Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, papertiger skrev:

Hva var egentlig grunnen til at du måtte ta det i en to-gang? Burde ikke tilgjengelig info (TUV) være tilstrekkelig for godkjenning første gangen?

Jo men timen var booket for senkefjærer og karen på som tok kontrollen kunne ikke tysk, så brukte lang tid på finne utav dokumentene og plutselig stod neste kar der for sin time

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra med senk men Papertiger ,skal ikke ødelegge en fin dag med dette,

Det å vise en bil med senk er ofte et styr føler jeg.

Uansett hvor mye papirer du har osv,finner de en unnskyldning på å ikke godkjenne .

Det er så firkantet at enn kunne spy.

Sånn er de her nede hos meg :).

Som sagt kan sikkert være en smal sak der du skal vise din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.1.2018 at 23.15, danskiii skrev:

Jo men timen var booket for senkefjærer og karen på som tok kontrollen kunne ikke tysk, så brukte lang tid på finne utav dokumentene og plutselig stod neste kar der for sin time

I see. Da får jeg sørge for at kontrollørene skal kunne tysk når jeg bestiller time :P 

23 timer siden, sveigis skrev:

Blir bra med senk men Papertiger ,skal ikke ødelegge en fin dag med dette,

Det å vise en bil med senk er ofte et styr føler jeg.

Uansett hvor mye papirer du har osv,finner de en unnskyldning på å ikke godkjenne .

Det er så firkantet at enn kunne spy.

Sånn er de her nede hos meg :).

Som sagt kan sikkert være en smal sak der du skal vise din.

Har sett eksempler på det ja, men bedre enn å ikke godkjenne - vil ikke kjøre rundt med noe som ikke går gjennom EU pga manglende godkjenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, fupsaker skrev:

Får vel kanskje gjøre det samme selv, da.. :P Min F31 trenger sårt å komme nærmere bakken.. 

Første mann...!! 😂 blir nok nærmere sommeren her. Det er jo en mulighet til å be om et tilbud fra Rossiters - ACS UK - såg på kvitteringen at fjærene jeg kjøpte kom derfra. Sparer muligens litt på det. 

Har lest litt reviews på forskjellige forum, og gjengangeren er at bilen føles mer plantet og mer i kontakt med underlaget, samt mindre roll uten å bli for stiv. Nå kan den føles noe «svevende» og litt for myk, selv om den er utrolig fin og balansert ved aktiv kjøring.

Gleder meg faktisk mest til å sjekke forskjellen ved å bytte ut RFT dekkene, men det skjer nok ikke før neste sesong. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Første mann...!! 😂 blir nok nærmere sommeren her. Det er jo en mulighet til å be om et tilbud fra Rossiters - ACS UK - såg på kvitteringen at fjærene jeg kjøpte kom derfra. Sparer muligens litt på det. 

Har lest litt reviews på forskjellige forum, og gjengangeren er at bilen føles mer plantet og mer i kontakt med underlaget, samt mindre roll uten å bli for stiv. Nå kan den føles noe «svevende» og litt for myk, selv om den er utrolig fin og balansert ved aktiv kjøring.

Gleder meg faktisk mest til å sjekke forskjellen ved å bytte ut RFT dekkene, men det skjer nok ikke før neste sesong. 

RFT er det bare å kvitte seg med. Jeg merket stor forskjell på E90n når jeg gikk fra RFT :) 

Er det ikke vår hos deg snart a? Bare å senke i vei :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ahj skrev:

RFT er det bare å kvitte seg med. Jeg merket stor forskjell på E90n når jeg gikk fra RFT :) 

Er det ikke vår hos deg snart a? Bare å senke i vei :D 

Ja, men skal klare å stå i de en sesong til :P antar det ikke er noen verdi i å selge brukte RFT dekk. Her borte er det da høst hele året, med litt snø innimellom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireren fikk seg en god omgang igår. Lite bilder siden mørket kom før jeg ble ferdig, men med hodelykt og godt mot går det meste. 

Felger og karosseri opp til vinduer dynket i Prickbort:6B5EB4A0-9A7E-41EC-8537-DF682894B62F.thumb.jpeg.882fbef8a83fafd5e8d4511abee3373a.jpeg

Etter latt virke i ~5min - Nerta skumparty. Fikk dratt med seg MYE dritt: 60B4474B-AE39-4989-A4DD-D5FDC4A1CC68.thumb.jpeg.b6fd9e8324d8b833d273a81005da98f2.jpeg

Ferdig håndvaska med MG’s NXT shampoo:1D9D91C3-C291-447B-9AB9-F0465426CA7A.thumb.jpeg.d2920929d35fd5d01be252d1fd6477d8.jpeg

Før tørk fikk den et lag Gyeon WetCoat. 

Tok også en full støvsuging og vask av interiør og vinduer med hhv. AF Verso og Scholl ICE etter mørkets frembrudd. Gummimatter ble tatt ut og skummet med Nerta samtidig som bilen, jobbet inn med børste og spylt rene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk brillefint å godkjenne min senk, utenom at de var litt vrange på uoriginale hjul første gangen så var det enkelt og kjapt gjort, så det ville jeg ikke bekymret meg for :) De aksepterte til og med firehjulskontroll som var eldre enn seks måneder her. Så bare still opp med TÜV, firehjulskontroll og et godkjent/originalt hjulsett så går den rett gjennom med senkesettet. ACS har gode og forståelige TÜV-godkjenninger på sine sett, hos meg står det iallfall både på tysk og engelsk.

Edit: Hvordan en skal få godkjent spacere stiller jeg meg imidlertid skeptisk til. Slik jeg leser reglene så må spacerne være godkjent sammen med det aktuelle felgsettet for å kunne innskrives i vognkort, det holder ikke at spacerne i seg selv er TÜV-godkjent. På alt med felg/dekk/innpress var de fryktelig strenge i Stavanger iallfall.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Walkabout skrev:

Gikk brillefint å godkjenne min senk, utenom at de var litt vrange på uoriginale hjul første gangen så var det enkelt og kjapt gjort, så det ville jeg ikke bekymret meg for :) De aksepterte til og med firehjulskontroll som var eldre enn seks måneder her. Så bare still opp med TÜV, firehjulskontroll og et godkjent/originalt hjulsett så går den rett gjennom med senkesettet. ACS har gode og forståelige TÜV-godkjenninger på sine sett, hos meg står det iallfall både på tysk og engelsk.

Edit: Hvordan en skal få godkjent spacere stiller jeg meg imidlertid skeptisk til. Slik jeg leser reglene så må spacerne være godkjent sammen med det aktuelle felgsettet for å kunne innskrives i vognkort, det holder ikke at spacerne i seg selv er TÜV-godkjent. På alt med felg/dekk/innpress var de fryktelig strenge i Stavanger iallfall.

Høres lovende ut. Har lest meg gjennom både ACS og Eibach sine TÜV papirer for de aktuelle produktene, og de er ekstremt omfattende.

Ang. Godkjenning av spacere: I Eibach sine TÜV papirer er de godkjent for 4GC (Type 3C), der alle de tilgjengelige originale dekkdimensjonene er listet opp i tabell, med innpress før og etter, samt hvilke boltlengde som skal brukes på hver spacertykkelse for BMW LM Räder serien. 

Det står i Lovdata at sporviddeendring må være innenfor det som er godkjent av bilfabrikanten eller av TÜV for den aktuelle motorvogn, samt at dokumentasjon i form av ABE godkjenning for felg, utdrag fra TÜV Räderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. Jeg stiller da med separat TÜV godkjenning for økning av sporvidde for aktuell motorvogn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, papertiger skrev:

Høres lovende ut. Har lest meg gjennom både ACS og Eibach sine TÜV papirer for de aktuelle produktene, og de er ekstremt omfattende.

Ang. Godkjenning av spacere: I Eibach sine TÜV papirer er de godkjent for 4GC (Type 3C), der alle de tilgjengelige originale dekkdimensjonene er listet opp i tabell, med innpress før og etter, samt hvilke boltlengde som skal brukes på hver spacertykkelse for BMW LM Räder serien. 

Det står i Lovdata at sporviddeendring må være innenfor det som er godkjent av bilfabrikanten eller av TÜV for den aktuelle motorvogn, samt at dokumentasjon i form av ABE godkjenning for felg, utdrag fra TÜV Räderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. Jeg stiller da med separat TÜV godkjenning for økning av sporvidde for aktuell motorvogn. :) 

Visste ikke at Eibach hadde spesifikk TÜV-godkjenning til alle (eller mange) originalhjul på sine spacere, men da bør det gå greit å få det godkjent! Praktisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Fireren hos Bavaria idag, de byttet høyre baklykt på garanti, samt at de tørka ut LED-lyktene foran (dette måtte ifølge BMW sentralt forsøkes før de gikk til det skrittet å bytte de på garanti - noe som stemmer overens med @Jokkis sin erfaring med dette). 

Sist jeg var inne med bilen for å sjekke lyktene og evt bytte gjorde de også en software update, da jeg hadde slitt med dårlig lyd og skurring fra anlegget ved avspilling av media via USB. Etter denne oppdateringen forsvant det helt, og i tillegg fungerer nå Office med iOS 11 (SMS viser i Office osv) samt at ConnectedDrive fungerer mer sømløst og feilfritt enn tidligere. I tillegg kan jeg nå starte Spotify og andre mediaapper direkte fra Media-menyen i iDrive etter at mobilen er koblet til og ConnectedDrive-appen er åpnet på mobilen.

God service og oppfølging fra Bavaria!

Driver også å vurderer hvilken BSI (år/km) jeg skal gå for. Bilen skal inn på bremsevæskebytte i mars, så må bestemme meg innen dess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvilken BSI som kan lønne seg (og om jeg evt. i det hele tatt skal ha). Bilen hadde en vanlig på tre år når jeg kjøpte den, men den er nå gått ut. Jeg har konkludert med at jeg ikke bryr meg med å ta BSI plus som også inkluderer bremser, da det er stor sannsynlighet for at avtalen går ut før f.eks. skivene må byttes (håper jeg ihvertfall), og uansett så ser jeg ikke noe problem med å ta akkurat dette selv.

Jeg fikk disse valgene fra Bavaria:

Service Inclusive - 5 years / 100,000 km Kr 5.130,-
Service Inclusive - 6 years / 120,000 km Kr 11.115,- 
Service Inclusive - 8 years / 160,000 km Kr 16.102,-
Service Inclusive - 10 years / 100,000 km Kr 7.552,- 
Service Inclusive - 10 years / 200,000 km Kr 25.935,-

Her må det da trekkes fra et bilen er tre år gammel, og den første vil da gjelde i to år. Ettersom vi ikke kjører så veldig mye (bilen er kjørt 43K nå, og vi kjører rundt 12K i året, kanskje mindre ettersom jeg blir ferdig med Stavanger-turene mine til våren) lurer jeg på 10 år/100k km, og da vil denne gjelde i 4-5 år til med vårt kjøremønster. Tvilsomt at vi fortsatt har bilen da, men ser for meg at det vil være positivt å selge med en fortsatt gjeldende avtale.

...men så har jeg også sett litt på Connected Drive-portalen til BMW, og der har man litt andre valg:

4 år/60K km (427,-)
5 år/60K km (712,-)
4 år/80K km (3847,-)
5 år/80K km (4275,-)
4 år/100K km (4845,-)
4 år/120K km (9975,-)

Ingenting å si på prisene  på de to første :D,men synes det er merkelig at de er noen helt andre muligheter her enn hos Bavaria. Uansett så blir det nok for lite med fem år for vår del, så tror ikke noen av de vil være aktuelle. Ellers så må man kjøpe ny avtale innen ni måneder etter at den forrige gikk ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke galne priser - mulig fordi det bare er mellomlegget du betaler. Forhørte meg litt når jeg var inne med bilen, og det som virker mest aktuelt er

5/80 til 10900 ca eller 5/100 til 11600 ca.

Det kommer en service på ca 60k km som koster 8-9000kr, så det skal ikke så mye til før den er tjent inn igjen. Vil tro at med vårt kjøremønster har bilen gått rundt 80k om 2 år, da bilen bikker 5 år. 

Ved utvidelse betaler en mellomlegget mellom den en hadde og den en kjøper. Så dersom jeg kjøper 5/80 nå og utvider til 8/160 senere betaler jeg mellomlegget mellom de to når den utvides til 8/160.

Jeg fikk ikke opp mulighet for kjøp i ConnectedDrive-portalen, sikkert fordi den ikke har BSI allerede. Stod bare henvisning til å kontakte forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...