djon9

E30 2jz banebil. Ferdig Bremset :)

147 posts in this topic

Hei!

Tenkte jeg skulle starte en prosjekttråd her i fjor når vi begynte, men bedre seint enn aldri.. eller? :wink:

Bilen er en 1989 320iA med 160 000km på tellern. Bilen er rustsveiset og selvbygger bur fra Pedersen Racing med en del modifisering er montert. Forstilling er hentet fra E36 M3 3.2 og bakstilling er hentet og modisert fra E34 M5.

Motoren er en 1995 Toyota 2jz-Gte som er mildt modifisert :o

Girkasse: Getrag V160

Kommer med mere detaljer i tråden

Planen er å rekke Gatebil Våler mai 2013 :)

Bygget av meg og Cerll her på forumet

Utgangspunktet:

deqs1waxwa58g65zzojb.jpg

p0qp7zd2xrm36l5wbddu.jpg

9buvei660anfgzrotl6u.jpg

o0kea8eggwpvf9n6dai0.jpg

igh7cbdb0jh8jzo70syz.jpg

1qojo0blwxqjy4230u9q.jpg

Motor 1995 2jz-gte fra Toyota Aristo/Girkasse Getrag V160 fra 1996 Toyota Supra

3rqayvf5nem5w0dp2h66.jpg

hmm..det såg ikke bra ut under toppdekselet

mfthjthwzfs9oahvoa8a.jpg

Slitte kammer og gammel olje

i5t9pqitd2q1jx1fk0z3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ut som motoren har blitt behandlet som Toyota motorer flest: "Kjører uten å fylle på ny olje jeg, Toyotaen min går og går". Ser ikke ut som det har vært noe Castrol TWS hver 10k der gitt.. ;) Ville tatt en god motorrens på den motoren med trykkluft, kjemikalie og lange stålbørster. Løsner mye av den verste avleiringa kan du få oljetrykksproblemer ganske omgående.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig, i tilegg så viste det seg å være en sprekk i ene kjølekanalen. Så vi endte opp med fabrikk ny topp med Brian Crower(BC) 272 kammer, BC forsterket ventil fjører,titanium retainers og BC ventiler :)

xqbklu22ioyewhjaq3rv.jpg

9owfn2wgb2mz7pl2gl1c.jpg

kj5cugl6g1s3lwtlhg1l.jpg

Kontrollmmålt veiv og nye ACL lager

8tadnd3akbrpvqrgpi3q.jpg

Blokk borret opp 0,5mm, J&E smidde stempler,Brian Crower H-Profil råder og Arp studs

11aq7bnsow5ztrz3s5l5.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rått, har ca samme oppsett på Supraen min selv. Syke motorer, gled deg. Tenkt å kjøre wastegate i friluft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, er meget spent :) Det blei 2 stk Tial Mvr 44 i friluft og en Precision 7175. Har du hatt din i dynapack?

x3iqo7nbzoiztmfhiep8.jpg

pb595lmooyxyzirfvx7j.jpg

py2m6dml4nnl6foyh30j.jpg

h1w7yabevvpc91e04snp.jpg

1gharazouq0wrtoqssal.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
:) Har du gjort noe mere enn meg med toppen Anders? Hvor høyt trykk har du på 894whp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppen min er "race" portet av Twins-turbo i USA, og har 1mm oversize ventiler på begge sider, sam 280 kammer. 1,8bar og e85 på 894whp. Da var turboen tom. 800whp på 1,7bar og bf98 ;) men ikke forvent deg så mye action fra bunn med 71 turboen. Litt treig, ihvertfall på 3.0L. Hvilket eksoshus har du? 0.96 jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

detta blir gromt!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jeg kan vel ikke forvente på langt nær like bra resultat med uportet topp :o

Ja jeg har 0.96 hus og skal kjøre E85 :) Bilen skal mappes av Geir Haugen på Bjørnstad Bil AS.

Jeg må nevne at han har levert en fantastisk kundeservice siden dag 1. Terningkast 6 :applause:

tka2eurziyf8kn5imbaf.jpg

lnkx7mbjgrdkp2vt7p0o.jpg

Prøvemontering :)

rksi1me9hvsou3tovnrl.jpg

j8sl3m9b9e2j69lwleuk.jpg

jozijx68d9xa85hyemxj.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.