Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, papertiger skrev:

Og felgene «limer» seg ikke til nav/anleggsflate? Mulig det kan bli litt grisete med kobberpasta, men prøver å bruke så lite som mulig. 

Ja antar også det - det pleier å bli oppgitt hvilke smøremidler som er brukt i tilfelle.

Synes de henger mindre fast etter at jeg begynte med rengjøring i stedet for kobberpasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.11.2017 at 23.12, E.H.D skrev:

Synes de henger mindre fast etter at jeg begynte med rengjøring i stedet for kobberpasta.

Well noted :) Tror også en skikkelig rengjøring hadde hjulpet ja, selv om jeg pleier å dra over alle anleggsflater med papir og rensemidler for å få vekk evt. sandkorn og slikt som ligger der. F3x har jo også en dårlig patent i form av en plastkopp som dekker senter av navet. Det slipper ikke ut fuktighet, så inni der er det masse overflaterust. @danskiii gjorde jo en jobb her som ble ganske bra. Har enda ikke opplevd rustvann på hjula, men mulig jeg gjør samme jobben til våren, så ser det i det minste litt finere ut.

17 timer siden, Gorg skrev:

Kobberpasta er noe herk..

På 325n så fikk jeg ikke det bort før bremsekitet ble montert :| 

Er jo ikke så vanskelig å få bort? :P uten at jeg har prøvd - bremserens funker på mye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, papertiger skrev:

Well noted :) Tror også en skikkelig rengjøring hadde hjulpet ja, selv om jeg pleier å dra over alle anleggsflater med papir og rensemidler for å få vekk evt. sandkorn og slikt som ligger der. F3x har jo også en dårlig patent i form av en plastkopp som dekker senter av navet. Det slipper ikke ut fuktighet, så inni der er det masse overflaterust. @danskiii gjorde jo en jobb her som ble ganske bra. Har enda ikke opplevd rustvann på hjula, men mulig jeg gjør samme jobben til våren, så ser det i det minste litt finere ut.

Er jo ikke så vanskelig å få bort? :P uten at jeg har prøvd - bremserens funker på mye :) 

Måtte bruke masse tid på det, kom på felg, inni bolthullene på felg, inni festene til boltene på bremseskive osv, var veldig mye smurt på.. så ikke så lett å få vekk.. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bilen er nå fikset igjen etter at feilmeldingen «Drivetrain, continue driving carefully, consult BMW service» kom opp samtidig som bilen begynte å fuske ved rolig kjøring og gikk i limp mode og etterhvert stoppet på vei inn til Sauda forrige fredag. For å lage en lang historie kort; BMW Mobile Care (Viking) ordnet med henting i Sauda og kjøring til nærmeste BMW-forhandler (Haugesund). I mellomtiden hentet vi ut en 316iA leiebil hos Bavaria Stavanger. Fikk telefon fra Haugesund igår om at bilen var fikset og testet OK, så jeg tok Kystbussen nordover i dag og hentet en nyvasket Gran Coupe :D .

FA4FC0C2-C2D8-4066-B85C-1F736B18BEFD.thumb.jpeg.b99d32db18bb8108bbc3c279ec475cf8.jpeg

Feilen var en gåen trykksensor som leste feil trykk på common railen. 

Ang. leiebilen: @StigJ etter en uke med den jeg trekker tilbake deler av det jeg har sagt om F3x 316iA - det er en kjempebil! Kun ved aktiv kjøring og godt pådrag den er litt masete - ved vanlig kjøring er den stille, komfortabel og girkassen og motoren jobber godt i sammen. Rett og slett en svært harmonisk pakke! Om en ikke trenger xdrive og mange av de støttesystemene en kun får fra 320 og oppover er dette etter min mening en svært attraktiv bil. Med M sport og tunet til 200-220hk er jo dette et godt og billigere alternativ til 320i :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Godt å høre det ordnet seg. Ekstra kjedelig når det skjer når man skal litt lengre enn vanlig kjøring rundt dørene hjemme, men godt det ble en positiv opplevelse tross alt. :)

Skulle visst ikke ha jublet for tidlig..:p kom nesten hjem, så kom varselet opp igjen, og bilen sakket av til den stoppet. Fikk start på den igjen etter et forsøk med kjinning, så bar det rett til Bavaria å sette den fra seg :P fikk dog ikke feilmeldingen opp etterpå, men den ligger nok lagret i minnet, så de skal få se på det på mandag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt med snag langs veien. Håper det kun er bagateller og det løser seg kjapt.

 

Hehe. Ja er en kjempe hverdagsbil det der. Det at den er litt masete ved litt mer inspirerende kjøring er jeg enig i. Ellers er den helt strålende komfortmessig hvis man ikke bryr seg om litt veistøy. For tyskerne har jammen spart på isolasjonen i disse kontra E9x.

To ting jeg ikke helt liker som kanskje du også merket deg. Ved igangsetting så er den treg med å reagere fra du trykker ned gasspedalen. E9x automaten reagerer med en gang.Ganske irriterende hvis du skal benytte deg av en ørliten luke i en rundkjøring f.eks.

Så synes jeg den legger seg alt for lavt på gir i jevn hastighet. I ca. 77-78 girer den til 8ende og det skaper litt vibrasjoner pga det lave turtallet. Sportmodus bruker jeg aldri da det blir for høyt turtall igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.11.2017 at 7.54, StigJ skrev:

Kjipt med snag langs veien. Håper det kun er bagateller og det løser seg kjapt.

 

Hehe. Ja er en kjempe hverdagsbil det der. Det at den er litt masete ved litt mer inspirerende kjøring er jeg enig i. Ellers er den helt strålende komfortmessig hvis man ikke bryr seg om litt veistøy. For tyskerne har jammen spart på isolasjonen i disse kontra E9x.

To ting jeg ikke helt liker som kanskje du også merket deg. Ved igangsetting så er den treg med å reagere fra du trykker ned gasspedalen. E9x automaten reagerer med en gang.Ganske irriterende hvis du skal benytte deg av en ørliten luke i en rundkjøring f.eks.

Så synes jeg den legger seg alt for lavt på gir i jevn hastighet. I ca. 77-78 girer den til 8ende og det skaper litt vibrasjoner pga det lave turtallet. Sportmodus bruker jeg aldri da det blir for høyt turtall igjen. 

 

Helt enig - det er for dårlig støyisolasjon i forhold til E9x. Ja mulig, og når den var kald var den veldig rykkete i giringen. Men tror det med igangsettingen et en vanesak, da den slurte en del mer ved igangsetting. Men skal ikke være uenig i at den var der med en gang jeg trykka foten ned. Merka ikke så veldig mye til det med for høyt gir, men det kan ha med den adaptive software til kassene - har du prøvd å resette den? Gjorde de på E91’en og den ble mye bedre. 

Samme gjelder for øvrig F36’en - bruker sporsmodus, men har konfigurert det slik i iDrive at kun styringen strammer seg opp, giringen fortsetter i Comfort. Det jeg også likte med leiebilen var mangelen på Servotronic. Mye bedre vektet enn Servotronic-styringen - litt tyngre, men ikke  E9x-tung.

 

ang. F36’en løste dette seg allerede på mandag. Det viste seg å være en kabel som gikk inn i hjernen der isolasjonen hadde slitt seg av, og dermed kortslutta til jord. Bilen stoppa som følge av at hjernen shutta ned. Var et kjent problem ifølge mekanikeren, ettersom de hadde instrukser fra BMW om å sjekke akkurat denne kabelen ved feilkodene de fikk opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd å resette nei. Er på to-do listen min til neste år sammen med et sykt lass andre bilrelaterte saker og ting som har hopet seg opp :P

Hvor ligger denne ledningen som gnisser?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.12.2017 at 9.45, StigJ skrev:

Har ikke prøvd å resette nei. Er på to-do listen min til neste år sammen med et sykt lass andre bilrelaterte saker og ting som har hopet seg opp :P

Hvor ligger denne ledningen som gnisser?

 

Mener på han sa at det var under dekselet på bakre høyre side i motorrommet (der hjernen ligger?), Dvs avisoleringen hadde skjedd der, rett før den gikk inn i hjernen såvidt jeg forstod. Men vet ikke om det er kun F32/F36 relatert.

Ja ser det forståelig nok går litt i andre prioriteringer for tida :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, papertiger skrev:

Mener på han sa at det var under dekselet på bakre høyre side i motorrommet (der hjernen ligger?), Dvs avisoleringen hadde skjedd der, rett før den gikk inn i hjernen såvidt jeg forstod. Men vet ikke om det er kun F32/F36 relatert.

Ja ser det forståelig nok går litt i andre prioriteringer for tida :D 

Det er en "utbredt" feil dessverre. Nå har jeg foreslått jordfeil to ganger siste måneden, E61 og E71, det stemte begge ganger. E61 var jordingskabelen i motorrom slete av, og E71 var det jord bak under bil som var dårlig/irret og noe til startmotor som var slete. Nettsiden jeg fant det på omhandlet en E70 X5 som hadde samme symptomer og feilmeldinger. Feilmeldingene viste feil fordi det var elfeil...

På E91en lå det en ledning å gnisset mot metallklipset på luftfilterboksen, men jeg oppdaget det før det var gått hull på ledningsisolasjonen og fikk beskyttet ledningen bedre, samt "ufarliggjorde" klipset med litt eltape. :)

Tror det kan være lurt å ta en inspeksjon på synlige ledninger en gang i året eller noe. Legge det til en rutine ved oljeskift f.eks.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

@Marius2002 ja har sett at det har vært flere tilfeller på flere områder vedr. Gnissing på ledninger. Her var jo ledningen skjult, så sjekker ikke det automatisk. 

Ellers har det ikke skjedd så mye siden sist, men en liten update er da på sin plass: 

Kom hjem fra Dybdahl-konsert i Køben helga før jul, starta opp Minien i 8 negative grader på Sola lufthavn. Var ikke før komt ut av parkeringsplassen før den begynte å jage og fuske noe veldig, og massiv hvit røyk fra eksosen. Mistenkte først gåen toppdekselpakning, men ingen olje i kjølevæska og nivået var fint. 

Her står den å surmuler mens jeg varmer meg inne på bensinstasjonen i påvente av Falck. Selvfølgelig med Falck friskt i minne fra noen uker tidligere 😂 

AFC900C7-261F-40F1-8A46-2E728FE1A29D.thumb.jpeg.ad3e1255b02f95d15bb6eac3eaae1ebe.jpeg

Fikk hevet den på bergingsbil bort til Bavaria. Meldingen kom dagen etter - den hadde hoppa 2-3 tenner på registerkjedet. Intet mindre enn 27000kr lød tilbudet på for hele jobben. For å gjøre en lang historie kort: enda opp med å bytte kun kjedestrammeren siden alle komponenter såg fine ut og alt var byttet 40000km tidligere. Om det var en defekt i selve strammeren kan dette forårsake slakt kjede siden den er drevet av oljetrykk. Slapp da unna med 6600kr for all jobb og testing. Puh! Bilen går som den skal, men vurderer sterkt å montere et dobbelt catch can oppsett fra Saikou Michi til våren/sommeren. Da får vi separert ut oljedampen på sin ferd fra veivhusventilasjonen på topplokket til innsuget. Tror Minien rett og slett furter litt etter manglende oppmerksomhet, for den ene xenonpæra røk nettopp (fikk heldigvis tak i en ny Philips på finn til en rimelig penge), og nå har den begynt å lekke i en o-ring på ene slangen fra intercooler til innsuget. Smal sak å bytte alt dette selv da :)

4’eren fungerte upåklagelig og forutsigbart på alle føreforhold som vinterbil i juleferien. Svarte Thule Wingbar Edge ble kjøpt inn sammen med Whispbar WB300 skiholder.

D03B6BAA-344F-4FBA-A077-106DC9613D80.thumb.jpeg.bd53e41cb924a4664afcd74f76589327.jpeg

Sistnevnte ble nettopp byttet med Yakima FatCat 6 EVO (for et navn!!), som egentlig er samme som Whispbar bare svart blank. Gleder meg til å få den på bilen!

Nedsnødd på Haukeli:7A777337-5EA3-4B6F-AA01-3023E5246A06.thumb.jpeg.b3baeaf62cdab935ab1a5eeac504be4f.jpeg

Framgravd og snudd!F6D90677-8D8C-4F36-BC61-3F956CC4D591.thumb.jpeg.31fc89e89064025eade3fc6f24ae69b2.jpeg

Endelig vasket etter alt for lang tid uten. Underspylingslansen jeg kjøpte til Nilfisken  har virkelig fått kjørt seg - lå et helt sandtak igjen etter vasken :D D3E2E3E1-4348-4FD4-9DA1-43A2152D6FDF.thumb.jpeg.acc2ba93a0fff9e47659980c5cefc671.jpeg

Har fulgt litt med på frontlyktene i det siste. Den ene baklykta fikk vi byttet på garanti pga fukt, nå står kanskje frontlyktene for tur? Slik ser begge lykter ut - skal vel ikke være slik dråpedannelse på innsiden? Når det er sagt forandrer det seg veldig - fra ingenting til helt igjendugget. 

46E94D11-E015-4A9A-947B-C5D8B88973EB.thumb.jpeg.a8e652ce45327776f9fef2e2f6dd501d.jpeg

 

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, papertiger skrev:

@Marius2002

Har fulgt litt med på frontlyktene i det siste. Den ene baklykta fikk vi byttet på garanti pga fukt, nå står kanskje frontlyktene for tur? Slik ser begge lykter ut - skal vel ikke være slik dråpedannelse på innsiden? Når det er sagt forandrer det seg veldig - fra ingenting til helt igjendugget. 

46E94D11-E015-4A9A-947B-C5D8B88973EB.thumb.jpeg.a8e652ce45327776f9fef2e2f6dd501d.jpeg

 

 

Har nettopp vært innom bmw med mine frontlykter. De bytter ikkje første gangen en er innom. Mine ble tørket opp der og fikk beskjed om å komme tilbake hvis det kom dugg/dråper i lykta igjen. Dersom det kommer tilbake trur eg dei bytter lyktene på garanti. Så greit å stikke innom å få det dokumentert med en gang. Det er jo dyre saker så eg skjønner jo at dei vil prøve å fikse problemet uten å bytte lyktene.  

Ifølge bmw skal det ikkje være fare for at komponenter i lykta skal bli skadet av fukten som samler seg i lykta. 

Slik såg mine lykter ut.

A6C0D226-F6B3-4AAF-BD6D-8DDA9437D014.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jokkis skrev:

Har nettopp vært innom bmw med mine frontlykter. De bytter ikkje første gangen en er innom. Mine ble tørket opp der og fikk beskjed om å komme tilbake hvis det kom dugg/dråper i lykta igjen. Dersom det kommer tilbake trur eg dei bytter lyktene på garanti. Så greit å stikke innom å få det dokumentert med en gang. Det er jo dyre saker så eg skjønner jo at dei vil prøve å fikse problemet uten å bytte lyktene.  

Ifølge bmw skal det ikkje være fare for at komponenter i lykta skal bli skadet av fukten som samler seg i lykta. 

Slik såg mine lykter ut.

A6C0D226-F6B3-4AAF-BD6D-8DDA9437D014.jpeg

Hmm, greit å høyre. Får stikke innom de ein dag, som du seier - greit å dokumentere det. Og forstår godt at de tørker ut først, kan ikke være billig å bytte hele lykta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...