Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Akkurat, da er du jo i samme situasjon som meg. Angående plassene vi har tilgang til. Men bra du har et skikkelig sted å stå, hvert fall :D

Vær glad det er foran! Haha. Han forrige eieren av min spacet alt rett ut i bakskjermene, subbet noe salig. Og uten å valse. Så det er litt verre å bytte baksjerm enn forskjerm. Dessverre. Er så sinnsykt rustet.

Ja, 3 seriene er vel mest populær/vanlig blandt folk flest, så de holder seg vel best i pris. Brukte 5-serier er nesten en luksus sånn sett. Får mye mer for pengene. Men nå om dagen er det jo tregt marked, men fortsatt syke priser på eldre biler. Så det er bare å prute til munnen svir. :)

En oppskremt E39 530D høres ut som et kjekt prosjekt det! Så har du nå gode muligheter for ekstra trim om du går lei. :) Men da passer ikke raptorene hvis de hadde blitt aktuelle. Haha. Må i så fall ha spacer med forskjellig navdim, eller frese/dreie åpningen i felgen litt større. (ikke noe press her altså, bare nevner det) Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Håper du har løftebukk også da, for hvis ikke kan du like greit stå ute på plassen :) Med mindre det regner da. Men joda, det er veldig deilig med garasje!

Nå har jeg byttet clutch på bilen. Hadde regnet med 3-4 timer, men det tok plutselig 10. Jævlig knot og sliten av å holde armene rett opp. Hehehe. Ble helt superduper etter byttet, og i tillegg silkemyke girskift med ny olje. Gjorde seg dette. MEN, jeg har enten ødelagt eller ikke fått en kobberskive på starteren helt på plass, så det kommer noen rare lyder når jeg starter motoren. Bare bestiller ny kobberskive/pakning siden det er litt stress bare å se om den er defekt eller ikke. Tar av litt deksler her og der og bytter det fra oversiden.

Helt mongo å sentrere clutch på E46! Det er et sånt innstrammingsverktøy på trykkplaten, som er forhåndsstrammet. Og den løsner du med en stor umbraco ETTER clutch er sentrert og montert.

Men dritet er at umbracohullet er også hullet man må ha sentreringsverktøyet igjennom, og det hullet var for smalt. Så måtte ta det på øyemål. Pleier å kjenne sånn noenlunde på 3 punkter, at lamellen ligger noenlunde likt, så stramme trykkplaten og lamellen sitter stramt på. Men på E46 når du skal sentrere på øyemål, går det ikke helt, for lamellen er litt løs bak trykkplaten, selv om man har strammet trykkplaten godt til. Så det ble litt "øyemål under tvil". Sentrerte med fingrene så godt det lot seg gjøre og så løsnet jeg innstrammingsverktøyet.

Først da fikk jeg brukt sentreringsverktøyet, og det var heldigvis bra nok sentrert. Hehehe. Girkassen gikk på som smurt, og clutchen fungerte som den skulle.

Her er noen bilder av diverse:

xddfytzg2u68we242urb.jpg

nb17yk21yuj6ttw0o6l4.jpg

tp0ztt1w1noqru1c8jcm.jpg

Tappet ca 1,2 lter om ikke mindre. Måtte akkurat åpne to 1l flasker med olje til påfyll.

i6e6w9z7ai65lsv2hhzm.jpg

k25qv525styqwbjeisoe.jpg

Jævlene på topp av girkassen. Den ene blir kalt bitch bolten. Haha.

6m2bj8g9qnwa2rasv630.jpg

l6z5q67ch3bvrnv1z3ug.jpg

5nvwebooxvnufmtm3ijc.jpg

Rimelig slitt, ja! Ikke det verste jeg har sett, men noen steder var det under 1mm fra metallet, og ytterkanten var filt blank.

Edit: Oooog så fant jeg ut at begge bakdemperne var blåst. Søkk våte. Siste bilturene med full last og passasjerer tok nok knekken på det lille livet de hadde igjen. Bare kjedelig å bytte de, siden den har hatt så fin høyde bak de siste par ukene. Hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Noe drit, men man finner jo teknikker slik at det går kjappere neste gang :) Hvis det blir en neste gang.

F.eks. var det veldig greit å senke bilen litt ekstra når man tar boltene på toppen. Slik at du står helt oppreist og med hodet opp der mellomakslingen kobles på kassen. Da får du akkurat øynene over kassen og kan feste en lommelykt, og til og med skvise en hånd inn. Bare kjedelig at det skulle kødde seg med starteren. Pinlig med lyder hver gang man starter motoren etter tanking eller matshopping. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt i delekatalogen nå. Får ikke kjøpt løsdeler til starteren dessverre, så må bytte hele driten pga én liten og enkel feil/skade. Tåpelig. Original koster 3.300,- minus 625 i pant.

Koed sin alternative del. koster 1300 med frakt, uten pant. Så jeg går for den. Det er helt samme som blir brukt originalt (bosch 1,4kw), bare at den er kjøpt rett fra produsent og dropper BMW som mellomledd. Fortsatt kjedelig når man så for seg en 50-lapp og sparer til andre ting. Får bare jobbe pengene inn igjen til uken.

For de som lurer på hvordan eksosanlegget mitt høres ut:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Top tip for you my friend:

Av med bunnpannen og monter ny mutter på oljepumpe-tannhjulet. (ZHP-mutter med låsesplint og Loctite).. Er tydeligvis det som har skjedd med min :(

Et velkjent problem på M54B30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du googler litt på M54b30 Oil pump problem så finner du utrolig mange tråder ang dette..

Alt har vært prøvd for å holde problemet vekke.. Så langt er det kun en ting som gjelder vis man kjører mye på bane: En form for adapter som låser seg i hullene rundt mutter (i drevet).

Det er tilogmed forsøkt å sveise mutteren, men han ene som forsker veldig på dette for tiden fikk ikke mer enn 80 timer med banekjøring til før han kunne skru den mutteren ut med fingrene.. :o

Var såvidt den sto på halve gjengepartiet.. Skremmende.. Kommer grunnet B30-motoren har lang slaglengde så blir mye vibrasjoner på høyt turtall.. Hvorfor visste jeg ikke om dette før jeg fikk havari? :lol: Jaja, lært nå, så blir loctite og låsesplint på nye motoren iallefall.. Så slipper neste eier å bekymre seg over dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, snakket med samboeren om det, og vi fant ut vi skulle være sikker og gjøre det samme :)

Setter pris på slike tips. Liker å være førevar med svakheter.

Du er nok ikke eneste som skulle visst ting på forhånd. Har gått på smeller jeg også, men den verste var min onkel sin E60 530da som fikk swirl flaps (3 sylindre og stempler, samt turbo)

Jeg visste om svakheten da han kjøpte den, men tenkte ikke over å nevne det engang. Både han og sønnen er Mekanikere, og har tonnevis mer kunnskap og erfaring enn meg. Men så sitter jeg og leser på forumet, så får med meg mye mer enn dem angående BMW.

Min onkel har hatt BMW så lenge jeg kan huske, og han drev og hentet E30 318is osv i Tyskland og div andre BMW, så trodde han visste sånt. Hehehe.

Sønnen hans/min fetter begynte ikke med BMW før han lånte mine. Spesielt 328en. Etter det har han alltid hatt en BMW på lur. E46 320 cab, nå skal den selges og byttes ut i 123d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å få det gjort før det skjer som med min.. :) Min har jo "kun" gått 149k km også.. Vet ikke hvor langt din har gått? Uansett så skjer det før eller siden ved normalkjøring også. Bare et spørsmål om tid! Var forøvrig ingen forvarsel når min stoppet. Oljelyset kom bare på uten noe drama.. Ingen ulyder ved oppstart utenom at vi hørte motoren ikke fikk den oljen den ville ha!

Er dog litt styr å bytte denne mutteren.. For å få av bunnpanne må traversen framme slippes ned litt. Idiotisk plassert :lol:

huff ja, BMW diesel og swirlflaps.. går kaldt nedover ryggen på meg mtp kostnadene når det ryker.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...