Gå til innhold

Bmw 320 d 2006 163 hk turbo havari?


mrloseth
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har idag vert på ett bmw veksted for å prøve og finne ut om det er turbohavari som er på vei. Men vi vet nå ikkje 100% om dette stemmer da vi må nesten bytte turbo for å finne ut, men dette koster nå da 20 lapper. Så jeg er ute etter litt ekspertise her nå. Årsak: bilen fungerer topp, har ikke merket noe redusert effekt eller ulyd, men når jeg har kjørt en liten stund og alt er godt og varmt, og setter den på tomgang, så etter ca 10-15 minutt så begynner det å ryke blått av den, det blit ikke verre til lenger den står, men det kan ryke mindre i små perioder.? Etter diagnosen idag så har det kommet opp glødeplugg nr 2 og en feil lagret på partikkelfilter. Men dette er ikke en varig feil, testet dysene, og dem leverer perfekt. Synest det lukter over snitte surt av eksos da den står på tomgang 5 min eller mere, men etter hvert så ryker det blått også, bilen har gått garanterte 93000 km og har jevnlig vert på service.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også erfart turbohavari på min 2006 320d på rundt 90.000km. Virker som at 2006 modellene er de som er mest utsatt for turbohavari av e90/91.min bil røk ikke noe særlig mere,fikk plutselig en sirenelyd og bilen gikk ræva.

Når jeg undersøkte nærmere fant jeg olje i turbohuset og slakk i akselen.Var kommet litt olje i slanger og IC.

De sa ikke noe om tett partikkelfilter da? Har du skiftet veivhusventilasjonsfilteret?

Jeg ville iaf ikke ha begynt å kostet på 20.000kr+ fordi den kanskje er sliten.

og den prisen på 20 lapper,er det kun for turboen og arbeid?ikke andre deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på 20 er orginal turbo og arbeid ja.. Det ryker kun blått når jeg står på tomgang i 10 min og mere og det er kaldt ute. Jeg skal få dekket ny turbo av selger som jeg kjøpte bilen. Hadde en avtale om dette da jeg kjøpte bilen. For da såg jeg att det røyk av biln da jeg skulle hente den. Var på gardemoen i 14 minus og da hadde han stått på tomgang i 1 time, og når han da skulle kjøre og hente meg så såg jeg att det var blårøyk, så det er nok en skade på tetningsringene i turbo, jeg har pr idag nyeste veivhusfilter, som er da ombygd til ett bedre filter, men hvor lenge det gammle har stått på vet jeg ikke. Bilen var på service på 87000km så kansje d først ble byttet da, men usikker da dette ikke står på jobb beskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ringt BMW Norge og spurt om ikke dette er reklamasjonsgrunnlag...bilen er jo såvidt innkjørt, jenvlig servet og sikkert etter det jeg kan tenke meg godt holdt.

Ville prøvd det meste før jeg begynte å engang vurdere å legge strikk rundt tusenlappene...

Du har ikke reklamasjonsrett på en 6-7 år gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på 20 er orginal turbo og arbeid ja.. Det ryker kun blått når jeg står på tomgang i 10 min og mere og det er kaldt ute. Jeg skal få dekket ny turbo av selger som jeg kjøpte bilen. Hadde en avtale om dette da jeg kjøpte bilen. For da såg jeg att det røyk av biln da jeg skulle hente den. Var på gardemoen i 14 minus og da hadde han stått på tomgang i 1 time, og når han da skulle kjøre og hente meg så såg jeg att det var blårøyk, så det er nok en skade på tetningsringene i turbo, jeg har pr idag nyeste veivhusfilter, som er da ombygd til ett bedre filter, men hvor lenge det gammle har stått på vet jeg ikke. Bilen var på service på 87000km så kansje d først ble byttet da, men usikker da dette ikke står på jobb beskrivelsen.

Utifra beskrivelsen din kan det gjerne være tettingene i turboen som er gåen, hadde noe lignende på en Ford Sierra Cosworth jeg hadde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av BMWs dieselmotorer sliter med veivhusvent. Spesielt om du ikke har de isolerte slangene og den gode CPV ventilen.

Bytt veivhusvent først du. Det er billigere.

Symptomene dine kan virke som tett slikt. Men det er også en sjans for at det er tetninger i turbo, men man prøver jo det billigste først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også erfart turbohavari på min 2006 320d på rundt 90.000km. Virker som at 2006 modellene er de som er mest utsatt for turbohavari av e90/91.min bil røk ikke noe særlig mere,fikk plutselig en sirenelyd og bilen gikk ræva.

Når jeg undersøkte nærmere fant jeg olje i turbohuset og slakk i akselen.Var kommet litt olje i slanger og IC.

De sa ikke noe om tett partikkelfilter da? Har du skiftet veivhusventilasjonsfilteret?

Jeg ville iaf ikke ha begynt å kostet på 20.000kr+ fordi den kanskje er sliten.

og den prisen på 20 lapper,er det kun for turboen og arbeid?ikke andre deler?

Jeg ga 12000 for turboen (mitsubishi turbo som står på di)3000 i andre ting og brukte ca 8timer på jobben.bavaria skulle ha 30000 for å fikse den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått den nye "typen" veihus vent uten papir filter, men tror dette ble først byttet på sist service på 87000. Og til da var nok sikkert skaden allerede skjedd, har ikke sjekket om alle slangene er åpen da, men det er vell bare og sette inn bilen å få byttet turbo, for når det ikke er dårlige dyser, og tett veivhus filter, så da er det vell bare turbo igjen?

Er vell ikke noe tema att motoren har noe problemer.

Men har den 177hk motoren noe større turbo?

Men den har vell større dyser også sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...