Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

15 timer siden, papertiger skrev:

Takk 😀 tok ikke felgene denne gangen, skal vel bytte til vinterdekk etterhvert. Men hva syns du om Ferric Grey fargen på dine? Skjuler dritt, men da ser en ikke når de er rene heller :P  Og rene felger er jo 😍

Bare for å skyte inn her litt. Har ferric grey på e91n, fine er at de ikke ser møkkete ut før man vasker dem. Men der er hele felgen i samme farge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn hvis før det tenkes på å lakkere noenting i ferric grey. Ikke trø i den berømte salaten jeg satt med begge beina i.

Det finnes to typer Ferric Grey. Jeg valgte feil og har A80, mens den originale BMW-fargen er Ferric Grey II og har kode B55.

Min (feil farge)

29099134723_85854282f4_k.jpg

image-jpeg.124820

Stoooor forskjell?:lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ahj skrev:

Bare for å skyte inn her litt. Har ferric grey på e91n, fine er at de ikke ser møkkete ut før man vasker dem. Men der er hele felgen i samme farge :) 

Ja det kan godt tenkes, da jeg ikke så at de var skitne - eller rene - før den hadde tørket og jeg såg hvor de var skitne :P 

9 timer siden, StigJ skrev:

Bare sånn hvis før det tenkes på å lakkere noenting i ferric grey. Ikke trø i den berømte salaten jeg satt med begge beina i.

Det finnes to typer Ferric Grey. Jeg valgte feil og har A80, mens den originale BMW-fargen er Ferric Grey II og har kode B55.

Min (feil farge)

29099134723_85854282f4_k.jpg

image-jpeg.124820

Stoooor forskjell?:lol:

 

Hadde hele felgen jeg har vært slik som den nederste hadde jeg vært storfornøyd! Skikkelig fin farge det der. Ja din er annerledes, men annerledes er ikke feil. Synes faktisk den står bra til Mineral Grey, selv om mange mener det motsatte :) fantes A80 også på BMW tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update: har hatt det såkalte Super Knocking problemet på Minien en stund nå - er visst en kjent feil men med mange mulige ulike årsaker. Jeg har forstått det slik at det bunner i at bensinen antenner for tidlig (eller at bilen tror den gjør det), og bilen tror da at den får for mye bensin. Tilførselen av bensin kuttes da for å beskytte motoren og det kjennes ved at bilen «staller» ved hardt pådrag/full load. Når verdiene tilsynelatende er tilbake til normalt igjen etter et sekund eller to, så åpner den opp for bensintilførselen igjen og bilen fortsetter å akselerere. 

Feil kan være:

HPFP (bensinpumpa), tilkokset innsug (bør ikke være tilfelle her da PCV-returen er fjernet på denne), slakk i registerkjede (bør heller ikke være tilfelle da det har vært byttet til en bedre utgave), feil på super knock sensoren, coiler og tennplugger. 

Forrige eier er bilmekaniker. Han kjenner bilen godt og tilbudte set å ta en diagnose for å se hva som kunne være galt. Satte jeg den inn til han for oljeskift samt at vi tok en diagnose på den, slettet gamle feilkoder og tok en prøvetur der vi klarte å framkalle Super Knocking feilkoden. Han kjørte den så et par dager til og fra jobb for å se om det kom noe mer opp underveis, men det var kun den samme feilen han klarte å fremkalle. Etter oljeskift tok de en softwareoppdatering på en mengde moduler i bilen, og kjørte bilen en del etterpå, både varm og kald. Har ikke klart å fremkalle feilkoden igjen, og bilen går tilsynelatende som den skal. Så får vi se om det holder :) 

Dette kostet litt, og siden førstepri nå er å få tak i takstativ med skiholdere/evt skiboks, har vi derfor foreløpig valgt å utsette senk av GC’en til våren. Så får rengjøre fjørene skikkelig og sette de inn med Autobahn i mens :)  Skal jo ha bilen lenge så har ikke noe hastverk sånn sett. 

Noen som har anbefalinger på Thule Wingbar kontra Whispbar? 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask av vinterhjul, gummimatter og senkefjører idag. Senkefjørene og gummimatter var gravskitne fra forrige eiere, mens vinterhjula egentlig såg ganske bra ut. I morgen skal jeg få lagt Autobahn på felger og fjører slik at det er klart til omlegging til vinterdekk når vi kommer hjem fra NYC om en uke 😀 og til bytte av fjører til våren. 

Edit: blir en ny opplevelse å kjøre BMW med piggfritt. Står Nokian Hakkapeliitta R2 run-flat på nå.

394A5A9E-7EC4-4F63-9C89-CDECC22D43D3.thumb.jpeg.d06ac4fc9d255ab7f9459e6505eedeef.jpeg

8AB18B75-322E-4304-BC97-6553905C7DBF.thumb.jpeg.829d296df64448638638c5cfc7ab4a62.jpeg

I tillegg har vi oppdaget kondensering i ene baklykta på fireren, noen som har vært borti det før? Finnes det en enkel fiks eller må lykta byttes? 

D188FFCF-A5C5-430E-9893-A0D671395EAB.thumb.jpeg.bcce2d9aa26a2a7d6b6b5d3cc881ae47.jpeg

I tillegg kan det meldes at Minion fortsatt går som den skal - ingen fusking, og fremkaller smilet som vanlig 😀 den bilen burde ha vært mulig å få på blå resept.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, StigJ skrev:

Jeg har fått byttet begge ytre baklyktene på garantien pga fukt. En gang i fjor og nå for 14 dager siden. Så bare å få bestilt time for garantirep. 

 

Ok, da skal jeg ta turen innom Bavaria i dag å høre med de. I frontlyktene kommer det av og til dugg nederst i lykta, men det forsvinner ved kjøring. Har prøvd å lest litt om det, og det skal visst ifølge instruksjonsboka være slik så lenge det ikke danner seg vanndråper (slik som har skjedd bak).

3 timer siden, sveigis skrev:

En nydelig bil denne Bmwen din uten tvil :).

Formene ,linjene er så forbannet riktig syns jeg.

CG utgavene til Bmw ,spesielt denne er så korrekte i alt.

Blir nok spenstig med senk denne :)

Tusen takk! Ja blir mer og mer glad i designet. Har begynt å venne meg til svart bil også. Svart har fort en tendens til å skjule alt av linjer og former, men når hele bilen er svart (vinduslister og nyrer) synes jeg det gir en tøff helhet. 

Om jeg skal plukke på noe, er det runflat-dekka, men det er jo en enkel fix :) . Håper de ikke holder mer enn en sesong til, for det blir ikke aktuelt å kjøpe nye før de er utslitte :P Ellers kunne jeg tenkt meg nye vinterfelger, men får ta en ting om gangen. Tror kanskje designet på Style 350 fra F10/11 kunne passet bra på denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31.10.2017 at 7.25, StigJ skrev:

Jeg har fått byttet begge ytre baklyktene på garantien pga fukt. En gang i fjor og nå for 14 dager siden. Så bare å få bestilt time for garantirep. 

Ringte Bavaria idag - virka tydeligvis som de var kjent med problemet, for de bestilte inn lykta selv om de egentlig måtte ha inn bilen å ta bilde selv for å få det på garanti. Så da er time bestilt for bytte av lykta førstkommende tysdag 👏🏻. God service!

Minien ble for øvrig levert inn til Mini i dag for utbedring av litt rust på venstre bakskjerm i overgang mot plastskjermen, alt på BMW MINI rustgaranti :D Herligt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 2.11.2017 at 10.54, Gorg skrev:

Gikk selv fra runflat til piggfri, eneste jeg gledet meg til med dekkskifte. Ser ikke pent ut, men mye mindre støy og sporing 😃👌🏻

Bytta over til runflat piggfrie Nokian R2 i 225/50-17 på kjedelige originale felger. Det første fruen sa når jeg hadde bytta var «det der så ikke bra ut» 😂. Må nok opp på 18 tommer skal det se nogenlunde ut. Men ja - støyen ble merkbart lavere.

Kunne godt tenkt meg Style 350 (må vel da ha staggered oppsett pga innpress?) evt Style 400 etter at dekka er brukt opp. Følger med på Finn for å si det slik :P 

Som var problemet med Minien sist jeg bytta dekk var det også på BMW’en en hjulbolt som hang så mye at jeg ikke klarte å få den av, og måtte ned på nærmeste dekkverksted (takk til ASAP Deal Tananger for god service på en lørdag utenfor åpningstider!) for å få den av. I tillegg satt felgene som limt på navene, så ble litt uønsket sparking i dekk for å få de av. Smurte derfor alle bolter og navlepper inn med kobberpasta før montering av vinterhjul så blir det nok lettere til våren. 

I dag bytta jeg til vinterdekk på Minien, og der var det noget mindre energikrevende å bytte! På denne smurte jeg inn alle navlepper og hjulbolter med kobberpasta i vår etter den lite hyggelige låseboltopplevelsen. I dag løsnet boltene som om jeg skulle strammet de i igår, og hjulene datt av navet når alle boltene var av. Herligt!

Vet for øvrig ikke hvor populært slike verktøy er her inne, men jeg bruker kun hjulkryss og strammer til for hånd + etterstrammer etter noen mil. Erfaringen tilsier at jeg da får akkurat passelig moment, klarer ikke å overstramme boltene i hvertfall. 

Et lite stemningsbilde fra skumringstimen -kobberpasta på nav og bolter, vinterfelger vasket og Autobahnet klar til dyst:

2F703F9C-6BC9-4595-8FC0-7984EABC2326.thumb.jpeg.ecee5a9603398937f2e2e23afd8204c6.jpeg

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener på kobberpasta kan reagere på aluminium(?)

Jeg bruker ihvertfall vanlig grease på nav og bremseskive, samt en liten dråpe kobberpasta på boltene sånn hver tredje gang jeg bytter. Jeg strammer alltid med moment, og etter å ha lest i en tråd her inne vedr. moment og smørning ble jeg litt usikker på om jeg bør smøre boltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, awt skrev:

Jeg mener på kobberpasta kan reagere på aluminium(?)

Jeg bruker ihvertfall vanlig grease på nav og bremseskive, samt en liten dråpe kobberpasta på boltene sånn hver tredje gang jeg bytter. Jeg strammer alltid med moment, og etter å ha lest i en tråd her inne vedr. moment og smørning ble jeg litt usikker på om jeg bør smøre boltene.

Det har jeg faktisk ikke hørt om. Men når jeg googlet det kom det opp litt både og. Etter et halvt år ser jeg ingen tegn til endring på hverken bolter, nav eller felger på Minien, men skal følge med til våren på BMWen :) 

Ang trekking med moment er det en hel vitenskap der. Har jobbet litt med Statoil-specs (TR2000) rundt trekketabeller med forskjellige typer Molykote (1000 og Rapid-G Plus), og det er forskjellige verdier ute og går på samme flensestørrelser i samme trykk-klasse ved bruk av forskjellige smøremidler, så at momentet ved trekking av tørre bolter er ulikt dette igjen er ganske forståelig da friksjonen endres mye ved bruk av forskjellige smøremidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, papertiger skrev:

Det har jeg faktisk ikke hørt om. Men når jeg googlet det kom det opp litt både og. Etter et halvt år ser jeg ingen tegn til endring på hverken bolter, nav eller felger på Minien, men skal følge med til våren på BMWen :) 

Ang trekking med moment er det en hel vitenskap der. Har jobbet litt med Statoil-specs (TR2000) rundt trekketabeller med forskjellige typer Molykote (1000 og Rapid-G Plus), og det er forskjellige verdier ute og går på samme flensestørrelser i samme trykk-klasse ved bruk av forskjellige smøremidler, så at momentet ved trekking av tørre bolter er ulikt dette igjen er ganske forståelig da friksjonen endres mye ved bruk av forskjellige smøremidler.

Jeg har sluttet med kobberpasta, synes der ble bedre da jeg bare rengjorde anleggsflaten og nav. 

Antar oppgitt moment på hjulboltene fra BMW gjelder for rene bolter uten noen form for smøring på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.11.2017 at 10.58, E.H.D skrev:

Jeg har sluttet med kobberpasta, synes der ble bedre da jeg bare rengjorde anleggsflaten og nav. 

Antar oppgitt moment på hjulboltene fra BMW gjelder for rene bolter uten noen form for smøring på. 

Og felgene «limer» seg ikke til nav/anleggsflate? Mulig det kan bli litt grisete med kobberpasta, men prøver å bruke så lite som mulig. 

Ja antar også det - det pleier å bli oppgitt hvilke smøremidler som er brukt i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...