Gå til innhold

ALPINA E34 B10 4.6 #023/027 (Luftet bilen)


 Share

Anbefalte innlegg

06.06.2013
vuajnl7vswpwn7hs8tnm.jpg
j4whihkwsdunqlqh98v7.jpg

Har lett lenge på nett etter riktig bil, og har nå bestemt meg. Jeg og BmwChris her på forumet drar til Schwarzenberg i Tyskland i morgen tidlig. Velger å hente bilen selv, da får jeg sett den med egnene øyne før kjøp, og det er jo alltid moro med road trip.
Skal prøve å oppdatere med bilder på turen.

Noen med ett drevent øye er inn? Med det man ser på bilde kan det kun være en bil, med ett motoralternativ ;)

ryl1twgtqo1xj12nl5s3.jpg

#############################################################################
Litt om bilen:
Bilen er en original Individual Macao-blau Alpina E34 B10 4,6 Switch-tronic, nr.23 av 27 produserte. Denne bilen går dermed ut som en av de aller sjeldneste Alpinaene noen gang produsert. Det som er spesielt med denne Switch-tronic kassen er at det var verdens første gatebil med rattgiring. Ferrari fikk låne en av disse for å se hvordan Alpina hadde gjort dette, mot at Alpina fikk rettighet til å bruke enkelte Ferrari farger.
De har brukt 540 motoren som utgangspunkt i denne bilen (samme som i B8, men annen eksos). Det lot seg ikke å bore opp 4,0-literen til 4,6, så BMW støpte egne 4,6 blokker til Alpina.
Mye annet er også byttet i motoren, bilstein understell og egen Alpina eksos. Ifølge Alpina skal denne bilen gjøre 275km/t, 0-100 på 6,1sek og yte 480Nm. En tysker som testet sin 15år gamle originale 4,6 på mølle, fikk ut 350hk og 510Nm. Så er nok ofte mer effekt i disse belene enn oppgitt av Alpina

Tenkte å lage ett reisebrev fra turen til Tyskland.
Bilen sto rett ved Auen i Sachsen hos en forhandler, og har kun hatt en eier. Selgeren var selv en stor Alpina-entusiast, som hadde solgt nærmere 30 Alpinaer de siste årene, og hadde flere selv nå.

Turen startet med å fly til Berlin, her plukket vi opp en Golf, og kjørte sørover.
eno80xjk6hf11u2n16mr.jpg
Det var tydelig at det gikk an å leie kulere ting i Berlin :P
agzgiig90cv7en68ffz0.jpg
Etter ca tre timers kjøring fant vi butikken
11s3tafr21viz5kq8b1f.jpg
Bilen min sto på ett lager rett ved, hvor han hadde tre av sine private lektøy stående. Alpina b10 BiTurbo og 4,6touring, pluss en RS4 med RS6 turboer
8ssx9ktbxf1s08bfhixu.jpg
I butikken hadde han også mye rått. Denne E30'n er en Alpina B6s med motor fra E34 BiTurbo :D
5xquvz5tmp1mft5xsy9j.jpg
aw078r13rrlyt80bgvpb.jpg
ixc09wysk1ltr00zxtdp.jpg
Etter tre ganger fram og tilbake på tyske biltilsynet fikk vi endelig eksportskilter. Tydelig ikke bare i Norge byråkrater er vanskelige. Sto for mye bak denne døren å venta på at selger skulle ordne opp :P
3esdgdj2clqkt3nrwmfr.jpg
Ble kjørt rundt i denne MB G400 special edition. Fikk ikke helt ut av han hva som var spesielt med den, men sto nr. 157/250.
2cb3fj8vg6jgeklfrg4x.jpg
Etter bilen var betalt, skilter var på bil og mye bilsnakk var unnagjort, så gikk turen nordover mot Celle.
56h65pdziao0aomcs1ko.jpg
ro8ldggidb6doa55q6na.jpg
u1mu5aoqs1o7uq1uwq7h.jpg
Super pluss bensin var det beste vi fant i Tyskland, ikke noe dårligere kan gis til Alpina :P
7fwzrwg3mk2dkkkz66ei.jpg
Etter 18timer på farta, ble Alpinan satt innerst i parkeringshuset vi fant i Celle, og sjåførene fikk seg en kjørepils og landskamp på storskjerm
6b05rz3cb0n7mp94pyca.jpg
tdfkqjbq9t4lu1zrbdpv.jpg
Dagen etter gikk turen først til Skive i Nord Jylland, hvor vi skulle hente min lillebror på skole, før vi satte kursen mot København.
iwecu9d7hrxqbqnsulyw.jpg
Polizeien passer på 120 sonen på autobahn
tp4zyyu0y7v3l7a5xmlf.jpg
7fjm9593t4lc45pqycqk.jpg
Andre steder gikk det litt fortere. Vi var oppe i 250 på nålen, men selger hadde selv vært oppe i 310km/t med sin egen 4,6 :P
jnkmv68npvxoyvrelmrh.jpg
p2rvhzyy62gid1nuhfq2.jpg
Skive Folkehøgskole, gammelt gods fra 1700-tallet
0jk1tmv7ipg3m2uc5aiz.jpg
Fant også innerste plassen i p-huset i København :P
ssed56h2ktvksv4hzooa.jpg
Micra i grøfta, så ut som det gikk bra med folka.
z6j35puegg7a5wcbiwz0.jpg
Hissig nordmann med Audi i Sverige, som vi fant igjen her litt senere :P
d3mzuik9dy8dy5aragig.jpg
Så var man fort fremme og skulle forklare seg for den norske stat. Dette var gjort på 10min uten problemer. Må ned til tollkontoret i Oslo til neste uke og betale velferdsnorge da.
viec7pbvtk0u16okdcd7.jpg
Måtte seff vaske over bilen når man kom hjem til Oslo, etter en lang og fin tur.
disu74d9gyo2wixqv8pa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasjen til han som hadde en liten Alpina samling. Han viste oss mange av bilene han har solgt, har vel hatt en 30-40 alpinaer av forskjellige slag.

Både B10 biturbo, b10 4,6 touring og audi rs4 i bakgrunnen

dg9i9dkjxaufkqau0odv.jpg

Dette var en utrolig rå e30 vi fikk ta i nærmere syn mens vi ventet på registrerings papirer osv.

B10 Biturbo motor i en Alpina b6 3,5s.

mszrs3fhh7hpmr7vtho1.jpg

not90lig8e4agwvd96wj.jpg

mq6m68ejpu6wsptlg1ct.jpg

Stolt eier som nettopp har tanka sitt nye smykke. Må bare si bilen er utrolig flott! Kommer seg når den får emblemene bak og gull dekor!

ndt0w9c7r5ta628fevw7.jpg

he2dw54njxnv9ki7bhbw.jpg

jts6yag5sjty07r8xt5c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra storry med masse bilder, og bilder er jo ikke feil.

Kommer det noe Alpina dekor på den etter hvert?

Og hva kommer det av at ikke alle Alpina har dekor??

Fikk med gull-dekor, så det skal på. Mange Alpina-eiere synes nok det blir litt mye med dekor, så dekor er valgfritt uten ekstra kostnad fra fabrikk. Personelig synes jeg en Alpina skal ha dekor :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...