Gå til innhold

Fratatt førerkortet.


lagunilla
 Share

Anbefalte innlegg

Idag ble jeg målt 144km/t i 100 sone. Lappen ble beslaget.

Her er spørsmålet mitt:

- Må jeg ta førerprøven og teorien på nytt?

- De sa 3-5 måneder, hva er sannsynligheten for at det blir 3 isteden for 5?

Til folk som skal drive å irritere mer enn jeg er irritert. please ikke svar i det hele tatt. Vil bare ha svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

§ 8-1. Generelt om krav om ny førerprøve

Når retten fastsetter tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan det samtidig kreves ny førerprøve for gjenerverv av føreretten.

Blir en straffesak avgjort ved forelegg, og det samtidig fastsettes tap av førerett, kan krav om ny førerprøve for gjenerverv av føreretten ilegges i samme forelegg, jf. § 255 i lov av 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker.

§ 8-2. Tap av førerett for kortere periode enn 6 måneder

Med mindre særlige grunner foreligger i det enkelte tilfelle, skal det ikke kreves ny førerprøve som vilkår for gjenerverv av førerett når tap av føreretten er fastsatt for 6 måneder eller kortere tidsrom. Dette gjelder likevel ikke dersom vedkommende ilegges straff for flere trafikkforseelser som enkeltvis ikke ville medført tap av førerett samt i tilfelle som omhandlet i § 2-9, eller det var gitt førerett på prøve, jf. § 8-4.

Politidata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo i grunnen ikke kjørt mer enn 4km over grensen for førerkortbeslag.Så du burde strenkt tatt ikke miste den for mer enn 3mnd under forutsettning for det ikke er andre forhold enn farten det er reagert på.I 100km soner ryker ikke lappen før 141km da du skal bryte gjeldene hastighet med minst 40prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at prikker varer i tre år før de blir forsvinner fra førerkortet ditt. Det er vel maks 8 prikker også fra det jeg husker da jeg snakket sist med onkel blå.

Føler med deg. 144 km/t på motorvei med 100 sone burde bare vært bot og ikke noe førerkortbeslag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk får svar og støtte folkens.

Er mine prikk avhening av hvor lenge lappen blir inndratt? Politi dama nevnte noe sånt.

Og kan jeg redusere inndragelsestiden?

Jeg studerer 150km unna, og VIRKELIG avhenging av førerkortet.

Wicky124: 184 km/t? Måtte du på do da eller ? :lol:

Mine grunn var å få lillesøstra mi hjem til mamma, sa hun hadde driti på seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært så heldig å miste førerkortet..I retten het det "skjerpende retning" at jeg fikk bot på 5200,- for ulovlig forbikjøring 3 uker tidligere. Altså at det tas med i vurdering. Min straff ble ikke mer en bil nr.2 som også mistet førerkortet.

Med andre ord ble jeg ikke straffet for tidligere synder, men jeg satt som en advokat å la frem en masse dokumenter på hvorfor jeg burde få kortere tid uten førerkort osv. (for å få lappen tilbake uten å måtte kjøre opp på nytt) Jeg har CE så det kostet meg litt ekstra :wink: Kanskje jeg hadde klart det uten den ulovlige forbikjøringa,ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...