Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

Hos meg var det riktignok bare klossene som måtte byttes bak, men jeg valgte å gjøre det selv da det passet så greit å ta det når jeg skulle bytte til vinterhjul.

Varselet ble nullstilt i instrumentpanelet som vanlig.

Hvordan dette påvirker evt. garanti aner jeg ikke, men kan ikke tenke meg det kan gå utover noe. Byttet ble ikke registrert i iDrive naturligvis (det finnes programmer som gjør dette vel og merke), men kan ikke tenke meg det betyr noe i praksis.

Ringte forøvrig til Bavaria for å booke oljeservice og EU-kontroll, og der lå det inne at mikrofilter (tror jeg det var) og en ting til skulle byttes i juli. Dette har jeg ikke fått varsel på, noe jeg synes var litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Walkabout skrev:

Om du kan få alt inn hos BMW i Tyskland så ville jeg kanskje gjorde dette for enkelthets skyld.

Et alternativ, slik jeg alltid gjør (med ting som skal i serviceboken), er å kjøpe inn delene selv også gjør Bavaria jobben. Det gjorde jeg med alt av skiver og klosser som ble byttet for et snaut år siden. Da fikk jeg stempel i serviceboken fra Bavaria :) 

Ikke alle forhandler som tillater kunder å gjøre det der dessverre, de vil jo at delelageret skal tjene penger også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, fupsaker skrev:

Gjør det i Tyskland med alt sammen, så får du alt inn i iDrive, tenker jeg. Det er ikke slik at BMW Norge må skifte for at garantien skal gjelde, vel? ;-)

Fikk pris fra de nå, men blir litt voldsomt når det ennå er 9000km igjen - hun anbefalte meg faktisk også å kjøre de helt ut, ikke bytte før, da det "potensielt var 5000km i gevinst ihht. BMW sine anbefalinger" - dvs. de 9000km kan fort bli 14000km alt etter kjørestil.

15 timer siden, Walkabout skrev:

Om du kan få alt inn hos BMW i Tyskland så ville jeg kanskje gjorde dette for enkelthets skyld.

Et alternativ, slik jeg alltid gjør (med ting som skal i serviceboken), er å kjøpe inn delene selv også gjør Bavaria jobben. Det gjorde jeg med alt av skiver og klosser som ble byttet for et snaut år siden. Da fikk jeg stempel i serviceboken fra Bavaria :) 

Dette er jo et godt alternativ som kan være verdt å sjekke ut, selv om jeg har problemer med å tro at vår kjære lokale forhandler her ville gått med på noe sånt, bl.a. pga. det @ahj skriver. I tillegg må de da spesifisere at de ikke har garantiansvar på delene? Når jeg nå har sjekket nettsidene du har tipset om tidligere (eurodel.no) kan jeg få Zimmermann skiver, Textar klosser (stod Textar på BMW MINI OEM klossene jeg kjøpte til Minien tidiligere i år...) og Bosch sensor til ca 2000kr. Det er ca 1/3 av tilbudet jeg nå fikk på bytte av bakbremsene i Tyskland, og sikkert 1/4 - 1/5 av pris i Norge. Da er det absolutt verdt å vurdere å gjøre jobben selv. Måtte selvfølgelig sjekke youtube, men virker ikke til å være noe hokus pokus med bremsene bak på F32/F36.

14 timer siden, awt skrev:

Hos meg var det riktignok bare klossene som måtte byttes bak, men jeg valgte å gjøre det selv da det passet så greit å ta det når jeg skylle bytte til vinterhjul.

Varselet ble nullstilt i instrumentpanelet som vanlig.

Hvordan dette påvirker evt. garanti aner jeg ikke, men kan ikke tenke meg det kan gå utover noe. Byttet ble ikke registrert i iDrive naturligvis (det finnes programmer som gjør dette vel og merke), men kan ikke tenke meg det betyr noe i praksis.

Ringte forøvrig til Bavaria for å booke oljeservice og EU-kontroll, og der lå det inne at mikrofilter (tror jeg det var) og en ting til skulle byttes i juli. Dette har jeg ikke fått varsel på, noe jeg synes var litt merkelig.

Ja jeg skal nok måle skivene før jeg kjøper inn noe som helst, kan godt være det er mye igjen der. På Minien var det mye igjen av klossene framme, men plutselig kom bremsevarselet opp. Fant da ut at skiva var slitt langt under minimumstykkelse og sensoren tok i den, så der var det kun byttet klosser, og sikkert aldri skiver :P . Så den sier i fra uansett.

Mikrofilter og den tingen som jeg heller ikke husker hva heter ligger begge under oljeservicen, så det blir som regel byttet samlet. Men i iDrive viser det kun olje ja.

33 minutter siden, andreaskarm skrev:

Tror ikke jeg hadde brydd meg så mye om det. Du får jo ikke en clean service bok uansett når noe skal gjøres her og noe der, selv om begge forhandler BMW.

Clean servicebok bryr jeg meg ikke om, så lenge det ikke har noen innvirkning på garantien eller noe annet å gjøre det selv. Det er jo tross alt slitedeler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler veldig på at de sier noe som helst om du bytter bremsene selv eller ei. E90n var under garanti når jeg monterte Performance bremsene foran, de sa ingenting på det . Ei heller når jeg montert Performance fjærene på bilen, de var det jeg som monterte og de sa at garantien ikke blir påvirket så lenge det er BMW som har fjærene. 

Så har du mulighet å tid hadde jeg nok byttet klosser og skivene selv. Veldig vanskelig å få noe dekt med bremser på garanti har jeg opplevd. Fikk kast i bremseskivene foran på E90n før performancen bremsene, de var veldig motvillig til å dekke det og det ente med at jeg måtte ta storedeler av regningen. Jeg slapp unna med ganske gode rabatter på alt heldigvis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. bremser. Jeg har bilen inne på service og EU-kontroll nå, og der mente de at frambremsene (skiver og klosser) må/bør byttes (har ikke fått varsel i iDrive enda, men mener på det står 7000km der). Uansett, ikke mindre enn 9335,- skulle de ha for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var grunnet slitasje. Ingen av delene var problem for EU-kontrollen (slik jeg forstod det), så regner med jeg kjører til bilen gir beskjed om bytte, så får jeg se om jeg bare bytter klosser eller tar begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎09‎.‎08‎.‎2018 at 17.55, awt skrev:

Hos meg var det riktignok bare klossene som måtte byttes bak, men jeg valgte å gjøre det selv da det passet så greit å ta det når jeg skulle bytte til vinterhjul.

Varselet ble nullstilt i instrumentpanelet som vanlig.

Hvordan dette påvirker evt. garanti aner jeg ikke, men kan ikke tenke meg det kan gå utover noe. Byttet ble ikke registrert i iDrive naturligvis (det finnes programmer som gjør dette vel og merke), men kan ikke tenke meg det betyr noe i praksis.

Ringte forøvrig til Bavaria for å booke oljeservice og EU-kontroll, og der lå det inne at mikrofilter (tror jeg det var) og en ting til skulle byttes i juli. Dette har jeg ikke fått varsel på, noe jeg synes var litt merkelig.

Jeg har opplevd det samme når jeg har tatt oljeservice hos Bavaria, jeg satt og venta og drakk kaffi så kom de ut og spurte om de skulle ta microfilter også fordi bilen ga beskjed om det.  Det viser ikke i idrive men de får det vel ut på nøkkelen tror jeg. Det ligger også inne andre ting som tennplugger, luftfilter, drivstoffilter  etc som har forskjellig intervall som 60.000km 90.000km 120.000km som kommer sammen med et oljeskift.  Det viser i papirutgaven av serviceheftet men ikke i Idrive :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt 

det var det samme som skjedde med meg når jeg hadde bilen på oljeskift og Vehicle check hos Bavaria - CBS viste plutselig 2200km til bytte framme og 9000km bak. Fikk tilbud på snaue 9000kr for bytte av klosser og skiver framme. 

Når vi så hadde kjørt de ca 1100-1200km ned til Bad Hersfeld viste det 1500km igjen framme i iDrive. De tok en sjekk, og sa at både skiver og klosser måtte byttes framme, skivene var til og med under minimumstykkelse. Bak kunne klossene holde 3-4000km til, kanskje til vi kom hjem. Skivene der skulle kunne holde til neste skift av klosser (slik som du også gjorde på din). Så de byttet skiver og klosser framme + klosser bak. Og kjørte de inn samt etterstrammet hjulene etterpå, før vi fikk kjøre videre på Autobahn til München :) .

EU-kontrollen gir ikke feil når det står i CBS at de skal byttes om X antall km, så sant det ikke er forsvarlig å kjøre med 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skivene over minstemål, så tenkte jeg skulle måle selv når jeg skal bytte klosser, så se om jeg tar alt eller bare klossene. Ser ikke for meg at jeg kommer til å kjøre så mye fremover, så er jeg heldig slipper jeg kanskje å gjøre noe før sommerhjulene skal på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er det bilen beregner gjenstående levetid på bremser?  Jeg fikk nye skiver og klosser foran for 1 år siden på 80.000km, etterpå viste den gjenstående levetid 80.000km tror jeg og 60.000km bak, nå et år og 25000km senere har gjenstående levetid foran steget til 100.000km og bak har steget til 70.000km.   Er det noe vitenskap bak disse tallene, er det flere slitasjevarsler etter hvert som klosser blir slittt?  Mulig at disse tallene endret seg etter at bilen fikk en softwareoppdatering men hvis de stemmer så vil frambremsene ha en levetid på 125.000km og det virker vel usannsynlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Hvorvidt den bare teller ned av seg selv, eller om det er en form for logging i forhold til kjøremønster aner jeg ikke, men det hadde jo vært interessant å visst. 125K på et sett høres ikke sannsynlig ut nei. Min er kjørt 55 nå, og jeg har som nevnt 2k km igjen nå i følge iDrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bruker nok kjørestil og kjørelengde, men Bavaria sa også at slitasjevarsleren har flere steg i seg som tar borti skiva. F.eks på Minien så var klossene langt fra utslitt, og CBS viste 11000km igjen, så plutselig en dag kom varsellyset for bytte av bremser opp. Da viste det seg at skivene var helt utslitt, og slitasjevarsleren hadde slått ut på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...