Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

Felgene passet veldig bra! Hvilken voks la du på?

Takk! Glad jeg ikke gikk for M-sport felger, hadde blitt helt feil på en non-M sport bil. Jeg brukte å Meguiars sin NXT gen car wax. Men jeg har MYE (=ALT) å lære når det kommer til shining av bil, har fått noe roen på vask;

Prickbort på tørr bil + Autofoam i noen minutt før høyttrykkspyling

Samme prosedyre med surfex HD

Så en runde med Korrosol (kun før voksing)

Så håndvask med Meguiars NXT gen såpe

Til slutt tørking og voksing for hånd.

 

Dette blir vel som å banne i kirka når jeg ser på hvordan du behandler bilen din, men jeg har ikke tatt lakkrens, polish og voks som normalt bør gjøres (eller?), kun voks for å beskytte lakken. Jeg ser at lakken kunne trengt en skikkelig shining, men lurer på å sette den bort til noen som virkelig kan det, da jeg ikke har garasje å bruke, noe som gjør meg avhengig av bra vær. Kjenner jeg beveger meg utpå kjempetynn is når jeg forklarer hva jeg gjør her, så mottar gjerne tips fra deg på en god oppskrift på vask og rens+polering+voksing! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lite som skjer her, så legger ut et bilde fra onsdag - da fikk jeg vaska sykkelen skikkelig før den ryker inn på vinterlagring i morgen. Dette er kjøretøyet jeg oftest bruker til og fra jobb, og kan karakteriseres som en brukssykkel. I fjor kjørte jeg nesten hver dag fra mars måned til i oktober. Dette året har det blitt svært lite grunnet mye jobbreise, og nå når vi har to biler en periode blir det ofte kjekkere å kjøre bil om været ikke er på topp. Men jeg får alltid et stort glis om munnen når jeg setter meg på den og kjører avgårde!

post-73261-0-59512300-1445019781_thumb.j

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De felgene passet veldig bra. :)

Takk :) ble som jeg hadde tenkt, men var enda mer konkav form bak enn jeg hadde trodd, godt fornøyd med det. Tror derimot ikke det hadde blitt så bra uten senk, hadde sett ut som den hadde stått litt på stylter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Glad jeg ikke gikk for M-sport felger, hadde blitt helt feil på en non-M sport bil. Jeg brukte å Meguiars sin NXT gen car wax. Men jeg har MYE (=ALT) å lære når det kommer til shining av bil, har fått noe roen på vask;

Prickbort på tørr bil + Autofoam i noen minutt før høyttrykkspyling

Samme prosedyre med surfex HD

Så en runde med Korrosol (kun før voksing)

Så håndvask med Meguiars NXT gen såpe

Til slutt tørking og voksing for hånd.

Dette blir vel som å banne i kirka når jeg ser på hvordan du behandler bilen din, men jeg har ikke tatt lakkrens, polish og voks som normalt bør gjøres (eller?), kun voks for å beskytte lakken. Jeg ser at lakken kunne trengt en skikkelig shining, men lurer på å sette den bort til noen som virkelig kan det, da jeg ikke har garasje å bruke, noe som gjør meg avhengig av bra vær. Kjenner jeg beveger meg utpå kjempetynn is når jeg forklarer hva jeg gjør her, så mottar gjerne tips fra deg på en god oppskrift på vask og rens+polering+voksing! :)

Ser ut som du har god peiling på vaskingen :-)

For å minimere slitasjen på lakken kan du tenke at forvasken skal fjerne mest mulig skitt og at bøtta og svamp skal være minst mulig skitten når du er ferdig. Er ikke alltid jeg bruker Prickbort, men Surfex brukes ofte når jeg bare skal spyle av bilen. Ved grundig vask så ville jeg kjørt på med Prickbort på tørr bil(5min), surfex oppå der (5 min) også eventuelt foam oppå der for å dra med seg skiten. Spyle av og så med korosoll ol. Viktig å merke at avfettingen ikke skal tørke på lakken, så i solsteken kan det bli utfordringer. Blir fort skjolder osv.

Håndvasken har jeg lært at man ikke skal bruke roterende bevegelser, ei heller under påføring av voks og polish, bare frem og tilbake eller opp og ned :)

En fordel med polish er å rense lakken før voksen kommer på, minimerer sjansen for å lage nye riper og voksen får best mulig feste om man kan si det sånn med en ren lakk. Er ikke alltid jeg gjør det selv, men sørger alltid for å ha renest mulig lakk. Ta fingrene å dra de langs døra osv under håndvasken gir en god pekepinn.

Skulle gjerne også hatt meg en garasje å stå i, men det får bli med neste hus. Er en stor fordel sent på høsten ihvertfall, svært få tørre dager nå.

Montering av solbrilleboksen var jammen ikke så lett.. Slet med å ha fjærene på sidene på plass under montering, redd for å knekke plastdeler men det gikk til slutt heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har god peiling på vaskingen :smile:

For å minimere slitasjen på lakken kan du tenke at forvasken skal fjerne mest mulig skitt og at bøtta og svamp skal være minst mulig skitten når du er ferdig. Er ikke alltid jeg bruker Prickbort, men Surfex brukes ofte når jeg bare skal spyle av bilen. Ved grundig vask så ville jeg kjørt på med Prickbort på tørr bil(5min), surfex oppå der (5 min) også eventuelt foam oppå der for å dra med seg skiten. Spyle av og så med korosoll ol. Viktig å merke at avfettingen ikke skal tørke på lakken, så i solsteken kan det bli utfordringer. Blir fort skjolder osv.

Håndvasken har jeg lært at man ikke skal bruke roterende bevegelser, ei heller under påføring av voks og polish, bare frem og tilbake eller opp og ned :)

En fordel med polish er å rense lakken før voksen kommer på, minimerer sjansen for å lage nye riper og voksen får best mulig feste om man kan si det sånn med en ren lakk. Er ikke alltid jeg gjør det selv, men sørger alltid for å ha renest mulig lakk. Ta fingrene å dra de langs døra osv under håndvasken gir en god pekepinn.

Skulle gjerne også hatt meg en garasje å stå i, men det får bli med neste hus. Er en stor fordel sent på høsten ihvertfall, svært få tørre dager nå.

Montering av solbrilleboksen var jammen ikke så lett.. Slet med å ha fjærene på sidene på plass under montering, redd for å knekke plastdeler men det gikk til slutt heldigvis.

 

Hmm, takk for tips! Kanskje en idé å spare litt på Prickbort'en da - jeg bruker den for hver vask, noe som kanskje ikke er nødvendig. Jeg må først og fremst få meg en skikkelig skumkanon, den som følger med Nilfisk HT-spylerne er ubrukelig.

Har lest meg til det med rette bevegelser tidligere en plass, så greit å få det bekreftet.

Får bli polish til våren. Jeg har carport, så går til en viss grad selv om det regner, men der jeg bor blåser det nesten alltid litt, så carport er ikke alltid brukbart.

 

Skinninteriøret må også få seg en rens - i hvertfall forsetene. Baksetene ser ikke ut som de er brukt (første eier var selger og andre eier hadde barnesete med teppe i, så de ser nye ut). Sidevangene på førersetet er litt misfarget/preget av km stand- har du noe tips her? Ser du bruker Swisswax kitet, men må det legges farge i skinnet i tillegg?

 

Ang. solbrilleholderen var den mer vrien enn jeg trodde. Jeg slet mest med å bytte rammer, og var sikker på jeg kom til å knekke noe. Enden av fjørene kunne skyves inni noen hakk som holdt de på plass helt til du fikk på plass lokket og roterte det, da smatt de på plass av seg selv.

 

Har du nå 225 foran og 255 bak? Syns det sporer fantastisk lite :)

Hva blir det på vintern?

Flytter seg vel ganske kjapt den sykkelen din? :)

 

Har original dimensjon, 225/35 og 255/30 framme/bak ja. Kjører på Vredestein Ultrac Vorti, og jeg merker merkelig nok ingenting til sporing. Selger på Bavaria anbefalte de på det varmeste også, samtidig som de var en del billigere enn Michelin og Goodyear.

Så er kjempefornøyd med oppsettet, tilstrekkelig komfortabelt å kjøre på også.

På vinteren er det originale Style 285 med 225/45-17 piggdekk. Blir spennende å prøve på denne, samt å se hvordan det ser ut på bilen. Felgdesignet i seg selv liker jeg meget bra.

Ja den flytter seg noe alvorlig, klarer aldri å unngå å få et glis når turtelleren kommer opp i 8-9k rpm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Pakke fra Bilnerden ankom idag!

 

North Detailing Brake Dust Brush

North Detailing MWM3 Wash mitt

North Detailing Microfiber Drying Towel

Foam Lance

Bilt Hamber Auto-Wheel

GYEON Q2M Bathe+

GYEON Q2M WetCoat

 

Gleder meg spesielt til å prøve de to siste for vedlikehold av vokset bil! For ikke å snakke om skikkelig skumkanon med Autofoam - den som fulgte med Nilfisken er jo en tragedie...:)

 

post-73261-0-42882300-1445972476_thumb.j

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakke fra Bilnerden ankom idag!

 

North Detailing Brake Dust Brush

North Detailing MWM3 Wash mitt

North Detailing Microfiber Drying Towel

Foam Lance

Bilt Hamber Auto-Wheel

GYEON Q2M Bathe+

GYEON Q2M WetCoat

 

Gleder meg spesielt til å prøve de to siste for vedlikehold av vokset bil! For ikke å snakke om skikkelig skumkanon med Autofoam - den som fulgte med Nilfisken er jo en tragedie... :)

 

attachicon.gifIMG_0060.jpg

 

Dette blir bra. Ordentlig skumkanon er bare moro å bruke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. Liker slike (bil)nerde-bilder :P

 

Som Gorg er inne på så er du på god vei til skikkelig DCN-vask ;) Men ja, du kan godt begrense Prickbortbruken en del. SurfexHD og Autofoam holder i massevis til forvask ved dagligvasken i sommerhalvåret. Vinterstid kan du godt bruke Prickbort hver annen gang eller alt ettersom hvor ofte du vasker. 

 

Jeg brukte Prickbort ca. annenhver gang forrige vinter. Og korrosol ca. hver fjerde vask mener jeg å huske. Merket fort ruhet nede langs hele bilen hvis jeg ikke bruke korrosolen av og til. Hadde plenty med beskyttelse (voks) igjen da våren satte i gang :) Hadde da lagt to lag med Swissvax Utopia med 14 dagers mellomrom i november/desember. 

 

 

 

Og riktig valg mtp. hjul :D:applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, takk for tips! Kanskje en idé å spare litt på Prickbort'en da - jeg bruker den for hver vask, noe som kanskje ikke er nødvendig. Jeg må først og fremst få meg en skikkelig skumkanon, den som følger med Nilfisk HT-spylerne er ubrukelig.

Har lest meg til det med rette bevegelser tidligere en plass, så greit å få det bekreftet.

Får bli polish til våren. Jeg har carport, så går til en viss grad selv om det regner, men der jeg bor blåser det nesten alltid litt, så carport er ikke alltid brukbart.

Skinninteriøret må også få seg en rens - i hvertfall forsetene. Baksetene ser ikke ut som de er brukt (første eier var selger og andre eier hadde barnesete med teppe i, så de ser nye ut). Sidevangene på førersetet er litt misfarget/preget av km stand- har du noe tips her? Ser du bruker Swisswax kitet, men må det legges farge i skinnet i tillegg?

Ang. solbrilleholderen var den mer vrien enn jeg trodde. Jeg slet mest med å bytte rammer, og var sikker på jeg kom til å knekke noe. Enden av fjørene kunne skyves inni noen hakk som holdt de på plass helt til du fikk på plass lokket og roterte det, da smatt de på plass av seg selv.

Har original dimensjon, 225/35 og 255/30 framme/bak ja. Kjører på Vredestein Ultrac Vorti, og jeg merker merkelig nok ingenting til sporing. Selger på Bavaria anbefalte de på det varmeste også, samtidig som de var en del billigere enn Michelin og Goodyear.

Så er kjempefornøyd med oppsettet, tilstrekkelig komfortabelt å kjøre på også.

På vinteren er det originale Style 285 med 225/45-17 piggdekk. Blir spennende å prøve på denne, samt å se hvordan det ser ut på bilen. Felgdesignet i seg selv liker jeg meget bra.

Ja den flytter seg noe alvorlig, klarer aldri å unngå å få et glis når turtelleren kommer opp i 8-9k rpm!

Bra valg av skumkanon, den er rå!!

Kan bruke mange av de skumsåpene med mye vann iblandet og få mye skum

Ta bilder av setene så er det lettere å si noe om du må ha farge. Men det kan være behov etter noen år å tilføre litt farge. På førersetet mitt er noe av fargene sikkert der du også trenger blitt borte, men det er mer i sporene i skinnet hvor det trengs hos meg. Hvis du har fargekoden får du Leather Healer til den fargen hos Swissvax :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. Liker slike (bil)nerde-bilder :P

 

Som Gorg er inne på så er du på god vei til skikkelig DCN-vask ;) Men ja, du kan godt begrense Prickbortbruken en del. SurfexHD og Autofoam holder i massevis til forvask ved dagligvasken i sommerhalvåret. Vinterstid kan du godt bruke Prickbort hver annen gang eller alt ettersom hvor ofte du vasker. 

 

Jeg brukte Prickbort ca. annenhver gang forrige vinter. Og korrosol ca. hver fjerde vask mener jeg å huske. Merket fort ruhet nede langs hele bilen hvis jeg ikke bruke korrosolen av og til. Hadde plenty med beskyttelse (voks) igjen da våren satte i gang :) Hadde da lagt to lag med Swissvax Utopia med 14 dagers mellomrom i november/desember. 

 

 

 

Og riktig valg mtp. hjul :D:applause:

Prickbort og Korrosol har jo en tendens redusere levetiden på voksen. Overrasket over at du får brukt Korrosol så mye uten at det tærer på beskyttelsen.

Pleier å bare bruke Korrosol og/eller Iron X før voksing, men kanskje jeg tester Korrosol i vinter om det trengs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det tærer selvfølgelig mye mer på beskyttelse ved bruk av dette. Merket jo at det var mindre beskyttelse igjen nede på bilen enn lengre oppe. Men at det fremdeles prellet såpass av etter vinteren var overraskende. Utopia er rå!

Men denne vinteren skal jeg teste Collinite 845 tenker jeg :)

 

Vil ikke spamme en annen brukers tråd med bilder så legger link heller :P

5 måneder gammel Utopia ligger her på en skitten bil som ikke har blitt vasket på nesten to uker. Og jeg er ikke snill med Surfexen for å si det sånn når det vaskes. Max 1:20 blandingsforhold. Må presisere at dette ikke er fra vinteren men nå i sommerhalvåret. Tok bildet forrige uke.

http://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t1.0-9/12141693_10153635571415856_8267493426222005751_n.jpg?oh=43574a08efff53f4d7a338d9eb424add&oe=56D3577A

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra det Stig, er generelt lite så skjer på denne tråden så kjekt med litt bilder :)

 

Stakk innom Porsche Center som ligger rett borti gata for jobb idag - de er approved retailer av Swissvax.

Så da ble det med en krukke med Autobahn felgvoks hjem.

 

Vaska først vinterfelgene med Sonax extreme felgrens + felgbørste, spylte av med vann. De ble grundig vasket med dette etter at vi kjøpte bilen, så var ikke så mye ekstra jeg fikk av, men noe ble det. Er alltid en del som er for vanskelig å få av når de ikke har blitt skikkelig vedlikeholdt fra de var nye, så er en del på innsiden av felgene som ikke går bort. 

 

Tørka de med et microfiberhåndkle før jeg tok felgene inn i boden. 

La deretter på Autobahn både på innsiden, framsiden og senterkopper. 

 

Et lite bilde på tampen, Gorg style :D :

post-73261-0-68917000-1446064077_thumb.j

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut dette :-) flotte felger!

Neste gang du skal vokse felgene prøv Cleaner Fluid Medium eller Strong om du ikke får bort merker eller urenheter. Er polish med slipemiddel, Regular går kanskje også men den er ikke så sterk.

Gjorde dette på OZ felgene på gammelbilen og ting som jeg aldri trodde gikk bort fikk jeg bort (sett bort ifra riper og hakk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...