Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Freakshow skrev:

legger du wetcoat etter hver vask? :)

Nei, er vel vertfall 3-4 mnd siden sist jeg la på sist. Er ikke poeng i å legge wetcoat på hver gang, da beskyttelsen holder lenger enn som så - i tillegg er den dyr nok til at jeg ikke vil sløse med den. Var lite og ingenting beskyttelse igjen nå så var på tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, papertiger skrev:

Nei, er vel vertfall 3-4 mnd siden sist jeg la på sist. Er ikke poeng i å legge wetcoat på hver gang, da beskyttelsen holder lenger enn som så - i tillegg er den dyr nok til at jeg ikke vil sløse med den. Var lite og ingenting beskyttelse igjen nå så var på tide.

hehe okey! regna nesten med det egentlig! :D
er vel en veldig grei coating å bruke på vinteren hvis man merker vintercoatingen begynner å falme? ^^
trur jeg må gå til innkjøp av en sånn selv! selv om den sikkert bare blir brukt på vinteren så er det jo greit å ha? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Freakshow skrev:

hehe okey! regna nesten med det egentlig! :D
er vel en veldig grei coating å bruke på vinteren hvis man merker vintercoatingen begynner å falme? ^^
trur jeg må gå til innkjøp av en sånn selv! selv om den sikkert bare blir brukt på vinteren så er det jo greit å ha? ;)

Ja det er en grei forsegler å legge på for å vedlikeholde voks om vinteren har jeg erfart. Anbefaler å prøve sammen med Bathe+ såpe, dvs. håndvask med Bathe+ først. Merker at den også gir veldig god beading til kun såpe å være. Om du deretter legger på et lag med Wetcoat oppå der, skal du ha grei beskyttelse et par måneder :) Gjør det også enklere å spyle dritt av bilen innimellom uten berøringsvask ettersom dritten ikke fester seg like godt. Når jeg skulle vaske 1-serien ca 1 mnd etter at jeg la på Wetcoat, erfarte jeg at såpevannet jeg brukte med vaskehansken nesten rant rett av bilen med en gang - var tydelig at den virka! Jeg kommer nok til å bruke den året rundt - kall meg gjerne nerd, men syns det er morsomt å se effekten av den i regnvær også :D og det har vi jo som kjent nok av hele året her i vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, papertiger skrev:

Ja det er en grei forsegler å legge på for å vedlikeholde voks om vinteren har jeg erfart. Anbefaler å prøve sammen med Bathe+ såpe, dvs. håndvask med Bathe+ først. Merker at den også gir veldig god beading til kun såpe å være. Om du deretter legger på et lag med Wetcoat oppå der, skal du ha grei beskyttelse et par måneder :) Gjør det også enklere å spyle dritt av bilen innimellom uten berøringsvask ettersom dritten ikke fester seg like godt. Når jeg skulle vaske 1-serien ca 1 mnd etter at jeg la på Wetcoat, erfarte jeg at såpevannet jeg brukte med vaskehansken nesten rant rett av bilen med en gang - var tydelig at den virka! Jeg kommer nok til å bruke den året rundt - kall meg gjerne nerd, men syns det er morsomt å se effekten av den i regnvær også :D og det har vi jo som kjent nok av hele året her i vest.

haha er jo en av de små godene med voks er jo å se vannet pærle :D kanskje bestille meg bathe+ og wetcoat senere og få teste! :D begynner faktisk å manke på bilsjampo så må handle mer snart ^^
så takk for tipset! :D
men hvordan vintervoks bruker du på bilen? :)
eller har du en voks du bruker året rundt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Freakshow skrev:

haha er jo en av de små godene med voks er jo å se vannet pærle :D kanskje bestille meg bathe+ og wetcoat senere og få teste! :D begynner faktisk å manke på bilsjampo så må handle mer snart ^^
så takk for tipset! :D
men hvordan vintervoks bruker du på bilen? :)
eller har du en voks du bruker året rundt? :)

Enig :D Har ingen dedikert vintervoks. Har brukt Meguiar's Nxt Gen Tech Wax de siste årene, men etter å ha blitt mer interessert i bilpleie har jeg funnet ut at det egentlig ikke er en voks i ordets rette forstand. Mer en forsegler som gjerne kan ha en voks oppå. Den trenger også herdetid. Tror jeg kommer til å prøve meg på noe nytt til våren, men har lyst å få tatt en skikkelig detailing av bilen også, da jeg ser den sårt kunne trengt det. Det har jeg per i dag ikke utstyr til å gjøre selv, og kommer heller ikke til å prioritere å bruke penger på å få det. Har du noen favorittprodukter du kan anbefale når det kommer til voks og polish?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23.2.2016 at 8.00, papertiger skrev:

Enig :D Har ingen dedikert vintervoks. Har brukt Meguiar's Nxt Gen Tech Wax de siste årene, men etter å ha blitt mer interessert i bilpleie har jeg funnet ut at det egentlig ikke er en voks i ordets rette forstand. Mer en forsegler som gjerne kan ha en voks oppå. Den trenger også herdetid. Tror jeg kommer til å prøve meg på noe nytt til våren, men har lyst å få tatt en skikkelig detailing av bilen også, da jeg ser den sårt kunne trengt det. Det har jeg per i dag ikke utstyr til å gjøre selv, og kommer heller ikke til å prioritere å bruke penger på å få det. Har du noen favorittprodukter du kan anbefale når det kommer til voks og polish?

du har ikke det ja, fornøyd med MG´s voksen da? :)
nei du jeg er helt fersk i hele detaling gamet, men har stort sett handla meg ALT jeg trenger :P er fortsatt litt småting jeg trenger :P blir vel aldri nok ;) xD
men ja må kanskje få lagt på en skikkelig forsegling også no bra voks :) for øyeblikket har jeg bare FUSSO voksen, det er da vintervoksen, men skal få bestilt meg en krukke med SV shield tenker jeg :) usikker på hvem forsegling jeg skal gå for da! :P
har forsovids ikke fått prøvd polerings maskinen enda, men det tar jeg nå når våren kommer, da skal hele bilen gås over :D gleder meg til det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25. februar 2016 at 19.59, Freakshow skrev:

du har ikke det ja, fornøyd med MG´s voksen da? :)
nei du jeg er helt fersk i hele detaling gamet, men har stort sett handla meg ALT jeg trenger :P er fortsatt litt småting jeg trenger :P blir vel aldri nok ;) xD
men ja må kanskje få lagt på en skikkelig forsegling også no bra voks :) for øyeblikket har jeg bare FUSSO voksen, det er da vintervoksen, men skal få bestilt meg en krukke med SV shield tenker jeg :) usikker på hvem forsegling jeg skal gå for da! :P
har forsovids ikke fått prøvd polerings maskinen enda, men det tar jeg nå når våren kommer, da skal hele bilen gås over :D gleder meg til det! :D

Ikke så veldig fornøyd med holdbarheten. Leste i helgen at Fusso voksen ble årets bilpleieprodukt i DCN, så måtte sjekke den ut - det blir den nye voksen min ser det ut som! Billig og ekstremt bra holdbarhet og hydrofobi virker å være gjengangeren i omtalene. 300kr for ei krukke gjør det verdt å prøve vertfall. Tror jeg kommer til å prøve en liten flaske SV cleaner fluid medium før voksing for å se om den kan ta noen av ripene i lakken. Eneste aberet er at jeg må gjøre det for hånd. Men god trening om ikke mer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare skyte inn om Fusso og SV

La på Fusso i høst, og tatt et par vintervasker med masse avfetting og den holder seg svært godt enda. Skal snart ta en skikkelig DCN vask og tar da bilder og skriver litt om det i min tråd. Det er ikke til å stikke under en stol at den ikke lukter godt, den lukter parafin.. Men er ikke vanskelig å påføre, men må buffes av kjapt. Hvis man ikke får bort noen voksrester fjerner likt likt. Dvs Fusso fjerner Fusso flekker. 

 

Hatt Shield på en arbeidsbil og det virket som det holdt godt, men tror ikke den holder like lenge, da den har carnauba voks innblandet og det kan jeg ikke drømme om at Fussoen har mtp lukten. Shield har nok bedre glans dog.

 

Vil anbefale SV Concorso til sommervoks, er ikke mange der ute med like bra glans og dybde, og den lukter fantastisk! Svært god holdbarhet til å ikke være PTFE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Gorg skrev:

Skal bare skyte inn om Fusso og SV

La på Fusso i høst, og tatt et par vintervasker med masse avfetting og den holder seg svært godt enda. Skal snart ta en skikkelig DCN vask og tar da bilder og skriver litt om det i min tråd. Det er ikke til å stikke under en stol at den ikke lukter godt, den lukter parafin.. Men er ikke vanskelig å påføre, men må buffes av kjapt. Hvis man ikke får bort noen voksrester fjerner likt likt. Dvs Fusso fjerner Fusso flekker. 

 

Hatt Shield på en arbeidsbil og det virket som det holdt godt, men tror ikke den holder like lenge, da den har carnauba voks innblandet og det kan jeg ikke drømme om at Fussoen har mtp lukten. Shield har nok bedre glans dog.

 

Vil anbefale SV Concorso til sommervoks, er ikke mange der ute med like bra glans og dybde, og den lukter fantastisk! Svært god holdbarhet til å ikke være PTFE

Greit å understreke at variasjon i "glans" er marginal mellom voksene, det er grunnarbeidet som hovedsaklig bestemmer dette. Ergo, legg pengene i en holdbar voks, og invester størsteparten av tid og penger på grunnarbeidet.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er slik jeg også har forstått det når det kommer til voks og forarbeid. 

Liten update: kom pakke(r) fra Strandveien Auto i går, gleder meg virkelig til å få denne lille detaljen på plass :D 

image.thumb.jpeg.5aaabeb15265e713ae2650f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Hartge eksos mottatt og montert!

Edit: justering foretatt, se s.10.

image.thumb.jpeg.741951d1697b600ba0d6f70

image.thumb.jpeg.d2d87c4b362413202d0e42f

image.thumb.jpeg.7c0a599f61760b21a0f75c7

Er enda ikke helt ferdig med å justere den inn enda, stussene henger litt skeivt bak. Virker som at gummiopphengene har blitt litt slitne og slappe med åra, da den originale potta også hang litt langt ned. Vi brukte en slangeklemme rundt det bakerste gummiopphenget for å holde det oppe i den høyden det skal være i. Har nå bestilt et par forskjellige universale stivere gummioppheng fra GS så får vi se om det hjelper. Bra skal det nok bli til slutt!

Noen som har noen andre tips til hvordan å få stussene riktig justert?

Før/etter :

image.thumb.jpeg.68deb1d4635cc00fa1e773c

image.thumb.jpeg.6d0da3e163d83f909e9257e

Hartge mattesett i stoff er også kjøpt inn siden det kun fulgte gummimatter med bilen.

image.thumb.jpeg.8fcb087addb69d80dfc45a5

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja synes også det ser mye bedre ut, sånn bortsett fra at de henger skeivt akkurat nå.

Er faktisk ekstremt lite forskjell i lyd, muligens en smule grovere om du legger øret helt ned på nivå med utblåset på tomgang. Men jeg stod bak bilen når dama kjørte avgårde idag, og da hørte jeg en litt grovere lyd enn vanlig når hun ga på. Synd å si det siden det gjelder en R4 diesel, men jeg likte lyden! En veldig svakt grovere lyd, ikke noe du legger merke til om du ikke har hørt den originale lyden, og inni bilen hører du ingen forskjell.

Ved å erstatte den bakre lyddemperen med et rakt rør reduserer du også baktrykket i systemet, som gjør at turboen spooler lettere opp. Mulig det er placebo-effekten som spiller inn her, men jeg synes å kjenne at motoren er litt kvikkere i reaksjonen ved belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...