Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

On 10.5.2018 at 18.56, Walkabout skrev:

Kan ikke bli feil med senk fra ACS! Satt som støpt nå :) 

Takker. Ja ble skikkelig imponert over de fjørene :)

On 11.5.2018 at 12.33, sveigis skrev:

Dette ble fint med senk og løftet utseendet flere hakk :).

Igjen meget pen bil du har her uten tvil .

Takk!:)

On 12.5.2018 at 8.38, Fahad skrev:

Ser veldig bra ut med ACS senk 👌 Burde vært levert slik fra fabrikken 

Enig, perfekt høyde og komfort nå. 

11 timer siden, Gabz skrev:

Gjorde seg med senk, ja!

Takk :)

11 timer siden, awt skrev:

Det ble veldig bra ja. :)

Som flere sier er dette absolutt slik bilen burde vært. Det står sikkert, men spør likevel. Hvor mye er den senket?

Takker :) ACS sier de skal senke xdrive mellom ca. 20-30mm og M sport ca 20mm. Noe jeg tror stemmer ganske så bra. Veldig fornøyd med både komfort og kjøreegenskaper nå, hadde jeg ikke visst bedre kunne jeg lett blitt lurt til å tro at dette var original sportsunderstell :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige helg tok vi oss en aldri så liten ferietur. Etter å ha vasket bilen både utvendig og innvendig, pakket ferdig og sovet litt, satte vi nasen mot Torp kl 0230 på natt til søndag for å nå et fly som gikk til Palma på formiddagen. Stoppet etter 5 minutter på Shellen i Hagakrossen på Tananger for å ha meg en burger før vi kjørte videre da :D og deretter på McD på Kvadrat for å kjøpe pommes frites sammen med en russebuss :D.

Vi gjorde en «driving through the night» som @Blåhvitblogger har gjort og skrevet om ved flere anledninger. Var veldig spent på hvordan beina mine kom til å like så mange timer i bil etter et 6-timers Trailrun maraton på lørdagen, men det gikk overraskende bra. Kjørte nesten 6 timer non-stop, hadde vel totalt 5min kombinert pisse- og strekke-på-beina-pause, og var ikke trøtt et sekund. Dette kan absolutt gjøres flere ganger, bare sørge for å få nok hvile i forkant. 

Vi var framme ca halv 9, og fant en ganske så bra parkeringsplass ved siden av biler som vi antok ble tatt vare på: E80CF0D2-BDD4-409A-8CA4-6587068FBE1C.thumb.jpeg.d08fd9d334e3de23d82152a0ee978594.jpeg

På Palma hadde vi leigd bil (fikk en V40 - utrolig gode seter og lavt støynivå!) og kjørte dit vi skulle et stykke utenfor Palma, samt hadde oss en roadtrip ene dagen nordover. Å leie bil her kan absolutt anbefales, får sett mye av en veldig fin og liten øy. Neste gang blir det nok flere dager samt å få utforsket nordsiden av øya (Port de Soller, Valdemossa osv). 

Vel tilbake i Norge etter noen dager ble det 17.mai feiring i Oslo. Scandic Vulkan fungerte ypperlig og lå veldig bra lokalisert i forhold til Grünerløkka og Akerselva. Fant meg også en fisefin parkeringsplass på P-hus Vulkan der den fikk stå alene i 3 dager før vi tok turen hjem igjen til Stavanger igår kveld.

3AB8C5E4-B995-4F08-AD6A-585358472CD6.thumb.jpeg.f90014f301bafdfda751863d955338f8.jpeg

Alt i alt en veldig fin ferie med mye kjøring både her og der, men lite bilder fra bilturer i Spania dessverre. Får lage reisebrev neste gang heller. Ble totalt ca 1150km på Fireren, med 0,53 l/mil og ca 75km/t i snitt og mye støy fra Bridgestone RFT-dekka :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Firer og Mini opererte som utdrikningslagtransport på lørdag. Fire stk i Minien gikk overraskende fint. Pollenlaget som hadde lagt seg den siste uka på begge bilene kom lett av med en avspyling på selvvask, og tørking ble gjort med foretrukket metode: et lite drag på motorveien :D 

80140BEC-CF95-42C6-8215-5D0D11329C77.thumb.jpeg.9716b0b1b74b8d2fe512ee68dea5948b.jpeg

Mens jeg ventet tok jeg meg et lite trailrun i varmen og avsluttet med å ta med Mini å kjøpe is på nydelige Hommersåk som viste seg fra sin aller beste side i sommervarmen. 

2FBF8D90-7D5D-43C7-8C65-4639ACB32565.thumb.jpeg.6265ba53c9170de8f7435f7fd9076397.jpeg

Rød Cooper S, Sport-knapp med smell fra eksosen, åpent panoramatak, sol og varme blir aldri feil :D 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ikke skjedd allverdens siden sist update, men Mini har fått seg både en tur til Bergen på fest (les: Bergenfest) og en uhyre morsom tur innover til Suldalsheiene og Blåsjø i forbindelse med stiløpehelg. Ingen bilder av de morsomme veiene - tiden på veien ble utelukkende brukt til kjøring og frustrasjon rettet mot saktekjørende turister :D .

Fireren har fått seg nytt tilbehør - takboks. Etter en sesong uten takboks, men med skiholdere, fant jeg ut at så mye vi kjører med ski og brett på taket i løpet av en sesong så må vi ha takboks for å unngå unødvendig slitasje på skiutstyret. Valget falt på en svart NX premium fra Packline selv om jeg selvfølgelig aller helst ville hatt  den i kamuflasjekvit slik som @awt sin :D . Ble offer for en superlørdag hos Mekonomen for noen uker siden, og hentet den nå. Kunne alltids vært lavere mot taket, men har sett verre. Litt av grunnen til NX premium var at den buede undersiden passet forholdsvis greit med det buede taket på bilen. 

988DF35F-8F11-4E09-AB3B-731FDF3D269D.thumb.jpeg.739439cf28d0850553749b76a2324cd7.jpegD00DB96F-83F3-4975-90EF-F1B33542788F.thumb.jpeg.3c4232e825c2c099624ecf586293e9c2.jpeg935A72E3-4290-4CF8-821C-A20CDC46EF6F.thumb.jpeg.85cd8c72caae5fa58aa9c3d2308ce815.jpeg

Så: har sånn halvveis bestemt meg for å rive i et sett nye dekk før Tour de Fis... eh Europa i August. 

Har fått tilbud hos en lokal forhandler:

- Goodyear Eagle F1 Assymetric 2 * RFT til 9500kr

- Vredestein Ultrac Vorti til 5300kr 😱

Det som er interessant er at en annen forhandler samt grossisten av Vredestein i området sier nå at Vredestein har sertifisert visse mixdimensjoner av Ultrac Vorti for BMW med xDrive. Deriblant 225/40-19 + 255/35-19 som jeg skal ha. Den siste batchen som ligger på lager hos de kommer med «for BMW» spesifisert i salgsordre, men uten stjernemerking, noe som var neste skritt. I tillegg står det noe interessant på nettsidene til Vredestein når en søker opp F3x med 18, 19 og 20”: På alle mix dimensjonene (225 + 255) står det «recommended fitted by your manufacturer» og «this tyre requires a special certificate». Så har sendt elektronisk post til både BMW og Vredestein sentralt for å forhøre meg om dette, da jeg godt kunne tenkt meg Ultrac Vorti igjen, samme hva @StigJ måtte synes om dekksidedesignet 😛.

En annen ting som er interessert (for sånne som meg) er at alle de tre lokale dekkforhandlerne jeg har snakket med har spurt om det er en xdrive. Når svaret på det er ja, har de sagt at da krever BMW stjernemerkede dekk pga fordelingskasse. Den ene forhandleren hadde faktisk satt på fire Conti SportContact6 på en F3x xdrive i 19” 225+255 original dimensjon, hvorpå den umiddelbart begynte å nykke i drivverket. Så de måtte byttes i stjernemerkede dekk, da forsvant det. Erfaringen hans var at X5 spiste stort sett det meste av dimensjoner mens F25 var ekstremt nøpen i likhet med F3x.

Avhengig av hva jeg får til svar på mailene, hva i all verden skal jeg velge? 🤔

@Gorg hva er dine erfaringer med nyinnkjøpte ikke-*-merkede dekk?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har GoodYear AS2 RFT originalt på min F31 LCI xDrive, og må desverre si at jeg er MEGET misfornøyd når det kommer til dekkstøy samt jeg har en anelse sporing inni mellom. Nå er mine dekk på 2 sesongen så vet ikke om det har mye innvirkning men anbefaler deg å se på andre alternativer! Om Ultrac Vorti er sertifisert vil jeg si dette må være et veldig godt 1.valg da jeg vet av erfaring at dem er støysvak, men kan slites en anelse fortere enn andre dekk grunmet litt mykere gummiblanding? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Snowbiz skrev:

Har GoodYear AS2 RFT originalt på min F31 LCI xDrive, og må desverre si at jeg er MEGET misfornøyd når det kommer til dekkstøy samt jeg har en anelse sporing inni mellom. Nå er mine dekk på 2 sesongen så vet ikke om det har mye innvirkning men anbefaler deg å se på andre alternativer! Om Ultrac Vorti er sertifisert vil jeg si dette må være et veldig godt 1.valg da jeg vet av erfaring at dem er støysvak, men kan slites en anelse fortere enn andre dekk grunmet litt mykere gummiblanding? 

Takk for tilbakemelding - det er gull verdt, spesielt når du i tillegg har erfaring med Ultrac Vorti. Det meste jeg har lest om AS2 RFT er fra utlandet, og er nok ikke direkte sammenlignbart med norsk asfalt. Jeg har som sagt tatt kontakt med Vredestein sentralt, og kommer til å følge dette opp på mandag. Så får jeg heller kjøpe et mobility kit å ha i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Bestilte akkurat as3 dekket fra byttdekk.com, men avbestilte dem da det viste seg å bli 4 uker leveringstid. Dette selv om jeg var lovet maks ti dager. Etter å ha snakket mye med to personer fra norgesdekk, ble jeg anbefalt å kjøre falken sitt FK510, selv foran vredesten ultra vortic. Jeg fant ikke pris jeg var fornøyd med, så jeg fikk norgesdekk til å ringe en av sine forhandlere der jeg bor, og vips ble prisen akseptabel. Jeg har jo VUVortic på bilen nå. Og som du vet er det gode dekk å kjøre på, og støyer lite, og sporer lite. Jeg hadde valgt dem på nytt hvis det ikke var for at jeg nå prøver falken sine med grei rabatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Gorg skrev:

Foreløpig er jeg kjempefornøyd med dekka! En helt annen bil å kjøre 😃 Går an å føre en samtale uten å rope når det er grovt asfaltdekke 😂

Det e jo det som er problemet nå - vil nesten påstå at det er mindre hjulstøy i Minien. Og det er ikke en bil som er viden kjent for god støyisolering :D  Og ingen antydning til nykking i drivverket? Svigers har Ultrac Vorti på sin F34 xdrive og det funker fint på den.

Apropos Mini - den fikk seg en velfortjent vask både innvendig og utvendig i kveld etter å ha vært forsømt i ukesvis. Skulle ikke så mye til for at det såg bedre ut.

FCFAB82D-0288-401C-9F1A-007F53EED927.thumb.jpeg.00f45beb3501c5301d2c8f35e7aebe0b.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...