Gå til innhold

Stian's E34 535i Renovering og oppbygging @ E34 Garasjen


RedCab
 Share

Anbefalte innlegg

Etter mange år uten BMW, fant jeg ut at i 2013 skulle jeg handle inn et kurrant objekt. Av tidligere BMW har jeg hatt 90'mod 325i cab, 93'mod 318i Touring og en 85'mod E28.

Jeg er vel litt "old-fashion" da jeg liker eldre BMW, er ikke så fan av de nyere da det blir for rundt i formene :lol: og for mye plastikk og annet rammel :P

Kriteriene denne gangen var: Større bil enn 3-serie, sekser motor (helst stor), og lite/ingen rust.

Så etter flere år med leiting på både autodb, finn, og litt utenom de norske landegrenser...fikk jeg for et par uker siden napp, og jeg slo til da jeg ikke kunne la denne bilen forsvinne fra meg :D

Så jeg endte opp med en 1990 BMW E34 535iA. Så da fikk jeg større bil enn 3-serie, stor sekser, og bilen har nesten ikke rust. Kun litt overflate nederst på venstre framskjerm. kanaler, dørstokker, hjulbuer, baksjermer, ved tanklokket, bagasjeluke og DØRER (til og med bak listene) er rustfritt :D Så jeg er meget fornøyd! Bilen er selvsagt import, så det er vel en av grunnene til at den er berget så godt.

Km.stand i instrument sier 260k men siden bilen er import, så er dette ikke garantert. MEN da denne bilen skal plukkes ned og bygges opp etter eget ønske med nye deler så er ikke km.stand for meg så viktig.

Av utstyr har bilen:

-el takluke med alle funksjoner iorden

-4xel vinduer som virker

-største kjørekomputer

-el klima betjenings panel

- AC

-Mørkt stoff interiør, elektriske framseter alle justeringer.

-Største automat kassen som kom i 34'en

**Diamant svart farge (slik som så mange andre BMW'er)

Feil/mangler:

-Defekt/knukket løfter i toppen og defekt topp pakning.

-Håndbrekk system har låst seg venstre side.

-sikkert diverse slitedeler rundt om

Så et par dårlige bilder:

qyezgaoht5ez6yy98tqu.jpg

bgj56do7oejj1uifccnx.jpg

Planer med selve bilen, da chassi og understell:

-Forstilling og bakstilling, samt alle stag osv demonteres og legges i syrebad

-Overnevnte skal etter syre badet steames, tørkes og lakkeres.

-Nye foringer over hele understellet, samt div whiteline stag foran og bak

-Coilovers justerbart

-Nye framskjermer uten blinklys (side blink)

-Større bremser foran og bak

-AC Shn. bakfanger

-AC Shn kanal skjørter

-V8 panser og grill mm. Bredfronten

-AC Shn frontfanger.

-M5 baklykter (hvite eller tona blink)

-Liten bakrute senker.

-M5 felger 17" med kant (kjøpt inn)

-Sorte DE lykter og tona blinklys og grøftelys (blinklys og grøftelys står på bilen)

** Hellakkering i bilens originale farge...med "noko attåt" :)

Planer for interiør:

-M5 skinn. Sort, grått eller hvitt...spiller ingen rolle så lenge det er helt og pent.

-M-tech ratt type 2.

Planer for drivverk:

-M5 diff med tilbehør

**Bygges om til manuell gir når turbo-bygget begynner :D diesel kasse eller M5

Motorplaner Steg I:

-Demontere toppen fra motor (dette er gjort)

-Toppen sendes så til Autotrim for bearbeiding av ventil seter, porting og det andre som måtte trengs for det kommende turbo bygget.

-Turbo kam handles inn, nye ventiler, andre ventilfjærer, løftere etc.

-Cometic 3 lags stål topp pakning og ARP Studs (Bestillt).

**Motor blokka taes ut av bilen, rengjøres og males. Samt får en sjekk på alt og honing

-Nye olje pumpe, vannpumpe og reg.kjede kit monteres.

-Lage uttak for tur-og retur olje for turboen.

Setter så sammen motor og hiver det inn i bilen, og forhåpentligvis får brukt bilen litt etter alt dette :)

Motorplaner Steg II:

-O-ring fræse blokka, muligens

-Plukker ut veiv, råder og stempler.

-Veiv og nye råder sendes til vektjustering, samt veiva poleres.

-Wiseco Stempler

-Monterer sammen veiv, råder og stempler på motor.

-Bygge grenrør /kjøpe ferdig muligens

-Denne motoren får custom innsug ellerM5 innsug, så får laget dette eller kjøper ferdig laget.Dyser og fuelrail etter hva jeg ender opp med.

-Datasprut av et slag, uvisst enda.

-Drivstoff tilførsel med 2 bosch pumper, Swirlpot og nye drivstoffslanger /rør samt trykk-regulering.

Ønsket effekt etter alt og veldig langt frem i tid...alt i fra 350hk og oppover :lol:

Og som dere ser, så skal jeg bruke mye M5 deler. Så jeg og min garasje partner (som renoverer en 540i) går sammen og handler en M5 i utlandet (sverige, tyskland, sveits etc) og plukker det vi skal ha av deler :)

Biler av hjula som bilen har fått:

22svyuuo8vvcrxy1268k.jpg

a5qjjqp7836l72cj3a4g.jpg

bilde fra demontering av topp. Fyllt litt olje i cylindere da motor blir stående slik en liten stund.

mdk6wo6ll13k13r261xv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en som har skjønt det.. nytt er trist skrap:) har trua på denne!

Hehe...hver sin smak. Men for nytt, blir for plastikk for meg :roll: Har vel også alltid likt gamle biler...gnist, bensin og en skvett motorolje :lol: . Med rett pleie så går de lenge.

Takk for trua di :)

Skal prøve å vedlikeholde denne tråden så godt jeg kan. Er vel ikke det værste eller sykeste renoveringa/bygget som gjøres...men flott at noen følger med å kan komme med tips og motivering :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 12 timer ca krøker vi i E34 Garasjen bilfrakter-henger på gammel Pajero, og kjører sørover og henter nok en E34 540ia :D Min partner in crime som skal ha denne som donorbil :D Synd det ikke var deler på denne som jeg trenger til min..

Så da inneholder verkstedet 1 stk 535ia og 2 stk 540ia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok bra.

E34 med skikkelig motorbygg,det er ikke feil. :)

Så stå på ,dette må følges med på. :wink:

Takktakk :)

Det baller på seg med idèr og ønsker for denne bilen...så blir spennende å se hva jeg får gjort utav den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er mange andre biler som står litt foran i køen før 535'en...så blir d ikke gjort så ekstremt mye enda. MEN..det er da lov å snike litt i køen også. Har begynt å gjøre klar litt ting som skal sendes til pulver-lakkering.

Her er toppdeksel grov slipa, skal få flere omganger med finere pad'er på maskina før det er klar til å sendes avgårde. Org.innsuget og div annet smått skal gjøres det samme med :)

tjbn5pa32r6ungg8vctt.jpg

Og ellers er innkjøp av deler godt igang :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar litt smått på denne innimellom.

Har egentlig klarsignal til å begynne for fullt, da bilen og alt av papirer endelig er kommet mitt navn på. Var planen å få dette iorden først..og nå er det i boks.

Pussla litt med toppen idag.

Før vask og rens :

l1nmwp7nvy555afw0smp.jpg

Noen som ser hvilken ventil den ødelagte vippearmen har stått over? :roll:

Etter:

j1hywnvw8ntqpp3ycwx0.jpg

ybmgnfspo55b74tswunj.jpg

laf2cfx2sf4rwl7bfkw9.jpg

Og skulle ta av dekselet som fordeler lokket sitter på toppen, men det gikk jo ikke da noen har vært der før...og knerta umbrako-bolten som holder braketten til rotor :evil:

8u2vrejz11kjq4or6roa.jpg

ekstra arbeid...

Noe porer og slikt på denne toppen. Mulig denne får bli toppen til Steg I motorplanen min, da det sikkert må høvles litt av denne :? time will show..

Har funnet ut at jeg skal porte denne toppen selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...