Gå til innhold

1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35


henfjel
 Share

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, DanielStance skrev:

Bare 1.5 tonn? Vil ikke den slite med å løfte E34 da? Husker jeg brukte en 2 tonns jekk på gamle touringen, og da ga asfalten etter. :lol:

Kan det da hende asfalten var dårlig? :) Denne jekken er bred og stabil. En løfter sjeldent mer enn 1 tonn med de. Husk at vekten på bilen er fordelt på 4 hjul, så løfter du opp ene hjulen(jekkfeste) er det grovt sett bare 1/4 av bilvekta som løftes(dette selvsagt i grove trekk da litt mer spiller inn). De løftesøylene eller hva det heter man setter under hvert jekkfeste for å løfte hele bilen tar ofte ikke mer enn 650kg pr... 

 

On-topic: E34 er kule biler, jeg liker BBSene :D Det blir knall!

 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Marius2002 skrev:

Kan det da hende asfalten var dårlig? :) Denne jekken er bred og stabil. En løfter sjeldent mer enn 1 tonn med de. Husk at vekten på bilen er fordelt på 4 hjul, så løfter du opp ene hjulen(jekkfeste) er det grovt sett bare 1/4 av bilvekta som løftes(dette selvsagt i grove trekk da litt mer spiller inn). De løftesøylene eller hva det heter tar ofte ikke mer enn 650kg pr...

Er sikkert det ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg som sagt til å teste den, de jekkene vi har i verkstedet jeg skrur i er gamle og skrøpelige, og virker så vidt, så det blir deilig å ha noe stabilt og nytt som faktisk fungerer skikkelig :) 

@Marius2002, takk, tror BBS'ene blir veldig stilige når de blir helt ferdige! Har gitt dem en runde lakkfjerner på kantene, og de er polerte under klarlakken! Ser ut til å ha vært strippet, polert og klarlakket en gang tidligere, så det sparer jo meg utrolig mye arbeid! Når jeg har fått av resten av klarlakken er det bare igjen litt finpussing her og der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag har jeg fullført cruise-kontroll monteringen min! Og det funker fjell!

Når jeg kjøpte delene splitta jeg et ledningsnett fra en delebil, så på forhånd før i dag hadde jeg trekt kablene, og skjøtt dem sammen der jeg splitta det når jeg tok det ut av den andre bilen. Så i dag har jeg hatt ut hele sikringsboksen (demontert sikringsholderen og reléene fra holderen), fjernet teip fra tykke klaser med ledninger og spleiset inn clutchbryter-ledning, ledning til fartssensoren og strøm til systemet på de originale stedene slik biler som ble levert med cruise var koblet! Det hele ble teipet sammen igjen med original BMW elektrikertape, slik at det ser helt originalt ut! Er umulig å se at det er ettermontert, ser helt fabrikkmontert ut :D

Ingen bilder, fordi jeg var så ivrig på å montere sammen og teste, haha.

MEN, nå er det jammen meg deilig å cruise rundt uten å ha foten på pedalen! Hvis jeg bare får tak på en diff med litt høyere utveksling nå, så jeg kan få ned turtallet i høy hastighet (og forbruk..) litt, så blir dette en fantastisk cruise-bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gabz skrev:

CC er en veldig god oppgradering, ja! Etter å ha hatt det på forrige og nåværende bil er det irriterende og abstinensfremkallende å kjøre biler uten. Brukes flittig av meg på langturer også.

Enig! Hadde ikke cruise på førstebilen (hadde ingenting på den), og da jeg kjøpte tds oppdaga jeg den. Nydelig når man kjører på e18 eller e6 feks. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24. april 2016 at 1.45, viggo E34 skrev:

Mye jobb å ettermontere CC? Du plukka den vel ut av en bil på huggern du om jeg husker riktig? Savner det på min 535 

@viggo E34 Ja, det var jo i grunn mye jobb...

Men jeg ser for meg at i din 535i burde det gå lettere. I min bil ligger det ikke stikk klar til ekstrautstyr, slik det gjør i mange E34. Jeg tipper det ligger klar i din. Se etter et ubrukt lyseblått stikk enten bak høyttaleren i fotstøtten eller i boksen i motorrommet hvor ECU'en er (motsatt side av sikringsboksen). Du kan også se på venstre side av motorrommet, halvveis mellom sikringsboksen og frontlyktene. Hvis det ligger klar en sort rund plugg der er alt du trenger aktuatoren med gasswire, spak til rattstammen (burde da ligge stikk klar under dasjen) og kontroll-modulen til det blå stikket! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, henfjel skrev:

@viggo E34 Ja, det var jo i grunn mye jobb...

Men jeg ser for meg at i din 535i burde det gå lettere. I min bil ligger det ikke stikk klar til ekstrautstyr, slik det gjør i mange E34. Jeg tipper det ligger klar i din. Se etter et ubrukt lyseblått stikk enten bak høyttaleren i fotstøtten eller i boksen i motorrommet hvor ECU'en er (motsatt side av sikringsboksen). Du kan også se på venstre side av motorrommet, halvveis mellom sikringsboksen og frontlyktene. Hvis det ligger klar en sort rund plugg der er alt du trenger aktuatoren med gasswire, spak til rattstammen (burde da ligge stikk klar under dasjen) og kontroll-modulen til det blå stikket! :) 

Hvis bilen min har alt det du nevner der, den runde kontakten i motorrommet, blå plugg bak høyttaleren og ledig kontakt ved ECUen...er det da bare å kjøpe delene og plug and play? Regner med noe må kalibreres osv?

Selv er jeg veldig fornøyd med utvekslingen på diffen. Men siden jeg har automat så har den lockup (overdrive) som senker turtallet endel ved motorveihastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blå kontakten er enten bak høyttaleren eller ved ECU'en. Hvis du har den + den runde i motorrommet skal alle ledningene ligge klart, og det burde også være en kontakt ved rattstammen under dasjbordet hvor du kan plugge til CC-spaken.

Da skal det bare være å plugge i kontrollmodulen, og aktuatoren (motoren) samt feste gasswiren dens til gasspjeldet (ved siden av wiren fra gasspedal).

Ingen kalibrering, bare evt. justering hvis det er slakk i kabelen! Gjøres på samme måte som hvis man justerer gasswiren :) 

 

Har du ingen av disse er det myyyye jobb. Men vel verdt det, mener nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • henfjel changed the title to 1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...