Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

I går ble de originale Bridgestone RFT-dekka byttet ut med Vredestein Ultrac Vorti i original dimensjon på 19” - førsteinntrykket etter lufttrykksoptimalisering og både motorvei- og landeveiskjøring noen timer innover fra Stavanger til Ryfylke idag er at det er en stor forbedring i både støybilde, sporing og komfort.

Don’t mind the dirty wheels, blir dekk- og felgvask neste uke!

BEEC90F8-F815-41C0-956D-87133AACD860.thumb.jpeg.219663fc3776631b22a6ab4e431cb4b1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoppa i Sildabyen på vei innover, og på parkeringsplassen traff vi ingen ringere enn tvillingbroren!

Som seg hør og bør, tok jeg en inspeksjonsrunde av «den andres» Firer. Var _litt_ misunnelig på det brune Individual skinninteriøret med hvite sømmer. 

På vei ut av parkeringsplassen passerer vi en mann i BMW Motorsport-jakke, men regnet med han var en av de typene som har Harley-jakke men ingen Harley, og at han derfor kjørte hvit Kaskai.

Men nei, han holder litt til høyre og går mot sin Firer, før han får øye på tvillingen og dermed strener rett bort til vår bil, tar en grundig inspeksjonsrunde (langt mer omfattende enn min!) før han etterhvert går videre til sin egen 😂. Herlig situasjon, hadde likt å sett denne episoden på overvåkningskamera. Spesielle folk, disse blåhvitførerne.

161A7610-798F-45B5-B37B-7C6D68D7E7A3.thumb.jpeg.0ff3e3584fc774d65fa35f68b754539a.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frode D skrev:

Haha, hadde vært fint å være flue på veggen der :D

Ja :D jeg skjønte hvor det bar hen, så jeg måtte stoppe borti enden av parkeringsplassen for å få med meg hele greia :D 

1 time siden, andreaskarm skrev:

Bra du ble fornøyd med dekkvalg :-) 

Ja, var veldig spent selv, og har virkelig kjent etter om det er uregelmessigheter i drivverket osv, men alt virker fint. Og dekkforhandleren hadde gode erfaringer med å bruke disse dekkene på BMW med xdrive. 

———————————

Coatingen gir god beading i regnet :) 

9F501E7B-B329-499A-9C4B-6D4FA718EE35.thumb.jpeg.11ec3833c062ab59867ad3817241e294.jpeg

Ellers så mottok jeg på onsdag nytt vognkort med senkefjører innskrevet :D merkelig at de ikke har spesifisert verken merke, type eller part number på fjørene.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.8.2018 at 10.26, andreaskarm skrev:

Ikke dumt. Får jo ofte de til en god pris hos gs.

Har ikke sett de hos GS, men tenkte å skaffe meg en slik: 

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/mini-compressors-and-foot-pumps/kompressor-4-i-1-604195/

og et dekkrep kit hos Biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Eivind320x skrev:

@papertiger Det er først når VTG kassa er slitt at du vil merke problemer med dekk, men når det er sagt ville jeg valgt ei maskinskade dekning på forsikringa. Da forsikringsselskapene ikke har noe krav til dekk, kun service ;) 

Ikke nødvendigvis, da en av dekkforhandlerne jeg pratet med hadde satt nye Conti 19" dekk på en F30 xdrive (byttet fra de originale stjernemerka), og den begynte å tulle med en gang. Og dersom den da hadde vært slitt med kjøring kun på stjernemerka dekk, er det jo et stor svakhet i selve VTG'en. 

Har selvfølgelig superforsikring :) en ting er motor og drivverk, men det går også på ubegrensa leiebil og slik ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Firer på service hos Bavaria Stavanger på mandag, det er ganske «sutalaust» (bekymringsfritt, red. anm. 😛 ) med BSI. Lever inn, vent, hent. 

Det ble utført oljeskift, alle filtere og Vehicle check. Har tidvis fulgt med i iDrive på bremsene, men når de plugget nøkkelen i systemet på service viste det plutselig kun 2200km igjen på frambremsene. Bilen har gått snaue 52000km, så synes dette var noe tidlig. De sjekket under service, og mente at både skiver og klosser burde byttes. Hadde tenkt å skifte de selv etterhvert, men får ikke tid før vi drar på Europa-bilferie på lørdag. Så fikk et tilbud fra lokal forhandler her, og ringte rundt til diverse BMW-forhandlere langs ruten vår i Tyskland. Endte opp med å booke inn service hos forhandler i Bad Hersfeld i Tyskland førstkommende mandag, til litt over halvparten av prisen jeg fikk her på bjerget :). Bare litt dyrere enn om jeg skulle kjøpt uoriginale deler selv. 

Så til spørsmålet: bakbremsene har ifølge iDrive 9000km igjen - og bilen har snaue 2 års garanti igjen. Har tenkt å bytte de selv, men er det noe jeg bør vurdere å få gjort av et verksted med tanke på - 

a) at bilen har gjenværende garanti

b) blir det skrevet inn i serviceheftet i iDrive? Da kan det evt. kun gjøres hos BMW.

Er jo, for å være helt ærlig, spinndyrt å få dette gjort på verksted her sammenlignet med å gjøre det selv, men prisen i Tyskland gjør det jo litt fristende å høre om  pris på å få tatt bakbremsene samtidig. Selv om det er en nokså smal sak å gjøre dette selv.

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, papertiger skrev:

Hadde Firer på service hos Bavaria Stavanger på mandag, det er ganske «sutalaust» (bekymringsfritt, red. anm. 😛 ) med BSI. Lever inn, vent, hent. 

Det ble utført oljeskift, alle filtere og Vehicle check. Har tidvis fulgt med i iDrive på bremsene, men når de plugget nøkkelen i systemet på service viste det plutselig kun 2200km igjen på frambremsene. Bilen har gått snaue 52000km, så synes dette var noe tidlig. De sjekket under service, og mente at både skiver og klosser burde byttes. Hadde tenkt å skifte de selv etterhvert, men får ikke tid før vi drar på Europa-bilferie på lørdag. Så fikk et tilbud fra lokal forhandler her, og ringte rundt til diverse BMW-forhandlere langs ruten vår i Tyskland. Endte opp med å booke inn service hos forhandler i Bad Hersfeld i Tyskland førstkommende mandag, til litt over halvparten av prisen jeg fikk her på bjerget :). Bare litt dyrere enn om jeg skulle kjøpt uoriginale deler selv. 

Så til spørsmålet: bakbremsene har ifølge iDrive 9000km igjen - og bilen har snaue 2 års garanti igjen. Har tenkt å bytte de selv, men er det noe jeg bør vurdere å få gjort av et verksted med tanke på - 

a) at bilen har gjenværende garanti

b) blir det skrevet inn i serviceheftet i iDrive? Da kan det evt. kun gjøres hos BMW.

Er jo, for å være helt ærlig, spinndyrt å få dette gjort på verksted her sammenlignet med å gjøre det selv, men prisen i Tyskland gjør det jo litt fristende å høre om  pris på å få tatt bakbremsene samtidig. Selv om det er en nokså smal sak å gjøre dette selv.

 

Gjør det i Tyskland med alt sammen, så får du alt inn i iDrive, tenker jeg. Det er ikke slik at BMW Norge må skifte for at garantien skal gjelde, vel? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan få alt inn hos BMW i Tyskland så ville jeg kanskje gjorde dette for enkelthets skyld.

Et alternativ, slik jeg alltid gjør (med ting som skal i serviceboken), er å kjøpe inn delene selv også gjør Bavaria jobben. Det gjorde jeg med alt av skiver og klosser som ble byttet for et snaut år siden. Da fikk jeg stempel i serviceboken fra Bavaria :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...