Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

Hentet min første nye bil, og min første BMW, på Bavaria i Stavanger fredag 9. november 2012. Er en stund siden, men here it goes:

Bilen er en Estoril Blue F20 116i, med M sport pakken.
Gikk for en leasingkampanje BMW Norge har hatt gående en stund (kampanjerente, piggdekk på felg osv), men plussa litt på. Som f.eks. turbobensin i stedet for diesel (angrer IKKE!), M sport pakke, og diverse andre ting.

Hadde i utgangspunktet bestemt oss for 116d Sport, men ble overbevist om bensin da vi prøvde en 116i. M pakken gav også det lille ekstra som gjør at det sterkt kritiserte frontpartiet, med lyktene i spissen, virker mer harmonisk. Den dypere M-støtfangeren gjør at lyktene glir mer inn i designet, og ikke er så dominerende.
Den lille turbomotoren er utrolig sterk og fleksibel. Dynotester skal og ha det til at disse motorene yter en del mer de 136hk og 220Nm BMW oppgir. Etter mine erfaringer tror jeg dette kan stemme meget bra, for den går uforskammet bra til å "bare" ha 136hk.
Girkassen er tight og fin, M sport understellet er perfekt vektet mellom komfort og sport, og setene i alcantara/stoff er de beste setene jeg noen gang har sittet i.

Eneste jeg har hatt problemer med er DSC'en som er veldig overfølsom for Nokian Hakkapellitta piggdekka i 16" som står på. De første 2-3000km blinket den som besatt ved ethvert gasspådrag, så brukte Sport+ en del da, men den har roet seg nå. Helst i høyere hastighet (60-100) at den blinker av og til. Hyling i bremser er et annet punkt som jeg ikke er helt fornøyd med, men mulig det også går seg til. Har kjørt drøye 5000km siden overtagelse. Dette er småting, alt i alt er jeg så storfornøyd at jeg kan ikke se for meg en annen bil enn BMW også neste gang.

9dq1lglaynmhxa1bhav6.jpg

tex5dyvtvwqtdg1cpvi0.jpg

asjv8s7wjb7u9z3p6qnd.jpg

tbs6bi6qeg08vvk1ylh0.jpg

116i 5-dørs
Estoril Blue (Del av M Sportspakke) B45
Stoff Hexagon/Alcantara anthracite/Black (Del av M Sportspakke) HAAT
18" M LMfelg Stjerneeke 386M RFT 18" (Del av M Sportspakke) 2N4
Interiørflater Aluminium Hexagon (Del av M Sportspakke) 4MR
Siktpakke i komb med M Sport ZVM
Drive Comfort pakke ZVA
M Sportspakke (Del av Siktpakke i komb med M Sport) 337
Servotronic 216 2 770 NOK
Multifunksjonstaster på rattet 249 Standard
Runflat dekk 258 Standard
Bortfall av modellbetegnelse 320
Solbeskyttende vinduer 420
Gulvmatter i velour 423
Varseltrekant og førstehjelpssett 428 Standard
Automatisk avblendbart innv. speil (Del av Siktpakke i komb med M Sport) 431
Gjennomlastingssystem 465
Sportsseter foran (Del av M Sportspakke) 481
Oppbevaringspakke 493
Oppvarmbare forseter 494 Standard
Midtarmlene foran, skyvbart (Del av M Sportspakke) 4AE Standard
Dekorkant estoril Blue matt (Del av M Sportspakke) 4DX
Lyktespylersystem 502 Standard
Park Distance Control (PDC), bak (Del av Drive Comfort pakke) 507
Tåkelys (Del av M Sportspakke) 520
Regnsensor (Del av Siktpakke i komb med M Sport) 521
Xenon 522
Klimaautomatikk 534 Standard
Dynamisk cruise control (Del av Drive Comfort pakke) 544
Lyspakke 563
Deaktivering av passasjerkollisjonsputen 5DA Standard
Nedfellbare hodestøtter bak (Del av Siktpakke i komb med M Sport) 5DC
DAB+ radio 654
Radio BMW Professional 663 Standard
HiFi Høyttalersystem 676
Utøket tilkobling mobile enheter (Del av Drive Comfort pakke) 6NK
M Sportsfjæring (Del av M Sportspakke) 704
M Sportsratt i skinn (Del av M Sportspakke) 710
M Aerodynamikkpakke (Del av M Sportspakke) 715
Individual Shadow Line, høyglans (Del av M Sportspakke) 760
Individual antrasitt taktrekk (Del av M Sportspakke) 775
BSI Service Inclusive 5år/100 000km
Piggdekk på felg 16" 411

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjempe tøff bil :) 116i er ikke lenger noen kjip og dau bil slik forgjengeren var, de har blitt skikkelig gøyale takket være den nye Turbo motoren. Bra du valgte bensin også, tror ikke dieselvarianten er like morsom å kjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :) Nei dieselvarianten var treigere, men var muligens noe sterkere i området der dreiemomentet låg på topp. Til gjengjeld var det området veldig snevert, i motsetning til bensinvarianten som har topp dreiemoment fra 1350rpm helt til 4300rpm. Den bråkte også veldig mye. Det gjaldt for øvrig også F30 320dA'en jeg fikk låne mens vi ventet på 116i'en. Det er grunn nok til at jeg nok aldri kommer til å velge diesel igjen, med mindre det er en sekser.

Når det er sagt, syns jeg N13 motoren i vår bil også bråker og rakler mye til å være en helt ny bensin turbomotor. Når den er kald høres den ut som en diesel. N20 motoren høres mye bedre ut.

Men bilen går svært bra, og er perfekt giret for norske forhold. Bruker stort sett kun 6. giret ved vanlig kjøring i 80 og oppover, for motorvei er det perfekt. har ca 2000rpm i 5.gir i 80km/t, og ca 2000rpm i 6.gir i 100km/t. Har og merket veldig godt at den har løsnet en god del (blitt sprekere, bruker noe mindre, dempere og fjører har satt seg) siden den var helt ny. I tillegg er den tailhappy, men svært godt balansert, så udramatiske sladder som hentes inn igjen kun ved et lite rattutslag er null problem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott bil! Hadde nok valgt samme motor som deg på F31'en jeg har bestilt men den er ikke tilgjengelig enda så ble diesel motoren.

Har merket meg den. Virker svært interessant mtp. pris (blir vel kanskje 10k dyrere enn 316d?), og spesielt ytelse ift. pris. Lurer på hvor mye den ekstra vekten i F31 har å si mtp. ytelsene, men tror det kan være tilstrekkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott bil! Hadde nok valgt samme motor som deg på F31'en jeg har bestilt men den er ikke tilgjengelig enda så ble diesel motoren.

Har merket meg den. Virker svært interessant mtp. pris (blir vel kanskje 10k dyrere enn 316d?), og spesielt ytelse ift. pris. Lurer på hvor mye den ekstra vekten i F31 har å si mtp. ytelsene, men tror det kan være tilstrekkelig!

316i sedan er faktisk 10k billigere enn 316d. Men det får bli bensin turbo neste gang. Jeg kjører 35k i året så forbruk har litt å si det også. Hva bruker du på mila?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke værst, høres ut som en attraktiv bil spør du meg! Har fått den ned i 0,6 på langkjøring så langt uten å kjøre ekstremt økonomisk, men forbruket siden vi fikk bilen ligger pr.dags dato på 0,82 l/mil. Kjørecomputeren nedenfor speedometeret har ikke blitt nullstilt, greit for å vise snittforbruket over tid. Bruker Journey Computer i iDrive for å måle småetapper/turer. Det er stort sett bykjøring, en langtur innimellom. Forholdsvis greit fornøyd med det. Har ikke målt annet enn på kjørecomputeren enda, men ifølge de testene som har blitt gjort av denne bilen av bilblader, ligger 116i ganske nøyaktig riktig ift. bilens målte forbruk og reelt forbruk, mens 116d ligger noe over på reelt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har hatt problemer med er DSC'en som er veldig overfølsom for Nokian Hakkapellitta piggdekka i 16" som står på. De første 2-3000km blinket den som besatt ved ethvert gasspådrag, så brukte Sport+ en del da, men den har roet seg nå. Helst i høyere hastighet (60-100) at den blinker av og til. Hyling i bremser er et annet punkt som jeg ikke er helt fornøyd med, men mulig det også går seg til. Har kjørt drøye 5000km siden overtagelse. Dette er småting, alt i alt er jeg så storfornøyd at jeg kan ikke se for meg en annen bil enn BMW også neste gang.

Gratulerer med ny bil, innvendig så den veldig like den nye 3 serien F31.

Angående DSC'en er det samme problem for meg som har 320i F31, blinker hele tiden med vinterdekk i hastigheter mellom 60-100 på motorvei, veldig plagsom når man vil forbi, og gir en del gass. Det hender jeg setter på sport+ med DSC av for å få fart på bilen.

Jeg kjører 17" Nokian piggdekk, så jeg teller ned til dato'en for sommerdekk skal komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin bil! Har vurdert tilsvarende selv (i Valencia Orange) til årets bilbytte, men den går litt over budsjettet mitt.

Takk! Var å sjekka litt rundt når vi skulle ha bil - Alfa Romeo, Volvo, osv. Men BMW var billigst på leasing med det utstyret vi ville ha. Den kosta faktisk nøyaktig det samme i måneden som en Hyundai i30 116hk diesel med piggdekk. Service var ikke inkludert (4000kr/år), og i30'en kosta 100 000kr mindre i kjøpspris.

Å kjøpe koreaner var uaktuelt, men morsomt å sjekke priser og prøvekjøre ;)

Gjør som meg - prøvekjør og bli solgt! hehe.

Gratulerer med ny bil, innvendig så den veldig like den nye 3 serien F31.

Angående DSC'en er det samme problem for meg som har 320i F31, blinker hele tiden med vinterdekk i hastigheter mellom 60-100 på motorvei, veldig plagsom når man vil forbi, og gir en del gass. Det hender jeg setter på sport+ med DSC av for å få fart på bilen.

Jeg kjører 17" Nokian piggdekk, så jeg teller ned til dato'en for sommerdekk skal komme.

Den er veldig lik F30/31 ja, merker bare at alt er en smule skalert opp i forhold til F20. Bakseteplass, bredde i kupeen osv. Men dashboard og instrumentpanel er jo veldig likt. Eneste jeg savner er temperaturmåler - merkelig at BMW ikke klarer å få seg til å installere dette. Ikke en gang M135i har det. Jeg har bare omdøpt Sport+ modus til det passende "forbikjøringsmodus" - bruker den hver gang! Mulig dette har noe med dekkmerke å gjøre, er en utpå Bryne som har en lik min, men med Michelin X-Ice 2 piggfri, og han har ikke det problemet overhodet. Han mener at oppbygningen av dekket gjør at det vrir seg på en annen måte under akselerasjon, og at det derfor ikke slår ut på DSCen. Ikke vet jeg, men hadde vært morsomt å prøvd bilen med et annet dekkmerke for å se om det er forskjeller.

Gleder meg som en unge til å få på 18" sommerdekka! Tipper det blir en annen opplevelse! Er veldig spent på hvordan run flat dekkene oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin bil!

Kjenner en som har tilsvarende, bare 118d..

Men ære være deg for å velge bensin, ser ut som om fler gjør det samme om dagen - det liker jeg :D

Må si 1-serien kler M-sport og særlig da i Estoril blå!

Hadde det ikke vært turbobensin, hadde det nok blitt diesel på oss også, men har skikkelig sans for nye turbobensiner (det være seg Volvo, BMW, VAG, etc.), med tanke på fleksibilitet, kraft, og utslipp, som igjen gjør de konkurransedyktige på pris ift. diesel.

Når vi fikk bilen hadde de solgt kun 2 stk i Estoril Blue av 1-serien hos Bavaria Stavanger. Har sett den andre ved et par anledninger, er en F21 3-dørs. Går vel helst sort, grå og hvit av disse rundt omkring. Personlig liker jeg best estoril blue og valencia orange.

Noen flere bilder:

ozlmg8ma8w46a6ijyxx9.jpg

z3yf2855hrthm8fqqnuy.jpg

92st8r6wfbbknr1rz5lv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...