Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

12 timer siden, papertiger skrev:

Tusen takk! :) har i manges øyne vært sykelig interessert i bil og mc og lest bilblader siden jeg var guttunge, så har aldri kunnet hatt "hvilken som helst bil bare den har fire hjul og ratt". 

1-serien låg på rundt 0,7-0,75 l/mil på daglig bykjøring. På landevei 0,6-0,65 og langkjøring fikk jeg den ned i 0,53 l/mil på strekningen Stavanger - Tønsberg. Alt dette er reelt forbruk som låg ca 0,03 l/mil over det kjørecomputeren sa. Men skal nok gå an å kjøre de enda rimeligere.

Hadde jeg sett etter utelukkende pendlerbil hadde nok en 116d med automat vært å foretrekke mtp. forbruk. Til en pendler/morobil hadde jeg uten tvil valgt 116i motoren (med manuell - ikke velg automat på denne!) - skikkelig morsom å kjøre og mer enn nok effekt. Må si både jeg og fruen savner den skikkelig. 

Wetcoat er ingen erstatning for vanlig voks, men er ment for å vedlikeholde og beskytte voksen og legge et ekstra beskyttende lag oppå om jeg ikke har forstått det feil. La oss si den varer i 2-3 mnd, med avtagende effekt mot slutten. De hydrofobiske egenskapene er sinnsyke, vann og det meste av dritt preller rett av, og bilen er veldig lett å spyle. Absolutt verdt å investere i, er på tilbud på Bilnerden nå ser jeg.

hehe ja vi er flere! :P
jammen takk for tipsa! :D men 0,53 på mula med bensin er jo småsykt da? oO
hva kan 116D bruke da?! oO
 

 

okey! :) ja så det også xD kan hende jeg MÅ bare MÅ ha en flaske :o
takk for veldig utfylte svar og god hjelp hvertfall ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes høyt ut, for å være 1290kg med en ganske gjerrig motor. Skulle tro langkjøringa kunne presses mer ned. Men snittet på bykjøring var veldig imponerende :)

På min klarer jeg 0.68 på det beste, mellom Fauske og Bodø der det ikke er helt flatt heller. 

Da veier min 1540kg, er fra 2009 med en 3.0 l bensinmotor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Freakshow skrev:

hehe ja vi er flere! :P
jammen takk for tipsa! :D men 0,53 på mula med bensin er jo småsykt da? oO
hva kan 116D bruke da?! oO

okey! :) ja så det også xD kan hende jeg MÅ bare MÅ ha en flaske :o
takk for veldig utfylte svar og god hjelp hvertfall ^^

0,53 på langkjøring er en smule høyt som Gorg nevner her, og kan nok gjøres bedre ved mer kjøring i Eco Pro mode.. Men N13 motoren som står i er bevist i flere tilfeller yter mer enn de oppgitte 136hk, - helt opp mot 150-160 reelle hk (en på Bryne målte sin originale 116i på dynapak til 139hk på navet etter 5000 kjørte km). Den føles også sprekere enn en bil med 136hk. Men om vi hadde vært på utkikk etter en sparegris hadde vi valgt 116d. Vi prøvde begge, og falt umiddelbart for bensinutgaven, den er direkte lettbeint og morsom å kjøre, dieselen ble litt kortpustet. 116d med automat tipper jeg ligger rundt 0,5 på bykjøring uten at jeg vet dette.

1 time siden, Gorg skrev:

Hørtes høyt ut, for å være 1290kg med en ganske gjerrig motor. Skulle tro langkjøringa kunne presses mer ned. Men snittet på bykjøring var veldig imponerende :)

På min klarer jeg 0.68 på det beste, mellom Fauske og Bodø der det ikke er helt flatt heller. 

Da veier min 1540kg, er fra 2009 med en 3.0 l bensinmotor.

 

Jeg var egentlig minst fornøyd med snittet på bykjøring - helt til vi fikk vår E91 320xd som bruker mer, den ligger på rundt 0,8 i byen, men klarte 0,49 på langkjøring :D Så ser at 0,7-0,75 ikke er så galt for 116i. 0,68 er ikke galt for en slik motor med automat, det hadde jeg vært fornøyd med!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gorg skrev:

Hørtes høyt ut, for å være 1290kg med en ganske gjerrig motor. Skulle tro langkjøringa kunne presses mer ned. Men snittet på bykjøring var veldig imponerende :)

På min klarer jeg 0.68 på det beste, mellom Fauske og Bodø der det ikke er helt flatt heller. 

Da veier min 1540kg, er fra 2009 med en 3.0 l bensinmotor.

 

Er jo som regel slik at jo større motor du har jo mindre trenger du å bruke den. Min nabo har 530i og den ligger på 0.5-0.6 på langkjøring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble overrasket over effekten på 116i, ikke trodd at det lå på 136hk!

Logisk det ahj sier, for det viser jo Bmw stadig med sine 3.0 diesel og bensin motorer.

Blir egentlig bare mer og mer fornøyd med forbruket på langkjøring når jeg ser nye biler som A3 e-tron og Outlander PHEV med reelle forbruk på over 0.5 på langkjøring.

Ser at 2015 modellen av 116i bare finnes med 107hk, da 2013 hadde 136hk som dagens 118i. 0-100 på 8.8sek (8.5 fabrikk) er ikke dårlig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.1.2016 at 10.35, Gorg skrev:

Ble overrasket over effekten på 116i, ikke trodd at det lå på 136hk!

Logisk det ahj sier, for det viser jo Bmw stadig med sine 3.0 diesel og bensin motorer.

Blir egentlig bare mer og mer fornøyd med forbruket på langkjøring når jeg ser nye biler som A3 e-tron og Outlander PHEV med reelle forbruk på over 0.5 på langkjøring.

Ser at 2015 modellen av 116i bare finnes med 107hk, da 2013 hadde 136hk som dagens 118i. 0-100 på 8.8sek (8.5 fabrikk) er ikke dårlig da!

Stemmer det, 118i LCI erstattet 116i, og 116i LCI erstattet 114i. 
At nye plug-in hybrider bruker langt mer drivstoff enn oppgitt når du kjører mye lengre enn batteriet klarer alene, er en kjent sak (dess lengre du kjører, desto høyere blir snittforbruket når en liten bensinmotor må dra rundt på en forholdsvis tung bil pga. batteripakken).

Hva ligger din 325 på i forbruk på bykjøring/blandet kjøring?

 ------------------

Hadde bilen inne for bytte av framdempere til nye Bilstein B4 gassdempere på onsdag, kjente umiddelbart forskjell etterpå - spesielt i fartshumper. Mye mer stabil og dempet (obviously!) men også litt stivere enn de originale, noe som stemmer bra med hva jeg har lest om de.

Et lite bilde fra henting:IMG_0637.thumb.JPG.243a39a6a0cf42574b28d

Har også bestilt meg Tune2Air WMA3000B etter det @Gorg forklarte i sin tråd. Har lest litt om det, og virker som en billig og bra dings som integrerer bra med iDrive. 

Kommer tilbake med litt bilder og tekst når jeg får prøvd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører jeg stortsett by, og over en lang bratt bakke på vei til byen hver dag, så det gjør nok snittet noe høyere.

Ligger på rundt 12 til vanlig, og da er det vel litt frisk kjøring. Har vært en del høyere nå når det har vært nede i -15.

Snittet hadde sikkert vært lavere om den orginale effekten hadde vært. Er 330i spec på min

Var ikke senking du har gjort nå? Bare byttet dempere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gorg skrev:

Nå kjører jeg stortsett by, og over en lang bratt bakke på vei til byen hver dag, så det gjør nok snittet noe høyere.

Ligger på rundt 12 til vanlig, og da er det vel litt frisk kjøring. Har vært en del høyere nå når det har vært nede i -15.

Snittet hadde sikkert vært lavere om den orginale effekten hadde vært. Er 330i spec på min

Var ikke senking du har gjort nå? Bare byttet dempere?

Du sier 330i spec - betyr det at motor er modifisert til å yte rundt 250-260hk? Drar sikkert godt i vei! 

Kun byttet framdempere fra originale - begge var gåene, men fikk beskjed om av han som gjorde jobben at han regnet at originale dempere holdt +- 150 000km, så disse har gjort sin misjon på 140 000 km. Står allerede 30/30 senkefjører på den, synes den er passe lav som den er. 

--------------------------------------------------

Fikk prøvd Tune2Air enheten, works like a charm! Helt glimrende produkt til den prisen.

Edit: Passer fint nedi midtkonsollen, ikke for lang kabel:

image.thumb.jpeg.82ecdfc9af730a22d2fb2ce

Mobilen kommer opp som USB på External devices:
IMG_0671.thumb.JPG.cfdef4903a57c47ae8388

Spotifyavspilling går fint, gjorde en telefonsamtale der musikk pauset og startet opp igjen automatisk etter samtalen.
IMG_0672.thumb.JPG.9994e6387b19244b4237e

NRK Radio app på iphone funker fint:
IMG_0674.thumb.JPG.9ef9af6e95b639c6198c6

Musikkinnholdet på selve iPhonen vises slik, med mulighet for browsing:
IMG_0673.thumb.JPG.78dd35281eeef652af550

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De delene som var forskjellig på 325i og 330i er byttet. Så 272hk/320nm :) en av få motorer uten turbo som går å hente en del ut av. Mest pga BMW har gjort det enkelt!

Satser på at mine dempere holder litt lengre. Er det noen Bilstein dempere til msport? 

Din ser ut som den har rett høyde, ikke så lav at man subber borti noe og estetisk pent.

Opplevd noen få ganger litt dårlig lyd på Tune2Air, mulig det var filene. Men stortsett ganske lik lyd som med aux, og jeg har ganske god peiling på lyd synes jeg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gorg skrev:

De delene som var forskjellig på 325i og 330i er byttet. Så 272hk/320nm :) en av få motorer uten turbo som går å hente en del ut av. Mest pga BMW har gjort det enkelt!

Satser på at mine dempere holder litt lengre. Er det noen Bilstein dempere til msport? 

Din ser ut som den har rett høyde, ikke så lav at man subber borti noe og estetisk pent.

Opplevd noen få ganger litt dårlig lyd på Tune2Air, mulig det var filene. Men stortsett ganske lik lyd som med aux, og jeg har ganske god peiling på lyd synes jeg selv :)

Interessant å få så mye ekstra ut av en sugemotor med så lite arbeid. Regner ikke med det var mange delene. Får ikke mindre lyst på en slik bil når du kommer å sier sånne ting! 

Hele katalogen til Bilstein ligger på nettet (WebCat), på samme måte som ZF og Sachs og Boge har det. Gå inn og finn bilen din så regner jeg med at de har. Der står det også OEM delenr de passer mot. Jeg valgte B4 (tilnærmet OEM) fordi jeg fryktet at B6 eller B8 hadde blitt for harde for daglig bruk. Hadde jeg vært 18 år hadde derimot valget vært et annet ;) Men har lest flere anbefalinger på Sachs Supertouring enn Bilstein sine, så hadde nok gått for de om de hadde vært mulig å få tak i, men til xDrive er det kun originale og Bilstein å oppdrive. 

Var svært fornøyd med lyden det lille jeg hørte. Dårlig lyd hendte av og til med bluetooth streaming på F20'en vår og, der det var originalt utstyr. 

Edit: ser i WebCat at Bilstein har de fleste typer til din, og Sachs har i sin WebCat også dempere spesifisert til biler med M sport understell.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går godt ja :) Ikke akkurat annonsert det, er ikke så stor endring i effekt at de måler over 15% av det som står i vognkortet. 

Stortsett en oppgradert luftinntaksmanifold (litt dyr del) og omprogrammering. 

Du har ikke vurdert noe ECU remap selv? Er mye som kan potensielt hentes ut men trengs ikke egentlig. Ganske mye nm orginalt

Skal ha det i bakhodet til senere, tror dog ikke det blir noe senking på bilen. (Kanskje med M Performance fjærer)

nok prat om min bil i din tråd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør meg absolutt ingenting, blir kjedelig om det kun omhandler én bil her! :)

Jo jeg vurderer ECU remap sterkt, men nå har vi brukt ca 12k på den med service og nye dempere, så jeg velger å utsette det litt så det ikke blir så mye på en gang. Er veldig usikker på hvilket remap jeg skal gå for også - har fått tilbud på samme pris hos både forhandler av Wetterauer (tysk tuner) og av hovedkontoret til Sedox (Stavanger). ECU må visst fysisk ut på disse bilene da de ble låst fra fabrikk rundt 08-09. Aller helst kunne jeg tenkt meg TRF etter hva jeg har lest her inne, men jeg har ikke anledning til å reise til østlandet/midt-norge for en remap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fikk endelig tatt en skikkelig vask av bilen idag i passende vær;

Prickbort + Surfex HD + Autofoam, deretter høyttrykksavspyling og håndvask med Gyeon Bathe+ etterfulgt av Gyeon Wetcoat og tørk med microfiber.

Eneste irriterende med takboks er at jeg ikke kommer skikkelig til for å vaske hele taket...

IMG_0782.thumb.JPG.ac9d7f3e93a12a8952724

 

IMG_0784.thumb.JPG.eac58f506a34e2c47b147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...