vår bil er en sein 09 (prod. 09/09). Sjekket med Bavaria før jeg kjøpte bilen, og denne bilen (VIN-nr) var ikke omfattet av aksjonen som pågikk. At alle bilene har blitt kalt inn for utbedring tror jeg er feil - det har vel mer vært sånn at de har utbedret dersom eier har tatt kontakt. Og hvor mange eiere er det som sitter og leser om dette og sjekker med forhandler? Det tror jeg er relativt få. Dersom aksjonen er globalt (noe den har vært?) har norsk garanti ingenting med saken å gjøre, så importbil eller ikke skulle være irrelevant. For øvrig skal visstnok aksjonen ha blitt avsluttet fra BMW sin side uten at jeg kan bekrefte dette på noen måte.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, papertiger skrev:

Vår bil er en sein 09 (prod. 09/09). Sjekket med Bavaria før jeg kjøpte bilen, og denne bilen (VIN-nr) var ikke omfattet av aksjonen som pågikk. At alle bilene har blitt kalt inn for utbedring tror jeg er feil - det har vel mer vært sånn at de har utbedret dersom eier har tatt kontakt. Og hvor mange eiere er det som sitter og leser om dette og sjekker med forhandler? Det tror jeg er relativt få. Dersom aksjonen er globalt (noe den har vært?) har norsk garanti ingenting med saken å gjøre, så importbil eller ikke skulle være irrelevant. For øvrig skal visstnok aksjonen ha blitt avsluttet fra BMW sin side uten at jeg kan bekrefte dette på noen måte.

Aksjonen ble vel avsluttet fordi de fant ut at selv biler som hadde fått utført denne fikk registerhavari, så det var egentlig bortkastet. Når det er sagt, så fungerer de fleste av disse motorene uten problemer, og det er bare tilfeldigheter som gjør at enkelte får problemer med registeret. Sålenge man holder service intervallene og i tillegg skifter veivhus ventilasjon så bør det gå bra i 95% av tilfellene, og om man er så uheldig å få register feil, så finner man alltids en måte og ordne det på også innenfor rimelighetens grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daniel80 skrev:

Aksjonen ble vel avsluttet fordi de fant ut at selv biler som hadde fått utført denne fikk registerhavari, så det var egentlig bortkastet. Når det er sagt, så fungerer de fleste av disse motorene uten problemer, og det er bare tilfeldigheter som gjør at enkelte får problemer med registeret. Sålenge man holder service intervallene og i tillegg skifter veivhus ventilasjon så bør det gå bra i 95% av tilfellene, og om man er så uheldig å få register feil, så finner man alltids en måte og ordne det på også innenfor rimelighetens grenser. 

Der tar du dessverre litt feil. Har nevnt det før at disse aksjonen ble utført når man bestilte time for service. Hvorfor skulle BMW gidde å dekke del og arbeid når motoren ikke blir bra? Da taper de jo mer på å dekke ny motor i og med at BMW har garanti på utførte jobben.

Aksjonen ble avsluttet på grunn av ryktene. Kundene ble aldri kalt inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lagunilla skrev:

Hvorfor skulle BMW gidde å dekke del og arbeid når motoren ikke blir bra?
Aksjonen ble avsluttet på grunn av ryktene.
Kundene ble aldri kalt inn. 

Det er jo akkurat det som er poenget. Det viste seg at "Aksjonen" Bmw utførte på biler som var inne til service ikke gav den forbedringen de hadde håpet, og derfor avsluttet de aksjonen etter 3 år. Biler som ikke hadde fått utført aksjonen iløpet av de 3 årene BMW utførte denne fikk aldri utført noen aksjon, og kommer aldri til å få det.

Tror Bmw i Tyskland bryr seg fint lite om hvilke rykter som går her i Norge. 
Det er riktig at kundene ikke ble kaldt inn, men det har vel ingen påstått ? 

:) Håper det var oppklarende, for det er dette BMW Norge  informerte om når jeg etterspurte aksjon på min 320d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer på ALLE N47 motorer.
Det burde faktisk være intervaller på bytte av kjede på disse motorene, da konstruksjonen i utgangspunktet er for svak.
Oppgraderte strammere/skinner osv. har kommet, men pga. motorens store torsjonelle svingninger slites dette og slakken blir tilslutt for stor. Det er en kombinasjon av slitasje på drev, kjede, skinner og skinnebolter som gjør at kammen tillates å bevege seg/vri seg i forhold til veiva. Har reparert motorer så nye som 2013, uavhengig av motorkode.

Forholdsvis kurrant jobb om man har utstyr, bruker ca. 12-15 timer på det.
Alle nødvendige deler koster ca. 7000,- på Koed.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil ble produser 26.09/11 

er min berørt av dette ? 

Bilen min var nylig inne hos BMW i 3 måneder. 

Bilen min er kjørt 99000 km. Kjøpte den for to år siden og da var den chippet.  For 3 måneder siden begynte bilen å vibrere kraftig. BMW søkte og søkte til slutt fant de ut at svinghjulet var ødelagt og jeg fikk ny klutsj og svinghjul. Etter montering vibrerte bilen fortsatt. Etter par dager fant de ut at avbelastningsdemperen for motor/driverk var knekt så de byttet den også. Par dager senere og bilen begynte å jukse hos de på verksted. Etter en rask gjennomgang ringte de meg opp og sa 2 av dysene mine ikke virket. Spesielt på kald motor . Da sa de også at de ser bilen min er chippet. BMW var veldig snille og tilbudte meg å nullstille den til fabrikk software for 1500 kr. Bilen min er importert og jeg har girkasse/drivverk/motor forsikring på den heldigvis. BMW ringte til meg først og sa at det var lurt av meg å ta den tilbake til orginal siden forsikringen kunne brått sette seg på bakbena og nekte å dekke noe som helst og skylde på chippen. Så jeg oppdaterte den til BMW standard. Dagen etter ringer BMW igjen og sier de har nullstilt den, men at bilen fortsatt rister og jukset. Så de kontaktet forsikringen og heldigvis fikk jeg også 4 nye dyser dekket. Fikk tilbake bilen på fredag og nå er den i grei form. Føler fortsatt at den rister litt og spesielt når jeg svinger . Men den er mye bedre en før. Kan noe av dette i tråden være feil på min også? I følge produksjonsdato skal ikke bilen min være berørt av dette. Men man vet jo aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Eminent skrev:

Min bil ble produser 26.09/11 

er min berørt av dette ? 

Bilen min var nylig inne hos BMW i 3 måneder. 

Bilen min er kjørt 99000 km. Kjøpte den for to år siden og da var den chippet.  For 3 måneder siden begynte bilen å vibrere kraftig. BMW søkte og søkte til slutt fant de ut at svinghjulet var ødelagt og jeg fikk ny klutsj og svinghjul. Etter montering vibrerte bilen fortsatt. Etter par dager fant de ut at avbelastningsdemperen for motor/driverk var knekt så de byttet den også. Par dager senere og bilen begynte å jukse hos de på verksted. Etter en rask gjennomgang ringte de meg opp og sa 2 av dysene mine ikke virket. Spesielt på kald motor . Da sa de også at de ser bilen min er chippet. BMW var veldig snille og tilbudte meg å nullstille den til fabrikk software for 1500 kr. Bilen min er importert og jeg har girkasse/drivverk/motor forsikring på den heldigvis. BMW ringte til meg først og sa at det var lurt av meg å ta den tilbake til orginal siden forsikringen kunne brått sette seg på bakbena og nekte å dekke noe som helst og skylde på chippen. Så jeg oppdaterte den til BMW standard. Dagen etter ringer BMW igjen og sier de har nullstilt den, men at bilen fortsatt rister og jukset. Så de kontaktet forsikringen og heldigvis fikk jeg også 4 nye dyser dekket. Fikk tilbake bilen på fredag og nå er den i grei form. Føler fortsatt at den rister litt og spesielt når jeg svinger . Men den er mye bedre en før. Kan noe av dette i tråden være feil på min også? I følge produksjonsdato skal ikke bilen min være berørt av dette. Men man vet jo aldri. 

Ingen her er synsk, men som du ser over, så er din nyere en gjengangerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har en 2009 E90 LCI N43, og har hatt bilen på verksted i over èn uke nå. De kan bekrefte at dette var registerkjede, glideskinner og strammehjul.

Siden jeg har en lavtlønnet jobb og derav ikke mye å rutte med, tar jeg dette hos en fagmann men ikke hos Bavaria. Han kjenner dog en på Bavaria Gardermoen, som kunne bekrefte at det også har vært problemer med N43 motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/29/2016 at 9.39, Andexx skrev:

Jeg har en 2009 E90 LCI N43, og har hatt bilen på verksted i over èn uke nå. De kan bekrefte at dette var registerkjede, glideskinner og strammehjul.

Siden jeg har en lavtlønnet jobb og derav ikke mye å rutte med, tar jeg dette hos en fagmann men ikke hos Bavaria. Han kjenner dog en på Bavaria Gardermoen, som kunne bekrefte at det også har vært problemer med N43 motoren.

Alle motorer har problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, jeg hadde bilen på aksjonene de hadde for to år siden. De byttet øvre registerkjede og strammer. Og de målte nedre registerkjede og funnet iorden. Men i helga så hørte jeg rasling fra registerkjede. Kontakt Bavaria og fikk time på verkstedet med en gang. Og de kunne bekrefte rasling og mener at registerkjede, strammere, skinner osv. må byttes. De skal opprette garantisak på det. Så time will show!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil det si at N47d20c også kan få disse problemene? eller vil det isåfall være sjeldne tilfeller på disse?

vurderer å ta inn 2010 mod'en min inn til Bavaria på neste service som kommer etterhvert for full sjekk av motor etter en ganske kraftig motorfusk i helgen som kom og gikk med en gang og er sikker på det er luftmengdemåleren som kødder igjen, men har sittet litt med angst denne uka etter at en med samme modellen som min med 7k mer på telleren muligens må bytte registerkjedet.

bilen min er gått 135k og er en sein 09 mod og er derfor jeg lurer siden den største frykten min nå er totalt havari i sprengkulda på vei hjem fra jobb :P  Hater å fryse hehehe :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis registerkjede på bilen din har strekt seg, vil du høre en markant slamrelyd fra området ved torpedoveggen. jeg fikk byttet registerkjede på drivlinjeforsikringen eller ville det blitt 44 000kr eller 32 timer skruing pluss delene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vurderer å kjøpe en F11 520dAT xDrive. Dette er en 11.2013. Gått 71000km. Denne har "dessverre" N47D20 med 184hk.

Jeg regner med at denne motoren er også i risiko-sonen og jeg har fått tips om å få skikkelig drivlinje-forsikring.

 

Det er iallefall ingen raslelyd, men det sies at dette kommer ved rundt 100000km.

Så siden det er en svakhet i designet på registerkjeden og glideskinnen/strammer, så er jo spørsmålet: Kan noen gjøres for å forebygge slitasjen? Bedre olje, hyppigere oljebytte eller noe slikt? Forresten når BMW skifter registerkjeden, blir problemet løst eller kommer problemet tilbake etter nye 100000km?

BMW har jo på andre modeller slik som BMW 116i/118i en forferdelig svakhet at glideskinnen er laget i plast og dermed slites fort ned. Er dette samme problem med N47?

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt undersøkelser, så ser jeg at N47 sliter med akkurat samme problem der kjede-skinnene er laget i plast. Problemet som gjør det så dyrt å fikse registeret er at kjeden står mot torpedoveggen og ikke framme med radiatoren. Jeg har sett trikset der de drar igjennom ny kjede ved å splitte den originale og hekte på den nye. Så dras motoren rundt og man får den nye kjeden rundt. Problemet er at man ikke får byttet kjede-skinnen. For å gjøre det, så man enten for med gearkassen eller ut med motoren.

Men når motoren(registrert) fikses på autorisert verksted, blir problemet løst med nye og bedre deler, eller er svakheten fortsatt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...