Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min er nå straks på 153K.

Angående clutch, er det ikke så vanskelig, men det tar fort lang tid.

Men jeg hadde aldri giddet å gjøre det uten løftebukk.

Vinkler og tilgjengelighet er key. Stappe oppi skralle og latmannsarm med mange forlengere.

Så er det greit å ha et speil og en sterk lommelykt. Evt. heise bilen litt ned, slik at øynene dine akkurat går over girkassen, og pannen går opp der mellomaksling vanligvis går.

Demonterer deksler under, løsne eksosanlegget frem mot grenrør, trekk det litt ned og la det henge i en stropp. Boltene på kassen er sånn invertert torx, mener i størrelse E10-E12-E14. Så det er greit å ha et sånt pipesett til 1/2" skralle og forlengere.

Sentreringen blir litt øyemål, og det er kjipt hvis du gjør det feil. Er det skjevt, får du ikke på girkassen, og er det skjevt må det av igjen. Da må du plutselig ha spesialverktøy for å sette riktig spenn på trykkplaten igjen. Men du har 3 punkter med tilgang til lamellen, som vanlig, så jeg sentrerte med fingertuppene på de 3 punktene, og det gikk bra.

Så henger sikkert kassen godt på starteren. Må lirke en stund før den kommer av.

Byttet clutch på en A6 forrige fredag, og på den var det mye lettere og kjappere. Fikk brukt sentreringsverktøy som normalt osv. På den ble det litt knot med "downpipe cat'en", så er det jo FWD, så må lirke kassen gjennom drivakslingene i tillegg. Men det går både av og på med lirking og rette vinklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bytter svinghjul samtidig. Men jeg gjorde ikke. Satset på at det var bra, og det var det. Har en følelse av at de ryker mest på dieselene.

Med en gang kassen er av, ser du clutchen ja. Og trykkplaten henger på 6 umbracoer. Skru ut disse, og dra den av styresporene, så ligger lamellen løst på baksiden. Bak der igjen har du svinghjulet med et nålelager i midten.

Oljen kan du bytte hvis du vil. Enten når den står på bilen, eller når kassen er nede. Ingenting som renner ut når du demonterer kassen. Jeg tappet den bare mens den var varm og på bilen.

Så fikk jeg min bror til å holde kassen plant, mens jeg fylte på ny. Dette gjorde jeg med kassen av (er trangt med kasse på, og må "pumpe" det inn i slange pga plassmangel)

Så bare fylte jeg til det rant over. Ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bytte girkasseolje i fjor. Og det var som natt og dag. Byttet også i samme slengen på Diffen. Merket ikke noe forskjell der da, men greit med rene vesker ;-) hehe.. Ok, men da er det bare lamellen man bytter da? Så skrur man trykkplaten på igjen? Må du lufte clutchen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bestiller clutchen får du med lamell, trykkplate og utløserlager.

Koed kjøper rett fra sachs, så der får du settet til god pris, og det er originaldeler, bare kjøpt rett fra sachs (uten BMW som mellomledd). Kjøper du den det står original på, kjøper du nøyaktig samme sett, bare for mer penger. Hehe.

Du må mest sannsynlig ikke lufte clutchen så lenge pinnen i slavesylinder holder seg inni. Men hvis den går veldig langt ut, kan det være du må lufte litt. Min gikk litt langt ut, men presset den helt inn igjen når jeg monterte, og slapp lufting.

Ellers er det greit å ha en bremserens-spray fra biltema e.l. og rense inni girkassen. Bare spray litt på veggene og tørk med håndkle.

Jeg byttet også hevearm og klips og klipsfestet til hevearm. Gjorde ikke det på audien, men tenkte nå jeg kunne gjøre det på min egen, når jeg først var der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kjent med alle detaljene i girkassen. Ikke sikker på hva hevearmen er ;-) Ser ikke ut som det er så mangen bolter som holder girkassen fast på 316en. Clutchen er vel selvjusterende også? Min tar litt langt ute nå, men har forstått at de enten tar langt ute eller lengre inne? I tillegg så har jeg knirkende clutch? Noen tips til hva jeg kan gjøre med det? Du tenker bremse rens for å fjerne clutch støv du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17050

5,6 og 7 på tegningen.

5 er hevarm. Når du tar av girkassen vil utløserlageret henge løst på et stag som går inn i clutchen, når kassen er på. Bak utløserlageret er hevarm. Og klipsen (7) tres gjennom (6) ifbm hevarm.

Ja, renser bare vekk støv og dritt. Men bruk også litt på svinghjulet, mens lamell og trykkplate er av. Den kan være bra skitten også. Det minner litt om bremseskiver, så det må være rent og pent. :)

Clutchen min tar litt "langt" ute, og det gjorde den før også. Men har litt større område på pedalen enn før. Hadde veldig liten vandring før clutchen tok eller slapp. Og ikke minst mye sluring. Så det var veldig køddete å få bilen fremover/løse i 1. gir. Men så trenger vanosen min enn overhaling også, så det gjorde det jo enda verre. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en plass at jeg kunne bytte dette til 325 svinghjul da dette var mye lettere. Men det spiller jo ikke så mye rolle, da bilen ikke er noen rakett. Men hva er det største problemet hvis du ikke får sentrert clutchen skikkelig? Og girkassen kommer vel ned med girstang og overføring?

Ellers en veldig fin bil du har :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Nei, det er 2 stag som går fra kasse til girstang-delen. Det nederste løsner du på girstang-siden, og det øverste staget løsner du fra kassen. Det er en metallklemme du må løfte opp, så trekker du staget til siden og ut. Du ser det kjapt når du har det foran deg :)

Hvis du ikke får sentrert clutchen, er det eneste problemet at du ikke får på igjen girkassen.

Får du på girkassen igjen, er alt greit. Jeg tok det som sagt på øyemål, men i tillegg tok jeg sentreringsverktøyet inni når jeg løsnet den platen som er forhåndsspent på trykkplaten, og lirket litt. Vet ikke om det skjedde noe, men det ble hvert fall ikke noen problemer med å få på igjen kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt E46 orgasme på Nordschleife (ikke min, dessverre, men mange herlige M3er).

Jeg hadde nok vært som en bestemor i yaris, som hadde forvillet seg inn på banen under handleturen. Skulle hatt en stor og fin bane i Bergen, inkludert "banekjøringskurs". Hahaha.

Hvis jeg vinner i vikinglotto, skal jeg heller få bygget en i nærheten av Bergen.

Trenger å få kjørt fra meg litt, blant alle disse rundkjøringene og 50-sonene. Blir jo lavere fartsgrenser hvert år. Deprimerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Nurburgring i år. Da var det ingen nerver når jeg skulle utpå. Men i fjor var det litt verre. Blir liksom litt skeptisk når det står folk rundt deg i heftige Porscher, Dodge Viper, M3, M5 osv i hjelm og er helt klare. Men går greit. Hold høyre og slipp folk forbi. I tillegg så får du jo kjørt fra deg på autobahn. 10 timer i 140-180 er passelig det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, autobahn hadde vært noe i seg selv :)

Det jeg synes er skumlest, er å finne ut hvor fort man kan kjøre gjennom en sving, evt hvor og når man skal bremse. På vanlige veier er det jo ingen problemer. Sikkert urealistisk frykt, men fy faen som jeg har lyst :)

Hva kostet det eventyret deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...