Gå til innhold

E46 318d og oljeskift på gearkassen


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en ZF S5D 280Z gearkasse (delenr. 23007503247) som iht. BMW skal ha 1,35 liter av BMW 83 22 9 408 942 (MTF-LT-1) olje. Oljen som er i gearkassen har blitt brukt i over 325000 Km og bør nok snart skiftes, men vet noen om det finnes alternativer til den nevnte oljen (altså fra andre produsenter)?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg flere alternativer når jeg skal forhandle om prisen på selve oljeskiftet ved mitt lokale verksted. De har typisk ikke BMW olje på lager og hvis en annen olje kan brukes er nok også prisen 40-50% lavere på hele jobben inkl. olje.

De pengene jeg evt. sparer her kan jeg f.eks bruke på å få den samme mekanikeren til å lete etter kabelbruddet på vindusviskeren bak. Jeg får mer for de samme pengene og er en lykkelig mann... :)

Det er forresten ikke med overlegg at gearoljen ikke har vært skiftet i løpet av 325000 Km. Jeg har helt enkelt glemt det hele. Gearkassen virker som den alltid har gjort og dermed har jeg ikke ofret den en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har de, men en mekaniker jeg har snakket med om saken forteller at det står en fargekode på gearkassen som forteller mer konkret hvilken olje som skal benyttes. Han var imidlertid ikke i stand til å se fargekoden på min gearkasse og BMW her i Århus henviser bare til den nevnte oljen når de får mitt VIN nummer. Min tanke var derfor at forumet kanskje hadde et alternativt forslag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redline er vel kanskje dyrere enn BMW?

Ellers er vel Castrol både annerkjent og anbefalt av Bmw..

Til M3 etc så skal det være ATF olje, altså vanlig automatgirolje/servo-olje på girkassen, kan ikke skjønne hvorfor det ikke skulle fungere på din bil også :)

Ellers så er vel omtrent like mange meninger vedr olje som det er vedr luft og vannkjølt Porsche :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redline er vel kanskje dyrere enn BMW?

Ellers er vel Castrol både annerkjent og anbefalt av Bmw..

Til M3 etc så skal det være ATF olje, altså vanlig automatgirolje/servo-olje på girkassen, kan ikke skjønne hvorfor det ikke skulle fungere på din bil også :)

Ellers så er vel omtrent like mange meninger vedr olje som det er vedr luft og vannkjølt Porsche :lol:

Hvorfor sjekker du ikke opp ting før du sprer dårlig\feilinformasjon?

Verken M3 eller nyere BMW skal ha vanlig ATF\Dexron III olje.

Redline oljen er ikke dyrere en BMW oljen, som ut til konsument også bare selges i større dunker.

Hva som står i smøretabellene til produsent, stemmer ikke nødvendigvis med hva som er optimalt for den aktuelle bilen. Og har man ikke kompetanse nok selv, så må man få hjelp til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...