Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Gorg skrev:

På tide 😃 

Fått testet ut forskjellen?

Ja såvidt, kun på motorveien på vei hjem fra tuningen. Merkbart kvikkere, girer finere og holder koken mye lengre ut på girene. Nå merket jeg plutselig at den tidligere har framstått som litt tungpustet, der den nå er mye mer lettpustet.

8 timer siden, Eivind320x skrev:

Om ikke jeg har sovet i timen, så har vell ikke N47 motoren veivhusventilasjon filter?

Jo, men etter hva jeg har klart å lese meg til på et par timer så er det integrert i topplokket? Så skal filteret byttes så må hele lokket byttes. Bavaria bekreftet også dette. Men sjekker litt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 16.6.2017 at 22.59, Knoett skrev:

Ahh, akkurat ferdig med utvidelse av terrassen selv 👍 klart for sommeren! 

Det ble steg 1 med moderert dreiemoment? Både kasse og motor burde fint tåle mer effekt, men du har alltids valget senere 

Alltid kjekt med litt småprosjekter som får hodet over på noe annet i hverdagen :) 

Noen ekstra kvadrat ble det - klart for beising nå, etter to runder med terrasserens på eksisterende terrasse (viser ikke på bildet).

IMG_0932.thumb.JPG.9562f830c857d5f36ce1d6550595dffb.JPG

Utesofa ble det også! Den skal males i samme farge som boden og deretter skyves helt inn.

IMG_0969.thumb.JPG.375197686fc15d2e0e2df4a761df1a00.JPG

Korrekt, steg 1 med ca 390Nm. Bilen kjennes original+, dvs som om den endelig har fått frie luftveier :D  motor tåler mye mer, kassen tåler noe mer, men ville unngå vibrasjoner. Tror nok ikke vi har bilen lenge nok til at noe mer blir vurdert :) har du gjort noe med F34en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gorg skrev:

Bra snekkerferdigheter!

Holder selv på med en liten platting på "gammelhuset" :) 

Takk! Er en ypperlig avkobling å drive på med slikt :) 

Liten update: har hatt Minien inne på Vehicle Check og EU hos Bavaria (EU-kontroll til halv pris når den tas sammen med en service). Den ble ikke godkjent :o pga dugg i tåkelys foran. De funker, men de er fulle i kondens, noe som visstnok er vanlig på disse bilene etter å ha lest litt. Vurderte OEM LED retrofit kit, men det kostet en del mer enn det smaker, så jeg fant et sett helt nye originale tåkelys fra junaiten på eBay til 1100kr inkl frakt, importavgifter. Bavaria ga meg tilbud på 1750kr per stk..

Så det blir bytte av de før etterkontroll. Men det betyr at jeg må bytte venstre tåkelys på E91'en også før EU, da den lider av det samme. Ser ut som at Tyskland er det beste landet å handle fra her, har funnet et par aktuelle pent brukte originale til en ok penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har for tiden ferie, og har brukt den hjemme på hageprosjekter og på bilene de to siste dagene da jeg ikke har fått lagt på voks siden i fjor høst.

I går skulle BMW'en til pers:

Vanlig regle: Prickbort og Nerta, men tok i tillegg to omganger med Korrosol. Det trengtes. Etter nedvask med Bathe+ prøvde jeg claymitten jeg kjøpte hos Bilnerden. Funka fjell, tok alt som var av resterende partikler! 

Litt å jobbe med for Korrosolen:

IMG_1103.thumb.JPG.0206aeb3cd694a1a57152a39becccccd.JPG

Motorrommet fikk litt Nerta før skånsom avspyling og dusjing med AG Vinyl and Rubber Care.

IMG_1122.thumb.JPG.52d11633331c42093b8d6a11db7b0483.JPG

Ferdig Pricket, nertet, bathet, clayet og tørket, klar for voks!

IMG_1105.thumb.JPG.7c115c7a7ddc334eb0bdde9f70f65c7f.JPG

Ville prøve ut Fusso denne gang. I tillegg kjøpte jeg meg Black Mamba hansker på BN - greit med litt HMS.

IMG_1111.thumb.JPG.d66db87868f0551770f3762a848aac1b.JPG

Og @Gorg - denne gangen satte jeg inn dekk med Gtechniq T1! :D samt litt matt plastikk som kom seg betraktelig.

IMG_1117.thumb.JPG.6e93515d3242c716ccc002f0c0f11911.JPG

Ferdigbilder (kun vask og voks - ikke polert):

IMG_1119.thumb.JPG.1ffcd407a44436ac48babd1d5a18c289.JPG

IMG_1121.thumb.JPG.2bc3763c519533cc43188b503d0824db.JPGIMG_1108.thumb.JPG.6320308c6ada6fa0c517dbf74f5d73b0.JPGIMG_1112.thumb.JPG.82f1b27614815abf315bc009cc8347e8.JPG

Så kom plutselig denne tikkende inn...

IMG_1118.thumb.PNG.364aa7b93b9d75913e929e56d9272cf2.PNG

Så da fikk denne tilsvarende behandling idag: 

IMG_1124.thumb.JPG.a5e1401147f6f22f37c2094240897441.JPG

Overraskende lite for Korrosolen å jobbe med på sidene, men på taket var det full fest!

IMG_1125.thumb.JPG.d26bb0720bc7d0973acaaeff67e546fb.JPG

Eneste skår i gleden var syre fra måkedritt som hadde etset seg fast i lakken og ikke var til å få vekk, så må nok proff hjelp til her.

IMG_1132.thumb.JPG.bb0da2f06f14453aafbec9dbce364d36.JPG

Ferdigbilder etter vask, clay, voks samt dekk og all plastikktrim (og det er det en del av på denne bilen!) satt inn med Gtechniq T1: 

IMG_1127.thumb.JPG.d08aeb04b3f8258c0d31636edb7768d3.JPGIMG_1128.thumb.JPG.f59a23dd9b6647baabda9d1d03462860.JPGIMG_1129.thumb.JPG.770b95d9ea3b57c97a85a789211646f3.JPGIMG_1130.thumb.JPG.63bb9f96cac396401d53a665b239f16c.JPGIMG_1131.thumb.JPG.20129b8e36a6d209c38ab5977fb5a5d7.JPG

Alle ruter inkl panoramatak fikk seg et lag med RainX. A- og C stolpene fikk en kjapp runde med Auto Finesse Triple sammen med Gtechniq sin FP1 pad, hjalp vertfall LITT. Motorrommet på Minien ble vasket for et par uker siden så det ble ikke gjort noe med nå. Begge bilene fikk stå tørt og ubrukt over natta for å la voksen herde best mulig.

Innvendig vask av begge bilene får bli neste jobb :) 

Både Minien og BMW'en hadde hatt godt av en full lakkbehandling etterhvert, men vi får se hva tiden bringer. Blir nok evt satt bort til de som kan det i tilfelle :) 

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker at de steller med bilene! :D
men angående clay, vil anbefale deg og bruke det så lite som mulig :)
bruk heller litt mer av de andre produktene :P clay´n kan gjøre mer skade en nytte hvis du ikke har planer om å polere bilen :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Freakshow skrev:

liker at de steller med bilene! :D
men angående clay, vil anbefale deg og bruke det så lite som mulig :)
bruk heller litt mer av de andre produktene :P clay´n kan gjøre mer skade en nytte hvis du ikke har planer om å polere bilen :)
 

Takk for tips! Når du sier det kan det stemme at jeg har lest det samme - må ha glemt det kraftig ut i iveren etter å få bort de siste partiklene i lakken... 😱. Godt jeg ikke tok hele bilene, men bare litt på dørsidene - man lærer så lenge man lever :P Men vurderer å sette inn Minien i høst for å få tatt en korrigering av lakken og god beskyttelse før vinteren. Mulig det blir gjort med BMWen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at andre også vasker i regnet :P

Støtter @Freakshow ang. clay. Må du først bruke det så gjør man det før en polering. Jeg har forøvrig ikke brukt clay på flere år. Har man kjemikalier til de forskjellige tingene så behøver man ikke det mener nå jeg. 

Du før høre med meg når det lir ut mot hausten om jeg har fått garasjen oppe og gå for polering. Så snart den er tilgjengelig så starter jeg så smått opp igjen polering av andres biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, StigJ skrev:

Godt å se at andre også vasker i regnet :P

Støtter @Freakshow ang. clay. Må du først bruke det så gjør man det før en polering. Jeg har forøvrig ikke brukt clay på flere år. Har man kjemikalier til de forskjellige tingene så behøver man ikke det mener nå jeg. 

Du før høre med meg når det lir ut mot hausten om jeg har fått garasjen oppe og gå for polering. Så snart den er tilgjengelig så starter jeg så smått opp igjen polering av andres biler. 

Må jo bruke de dagene til noe - nytter ikke å stå ute i solskinn vertfall :P, de dagene. ble brukt på hageprosjekt. Første gang jeg brukte claymitt - så får det være siste gang inntil jeg får meg maskinpoleringsutstyr en vakker dag!

Takk, det skal jeg jammen ha i bakhodet! :) Er jo innenfor bommen også 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Freakshow skrev:

liker at de steller med bilene! :D
men angående clay, vil anbefale deg og bruke det så lite som mulig :)
bruk heller litt mer av de andre produktene :P clay´n kan gjøre mer skade en nytte hvis du ikke har planer om å polere bilen :)
 

Enig, clay bør helst ikke brukes hvis man ikke polerer eventuelt maskinpolerer. For vanligvis vil clay gi riper i lakken.

I tillegg fjerner man mest sannsynligvis beskyttelsen på lakken ved bruk av clay.

Men herlig å se bilene få stell @papertiger! Inntrykket av Fusso?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gorg skrev:

Enig, clay bør helst ikke brukes hvis man ikke polerer eventuelt maskinpolerer. For vanligvis vil clay gi riper i lakken.

I tillegg fjerner man mest sannsynligvis beskyttelsen på lakken ved bruk av clay.

Men herlig å se bilene få stell @papertiger! Inntrykket av Fusso?

Beskyttelsen skulle jo vekk uansett siden ny voks skulle på, men ser at jeg har blingset her :P 

Takk, begge bilene har i tillegg blitt vasket innvendig de siste dagene. Greit å ha ting på stell - kjøpte Auto Finesse Verso APC og blandet ut til bruk på interiør - fungere veldig bra!

Førsteinntrykket av Fusso: syk vannskrekk! :D så får tiden vise hvordan inntrykket blir videre, men ser også mange bruker Fusso på felgene med stort hell - har du prøvd dette eller holder du deg til Autobahn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, papertiger skrev:

Beskyttelsen skulle jo vekk uansett siden ny voks skulle på, men ser at jeg har blingset her :P 

Takk, begge bilene har i tillegg blitt vasket innvendig de siste dagene. Greit å ha ting på stell - kjøpte Auto Finesse Verso APC og blandet ut til bruk på interiør - fungere veldig bra!

Førsteinntrykket av Fusso: syk vannskrekk! :D så får tiden vise hvordan inntrykket blir videre, men ser også mange bruker Fusso på felgene med stort hell - har du prøvd dette eller holder du deg til Autobahn?

😃

Tenkte å kjøpe en boks med Fusso til felgene, ikke like moro å legge men vil tro det holder et år! 👌🏻😃

Autobahn holder ikke kjempelenge, men er digg å legge! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En F11 jeg tok forrige uke la jeg lys Fusso på både lakk og felger. Første gang jeg har brukt Soft99 produkt. Var forsåvidt grei å jobbe med. Tok et par paneler om gangen og buffet av fortløpende. Så liggetiden var vel ca 10 minutter maks. Lakken ble i alle fall SYKT glatt. Har vært skeptisk til Fusso men skal bite det i meg enn så lenge. For etter dette har jeg troen på den :P

 Fargen på F11en er Sophistograu, så det var lett å se at den ikke la noe slør over. Litt svettis ble det, men regner med det forsvinner i første vask. Også greit at det er naboen sin slik at jeg kan følge med. Nå må jeg bare lære ham skikkelig håndvask...

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 11.7.2017 at 11.19, StigJ skrev:

En F11 jeg tok forrige uke la jeg lys Fusso på både lakk og felger. Første gang jeg har brukt Soft99 produkt. Var forsåvidt grei å jobbe med. Tok et par paneler om gangen og buffet av fortløpende. Så liggetiden var vel ca 10 minutter maks. Lakken ble i alle fall SYKT glatt. Har vært skeptisk til Fusso men skal bite det i meg enn så lenge. For etter dette har jeg troen på den :P

 Fargen på F11en er Sophistograu, så det var lett å se at den ikke la noe slør over. Litt svettis ble det, men regner med det forsvinner i første vask. Også greit at det er naboen sin slik at jeg kan følge med. Nå må jeg bare lære ham skikkelig håndvask...

Gjorde det samme på begge våre biler - 1-2 paneler så buffe av. Samme erfaring med lakken, og syk vannskrekk! Alltid kjekt å se folk som vasker bilen med kun hageslange og svamp fra Biltema.. :D 

-------

Som nevnt gikk ikke Mini gjennom EU pga  tåkelyktene, så de ble byttet nå i helga. Fikk tak i to nye, originale lykter fra USA på eBay, og fant en guide på et miniforum som gjorde at jeg slapp å ta av frontfangeren (som en egentlig skal).

Før:IMG_1264.thumb.JPG.38ec81640af606b06d58c56d89ed1928.JPG

Etter:IMG_1271.thumb.JPG.5b7602ff90e7a9eee68042e9970914c4.JPG

Gammel lykt - ikke rart dette ikke gikk gjennom :P:IMG_1268.thumb.JPG.533ed167da5b8baadcfb2423b5fb6e6b.JPGIMG_1269.thumb.JPG.cb6f3f2d7d12ae9faa209a4acbb8dee5.JPG

Ny lykt:IMG_1267.thumb.JPG.4c22dd780637f53ea32908299ef9c588.JPGIMG_1266.thumb.JPG.aa8aadc8b09bdb6cd165d0c031b73103.JPG

En liten formiddagstur i vakre vestlandsomgivelser er alltid kjekt - her på en kjapp tur-retur Sauda - Breiborg (på veien til Røldal og del av Nasjonal Turistvei).

IMG_1280.thumb.JPG.2b5f7298708344759ff61920ff44b168.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...