Gå til innhold

Mer lys fra halogenpærer (H7)


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vår E46 har alminnelige hovedlys (H7) og det er alltid for dårlig på denne tiden av året. Jeg har prøvd forskjellige andre løsninger (100W "rallypærer" og såkalte "extreme" pærer), men enten blir lykteglasset for varmt eller så går pæren alt for fort... :x

Har noen bedre erfaringer med andre alternativer som f.eks Philips Extreme Vision Plus eller Osram Nightbreaker?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reflektorene er rene og glassene er pusset klare etter å ha vært matte. Spenningen er også OK. Lysene lyser som de skal, men i forhold til nyere teknologier er ikke en alminnelig H7 pære spesielt imponerende idag.

Det finnes H7 pærer som lyser med et klarere lys (skaper bedre kontraster), men disse er dyre og holder ikke i lang tid (4-6 mnd. med min kjørelengde og jeg kjører ca. 30K kilometer i året). Det er imidlertid et par år siden jeg sist testet såkalte "extreme" pærer og min tanke var at disse kanskje har blitt mer holdbare i perioden... :)

En evt. konvertering til originale Xenonlys er ikke aktuelt. De koster brukt og i god stand fra Koed minst 10K kroner. Xenonpærer i lys beregnet for H7 pærer er heller ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes uoriginale lykter med linse, der du kan ettermontere xenon. Kjøper du noen som ser originale ut (uten krom og diodestriper), vil det være vanskelig å se forskjellen på disse og originale lykter med xenon. Monter xenonkit og få lyktene justert skikkelig på et verksted, så har du godt lys som ikke blender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koed selger lyktene, koster i underkant av 3000 paret i norge. 35w/4300k xenon går fint å ettermontere i nærlys bare de er greit justert.

Tror ikke du finner lyktene uten angeleyes hvis du er motstander man..

Siden det ikke går å linke direkte:

Onlinekatalog ® E46 ® Nye deler ® Diverse utvendig utstyr -> Forlygtesæt -Deamon eyes- (Shadowline)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av bildene med produktinformasjon nr. 4 ja, stemmer det.

De leveres med to par halogen så du må innom ebay (feks) og kjøpe et H7 xenonkit og ettermontere selv.

En halvtimes ekstraarbeid ca hvis du ikke fryser på fingrene og er clumsy når du bytter lykter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De leveres nok med halogenpærer, og du må kjøpe et ettermonteringskit om du skal ha xenon.

Skal man følge boken helt slavisk, er det jo ikke helt 100% godkjent. Men strølys vil være omtrent ikke-eksisterende, i forhold til et xenonkit i reflektorlykter. Derfor vil jeg påstå at xenon i riktig justerte linselykter er nesten like bra som original xenon, til en brøkdel av prisen. Det største "problemet" er at lyktene er uoriginale.

På E30n har jeg 35w xenon nærlys og 55w xenon fjernlys i DE-lykter. Fikk et verksted til å justere lyktene riktig, slik at de ikke blendet. Jeg fikk en kompis til å kjøre bilen, imens jeg kjørte både foran og imot, bare for å forsikre meg om at det ikke ville utgjøre noen fare for blending av andre biler.

Har du lyktespylere er jo det et absolutt pluss, da xenonlys spres veldig rart om man har veldig skitne lykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker osram nightbreaker plus. Syns de funker ok. Kjørt med de en god stund på bmwen nå, og monterte på primeraen til kjerringa for et par uker siden. Da testet jeg forskjellen på lysstyrke inn mot veggen, og det var tydelig forskjell! Kan legge ut et bilde når jeg kommer hjem :)

Jeg kjøper dem på ebay.co.uk, betalte vel 128,- inkl frakt til bmwen og ca det samme til primeraen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Osram Nightbreaker på min E46 og var svært fornøyd. Bilder tatt med manuelt kamera viste at lyset i nærlys med Nightbreaker var nær fullys med standard. Fungerte helt fint de to årene jeg hadde bilen så fornøyd med levetid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kanskje prøve et par nye "extreme" pærer. Det er helt klart den billigste måten å få litt mer lys på. Jeg har som sagt hatt slike pærer tidligere, men det ble dessverre en kort fornøyelse. På den annen side har jeg ikke lyst til å legge ut 2-3K for annet enn nødvendig vedlikehold/deler på en bil som er 10 år gammel og har kjørt over 320000 Km. Det er nå jeg skal ha stålkontroll på utgiftene for å holde totaløkonomien fortsatt like positiv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...