Gå til innhold

ny bil,noen som har prøvd f30 316i?


 Share

Anbefalte innlegg

hadde tenkt å kjøpe meg nesten ny bil til sommern. har nå en 2007 318d som har vært helt utrolig trofast i de 3 årene jeg har hatt den .

jeg trenger ikke lenger stasjonsvogn og jeg regner med at den vil trenge litt mere stell i årene som kommer så jeg selger nok den.

det jeg leter etter i en (nesten)ny bil er gode kjøregenskaper,bensin motor og plass til 2 barn baki.pris +/- 400000.

jeg har prøvd den nye mercedes a klasse og det er en fantastisk liten bil,er god plass til 4 personer og en koffert,men jeg er redd den skal bli for liten på sikt.

har noen prøvd en f30 316i det er jo eg greit priset bil men er den undermotorisert? den har jo 136hk som min 318d men jeg regner med den har mindre dreiemoment.

det ligger en 316i på finn nå for 409000 som egentlig har det utstyret jeg trenger men det er for langt å reise for å prøve den når jeg ikke er helt klar for å kjøpe.

noen som har forslag til andre biler så er det bare og rope ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde tenkt å kjøpe meg nesten ny bil til sommern. har nå en 2007 318d som har vært helt utrolig trofast i de 3 årene jeg har hatt den .

jeg trenger ikke lenger stasjonsvogn og jeg regner med at den vil trenge litt mere stell i årene som kommer så jeg selger nok den.

det jeg leter etter i en (nesten)ny bil er gode kjøregenskaper,bensin motor og plass til 2 barn baki.pris +/- 400000.

jeg har prøvd den nye mercedes a klasse og det er en fantastisk liten bil,er god plass til 4 personer og en koffert,men jeg er redd den skal bli for liten på sikt.

har noen prøvd en f30 316i det er jo eg greit priset bil men er den undermotorisert? den har jo 136hk som min 318d men jeg regner med den har mindre dreiemoment.

det ligger en 316i på finn nå for 409000 som egentlig har det utstyret jeg trenger men det er for langt å reise for å prøve den når jeg ikke er helt klar for å kjøpe.

noen som har forslag til andre biler så er det bare og rope ut.

Ikke prøvd, men den fikk kjempeomtale i lørdagens utgave av Finansavisens Motorbilag. De skrøt spesielt av motoren i kombinasjon med m-pakka. Vant test mot Audi A4 og Mercedes C-klasse i en "innstegsmodell-duell"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.er du fornøyd med din f30? blir jo ikke akkurat samme motoren men er du fornøyd med komfort osv :)

Var litt tidlig ute med å sette den som kjøretøy :P Min blir levert om fire uker. Men jeg ble såpass imponert over den at jeg bestilte en - knallfine biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg prøvd bilen, men leita fram testen som sto i finansavisen.

Kan skrive ned testkarakterene til BMWen:

Finansavisen Motor NR.10. 9.Mars 2013:

Audi A4 Avant 1.8TFSI, Mercedes-Benz C180CGI, BMW 316i Touring. Alle med man.gir.

+Ser fantastisk ut, kjører frekt og godt. Testens klart beste seter.

-Interiøret. Dyrt ekstrautstyr.

Design: Testens frekkeste design. 7/10

Førermiljø: Førerorientert med god sittestilling. Interiøret ser pent ut, men kunne føltes bedre. 6/10

Kjøreegenskaper: Typisk BMW. Alt er lekent og morsomt. 8/10

Ytelser: Superfestlig motor som virkelig overasker. 7/10

Plass: Trang, men gode bakseter og bagasjerommet virker mindre enn det er. 6/10

Mye for pengene: Motoren gjør dette til en stor fest til en liten pris. 8/10

Må-ha-faktor: Den ser bra ut. Den kjører bra. Og vi føler oss bra i den. 8/10

Snittkarakter: Med M-pakke glemmer du fort at dette er billigste modell. Et ekte leketøy. 7,1/10

__________________________________________________________________________

Ellers i testen får BMW ros for iDriven og interiøret føles mer moderne enn Audi og Mercedes.

Sitat:"den klart mest underholdende bilen å kjøre. Med valg av kjøremodus kan du raskt gå fra å ha en treg, uresponsiv bil i økonomi-modus, til å ha et relativt sprekt, leketøy når sport+ er valgt."

Mercedes har det interiøret med høyest kvalitet; solid, et kort klunk i dørene når de lukkes, ingen ulyder å spore på ujevn vei.

Audi stikker seg ikke ut på noen spesiell måte, litt lang clutchvandring, testens mest presise girkasse, understyrer forutsigbart i snøen.

Testen presiserer også at både Audi A4 og Mercedes C-klasse er noen år gamle, og at det kommer nye modeller av disse til neste år.

Testen sier kanskje ikke så mye, det er en bilsjonalists personlige mening.

Men slik motoren i BMW 316i er fremstilt virker det som det flytter seg relativt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jar testet f30 316i og den er tragisk.

Ville heller gått for diesel da..

hvordan tragisk? i forhold til en m5 eller i forhold til en 316d? så lenge man orker å gire så går jo bensinbilen best.

vil helst unngå disel da jeg ikke ser noen fordeler med det lenger.

Har ikke prøvd 316d, men jeg synes bensinmotoren var så slapp på lavt turtall at man fikk følelsen av at bilen var veldig tung. Skjønner hva du mener ang diesel vs bensin, men dieselmotorene er mer behagelig å kjøre med i denne kategori bil. Godt bunndrag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

316i slår vel 316d i alle disipliner unntatt forbruk, og selv der er det bare såvidt d'en holder unna. Jeg har ikke kjørt F30 316i selv, men jeg hadde så definitivt gjort det om jeg var i markedet for en innstegs-F30. Denne motoren har kun fått skryt, både i 1-serie og 3-serie. Denne tråden er det første stedet jeg leser noe negativt. (Den mangler vel litt på respons og turtallsvilje sammenlignet med "de gode gamle bensinerne", men det kan man vel leve med i en dagligbil. Den vil vel uansett være bedre enn diesel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1-serien imponerer denne motoren så mye at jeg gikk vekk fra diesel med en gang jeg prøvde en. Den har et drag og en sprut du ikke trodde var mulig i en innstegsmodell (helt til 114i kom, har ikke prøvd den). Eneste BMW bør gjøre noe med, er raklinga. Når den er kald, og når du åpner panseret, høres den ut som en dieselmotor. På dette området høres N20-motoren mye bedre ut. Men hva gjør vel det, når den fungerer så vanvittig bra som den gjør! Til daglig kjører jeg den som en dieselmotor, da maks dreiemoment ligger i mellom 1350 og 4300 rpm. Når du kommer til 5000 kjenner du at det er stort sett slutt, men den drar da noe lenger også - og myye lengre enn dieselen, som jeg opplevde som noe kortpusta.

Nå har vi en leasingbil som er 2,5år igjen av, men når den perioden er slutt, går jeg absolutt ikke av veien for å vurdere en 316i, da denne motoren er mer enn nok i 1-serien! Bilen forandrer totalt karakter ved bruk av Driving Experience-knappen, i EcoPro er den skikkelig lat og inviterer til søndagskjøring - i Sport+ det nesten som den blir utstyrlig, gassresponsen er skikkelig kvass og når du gir gass, kjenner du at den hele tiden vil mer, akkurat som den ber deg om å gi full spiker!

I "1-serie-miljøet", om en kan kalle det det (sjekk bimmerpost-forumet), er det også en kjent sak at disse motorene (både 116i og 118i) blir dynomålt til en effekt langt over det oppgitte. En her i området testa sin i Dynapak, helt original 116i M sport, km stand 5000 ca. Effekt: 139hk på bakhjula og 260Nm! Da kan en regne 150-160hk i motoren, noe som forklarer det friske draget til å "bare" være 136hk som de oppgir. Denne testen blir og understøttet av tilsvarende tester gjort i flere deler av verden (singapore f.eks.). 118i viser seg i noen tilfeller å ha nesten 180hk på hjula.

For all del, prøv en! Og skriv gjerne en liten testrapport etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jar testet f30 316i og den er tragisk.

Ville heller gått for diesel da..

hvordan tragisk? i forhold til en m5 eller i forhold til en 316d? så lenge man orker å gire så går jo bensinbilen best.

vil helst unngå disel da jeg ikke ser noen fordeler med det lenger.

Har ikke prøvd 316d, men jeg synes bensinmotoren var så slapp på lavt turtall at man fikk følelsen av at bilen var veldig tung. Skjønner hva du mener ang diesel vs bensin, men dieselmotorene er mer behagelig å kjøre med i denne kategori bil. Godt bunndrag osv.

siden jeg fortsatt har armer (ganske velformede også) så vil jeg tro at man vil få en 316i til å gå bedre enn diesel utgaven bare med i gire litt??

ser jo ut som om de fleste som har prøvd denne motoren er fornøyd.

ser dog ut som om at min arbeidsgiver nå vil ha meg på vidreutdanning de neste 3,5 åt så det er mulig jeg må velge en mere pendlervenlig bil kanskje.om det blir videreutdanning så kan det jo tenkes at en suv vil være best noen år? jaggu skal det ikke være lett!!w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...