Gå til innhold

Hvordan ser din moderne BMW drømmemotor ut?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ble litt inspirert av Fredrik 90´s innlegg i tråden om beste/værste motor BMW har laget... og mon ikke temaet fortjener en egen tråd som drømmemotor. Jeg synes at det er trist at BMW faset ut M54B22 rekkesekseren så alt for tidlig. Det var en kjempefin rekkesekser som leverte alt utenom drivstofføkonomi som en dieselmotor. BMW valgte derfor rekkefirere med turbo som fremtidig konsept for innstegsmodellene med bensinmotor. Dette er bare trist etter min mening og man kan spørre seg hvorfor det i 2012 skal være så vanskelig å bygge en liten rekkesekser a la M54B22 med ladeluft som stadig har fornuftig drivstofføkonomi.

Jeg forestiller meg nettopp en M54B22 med rundt 240 HK ved 6500 rpm og 360 Nm mellom 1300 og 5000 rpm... samt verdens fineste turbinlyd (les: rekkesekser). Lav stempelvekt gir formidable turtallsegenskaper og ikke minst agilitet i forhold til turtallsendringer. Hva mer kan man ønske seg av en alminnelig BMW motor som innstegsmodell med rekkesekser?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Moro å la tankene løpe litt.....

Gjentar det jeg skrev i den andre tråden her:

Det som er min drøm er at BMW tørker støv av M50B20 og redesigner hele motoren, setter på moderene Vanos teknikk og en turbo. Tar forsiktig ut 195 hester og 370 nm (justerte ned litt på nm) skrur den ned i F10 som 520I. Ser for meg ett realistisk CO2 utslipp på 139 g per km og ett blandet forbruk på rundt 0,6 l per mil, koblet opp mot den moderene 8 trinns sportsautomaten så hadde dette gått kjempe fint. Bilen ville gått til 100 på 8 sekunder og klart 238 km/t :)

Tenk om det kunne blitt slik at de som kun har råd til innstegsmodellen likevel kunne nytt en sekser og likevel "følt" at de hadde gromme saker, akkurat sånn som det var i de gode gamle dager :D Ser for meg denne motoren i 120I, 320I, 520I, X1 20I og X3 20I :)

Så for å leke litt videre med tanken så går jeg løs på tidligere nevnte M54B22, å fått denne fram i en moderene utgave med en turbo på hadde vært ideell for F10 528i og F30 328i. Øk antallet hester til 258 hk og 450 nm, i F30 så ser jeg for meg ett realistisk CO2 utslipp på 159 g per km og 0-100 på rundt 6 sekunder slik som den firesylindra varianten :) Tenk for en drømme bil F10 528i med Xdrive og Sportsautomat hadde vært med denne motoren 8) Denne motoren skulle passet i modellene nevnt over her samt 128I, X3 28I og Norgesversjoner av X5 og 7-serie som X5 28I og 728I 8)

De mindre motorene i 116i og 318i skulle fått lov å være firesylindrede, BMW kun også ha fått beholde de firesylindra versjonene av 520i og 328i osv for de som ikke bryr seg om sylinderantall. De seksylindrede versjonene skulle selvsagt ha hett 520I/6 og 328I/6 slik som på 70 tallet 8) Tenk dere E82 320I/6, det er jo E21 opp av dage :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne? Tja, noe alla motoren i Tesla S kanskje? Må bare få orden på rekkevidde og vekt på batteriene.

Jeg er enig i dette, men Model S har jo isolert sett formidable egenskaper som Performance modell... 416 HK, 600 Nm og en teoretisk rekkevidde på 500 Km (400-450 Km er realistisk) mellom hver lading av batteriene. 0-100 Km/t på 4,4 sekunder og en topphastighet på 210 Km/t holder til det meste.

Vekten på batteriene er en utfordring, men ikke en større utfordring enn at bilen stadig er temmelig hurtig. Selve batteripakken er også svært lavt montert... i praksis danner batteripakken en monocoque... en strukturel ramme... som sammen med resten av chassiset fungerer som en helhet med et lavt tyngdepunkt i forhold til konkurrerende bilmodeller (Porsche Panamera, BMW F01/F10 etc.). Jeg tror at det er viktig å huske på at Model S er et fenomen... et skikkelig lysglimt svært tidlig i en utviklingsfase for elbilene. Tenk Chrysler Airflow og Citroën DS... bilmodeller totalt foran deres tid... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at denne tråden skulle bli laget, skrev i går i en annentråd hva min drøm er ang BMW motor. Skrev dette:

Det som er min drøm er at BMW tørker støv av M50B20 og redesigner hele motoren, setter på moderene Vanos teknikk og en turbo. Tar forsiktig ut 195 hester og 370 nm (justerte ned litt på nm) skrur den ned i F10 som 520I. Ser for meg ett realistisk CO2 utslipp på 139 g per km og ett blandet forbruk på rundt 0,6 l per mil, koblet opp mot den moderene 8 trinns sportsautomaten så hadde dette gått kjempe fint. Bilen ville gått til 100 på 8 sekunder og klart 238 km/t :)

Sjekk mitt første innlegg... :)

Tenk om det kunne blitt slik at de som kun har råd til innstegsmodellen likevel kunne nytt en sekser og likevel "følt" at de hadde gromme saker, akkurat sånn som det var i de gode gamle dager :D Ser for meg denne motoren i 120I, 320I, 520I, X1 20I og X3 20I :)

Så for å leke litt videre med tanken så går jeg løs på tidligere nevnte M54B22, å fått denne fram i en moderene utgave med en turbo på hadde vært ideell for F10 528i og F30 328i. Øk antallet hester til 258 hk og 450 nm, i F30 så ser jeg for meg ett realistisk CO2 utslipp på 159 g per km og 0-100 på rundt 6 sekunder slik som den firesylindra varianten :) Tenk for en drømme bil F10 528i med Xdrive og Sportsautomat hadde vært med denne motoren 8) Denne motoren skulle passet i modellene nevnt over her samt 128I, X3 28I og Norgesversjoner av X5 og 7-serie som X5 28I og 728I 8)

De mindre motorene i 116i og 318i skulle fått lov å være firesylindrede, BMW kun også ha fått beholde de firesylindra versjonene av 520i og 328i osv for de som ikke bryr seg om sylinderantall. De seksylindrede versjonene skulle selvsagt ha hett 520I/6 og 328I/6 slik som på 70 tallet 8) Tenk dere E82 320I/6, det er jo E21 opp av dage :D

Hehehe... 320/4 og 320/6 liker jeg (ref: E21), men Mercedes-Benz har mer enn BMW på samvittigheten når det gjelder slike håpløse akronymer. 230.4 vs. 230.6... eller hva med 240D vs. 240D 3.0 (W115/116)? Skikkelig interessant blir det med 300SEL, 300SEL 3.5, 300SEL 4.5 og 300SEL 6.3 (W108/109)... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen drømmemotor er å ta S14 Evolution III et steg videre som konsept. Stadig en rekkefirer på rundt 2,5 liter uten ladeluft, men med 270-280 HK ved 7000 rpm istedenfor 240 HK ved 7000 rpm. Dreiemomentet er istedenfor 240 Nm ved 4750 rpm rundt 280-300 Nm rett under 3000 rpm. En skikkelig god liten kruttpakke... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... 320/4 og 320/6 liker jeg (ref: E21), men Mercedes-Benz har mer enn BMW på samvittigheten når det gjelder slike håpløse akronymer. 230.4 vs. 230.6... eller hva med 240D vs. 240D 3.0 (W115/116)? Skikkelig interessant blir det med 300SEL, 300SEL 3.5, 300SEL 4.5 og 300SEL 6.3 (W108/109)... :P

Ja jeg synes de kan tillate seg å ha det litt rotete, særlig når det er for en god sak :D Nei jeg nekter så gi opp drømmen om at BMW skal komme med en liten Rekkesekser igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. små rekkeseksere så har BMW tatt i bruk det på sin nyeste touring motorsykkel. Min far har en slik, og det er en sinnsyk lyd i den sykkelen. Noe å ta i bruk i de minste karosseriene?

Specs:

BMW K1600GT

Inline six - 1640ccm

158,24HP - 115,5KW @ 7500 RPM

175,00NM @ 5000 RPM

Komp: 13,0:1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er ingeniører og ikke entusiaster og nostalgikere som har ansvar for utviklingen av morgendagens motorer :) 500ccm/cyl konseptet er imponerende effektiv produksjon. Bmw 2,0 sekser kommer aldri til å se dagens lys igjen.. Heia 3 og 4 cyl :) Har veldig sansen for B38 motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. små rekkeseksere så har BMW tatt i bruk det på sin nyeste touring motorsykkel. Min far har en slik, og det er en sinnsyk lyd i den sykkelen. Noe å ta i bruk i de minste karosseriene?

Specs:

BMW K1600GT

Inline six - 1640ccm

158,24HP - 115,5KW @ 7500 RPM

175,00NM @ 5000 RPM

Komp: 13,0:1

Det som virkelig er interessant er at de små M20 rekkesekserne på 70 og delvis 80-tallet ikke hadde stort bedre ytelser. M20B20 (1991 cm3) ytet på sitt beste 129 HK ved 6000 rpm og 164 Nm ved 4300 rpm.

Litt bedre ble det med M50B20 (1991 cm3). Effekten var nå kommet opp på 150 HK ved 5900 rpm og 190 Nm ved 4200 rpm. Neste store skritt med BMW´s små rekkeseksere var M52TUB20. Den ytet 150 HK ved 5900 rpm og 190 Nm ved 3500 rpm (med Vanos).

Den siste i rekken av små rekkeseksere var M54B22 (2171 cm3). Den ytet 170 HK ved 6100 rpm og 210 Nm ved 3500 rpm... og ble levert til en rekke modeller... E46, E39, Z3, Z4 og E60. Denne motoren er etter min mening en av BMW´s aller beste alminnelige motorer. Så turtallsvillig og så villig til turtallsendringer... en skikkelig BMW rekkesekser slik de var... :)

Mitt poeng er at BMW burde føre arven etter denne motoren videre, men i en moderne kontekst. Ladeluft for bedre drivstofføkonomi samt (inklusiv) bedre dreiemoment er et must. Jeg har intet imot gode rekkefirere, men konseptet (med eller uten turbo) er etter min mening litt halvhjertet i forhold til en skikkelig rekkesekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig som er så fantastisk med rekkesekser?

Og M54B22... Jeg har bare prøvd den i E46 (eller, har prøvd i Z4 og, men da med kompressor), men synes ikke det var noe sånt veldig å rope hurra for. I en dagligbil er M52B28 kjekkere, og M42 er fortsatt en morsommere motor, selv om det gjerne går litt trått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekserne er og blir entusiastmaskiner. Jeg er en av de som var veldig svak for M54B22. Jeg synes det er det ypperste av hva BMW har prestert av småmotorer noensinne.. En firer er nok mer effektiv og nøysom enn en liten sekser, men det er noe med måten kreftene leveres på. Der fireren er hes og anstrengt, roper bare sekseren på mer. Turbinbetegnelsen er ikke ufortjent. M54B22 hadde også den flotte kombinasjonen av turtallsvilje, mellomregister og respons. Spesielt i E46 og Z4 passet den som hånd i hanske. Den fikk det litt verre i E39 og E60, spesielt med automat, men jeg synes den gjorde en fin jobb her og. Langt kjekkere å kjøre enn f.eks. den mye sterkere M52B28, som er nesten dieselaktig i forhold. Kompressorkit til M54B22 gir vel rundt 230-240hk, så om BMW hadde turbokonvertert den fra bunnen av, så ville helt klart disse tallene vært relevante. Jeg kunne godt tenkt meg mindre seksere også jeg. 1,5-1,6 liters sekser med turbo og 170-180hk/240-250nm hadde fingert fint i både 1, 3 og Z-bilene. Dessverre er ikke dette veien BMW går.

Når det er sagt, så synes jeg de kommende 3 syl-motorene høres lovende ut. Ikke sekser akkurat, men låter langt bedre enn en firer i hvertfall:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gjennomført nitrist med disse nye tupperware plastmodulene med strikkmotorer laget av porselen og universallim.. samme f*** om den gjør 0-550km på 0,7 sekunder.

Hvis man spør seg hva som er fantastisk med en rekkesekser, og kjører BMW, da er det på tide å pakke sammen for godt altså!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...