Gå til innhold

Bluetooth avspilling på E91 2010 mod


Anbefalte innlegg

Heihei...

Har da kjøpt meg en E91 316d 2010 modell

( Legger ved finnkode for sikkerhets skyld,

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... abled=true )

Den har ikke cd veksler og usb, men aux. Ønsker å streame via bluetooth og har prøvd å lest meg til hva jeg trenger her på forumet, men har vansker for å forstå de ulike typer multimedia som er levert fra bmw.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott bil! Sikker på du ikke har usb? Tittet inni hanskerommet på venstre side nederst. Der er det iaf på min e92, mens aux er nedi rommet under armlenet. Tror ikke det går å streeme via bt på min, har største navin/idrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei...

Har da kjøpt meg en E91 316d 2010 modell

( Legger ved finnkode for sikkerhets skyld,

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... abled=true )

Den har ikke cd veksler og usb, men aux. Ønsker å streame via bluetooth og har prøvd å lest meg til hva jeg trenger her på forumet, men har vansker for å forstå de ulike typer multimedia som er levert fra bmw.

Noen som kan hjelpe?

Grattis og velkommen til forumet!

Såvidt jeg kan se på utstyrslisten så har du bluetooth installert fra fabrikk.. (S7SPA)

Er det fra tlf du skal streame fra? Hvilket merke i såfall? Greit å vite at det skal fungere med mange merker men det er i hovedsak Apple sine tlf'er som BMW baserer "utviklingen og samarbeidet" med.

Ellers så kan jeg si at det å streame musikk via bluetooth på disse bilene er ikke akkurat veldig brukervennlig :/

Jeg fikk det til første gang jeg prøvde men så datt det ut igjen. Stakk innom BMW forhandler, og en mekaniker holdt på rimelig lenge for å finne ut av det, selv om han faktisk var kurset for dette.

En ganske kronglete operasjon som jeg selv sliter med at audiofunksjonen på min tlf detter ut hele tiden og jeg må i "sidemenyen" for å aktivere den igjen ofte.

Handsfree forbindelsen fungerer smertefritt hele tiden.

VIN WBAUY51010A885760

Type code UY51

Type 316D (EUR)

E series E91 (MUE)

Series 3

Type TOUR

Steering LL

Doors 5

Engine N47T

Displacement 2.00

Power 85

Drive HECK

Transmission MECH

Colour ALPINWEISS 3 (300)

Upholstery STOFF BLUE SHADOW/ALCANT./ANTHRAZIT (ANAT)

Prod.date 2010-05-19

Options

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Selection of COP-relevant vehicles

S1CBA CO2 UMFANG CO2 equipment

S1CCA AUTO START STOP FUNKTION Auto start/stop function

S1CDA BRAKE ENERGY REGENERATION Brake Energy Regeneration

S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC

S230A EU SPEZIFISCHE ZUSATZUMFAENGE Extra package, EU-speciifc

S249A MULITFUNKTION FUER LENKRAD Multifunction f steering wheel

S258A BEREIFUNG MIT NOTLAUFEIGENSCHAFTEN Tyres with runflat properties

S2MEA M LM RAEDER DOPPELSP. 194 M MISCHB. BMW alloy wheel, M double spoke 194

S313A AUSSENSPIEGELPAKET Fold-in outside mirror

P337A M SPORTPAKET M Sports package

S3AAA DACHRELING SCHWARZ Roof railing black

S402A PANORAMA GLASDACH Panorama glass roof

S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats velours

S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip

S441A RAUCHERPAKET Smoker package

S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat

S493A ABLAGENPAKET Storage compartment package

S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger

S4AEA ARMAUFLAGE VORNE VERSCHIEBBAR Armrest front, retractable

S4MGA INTERIEURLEISTEN ALU GLACIERSILBER Int. mouldings aluminium glacier-silver

S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system

S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)

S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights

S521A REGENSENSOR Rain sensor

S522A XENON-LICHT Xenon Light

S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning

S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control

S563A LICHTPAKET Light package

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S5DCA FONDKOPFSTUETZEN KLAPPBAR Rear-seat headrests, folding

S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional

S612A BMW ASSIST BMW Assist

S614A INTERNET VORBEREITUNG Internet preparation

S615A ERWEITERTE BMW ONLINE INFORMATION Extended BMW Online Information

S616A BMW ONLINE BMW Online

S620A SPRACHEINGABESYSTEM Voice control

S633A HANDY VORB. BUSINESS/BLUETOOTH-SCH. Preparation, mobile phone, Business

S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD

S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices

S6ABA STEUERUNG TELESERVICES Control, Teleservices

S704A M SPORTFAHRWERK M Sports suspension

S710A M LEDERLENKRAD M leather steering wheel

S715A M AERODYNAMIKPAKET M Aerodynamics package

S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE High gloss shadow line

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Headlining anthracite

P7RSA COMFORT PAKET Package Comfort

S7SPA NAVI PROFESSINAL M.HANDYVORB.BLUETOOTH Navi Professional/m.-ph.prep. Bluetooth

L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION GERMANY

S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Dealer List Europe

S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board literature, German

S8SCA LAENDERSPEZ. TELESERVICEFREISCH. Telematics access request,country-spec.

S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP

Standard equipment

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S321A EXTERIEURUMFAENGE IN WAGENFARBE Exterior parts in vehicle colour

S548A KILOMETERTACHO Kilometre speedo

S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German

EDIT: Da ser det ut som om S7SPA kun er for bluetooth handsfree og ikke streaming av audio :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott bil! Sikker på du ikke har usb? Tittet inni hanskerommet på venstre side nederst. Der er det iaf på min e92, mens aux er nedi rommet under armlenet. Tror ikke det går å streeme via bt på min, har største navin/idrive.

Den kontakten er kun for oppdatering av kart og lagring av musikk på harddisken. Om bilen har USB (6FL) er denne i rommet under armlenet.

Såvidt jeg kan se på utstyrslisten så har du bluetooth installert fra fabrikk.. (S7SPA)

Dette er kun bluetooth handsfree, og ikke musikkstreaming. For å streame musikk via bluetooth trengs det combox, men jeg er usikker på om alle biler med bluetooth fikk dette (isåfall er det snakk om koding) eller om det kun var biler med 6FL som fikk denne installert (isåfall må denne ettermonteres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett AWT!

Ser nå på min utstyrsliste at jeg har noen flere "godbiter" som sikkert gjør at jeg kan streame bluetooth..

S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional

S644A HANDY VORB. MIT BLUETOOTH-SCHNITTS. Preparation f mobile phone w Bluetooth

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S688A HARMAN/KARDON SURROUND SOUND SYSTEM HARMAN/KARDON SURROUND SOUND SYSTEM

S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD

S6FLA USB-AUDIO-SCHNITTSTELLE USB/audio interface

S6NFA MUSIC-SCHNITTSTELLE FUER SMARTPHONE Music interface for Smartphone

S6NRA APPS Apps

S6S4A SPRACHVERSION SCHWEDISCH Language version Swedish

S6UHA TRAFFIC INFORMATION Traffic Information

S6VCA STEUERUNG COMBOX Control, Combox

S710A M LEDERLENKRAD M leather steering wheel

S715A M AERODYNAMIKPAKET M Aerodynamics package

S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE High gloss shadow line

S761A INDIVIDUAL SONNENSCHUTZVERGLASUNG Individual sunshade glazing

S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Headlining anthracite

P7MFA EDITION SPORT Sports Edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei...

Har da kjøpt meg en E91 316d 2010 modell

( Legger ved finnkode for sikkerhets skyld,

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... abled=true )

Den har ikke cd veksler og usb, men aux. Ønsker å streame via bluetooth og har prøvd å lest meg til hva jeg trenger her på forumet, men har vansker for å forstå de ulike typer multimedia som er levert fra bmw.

Noen som kan hjelpe?

Grattis og velkommen til forumet!

Såvidt jeg kan se på utstyrslisten så har du bluetooth installert fra fabrikk.. (S7SPA)

Er det fra tlf du skal streame fra? Hvilket merke i såfall? Greit å vite at det skal fungere med mange merker men det er i hovedsak Apple sine tlf'er som BMW baserer "utviklingen og samarbeidet" med.

Ellers så kan jeg si at det å streame musikk via bluetooth på disse bilene er ikke akkurat veldig brukervennlig :/

Jeg fikk det til første gang jeg prøvde men så datt det ut igjen. Stakk innom BMW forhandler, og en mekaniker holdt på rimelig lenge for å finne ut av det, selv om han faktisk var kurset for dette.

En ganske kronglete operasjon som jeg selv sliter med at audiofunksjonen på min tlf detter ut hele tiden og jeg må i "sidemenyen" for å aktivere den igjen ofte.

Handsfree forbindelsen fungerer smertefritt hele tiden.

VIN WBAUY51010A885760

Type code UY51

Type 316D (EUR)

E series E91 (MUE)

Series 3

Type TOUR

Steering LL

Doors 5

Engine N47T

Displacement 2.00

Power 85

Drive HECK

Transmission MECH

Colour ALPINWEISS 3 (300)

Upholstery STOFF BLUE SHADOW/ALCANT./ANTHRAZIT (ANAT)

Prod.date 2010-05-19

Options

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Selection of COP-relevant vehicles

S1CBA CO2 UMFANG CO2 equipment

S1CCA AUTO START STOP FUNKTION Auto start/stop function

S1CDA BRAKE ENERGY REGENERATION Brake Energy Regeneration

S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC

S230A EU SPEZIFISCHE ZUSATZUMFAENGE Extra package, EU-speciifc

S249A MULITFUNKTION FUER LENKRAD Multifunction f steering wheel

S258A BEREIFUNG MIT NOTLAUFEIGENSCHAFTEN Tyres with runflat properties

S2MEA M LM RAEDER DOPPELSP. 194 M MISCHB. BMW alloy wheel, M double spoke 194

S313A AUSSENSPIEGELPAKET Fold-in outside mirror

P337A M SPORTPAKET M Sports package

S3AAA DACHRELING SCHWARZ Roof railing black

S402A PANORAMA GLASDACH Panorama glass roof

S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats velours

S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip

S441A RAUCHERPAKET Smoker package

S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat

S493A ABLAGENPAKET Storage compartment package

S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger

S4AEA ARMAUFLAGE VORNE VERSCHIEBBAR Armrest front, retractable

S4MGA INTERIEURLEISTEN ALU GLACIERSILBER Int. mouldings aluminium glacier-silver

S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system

S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)

S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights

S521A REGENSENSOR Rain sensor

S522A XENON-LICHT Xenon Light

S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning

S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control

S563A LICHTPAKET Light package

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S5DCA FONDKOPFSTUETZEN KLAPPBAR Rear-seat headrests, folding

S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional

S612A BMW ASSIST BMW Assist

S614A INTERNET VORBEREITUNG Internet preparation

S615A ERWEITERTE BMW ONLINE INFORMATION Extended BMW Online Information

S616A BMW ONLINE BMW Online

S620A SPRACHEINGABESYSTEM Voice control

S633A HANDY VORB. BUSINESS/BLUETOOTH-SCH. Preparation, mobile phone, Business

S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD

S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices

S6ABA STEUERUNG TELESERVICES Control, Teleservices

S704A M SPORTFAHRWERK M Sports suspension

S710A M LEDERLENKRAD M leather steering wheel

S715A M AERODYNAMIKPAKET M Aerodynamics package

S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE High gloss shadow line

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Headlining anthracite

P7RSA COMFORT PAKET Package Comfort

S7SPA NAVI PROFESSINAL M.HANDYVORB.BLUETOOTH Navi Professional/m.-ph.prep. Bluetooth

L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION GERMANY

S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Dealer List Europe

S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board literature, German

S8SCA LAENDERSPEZ. TELESERVICEFREISCH. Telematics access request,country-spec.

S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP

Standard equipment

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S321A EXTERIEURUMFAENGE IN WAGENFARBE Exterior parts in vehicle colour

S548A KILOMETERTACHO Kilometre speedo

S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German

EDIT: Da ser det ut som om S7SPA kun er for bluetooth handsfree og ikke streaming av audio :/

Ikke for å virke dum, men er den utstyrslisten fra min bil? :shock:

Hvor fant du den listen i såtilfelle?

Har ikke noe menyvalg for å kunne streame via BT så de at den driver å detter ut hos deg kan godt hende. Men som du sier så funger handsfree smertefritt :)

Er i bunn og grunn snakk om en Iphone 4S som skal sync'e med bilen.

Har ikke noen usb i midtkonsollen og har ikke sjekket i hanskerommet etter noen usb faktisk, selv om jeg har rotet litt inni der for å finne papirer :lol:

Ser at det blir nevnt en combox av et slag, og det las jeg en del om på forumet her, men tyder visst på at det er uendelig mange versjoner og uendelig mange forskjellige kombinasjoner på navi/idrive og ulike bokser?! :cry:

Forstod meg ikke noe særlig på det, og tysk og teknisk engelsk er helder ikke min sterke side.

Ser det mørkt ut for min del om å kunne streame via tlf ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her. Jeg har 2011 E90 uten navi og jeg vil ettermontere bluetooth og streame. MÅ man ha navi eller går det med BMW Pro radio?

For å ha combox (som kreves for å streame musikk) må du nok ha navigasjon. Det finnes nok derimot uoriginale løsninger som gjør samme jobb og som kan fungere i din bil.

Har ikke noen usb i midtkonsollen og har ikke sjekket i hanskerommet etter noen usb faktisk, selv om jeg har rotet litt inni der for å finne papirer :lol:

Ser at det blir nevnt en combox av et slag, og det las jeg en del om på forumet her, men tyder visst på at det er uendelig mange versjoner og uendelig mange forskjellige kombinasjoner på navi/idrive og ulike bokser?! :cry:

Forstod meg ikke noe særlig på det, og tysk og teknisk engelsk er helder ikke min sterke side.

Ser det mørkt ut for min del om å kunne streame via tlf ?!

USB-kontakt i hanskerommet har du, og du kan legge inn mp3-filer til bilens harddisk fra f.eks. en USB-minnepenn via denne.

Det er nok som du sier endel forskjellige kombinasjoner ute og går her, men i all hovedsak går det på om bilen ikke har noen form for musikk eller bluetooth handsfree-opplegg, noe som naturlig nok ikke krever noen modul. Om den har bluetooth handsfree slik du har har den en bluetooth-modul og om du har alt slik som -Roger- har den combox-modul.

Jeg er derimot usikker på om din modul i bunn og grunn er en combox-modul med begrenset funksjonalitet eller om det er en simplere modul. Er det førstnevnte kan det mest sannsynlig ordnes ved hjelp av koding, og er det sistnevnte må den byttes ut.

Et annet alternativ er å gå for uoriginal løsning, uten at jeg har sjekket noe opp i hva som er tingen her.

Utstyrslisten -Roger- limte inn er nok fra din bil, og den kan du se bl.a. her (tror jeg, hvis ikke må du lime inn A885760 som er de syv siste tegnene i chassisnummeret ditt, samt skrive inn koden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kun en Combox. Enten har du den eller så har du den ikke. Hvis du har den kan du streame musikk via Bluetooth. Har du den ikke kan du ikke streame musikk. Mulig det finnes noen form for uorginalt mekk, men ikke som jeg har sett etter å ha lest side opp og side ned om dette.

Det finnes ikke uendelig mange kombinasjoner men 3 forskjellige moduler du kan ha, veldig generelt forklart her midt på natta:

Combox inneholder BMW Assist/Bluetooth/USB interface/iPod adapter, alt i ett, levert fra og med 09/10 produksjon (i USA, vet ikke om Europa var samme måned).

TCU var på sett og vis forgjenger/parallell med Combox, levert før 09/10 samt etter dersom man bestilte visse opsjoner men ikke de som krever Combox. Inneholder BMW Assist/Bluetooth. Her kan du prate på tlf via Bluetooth men ikke mulig å streame musikk via Bluetooth.

MULF-Hi ble/blir levert for seg selv og/eller sammen med TCU, igjen avhengi av hvilke opsjoner som ble valgt, Inneholder USB interface/iPod adapter.

Ikke rett fram å bli klok på dette nei :) Man har naturlig nok ingen av disse dersom ingen av opsjonene de leverer ble valgt. Da finner du ingen boks i bagasjen under fremre matta.

Hvis du åpner opp bagasjen din og fjerner mattene vil du se hva slags boks(er) du har under der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to typer combox, media og telematic. Sistnevnte trengs for BMW assist og alt det der (som ikke fungerer i Norge). MULF 2 High var på en måte forgjengeren til combox, og har i likhet med de andre også bluetooth handsfree (man hadde ikke TCU-modul i tillegg). På biler med 6FL, men uten bluetooth handsfree er bluetooth-delen på MULF-modulen deaktivert og kan aktiveres med koding (denne har jeg i min bil).

Det finnes flere uoriginale løsninger. Dension bl.a. leverer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kun en Combox. Enten har du den eller så har du den ikke. Hvis du har den kan du streame musikk via Bluetooth. Har du den ikke kan du ikke streame musikk. Mulig det finnes noen form for uorginalt mekk, men ikke som jeg har sett etter å ha lest side opp og side ned om dette.

Det finnes ikke uendelig mange kombinasjoner men 3 forskjellige moduler du kan ha, veldig generelt forklart her midt på natta:

Combox inneholder BMW Assist/Bluetooth/USB interface/iPod adapter, alt i ett, levert fra og med 09/10 produksjon (i USA, vet ikke om Europa var samme måned).

TCU var på sett og vis forgjenger/parallell med Combox, levert før 09/10 samt etter dersom man bestilte visse opsjoner men ikke de som krever Combox. Inneholder BMW Assist/Bluetooth. Her kan du prate på tlf via Bluetooth men ikke mulig å streame musikk via Bluetooth.

MULF-Hi ble/blir levert for seg selv og/eller sammen med TCU, igjen avhengi av hvilke opsjoner som ble valgt, Inneholder USB interface/iPod adapter.

Ikke rett fram å bli klok på dette nei :) Man har naturlig nok ingen av disse dersom ingen av opsjonene de leverer ble valgt. Da finner du ingen boks i bagasjen under fremre matta.

Hvis du åpner opp bagasjen din og fjerner mattene vil du se hva slags boks(er) du har under der.

Utifrå det du skriver her så vil jeg da tro at det er TCU jeg har i og med at jeg har BT men ikke muligheter for å streame. Skal ta en kikk i bagasjen i morgen å se hva jeg kan finne av "bokser" der.

Er det i teorien bare å skaffe seg en combox hos bmw å Plug&Play, eller er det mer avansert en som så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iDriven din må ha rett software-versjon, i tillegg må det kobles litt om, samt legges til noen nye kabler. Er du "uheldig" må du også kjøpe koder av BMW som må legges inn for at det hele skal kunne fungere. Dette er noe nytt de har begynt med for å forhindre (evt. ta seg betalt for) ettermontering. Dette avhenger litt av software-versjon på iDriven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...