Gå til innhold

Norbakken's E28 518i - Til salgs


Anbefalte innlegg

33 minutter siden, norbakken skrev:

Haha, morsomt! Ser du har forvillet deg sørover, men klok nok til å stoppe i nabofylket (i motsetning til andre av oss :? )

Ja det kan du si 😃 Syns det var langt nok. Men skal hjem på besøk neste helg, så er det kjekt å kunne kjøre dit på relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den siste tiden har speedometeret og forbruksmåleren vært ute av drift. Et par velplasserte slag oppå dashbordet har som oftest fått liv i dem igjen, men ikke de siste ukene. Speedometer-app på mobilen er sweet, for å si det sånn :P

Men i dag plukket jeg ut instrumenthuset, da jeg mistenkte dårlig kontakt og ikke dårlige batterier. 

IMG_0087.JPG

IMG_0088.JPG

Det var tydelig irr og skit der de fem tappene forbinder selve speedometeret med resten, så jeg gikk på med elektronikkrens og litt pussing! Og resultatet ble supert, alt lyser og alt fungerer igjen :D 

Endret av norbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder seg godt ja, brukes hele tiden, og selv om 120km/t på E6 oppleves ganske intenst så sluker den kilometer uten å mukke! Utrolig deilig å ha en 32 år gammel urestaurert bil som bare funker (får se hvor lenge det varer da) :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

God kveld folkens!

I fjor sommer begynte M10'n å hyle i tide og utide. Jeg feilsøkte uten helt å finne feilen. Etter vinterlagring ble den tatt ut på veien igjen og har fungert utmerket stort sett hele sommeren. Men nå er vi igang igjen. Jeg antar at feilen er vannpumpa, og har kjøpt ny. Tenkte bare å la dere få høre i tilfelle dere hadde noen andre teorier... :P 

http://s1194.photobucket.com/user/norbakken/media/DBF9B0FD-A7C7-41BA-BA78-A9D609B7F0CB_zpsi2c0no9u.mp4.html

Endret av norbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Her var det lenge siden det har skjedd noe ja. For de som har lest forrige post så kan jeg i min flauhet fortelle at det som skulle til var en litt strammere viftereim 🙄

E28’n har vært moderat brukt i sommer, har rett og slett vært ubehagelig varmt å kjøre bil uten AC. Men nå står England for tur og Goodwood Revival. Mer om den turen kommer snart 😉

Men er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg får byttet mellomaksellager? 

 

1D13C55A-966B-4C0F-AD0F-4F0339B5D81B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Reisebrev Goodwood Revival

Årets feriehøydepunkt var planlagt å være en to-ukers roadtrip til England og Goodwood Revival.
Jeg var der for første gang i fjor og det gav definitivt mersmak, men det hadde jo vært kjekt å kjøre selv i stedet for å fly? Så sagt så gjort! :) 
Turen ble planlagt sammen med broderns svoger (han kjørte i fjor også) og vi la opp til en kjørerute der vi fikk sett litt mer enn bare motorvei og skog. Autobahn er fin den, men spesielt spennende er det ingen som kan påstå at den er.

E28'n fikk noen nødvendige updates før vi satte kursen mot det store utland. Første etappe gikk til Århus, vi ferga fra Larvik til Hirtshals. Det ble en del av de obligatoriske fergebildene underveis, for å si det sånn :P 

IMG_1071_zps2fmn9kzl.jpg

IMG_1070_zpsmiote9jk.jpeg

Etter en god natt på et passelig fancy hotell var det klart for første virkelige kjøreetappe. Olje og vann ble kontrollert, og vi konstaterte at Minien hadde litt for høyt oljeforbruk i 100 km/t, vi reduserte derfor til 90 i håp om en noe snillere belastning på den pittelille grønne. Det er ikke akkurat stille inni der heller i slike hastigheter. E28'n er jo rene luksusbrakka i forhold 😎

Vi tok lunsj i en trivelig liten by med navn Husum. Vannet var borte og båtene lå på tørre bunnen - visstnok bare på fjæra sjø. 

IMG_1085_zps7o5ifp5b.jpeg

Målet for dagen var Bremerhaven og vi valgte ferga mellom Glückstadt og Cuxhaven. Halvannen times fergekø vitnet om en populær overfart i noen heller primitive prammer. 
Som vanlig skapte Minien god stemning og folk snakket villig om gamle minner og erfaringer. E28'n var derimot ikke like populær :P 

IMG_1091_zpsq0bqhtmb.jpeg

IMG_1094_zpsjbjotjmx.jpeg

IMG_1095_zpsletmvnag.jpeg

Vel fremme i Bremerhaven og verdens skeiveste bygård. Tok ikke bilde av huset, men vi fikk erfare at AirB&B ofte er bra, og av og til ikke like kult. Vi snakker oppoverbakke på kjøkkenet! Men men, en seng er en seng (eller noe sånt :P

IMG_1098_zpsaoacynnt.jpeg

Fra Bremerhaven satte vi kursen mot Nederland og Harlingen. Området kunne by på enorme diker, null antydning til bakker og fjell, og en utrolig vakker horisont. Også her måtte selvfølgelig bilene være med på bildene. (og ja, jeg vet at jeg har glemt å slå opp solskjermen på førersiden 🙄)

IMG_1106_zpsaa9nd9ms.jpeg

Harlingen er virkelig verdt et besøk! I likhet med resten av landet er det kanaler i alle retninger, og i boligfeltene var fortauene erstattet med båter og vann! Bruer som heves, snurres, knekkes osv var det også en mengde av!

IMG_1118_zpscrom82qp.jpeg

IMG_1119_zpsgmwwxaeq.jpeg

IMG_1120_zps9yqupaq4.jpeg

Utpå kvelden tenkte jeg å se om det fantes noe spennende å se i nærheten, typ BMW, og Google ble funnet frem. 7 minutter unna dukket det opp en fyr som visstnok hadde spesialisert seg på gamle e28'er, hva er oddsen for det???? 😮 Morgenen etter gikk turen rett bort til det som viste seg å være Ivo Christov. Jeg visste ikke hvem han var, men jeg fikk gå rundt å se blant nærmere 40 gamle E28, én E23, ett par E12, og noe smått nyere. Det var helt magisk!!! Mange av bilene var importert fra USA og hadde dertilhørende grusomme fangere, mens andre var lokale, originale, rustfrie og strøkne!! 
Siden E28'n min bortimot er komplett ble det til at jeg plukket med meg noe småsnacks til E23'n i stedet. 

IMG_1122_zpsiia1cwd2.jpeg

IMG_1126_zpsjeegmuck.jpeg

IMG_1125_zps3qtwivzr.jpeg

IMG_1127_zpsi1uycmuv.jpeg

Da vi skulle til å reise så jeg på veggen inne på kontoret en avisartikkel om en mann og en E28 540d. Bilen kjente jeg godt igjen fra YouTube og jeg spurte han om han kjente eieren. "Det er meg", svarte han! Unge Norbakken ble en smule starstruck, og vi hadde brått litt mer å snakke om. Han hadde også en lilla Schultz på lager, bilde ligger på siden hans www.e28.nl 🙄
Anbefaler de som ikke har sett videoene hans å ta en titt ;)

Etter at pulsen roet seg litt gikk turen sørover med peiling mot nok en ferge. Vi planla å ta ferge fra Hoek von Holland, men måtte innom et aldri så lite museum utenfor Den Haag på veien. Det viste seg og ikke være særlig lite, men derimot verdens eldste private bilsamling! Mine damer og herrer, velkommen til Louwman museum!

Jeg kan ikke legge ut alle bildene jeg tok, men vi snakker enorme mengder spesielle biler! Alt fra de eldste gjenlevende eksemplarer fra sent 1800-tall, til prototyper, celebre eiere, unike løsninger, lave produksjonstall osv. Samlingen var imponerende, og vi rakk ikke gjennom alt på de to timene vi var der! 

IMG_1133_zpsn8kwvoaj.jpeg

Minien fikk parkere utenfor inngangen siden den var så gammel. Var noen andre turister der også...

IMG_1132_zpss2nqavfj.jpeg

Jeg måtte derimot parkere i parkeringshuset i kjelleren..., men til og med E28'n hadde noe fint å se på :P 

IMG_1130_zpsk2ovtlgc.jpeg

IMG_1137_zpsldnncozo.jpeg

IMG_1149_zpsehoensch.jpeg

IMG_1152_zps2chty9zq.jpeg

IMG_1157_zpsqrgf0fxq.jpeg

IMG_1145_zpsj7yzpiei.jpeg

IMG_1159_zpsl3xquh9u.jpeg

Etter at øyet var blitt stort og vått gikk turen ombord på atter en ferge og turen over til England. 
På feil side av veien gikk alt fortsatt strålende. Begge bilene oppførte seg eksemplarisk og oljeforbruket på Minien var sterkt redusert. Så langt hadde heller ikke min kjære grønne brukt en dråpe av sorten! Sånt liker jeg. 

Minien har dog kun 20 liters bensintank, så dette bildet illustrerer ganske mange av stoppene vi hadde underveis 😂

IMG_1175_zpsl115dvxd.jpeg

At AirB&B kan være veldig bra fikk vi erfare da vi endelig kom frem til målet. Tettstedet het Barnham og ligger litt sørøst for Chichester og selveste Goodwood. Ikke akkurat verdens navle, men trivelige husverter og forholdsvis nærme racerbanen vi skulle tilbringe de neste døgnene på! 

IMG_1178_zps17yow4qh.jpeg

Mer av turen og selveste Goodwood Revival kommer i neste kapittel av reisebrevet ;)

Endret av norbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"A magical step back in time"

Sjelden har vel et utsagn passet bedre enn dette. Goodwood Revival er virkelig en reise tilbake i tid, på så mange måter. Ikke nok med at bilene som kjører på banen er gamle, men hele settingen - butikkene, bodene, utsalgene, reklamene, antrekkene, parkeringsplassen: alt er som en reise tilbake i tid, eller som å være på et filmsett, om du vil.
Sixpence-føringen er høy, og etter at vi i fjor følte oss noe rare i moderne klær ble det i år handlet inn tidsriktige klær for anledningen 8) 

Vi brukte tre dager til ende på å "runde" festivalen, og enda var det ting vi måtte prioritere bort - det er rett og slett for mye om man skal ta inn alt. Men her er det noe for hele familien, ikke bare de bilinteresserte - tivoli for ungene, shopping, kunst, drive-in kino, helikopter og fly osv...
Vi var der for bilene, og det er spesielt når du ikke lengre legger merke til en strøken Jaguar E-type, det er rett og slett så mange av dem. Litt som å se en Golf på parkeringsplassen utenfor Rema 1000.
Det som derimot ikke var hverdags var startfeltet på langløpet fredag kveld. 30 biler stilte til start og feltet hadde en samlet verdi på (hold dere fast) over 200 millioner pund!!!! Vi snakker godt over 2 milliarder kroner! Og dette er biler de pisker rundt banen som om de hadde fanden selv i hælene.

Nok prat: vi lar bildebonanza starte :wink:

IMG_1180_zpszuugfw7n.jpeg

IMG_1184_zpskqlug7s1.jpeg

IMG_1202_zpsqogy3bn6.jpeg

IMG_1205_zpsnxrgd7ap.jpeg

IMG_1195_zpsylzgocxv.jpeg

IMG_1196_zpsxxmfkxap.jpeg

IMG_1201_zpss74txo1s.jpeg

IMG_1206_zpsup14gzf2.jpeg

IMG_1208_zps1e9ipnxv.jpeg

IMG_1221_zpsdhlfcw0k.jpeg

Vi erfarte allerede i fjor at publikumsparkeringen i se g selv var et bilshow verdt turen, så vi brukte ganske mange timer på å trålle denne også.

IMG_1237_zpst351djok.jpg

IMG_1223_zps8c6f1xvp.jpeg

IMG_1224_zps9nllje1j.jpeg

IMG_1226_zpsog9ffgty.jpeg

IMG_1228_zpsvsdo49gt.jpeg

IMG_1234_zpsmbxmrseq.jpeg

Jeg også en del filmklipp fra banekjøringene, men får ikke lastet disse opp nå, de får komme senere.
Kunne også lagt ut masse mer, men dette er et lite utvalg :-P Hvis noen lurer så anbefales festivalen på det sterkeste, det er rett og slett en opplevelse helt utenom det vanlige!

Men også i år kom søndag ettermiddag og festivalens avslutning...

IMG_1236_zpstf7jy20v.jpg

 

Det var tid for å vende snuten hjemover, med bagasjen full av gode minner og opplevelser. Men turen var jo langt fra over, vi hadde jo tross alt ganske mange mil igjen. Vi tok peiling på ferga fra Dover denne gang, og kjørte som vanlig langs kysten østover. Stoppet innom Hastings, en liten by kjent for at Vilhelm Erobreren slo seg ned med sitt hovedkvarter der etter slaget i 1066. En trivelig liten by med god is og kabelbane opp på en liten "fjelltopp". Absolutt verdt et besøk!

IMG_1250_zpsf6wq2k7z.jpeg

IMG_1248_zpsgcnbol1u.jpeg

IMG_1249_zpsxac0f0fd.jpeg

Men målet var ferga fra Dover til Calais i Frankrike, og vi måtte få et glimt av de hvite klippene før vi seilte. Dover var vel egentlig ikke så mye å skryte av, preges sterkt av en enorm havneaktivitet!

IMG_1264_zpsmmy8vdbz.jpeg

IMG_1259_zpstcovtia7.jpeg

IMG_1268_zpsfnn9gov5.jpeg

Mørket senket seg før vi ankom Frankrike, og turen opp til overnatting i Belgia gikk skuffende kjapt. Men det er første gang jeg kjører forbi et veiskilt der det står "Paris". 8)

Belgia skulle vise seg å bli et spennende bekjentskap.
Vi startet morgenen med å lete etter en matbutikk på vei ut av byen vi overnattet i..., slik gikk det ikke. Eller, vi hadde sikkert funnet en matbutikk hadde det ikke vært for at E28'n bestemte seg for å lage litt drama. Temperaturen økte til mer enn normalt og jeg svingte inn på nærmeste fortau. Mengden av kjølevann langs veien og i motorrommet vitnet om lekkasje, fra en eller annen plass, men pulsen steg betraktelig. Greit nok at jeg har bilberging i forsikringen, men jeg er i Belgia, og hadde liksom tenkte meg videre med egen bil i god behold...

IMG_1274_zps92g2brrd.jpeg

Heldigvis viste det seg kjapt at dette ikke var så dramatisk som jeg hadde fryktet, men rett og slett en kjøleslange som hadde fått nok.

IMG_1273_zpscgibmaqi.jpeg

Vi lappet sammen hullet med mengder pvc-tape i håp om å finne et verksted ikke langt unna. Tapen holdt og vi karret oss til en BMW-forhandler bare 5-6 kilometer unna - og engasjementent hos verksmesteren var det ingenting å si på! Dette var noe han sjelden så nå til dags, og han gikk flere runder rundt bilen og kommenterte (for det meste positivt) :grin: Kjøleslange til en gammel E28 hadde han imidlertid ikke på lager, men han anbefalte oss en sjappe et par kilometer unna - der skulle de visstnok ha slange!

Vi takket for hjelpen og rullet videre, nærmere bestemt 3-400 meter, før vi passerte et Mini-verksted. Tror dere vi måtte stoppe der og eller? Jepp. Jeg satt i bilen og spiste kjeks mens Oddmund ruslet rundt inni verkstedet og snakket Mini med eieren. Etter en time kom verkstedeieren bort til meg og sa at han hadde en kjenning som drev med gamle BMW-er, og at han sikkert kunne hjelpe meg. Vel, det kunne vel ikke skade å prøve? Nye 7 minutter med kjøring og vi møtte en trivelig mann som hadde skrudd BMW de siste 40 årene. Sjekk ut Auto's Ronny Meseure! 
Han forsvant bak i en container og kom tilbake med en mengde slanger. Selvfølgelig hadde han en original (brukt) kjøleslange til M10'n! Kjølevæske hadde han også :grin:

IMG_1275_zpskrtchphm.jpeg

Vår aldri så lille breakdown kostet altså bare 10 Euro, men gav trivelige bekjentskaper og historier! Bilverdenen altså :love:

Mannen men kjøleslangene viste seg imidlertid å ha mer på lager, bokstavelig talt. Vi fikk bare se bilder, men vi snakker en lagerbygning med 20-30 restaurerte BMW-er fra 1960 og frem til midten av 90-tallet. Han hadde en nyrestaurert E9 3.0CS stående i verkstedet som vi fikk se... ja, jeg glemte å ta bilde.

Etter en litt lengre stopp en planlagt i Belgia gikk turen videre mot Tyskland. E28'n fungerte som aldri før og vi slukte mil på motorvei for å rekke alt vi hadde planlagt.

IMG_1280_zpsfxfkurrf.jpeg

Oddmund (han med Minien) har nemlig noen flere biler han samler deler til, og turen var komme til Fiaten! 124 Spider er noe mer vanlig i Tyskland enn her hjemme og nye timer ble brukt i atter en delebutikk/verksted.

IMG_1282_zps2kftlmca.jpeg

Etter omvisning både i butikken, på verkstedet og delelageret kom sjefen bort til oss. "Kom her", sa han. "Jeg skal vise dere noe". Innerst i verkstedet, bak en vegg og under et rødt trekk sto stoltheten hans. Mann 55 ble plutselig gutt 18 da han trakk til side coveret på sin røde Ferrari Dino. Stjerne lyste i øynene hans, og bilen var svært pen. For tiden pågikk en motoroverhaling, der vi fikk se at herligheten hadde produksjonsnummer 171!

IMG_1284_zpslathkgmp.jpeg

Siden Minien ikke har særlig med bagasjeplass var det greit at E28'n stiller med mengder av sånt. Frontrute og eksosanlegg derimot måtte i baksetet...

IMG_1285_zps41vpc9zx.jpeg

Nå begynte turens ende å nærme seg, vi skulle ta ferga fra Kiel til Oslo for å spare litt kilometer, hadde tross alt kjørt et stykke. Vi måtte bare stoppe innom en siste plass på turen. Denne gangen var det Lancia Delta Integrale-deler som skulle høstes! En tilsynelatende vanlig låve skulle vise seg å inneholde det mest omfattende og rikholdige delelageret jeg har sett i hele mitt liv. Men med strengt fotoforbud av eieren kan jeg dessverre ikke vise dere hvor dette var. Men han selger på nett, og har hugget et 50-tall Inegraler opp gjennom årene. Resultatet av dette ble (igjen) plassert i baksetet hos meg :grin: 

IMG_1289_zps4cagopqq.jpeg

Noe av det jeg sitter mest igjen med etter denne turen er alle de fantastiske bilinteresserte menneskene som finnes rundt om. De er hjelpsomme, interesserte, blide, og vil mer enn gjerne komme med tips og triks - en flott opplevelse, og virkelig en oppfordring til oss i møte med likesinnede på besøk langs norske veier.

Torsdag morgen tok vi siste oppstilte bilde på kaia i Kiel, klar for noen rolige timer sjøveien hjem.

IMG_1295_zps8luplc2a.jpeg

IMG_1296_zpsmmgmqj4t.jpeg

Etter 3260 kilometer var vi endelig hjemme igjen, og en tapper E28 fikk en velfortjent vask! Jeg anser problemet med kjøleslangens om en bagatell, og er overmåte imponert over bilen og hvor plettfritt den har fungert hele turen! På tross av liten motor er det en kjøremaskin av dimensjoner. Nydelig komfort, lite støy og generelt en behagelig opplevelse.

IMG_1301_zpssum1qjmf.jpeg

Nå skal den få slappe av noen dager før den får noen siste turer før vinterlagring.
Håper dere har fått inspirasjon til å ta turen nedover Europa, det er masse og se og en mengde trivelige bilfolk! Og ikke minst: skriv Goodwood Revival opp på Bucketlisten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott reisebrev, og ser jo at jeg har gått glipp av en ting og to når jeg kjørte akkurat samme rute i sommer til Goodwood fos (med unntak av vi tok tog til Calais). 😛

Ser at Louwman-museum ligger 1,8 km fra campingplassen vi lå på. 😮

Hva syntes du om veien fra Harwich til utkanten av London forresten? For min del er dette en av de verre veiene jeg har kjørt på, og fartsgrensen kunne jeg ihvertfall gi opp å holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • norbakken changed the title to Norbakken's E28 518i - Til salgs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...