Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

Ja det er glimrende i bruk og ikke dyrt i innkjøp sett i forhold til hva som følger med. Hadde ikke boder store nok, så måtte bli taket i carporten. Vi kommer nok til å montere den på når alpinsesongen setter igang og ha den på til sesongen er over - det eneste jeg ikke liker helt med det er manglende tilgang til taket på bilen ved vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Strandveien Auto idag angående Hartge-fjærene som står på bilen. Hartge har nå lagt ned, så ikke mulig å få tak i nye deler for de som vil det, men jeg var mest interessert i hvor mye fjærene senket da dette ikke står i vognkort. Svaret er 30mm senk framme/bak på de aktuelle fjærene.

 

Er det noen som vet hvor mye høyere E91 xDrive er enn vanlig E91, og hvor mye M sport understellet senker på en E91?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Strandveien Auto idag angående Hartge-fjærene som står på bilen. Hartge har nå lagt ned, så ikke mulig å få tak i nye deler for de som vil det, men jeg var mest interessert i hvor mye fjærene senket da dette ikke står i vognkort. Svaret er 30mm senk framme/bak på de aktuelle fjærene.

 

Er det noen som vet hvor mye høyere E91 xDrive er enn vanlig E91, og hvor mye M sport understellet senker på en E91?

 

Xdrive er samme høyde som vanlig uten Msport. Msport senker 15mm. hartge fjærene jeg kjøpte til min bil senket 30mm :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xdrive er samme høyde som vanlig uten Msport. Msport senker 15mm. hartge fjærene jeg kjøpte til min bil senket 30mm :)

 

Ok - makes sense :) Fikk også opplyst at de er progressive, noe som stemmer bra med kjøreopplevelsen min - komfortabel på vanlig kjøring og over ujevnheter i veien, men ligger veldig bra i sving når den presses. Mulig progressive er mer regel enn unntak for senkefjører, men har blitt svært positivt overrasket, både med tanke på komfort og kjørbarhet i det daglige, da jeg for en tid tilbake aldri kunne tenkt meg å eie en senka nyere bil (trodde jeg var ferdig med det etter to senka japsebiler).

 

Prøvde forresten en kollega sin E92 M3 DCT her forleden, den var pinnstiv i forhold! Men gikk jo som et uvær, skikkelig bøllebil :D

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - makes sense :) Fikk også opplyst at de er progressive, noe som stemmer bra med kjøreopplevelsen min - komfortabel på vanlig kjøring og over ujevnheter i veien, men ligger veldig bra i sving når den presses. Mulig progressive er mer regel enn unntak for senkefjører, men har blitt svært positivt overrasket, både med tanke på komfort og kjørbarhet i det daglige, da jeg for en tid tilbake aldri kunne tenkt meg å eie en senka nyere bil (trodde jeg var ferdig med det etter to senka japsebiler).

 

Prøvde forresten en kollega sin E92 M3 DCT her forleden, den var pinnstiv i forhold! Men gikk jo som et uvær, skikkelig bøllebil :D

 

Det er nesten et must når amn senker. H&R fjærer er vell like myke ved vanlig kjøring, men når du begynner å presse på så er det så klart stivere. :) 

Har du noen videre planer for bilen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten et must når amn senker. H&R fjærer er vell like myke ved vanlig kjøring, men når du begynner å presse på så er det så klart stivere. :)

Har du noen videre planer for bilen? :)

 

Ikke noe mer enn det som står på side 2, første post om denne bilen. Har listet litt opp hva som skal gjøres og hva jeg ønsker framover. Må ta det litt i forhold til økonomien også, mulig vi skal ha en billig bil nr. 2 når F20'en leveres inn, så må velge oppgraderinger med omhu. Men tar litt og litt :)

Flushing av girkasse og felger er første pri, og denne bilen ble på en måte inspirasjonen - den har de rette felgene etter min smak, samme senk osv - stilfullt men diskret og ikke mer enn det;

post-73261-0-78324500-1441711335_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var girkassen renset, flushet med 11 liter olje, filter byttet og ny olje (BMW original) fylt på. Verkstedet som utførte jobben sa også at det nå var kommet serviceindikatorer på bytte av olje på automatkassen, så denne var også nullstilt. Jeg vet ikke hva den slår ut på, og hvor den vises.

 

Mulig det er placeboeffekten som spiller meg et puss, men jeg synes å merke at girkassen slurer mindre enn før - det vil si ved gasspådrag er den raskere og mer direkte i reaksjonen. I tillegg virker den å være mykere og en smule kjappere i girskiftene. 

 

Absolutt verdt kronene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var girkassen renset, flushet med 11 liter olje, filter byttet og ny olje (BMW original) fylt på. Verkstedet som utførte jobben sa også at det nå var kommet serviceindikatorer på bytte av olje på automatkassen, så denne var også nullstilt. Jeg vet ikke hva den slår ut på, og hvor den vises.

 

Mulig det er placeboeffekten som spiller meg et puss, men jeg synes å merke at girkassen slurer mindre enn før - det vil si ved gasspådrag er den raskere og mer direkte i reaksjonen. I tillegg virker den å være mykere og en smule kjappere i girskiftene. 

 

Absolutt verdt kronene!

 

Er det lov å spørre hvor mye du betalte for dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer spørsmålet her også: har lest meg litt opp på diverse forum på dekkdimensjoner, og har lite lyst på en bil som får dårlig kjørekomfort og kjøreegenskaper pga dekka.

Må tenke på å bestille dekk til 19" felgene snart så de er klare, og har 3 dekkdimensjonkombinasjoner å velge mellom:

225/35-19 + 255/30-19 (godkjent i vognkort og original dimensjon)

235/35-19 + 265/30-19

235/35-19 + 275/30-19

Må ta hensyn til forskjell i rulleomkrets også pga xdrive.

Felgene er OEM 8x19 foran og 9x19 bak - hva er grensene på dekkbredde her? Ser det er mange som bruker 235+265 selv med xdrive, noen bruker 235+275 pga komfort og felgbeskyttelse. Hadde i utgangspunktet tenkt 225+255 men begynte å lure på om 235+275 er et reelt alternativ, men om det er begrensninger i økning i dekkbredde i forbindelse med EU-kontroll? Og er det noen som har noen gode erfaringer med det ene eller det andre eller begge deler?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge vegvesenet (og Lovdata, som teksten er hentet fra) gjelder dette:

 

 

Ved skifte av dekk fra diagonaldekk til radialdekk skal det påses at dekkets bæreevne er tilstrekkelig og at dekket er tilpasset felgen. Det forutsettes overgang til tilsvarende dimensjon for radialdekk, med en maksimal variasjon på ± 5%, jf. STRO-normen.

 

Hva man legger i "tilsvarende dimensjon" er litt vanskelig å si, men mest sannsynlig hadde det gått greit med nevnte dimensjoner, så lenge du er innenfor 5%.

 

...men så har man kravene i dagens EU-kontroll (link) som sier dette:

 

 

Kontroller dekkenes spesifikasjoner mot vognkortet (dimensjon, lastindeks/lag, hastighetsmerking)/tilstand.

 

Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort godtas tillatelse fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Slik tillatelse fra fabrikant kan være i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ dekkdimensjon for aktuell modell.

 

Så da spørs det om det kanskje ikke er like greit å bare benytte seg av originaldimensjonen. Det hadde ihvertfall vært mitt valg.

 

For min egen del lurer jeg på hvor firkantet de faktisk er på dette. Jeg har 19" vinterfelger, og originaldimensjon her er 245/35 både foran og bak. Jeg kjører med 235/35, så om de er vanskelige nok kan dette faktisk gi en toer-feil. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer spørsmålet her også: har lest meg litt opp på diverse forum på dekkdimensjoner, og har lite lyst på en bil som får dårlig kjørekomfort og kjøreegenskaper pga dekka.

Må tenke på å bestille dekk til 19" felgene snart så de er klare, og har 3 dekkdimensjonkombinasjoner å velge mellom:

225/35-19 + 255/30-19 (godkjent i vognkort og original dimensjon)

235/35-19 + 265/30-19

235/35-19 + 275/30-19

Må ta hensyn til forskjell i rulleomkrets også pga xdrive.

Felgene er OEM 8x19 foran og 9x19 bak - hva er grensene på dekkbredde her? Ser det er mange som bruker 235+265 selv med xdrive, noen bruker 235+275 pga komfort og felgbeskyttelse. Hadde i utgangspunktet tenkt 225+255 men begynte å lure på om 235+275 er et reelt alternativ, men om det er begrensninger i økning i dekkbredde i forbindelse med EU-kontroll? Og er det noen som har noen gode erfaringer med det ene eller det andre eller begge deler?

Gå for originalt, da slipper du problemer med xDriven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...